Jawel. Hoor je mij dat ontkennen? Alleen in hun ogen is het natuurlijk geen ongedefinieerde entiteit, dat is precies het probleem van de frictie tussen jouw belevingswereld en die van een gelovige.quote:Op dinsdag 17 november 2009 17:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar het is niet subjectief om andersdenkenden vanalles te verbieden uit naam van een ongedefinieerde entiteit?
Ik stel niets gelijk! Ik constateer dat er twee groepen zijn die daar verschillend over denken. En de ene groep gaat niet de ander te vertellen hóe te denken, hóe te geloven, hóe de realiteit te benaderen. Ik ben het met je eens dat die samenleving ideaal is, waarin iedereen zijn of haar eigen opvattingen kan naleven. Ik ben het niet met je eens dat zo'n samenleving mogelijk is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 17:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ja hallo, je stelt hier de vrijheid om te doen wat je zelf wil gelijk aan de vrijheid om anderen te verplichten zich aan jouw grenzen te conformeren, daarmee een subjectieve norm objectiverend. Gezien niemand het eens gaat worden over die subjectieve norm (en dat ook helemaal niet wenselijk is), is een samenleving die ruimte geeft aan ieders eigen opvattingen en invulling van het goede leven de meest wenselijke.
Ik pleit nergens voor. Ik constateer wederom slechts dat er twee werelden worden nageleefd: de wereld van vrijheid, en de wereld van religie. In de wereld van vrijheid is meer vrijheid. Logisch. En ik ben ook voor die wereld. Ik ontken alleen niet dat er ook een aanzienlijke groep is die de wereld van religie niet kán en niet wíl ontkennen. Die groep staat jouw ideaal van een wereld vol vrijheid in de weg. Maar die groep is er wel.quote:Let wel: jij pleit er dus voor dat mensen van alles nalaten als het in jouw straatje niet te pas komt, en dat stel je boven ruimte laten aan opvattingen die niet overeenkomen met je eigen opvattingen (maar waar dus ook ruimte is voor je eigen opvattingen). In welke variant is er meer vrijheid denk je?
Om de een of andere reden leek dit me een cruciale opmerking.quote:Op dinsdag 17 november 2009 15:27 schreef Taurus het volgende:
Het feit dat we de vrijheid hebben ons ongeboren kind te laten aborteren is gelovigen opleggen in een wereld te leven waarin ongeboren kinderen (schepsels van god) worden gedood. De normen en waarden van atheisten is zijn onder meer vrijheid over eigen lichaam, die leggen zij op aan gelovigen, als je je even inleeft in de belevingswereld van een gelovige, in een breder perspectief.
Ik neem aan dat het probleem is dat als de mogelijkheid zich voordoet te voorkomen dat zondaars zondigen, die kans ook gegrepen wordt. In dit geval via de politiek. Bidden lijkt me niet de oplossing, maar een manier om het gedane leed te verzachten of iets dergelijks. Maar wie weet durft er nog eens een streng gelovige dit topic in te komen die ons daar inzicht in kan verschaffen.quote:Op woensdag 18 november 2009 01:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Om de een of andere reden leek dit me een cruciale opmerking.
En de denkfout is duidelijk.
De atheïsten leggen aan gelovigen op, dat zij zelf over hun eigen lichaam mogen beslissen. Daadoor hebben de gelovigen de mogelijkheid om abortus te weigeren. Atheïsten geven geloviogen dus de vrijheid zich naar believen te beperken/in te snoeren.
Dat de rest van de wereld niet godvruchtig is, was al langer bekend en ook in de godvrucht ingecalculeerd: bid voor de zondaars. Dus ook dat is geen probleem.
Dus, me in gelovigen inlevend: een gelovige krijgt van een atheïst elke mogelijkheid om zichzelf in te snoeren en zijn eigen vrijheid te beperken.
Wat is dan het probleem?
Zelfs de oud-gereformeerden werken op zondag hoor. Alleen dan vaak in de zorg, arts, politie, beveiliging etc. Beroepen die bereikbaar moeten blijven.quote:op zondag wordt niet gewerkt. Niet alleen door de gelovige, op zondag mág niet gewerkt worden, en blijkbaar door niemand
complete crap dit^quote:Op donderdag 12 november 2009 19:20 schreef sigme het volgende:
Het lijkt of degenen die het meest op de christelijke wortels leunen er graag aan voorbij willen, terwijl zij die van een andere grote religie afstammen het christendom er duidelijk doorheen zien schemeren.
Natuurlijk is het christendom, en de ontwikkeling van de verhouding tussen religieuze instanties onderling en die ten opzichte van wereldlijke macht datgene geweest wat de huidige cultuur in Europa gevormd heeft. Religies van vóór die tijd zijn effectief uitgeroeid, daarop teruggrijpen is ridicuul.
Het ontgaat me even waarom het huidige christendom het christelijk erfgoed aanroept om toekomstig christelijk vuur aan te wakkeren. Natúúrlijk is de paus voorstander van meer christendom, maar mij lijkt dat zijn reden daarvoor niet Europa's erfgoed moet zijn - integendeel.
Andere levende culturen & religies daarentegen zijn wel boeiend vergelijkingmateriaal, maar vanuit seculier oogpunt komt het er toch eigenlijk op neer dat de grote verwijten toch gewoon de menselijke tekortkomingen zijn.
Natuurlijk ontbreekt het de christelijke wereld aan broederschap - dat is wat christenen ook prediken aan de mensheid. Het is dan ook inherent aan de mensheid, en boedhisten hebben in mijn ogen de zelfingenomen geslotenheid gemeen met de christenen, net als het idee dat zij beter zorgen voor hun broeders dan hullie.
Je scherpe en constaterende manier van redeneren bevalt me wel. Niks te maken met correctheid!quote:Op woensdag 18 november 2009 01:29 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het probleem is dat als de mogelijkheid zich voordoet te voorkomen dat zondaars zondigen, die kans ook gegrepen wordt. In dit geval via de politiek. Bidden lijkt me niet de oplossing, maar een manier om het gedane leed te verzachten of iets dergelijks. Maar wie weet durft er nog eens een streng gelovige dit topic in te komen die ons daar inzicht in kan verschaffen.
Zelfde geldt voor koopzondagen: op zondag wordt niet gewerkt. Niet alleen door de gelovige, op zondag mág niet gewerkt worden, en blijkbaar door niemand (let op: ik pleit niet voor deze mentaliteit, ik begrijp dat het bevredigender is om eventuele geloofsfrustraties op mij los te laten maar ik zoek slechts de logica). Dat is geen denkfout, dat is een andere visie op de werkelijkheid. Jij vindt het rechtvaardig als iedereen voor zichzelf kan beslissen of hij of zij kan winkelen op zondag, zij vinden het rechtvaardig als gods wil of in dit geval de zevende rustdag wordt gerespecteerd of nageleefd. Dat is iets totaal anders, een totaal ander wereldbeeld. En we kunnen wel gaan oordelen dat het religieus wereldbeeld slecht is, maar dat zal niets uitmaken want deze visies bestaan naast elkaar. Ze zijn er dus nou eenmaal. (Nogmaals: dat is niet pleiten voor, maar constateren).
Dit begrijp ik niet. Ik heb de indruk dat je een paar keer het woord "niet" vergeten bent.quote:Op woensdag 18 november 2009 02:08 schreef Waterwereld het volgende:
Hou ik met mijn mening iemand tegen die perse op die vaste vrije dag wil werken? Nee hoor, de kans is er om elke dag te werken in meer dan genoeg functies. Wanneer er een algehele 24/7 economie zou komen? Kan degene die wel 1 vaste dag vrij wil voor het gezin (en dan niet elke week een andere vaste dag, maar de dag dat de kinderen vrij zijn van school) fluiten naar die vrijheid. Het is echt niet zo dat mensen keuzes hebben wanneer eenmaal de 24/7 economie gaat draaien.
Daar gaat het niet om, ik heb het even over de gelovigen die tegen de koopzondag zijn. Dat ze dat niet allemaal zijn begrijp ik ook wel. Het merendeel heeft er denk ik zelfs geen problemen mee, als het gaat om religieuze motieven.quote:Op woensdag 18 november 2009 02:08 schreef Waterwereld het volgende:
Zelfs de oud-gereformeerden werken op zondag hoor. Alleen dan vaak in de zorg, arts, politie, beveiliging etc. Beroepen die bereikbaar moeten blijven.
Gewoon winkelen doen ze vaak niet. Maar zelfs die zondagrust is voor de ene gelovige weer anders dan voor de andere.
Prima, maar dat is geen argument voor wetgeving.quote:Op woensdag 18 november 2009 00:34 schreef Taurus het volgende:
[..]
Jawel. Hoor je mij dat ontkennen? Alleen in hun ogen is het natuurlijk geen ongedefinieerde entiteit, dat is precies het probleem van de frictie tussen jouw belevingswereld en die van een gelovige.
Ah, de gelovigen zijn het helemaal niet met elkaar eens, maar ze mogen de ideeën waar ze het niet over eens zijn wel opdringen aan andersdenkenden? Het wordt steeds gekker....quote:Op woensdag 18 november 2009 11:01 schreef Taurus het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, ik heb het even over de gelovigen die tegen de koopzondag zijn. Dat ze dat niet allemaal zijn begrijp ik ook wel. Het merendeel heeft er denk ik zelfs geen problemen mee, als het gaat om religieuze motieven.
Voor jou niet. Voor hen wel. En als zij een meerderheid vormen of invloed hebben in de politiek kunnen ze dat soort onderwerpen weer op de agenda zetten.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Prima, maar dat is geen argument voor wetgeving.
Nouja, ik vind dus niet dat gelovigen meer dingen opdringen dan atheisten dingen opdringen aan gelovigen. Beide werelden (vrije wereld en religieuze wereld) willen dat hun visie overheerst.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, de gelovigen zijn het helemaal niet met elkaar eens, maar ze mogen de ideeën waar ze het niet over eens zijn wel opdringen aan andersdenkenden? Het wordt steeds gekker....
En daarom ben ik dus tegen democratie.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:23 schreef Taurus het volgende:
[..]
Voor jou niet. Voor hen wel. En als zij een meerderheid vormen of invloed hebben in de politiek kunnen ze dat soort onderwerpen weer op de agenda zetten.
Jaja, ik weets ik dring gelovigen vrijheden op waar ze niet mee om kunnen gaan omdat daarmee in feite hun religieuze regels [en dus hun religie] ter discussie worden gesteld. Ik snap dat gelovigen daar problemen mee hebben, maar ik vind dat nog steeds geen argument voor regelgeving.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:24 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nouja, ik vind dus niet dat gelovigen meer dingen opdringen dan atheisten dingen opdringen aan gelovigen. Beide werelden (vrije wereld en religieuze wereld) willen dat hun visie overheerst.
Goed, mooi, weten we dat ook.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En daarom ben ik dus tegen democratie.
[..]
Jaja, ik weets ik dring gelovigen vrijheden op waar ze niet mee om kunnen gaan omdat daarmee in feite hun religieuze regels en dus hun religie ter discussie word gesteld. Ik snap dat gelovigen daar problemen mee hebben, maar ik vind dat nog steeds geen argument voor regelgeving.
Mensen die opgelet hebben weten dat al heel lang.quote:
All eyes on youquote:Op woensdag 18 november 2009 11:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen die opgelet hebben weten dat al heel lang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |