abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74610272
Hopende op jullie hulp. Ik heb een telefoontje gekregen uit Frankrijk waar iemand een aanvraag doet voor een grote bult cartridges en toners ter waarde van ¤ 45000,00. Wij hebben gewoon onze normale prijzen afgegeven waarna de klant aangeeft ze ergens goedkoper te kunnen krijgen en of wij wellicht met de prijs kunnen zakken. Uiteindelijk iets met de prijs gezakt. Gevraagd waarom hij hiervoor naar Nederland kwam, maar de prijzen waren in Nederland veel beter. Wij hebben aangegeven accoord te gaan wanneer hij het complete bedrag vooruit betaald. Mijnheer geeft aan hier geen problemen mee te hebben en wil de order plaatsen en UPS afsturen om het spul op te halen. Wij dienen een dealer agreement te tekenen en hij heeft onze bankgegevens inclusief adres etc nodig.

Kan de klant na betaling per bank de betaling terugdraaien?
Heeft iemand ervaring met grote orders naar nieuwe "klanten" in het buitenland versturen?

Hoe betrouwbaar is dit of zou dit het zoveelste malafide Negeriaan-verhaal worden?
  woensdag 11 november 2009 @ 17:45:31 #2
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_74610391
Voor zover ik weet kunnen alleen automatische incasso's door de persoon zelf achteraf teruggestort worden.
Ook geen sig dus
pi_74611302
Interessant... tvp!
Huh?
  woensdag 11 november 2009 @ 18:32:54 #4
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_74611605
Zorg ervoor dat je geen Western-Union gebruikt, laat m de boel overmaken.

Bel je eigen bank, vraag om een schriftelijke bevestiging dat je geld er staat.

no problemo
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
pi_74615613
Hier in Nederland kun je een eenmaal gemaakte transactie niet terugdraaien. Enige manier daarvoor is als het een automatische incasso is.

Gezien de grootte van de order, misschien even de Franse Kvk doorzoeken op nuttige gegevens?
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_74615657
quote:
Op woensdag 11 november 2009 18:32 schreef dabadbass het volgende:

no problemo
Bij Western Union krijg je he tgeld toch contant in handen? Met afdracht van de nodige kosten.
pi_74617419
Ik zou iig uitzoeken wat voor toko het is.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
  woensdag 11 november 2009 @ 21:59:57 #8
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_74619075
Als het geld op jullie eigen rekening binnen is, dan is het al ok.

Maar: als je bij voorbaat al denkt: too good to be true, dan is het dat vaak ook.
  woensdag 11 november 2009 @ 23:01:27 #9
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_74621116
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:21 schreef nachtdier3 het volgende:
Hier in Nederland kun je een eenmaal gemaakte transactie niet terugdraaien. Enige manier daarvoor is als het een automatische incasso is.

Gezien de grootte van de order, misschien even de Franse Kvk doorzoeken op nuttige gegevens?
Franse KvK zit trouwens in Amsterdam --> Wibaustraat
pi_74622311
Voor zo'n grote order met een nieuwe klant zou ik er zelf even langsgaan.... zover is Frankrijk niet.
pi_74622469
quote:
Op woensdag 11 november 2009 23:01 schreef dabadbass het volgende:

[..]

Franse KvK zit trouwens in Amsterdam --> Wibaustraat
Thx. Goeie tip. Maar denk niet dat ik daar nog achteraan hoef te gaan. Heb zojuist zijn domeinnaam weten te achterhalen en deze blijkt deze week nog te zijn gemaakt. Oplichter dus. Ben even aan het twijfelen om de politie in te schakelen.
  donderdag 12 november 2009 @ 00:26:29 #12
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_74623118
quote:
Op woensdag 11 november 2009 23:51 schreef Lange_Lans het volgende:

[..]

Thx. Goeie tip. Maar denk niet dat ik daar nog achteraan hoef te gaan. Heb zojuist zijn domeinnaam weten te achterhalen en deze blijkt deze week nog te zijn gemaakt. Oplichter dus. Ben even aan het twijfelen om de politie in te schakelen.
Maar je weet niet of hij van een andere domeinnaam afkomt. Of dat hij pas net een internetsite heeft gemaakt
pi_74623771
Vooralsnog is er geen fraude/oplichting.
Waarom denk je dat dit om een oplichter gaat? Omdat het een nieuwe domeinnaam is?

Voorzichtigheid is geboden. Weet bijv. niet hoe het zit als ie met bijv. een valse bankpas/creditcard van een echt bedrijf betaald of het dan nog teruggehaald kan worden.
pi_74625229
quote:
Op donderdag 12 november 2009 00:26 schreef dabadbass het volgende:

[..]

Maar je weet niet of hij van een andere domeinnaam afkomt. Of dat hij pas net een internetsite heeft gemaakt
Nou zijn LinkedIn zegt dat hij dit bedrijf al 4 jaar heeft en dan heb je sinds deze week een eigen domeinnaam...
pi_74625254
quote:
Op donderdag 12 november 2009 01:37 schreef nachtdier3 het volgende:
Vooralsnog is er geen fraude/oplichting.
Waarom denk je dat dit om een oplichter gaat? Omdat het een nieuwe domeinnaam is?

Voorzichtigheid is geboden. Weet bijv. niet hoe het zit als ie met bijv. een valse bankpas/creditcard van een echt bedrijf betaald of het dan nog teruggehaald kan worden.
Zie bericht hierboven. Daarnaast is het ook zo dat wij een dealerovereenkomst moeten tekenen. Ik denk aan valsheid in geschrifte. Dat hij dus iets met die handtekening wil gaan doen...
pi_74628342
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:59 schreef BeamofLight het volgende:
Als het geld op jullie eigen rekening binnen is, dan is het al ok.
Bullshit.

419 scammers werken ook op deze manier.

Kopen een product in het buitenland, zij betalen vooruit OP JE BANKREKENING, jij stuurt het product naar het buitenland, iedereen blij.

Een paar dagen later wordt het geld alsnog van je rekening gehaald, omdat de scammer betaalt heeft met een ongedekte cheque (met een valse identiteit). De bank haalt vervolgens het geld weer van je rekening.

Scammer een gratis product, en jij schiet in de min.

Zo gaat dit ook aflopen Waarom zou je dit in godsnaam geloven TS? Laat hem die shit lekker in Frankrijk kopen.

Ik had het iig 100% niet gedaan. Als je nu een exclusieve dienst levert, die men in Frankrijk niet kan afnemen, dan had ik er over nagedacht... Maar een tonerhandel is niet echt exclusief.

Kortom: ik geloof het niet.
pi_74629004
Zet gewoon een tussenpersoon in (je eigen bank ) en vraag de tegen partij dat zij een Letter of Credit aan zullen vragen (Documentair krediet) en dan is het ook zeker dat je je geld krijgt en de afnemer de spullen.Volgens mij kan je meer informatie bij je bank krijgen en kijk naar deze link heb je ook informatie : http://www.internationaalondernemen.nl/
pi_74635967
quote:
Op woensdag 11 november 2009 18:32 schreef dabadbass het volgende:

no problemo
Eeuh, bij buitenlandse betalingen doet de buitenlandse bank een melding van betaling van bedrag XX bij de Nederlandse bank in kwestie als ik het goed heb, wie dat vervolgens op de Nederlandse rekening plaatsen. De TS denkt dan dus dat hij het geld heeft, en stuurt de cartridges op. In de tussentijd gaat de Nederlandse bank in kwestie het geld daadwerkelijk overboeken, en zal er (mogelijk) achter komen dat dit niet kan, waarna het doodleuk weer van de Nederlandse rekening af gehaald wordt. Hier staat een termijn van 2 weken voor meen ik, maar het is een bekende manier van frauderen als Western Union niet gebruikt kan worden.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_74639610
Hebben even contact gehad met de chambre du commerce en deze geven aan dat het bedrijf 6 jaar bestaat, niet in status van faillisement en de jaarrekeningen zjin aanwezig.
pi_74639676
quote:
Op donderdag 12 november 2009 11:06 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Kopen een product in het buitenland, zij betalen vooruit OP JE BANKREKENING, jij stuurt het product naar het buitenland, iedereen blij.

Een paar dagen later wordt het geld alsnog van je rekening gehaald, omdat de scammer betaalt heeft met een ongedekte cheque (met een valse identiteit). De bank haalt vervolgens het geld weer van je rekening.
Bullshit, die scammers betalen niet vooruit OP JE BANKREKENING.
pi_74639756
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:54 schreef Lange_Lans het volgende:
Hebben even contact gehad met de chambre du commerce en deze geven aan dat het bedrijf 6 jaar bestaat, niet in status van faillisement en de jaarrekeningen zjin aanwezig.

Voor dat geld misschien best even heen&weer vliegen?
pi_74640659
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:59 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Voor dat geld misschien best even heen&weer vliegen?
Ik heb er niet erg veel marge op.
pi_74649549
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:56 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Bullshit, die scammers betalen niet vooruit OP JE BANKREKENING.
Jawel.
pi_74650023
quote:
Op donderdag 12 november 2009 21:57 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Jawel.
Nee ze sturen je hooguit een cheque die jij kan incasseren bij je bank, en die wordt voorwaardelijk bijgeschreven (dit is trouwens niet bij elke bank zo.)
quote:
Een variant is dat de oplichters het slachtoffer een valse cheque sturen met een middelhoge of hoge waarde, bijvoorbeeld $ 10.000 of $ 100.000. De cheque is een 'voorschot' en 'de hoofdsom' zal volgen, eventueel in de vorm van nog meer cheques. Dit gebeurt met name als het slachtoffer 'eigenwijs' is en beweert de onkosten pas te kunnen betalen als het geld binnen is. De cheque kan meteen worden geïnd en het slachtoffer, denkend het geld binnen te hebben gehaald, betaalt de onkosten. Banken hebben echter tijd nodig om de transactie administatief af te handelen. Bij internationale transacties kan dit tot 1 a 2 maanden oplopen. Wanneer de bank erachter komt dat de cheque vals is zal hij het slachtoffer aansprakelijk stellen en het geld terugeisen, waardoor het slachtoffer vaak met een negatief saldo achterblijft. Sommige banken en autoriteiten zijn zelfs overgegaan tot strafrechtelijke stappen tegen het slachtoffer wegens (medeplichtigheid aan) valsheid in geschrifte.
Niemand kan geld wat is overgeschreven terugboeken, zou een mooie boel anders worden, denk je ook niet.
pi_74650934
quote:
Op donderdag 12 november 2009 11:06 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Bullshit.

419 scammers werken ook op deze manier.

Scammer een gratis product, en jij schiet in de min.

Zo gaat dit ook aflopen Waarom zou je dit in godsnaam geloven TS? Laat hem die shit lekker in Frankrijk kopen.

Ik had het iig 100% niet gedaan. Als je nu een exclusieve dienst levert, die men in Frankrijk niet kan afnemen, dan had ik er over nagedacht... Maar een tonerhandel is niet echt exclusief.

Kortom: ik geloof het niet.
En hoe komt dat? Omdat er betaald is met een valse cheque. Een cheque die ongedekt was.
Daar moet je dus wel oppassen, maar op het moment dat het via een girale overschrijving is gegaan, zal er volgens mij weinig mis meer kunnen zijn. Tenzij bijv. een en ander frauduleus is gedaan, dan weet ik het niet. Bijv. door een gehacked account... Misschien is het dan wel terug te draaien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')