Staat jou naam ook onder de hypotheek akte? betaal je mee aan de hypotheek, indien in beide gevallen: Neen, dan krijg je geen overwaarde en is het huis volledig van hem.quote:Op woensdag 11 november 2009 15:54 schreef kandra het volgende:
haiii...
na 5 jaar samenwonen zijn we uit elkaar.hij heeft een koophuis en ik woonde
bij hem in,allebei op hetzelfde adres.
voor mij heeft hij een aantal grote rekeningen betaald, en wilt dat geld terug!! kan dat?
en wat kan ik eisen? we hebben immers 5 jaar op hetzelfde adres gewoon en
een gezamenlijk huishouden gehad, en kosten gedeeld.
ik ben alleen weggegaan met me kleding en basta dacht ik.
nu wilt hij geld zien voor de rekeningen die hij betaald heeft.
help ik zou toch ook iets kunnen doen na 5 jaar samengewoond te hebben ?
en heb ik dan ook recht op iets van geld..of een deel van de overwaarde van het koophuis?
hij woonde net een jaar in dat huis toen ik bij hem introk.
dus heb ik ook een deel ervoor gezorgd dat het nu een ruime overwaarde heeft na 5 jaar.
wat kan ik verwachten van hem en waar sta ik sterk in en waar staat hij sterk in?
helphelphelphelphelp
kenda
Tja. Je bent natuurlijk dan wel duizenden euro's verder, om een overwaarde (als die er al is) te eisen.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:01 schreef error_404 het volgende:
Zoek een goede advocaat, hij moet JOU namelijk betalen. Ik heb zelf ervaring met een soortgelijk geval.
Als jij hebt meebetaald aan de woning, kun je ook aanspraak maken op een deel van de woning. Verder is het natuurlijk voor geen meter te bewijzen dat hij geld van jou zou moeten krijgen vanwege bepaalde betaalde rekeningen; de voorwaarden zouden dan op paier gezet moeten zijn.
etc. etc. etc. Let goed op het juridisch aspect van het 'gedeelde huishuoden'![]()
Get a good lawyer!
Als ik het lees, dan heeft zij nooit wat bijgedragen, hij is de eigenaar van het huis, hij heeft haar feitelijk zo'n beetje onderhouden, dus heeft zij zeker weinig rechten. Als hij ook nog rekeningen heeft betaald van voor de periode van samenwoning, dan zou er een reden kunnen zijn dat hij daarvoor wat terugverwacht.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:01 schreef error_404 het volgende:
Als jij hebt meebetaald aan de woning, kun je ook aanspraak maken op een deel van de woning.
Dat zeker.quote:Get a good lawyer!
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?quote:Op woensdag 11 november 2009 16:09 schreef kandra het volgende:
ik was alleen bij hem op het adres ingeschreven meer niet.
maar hij wilt nu dat ik die rekeningen terug betaal.
terwijl we 5 jaar lang samengewoond hebben en van alles samen betaald hebben.
kan hij toch niet alleen dat terug eisen? dan kan ik toch ook dingen opeisen?
we hebben niets op papier,alleen dat ik via de gemeente op dat adres ingeschreven stond.
Jullie zouden allebei op papier aantoonbaar moeten maken welke kosten jullie betaald hebben. Dat wordt dus het uitzoeken van bonnetjes en afschriften.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:09 schreef kandra het volgende:
we hebben niets op papier,alleen dat ik via de gemeente op dat adres ingeschreven stond.
Hij kan niets terug eisen als jullie niks hebben geregeld hiervoor,quote:Op woensdag 11 november 2009 16:09 schreef kandra het volgende:
Nee hoor, is zeker niet zo duur en met de meeste advocaten zijn ook gewoon afspraken m.b.t. het honorarium te maken. Tot een rechtzaak hoeft het ook helemaal niet te komen. Je advocaat zoekt gewoon uit wat juridische gronden zijn om e.e.a. te eisen en meestal is dat voor beide partijen voldoende.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:06 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Tja. Je bent natuurlijk dan wel duizenden euro's verder, om een overwaarde (als die er al is) te eisen.
Ik denk niet dat het de moeite is in een huis waar je pas vijf jaar zit.
Beter dus de volgende keer dit soort zaken vastleggen.
Maar welke rekeningen precies? Kan me niet voorstellen dat iemand zonder reden dat geld van je wilt.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:09 schreef kandra het volgende:
Dat is dus pertinent niet waar. Ik heb een koophuis, woonde al op mijzelf voordat ik mijn partner leerde kennen, huis staat dus op mijn naam. We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden, dus huis staat nog steeds volledig op mijn naam.quote:Op woensdag 11 november 2009 15:57 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Staat jou naam ook onder de hypotheek akte? betaal je mee aan de hypotheek, indien in beide gevallen: Neen, dan krijg je geen overwaarde en is het huis volledig van hem.
Hoezo geen cent bijgedragen? Ze hebben toch kosten gedeeld? Waarom zouden daar de kosten voor het huis niet onder vallen?quote:Op woensdag 11 november 2009 16:25 schreef kingmob het volgende:
[..]
Maar welke rekeningen precies? Kan me niet voorstellen dat iemand zonder reden dat geld van je wilt.
Aan de andere kant wil jij overwaarde van een huis waar je geen cent aan hebt bijgedragen, dus jullie zijn vast erg goed uit elkaar gegaan
Hoe weet je dat de overwaarde 30.000 euro is?quote:Op woensdag 11 november 2009 16:17 schreef kandra het volgende:
bonnen zijn er niet meer van de spullen of het zijn bonnen waar we contant
betaald hebben en daar staat natuurlijk geen naam op.
en die rekeningen heeft hij uit eigen zak betaald omdat ik het even niet had.
verder hebben we het gezamenlijk huishouden samen betaald.
ook het opknappen van het huis en tuin hebben we samen betaald.
overwaarde huis is nu ongeveer 30.000 na 5 jaar. vandaar de vraag heb ik dan ook rechten?
omdat hij zo stellig is de rekeningen die hij voor mij betaald heeft terug kan eisen.
maar door het''gezamenlijk huishouden heb ik dan toch ook recht op....spullen/geld?
en juridisch loket wat is dat dan?
Maar dan is dat t.a.v. het huis toch zo geregeld omdat je dat in de huwelijkse voorwaarden hebt staan? Zonder een samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden heb je niks vastgelegd, dus gaat het dan nog op?quote:Op woensdag 11 november 2009 16:28 schreef Sakura het volgende:
[..]
Dat is dus pertinent niet waar. Ik heb een koophuis, woonde al op mijzelf voordat ik mijn partner leerde kennen, huis staat dus op mijn naam. We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden, dus huis staat nog steeds volledig op mijn naam.
En toch, zouden wij nu uit elkaar gaan, dan is de helft van wat we afbetaald hebben sinds mijn partner hier is komen wonen opeisbaar door mijn partner.
Zelfde met inboedel, als je niets vastlegt wie wat betaald en van wie wat is, dan wordt juridisch aangenomen dat alle spullen door beide betaald zijn en dus eigendom van beide zijn.
In huwelijkse voorwaarden staat idd mijn huis vermeld. Mijn partner kan dus nooit aanspraak maken op de helft van de afgeloste waarde van ons huis van voor mijn partner bij mij introk.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dan is dat t.a.v. het huis toch zo geregeld omdat je dat in de huwelijkse voorwaarden hebt staan? Zonder een samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden heb je niks vastgelegd, dus gaat het dan nog op?
Ik lees wat er staat en daar staat volgens mij (toegegeven erg vaag, maar dat versterkt het vermoeden) dat ze slechts de dagelijkse boodschappen en elektra etc. bedoelt. Het huis is dan dus ook niet van haar, want ze heeft er niets aan bijgedragen. Ze beweerd min of meer dat haar aanwezigheid en het feit dat ze verder samenleefden het huis van haar maakt. Vind ik nogal lef hebbenquote:Op woensdag 11 november 2009 16:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoezo geen cent bijgedragen? Ze hebben toch kosten gedeeld? Waarom zouden daar de kosten voor het huis niet onder vallen?
Als de ex van TS bijv. collegegeld voor haar heeft betaald, of een fiets o.i.d. kan ik me wel voorstellen dat je dat dan weer wegstreept.
eigen brief aangetekend aan mij, wel met dreiging erin.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
En is het een gewone brief of via een advocaat ofzo?
gewoon hem z'n dreiging laten uitvoeren en afwachten, ik denk dat je er uiteindelijk helemaal niks meer van hoort.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:45 schreef kandra het volgende:
[..]
eigen brief aangetekend aan mij, wel met dreiging erin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |