abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74603404
Beste mensen,

Ik heb even geleden een product van een bedrijf geleverd gekregen en heb hier ter plaatse voor betaald. Ik was echter ontevreden met het product en na overleg met het bedrijf is besloten mij conform wat in de algemene voorwaarden staat gebruik te laten maken van de "niet-goed-geld-terug-garantie". De levering van het product is ongedaan gemaakt en het geld zou teruggestort worden.

Na een aantal weken kwam ik erachter dat het geld nog niet gestort was, waarna ik een e-mail heb gestuurd waarin dit vermeld was, evenals een herhaling van mijn gegevens om terugstorting mogelijk te maken zoals bankrekeningnummer. Hier is niet op gereageerd. Niet lang daarna heb ik telefonisch contact gehad met het bedrijf, en men heeft gezegd dat men de gang van zaken betreurde, dat de accountant een foutje had gemaakt en dat dit zo snel mogelijk hersteld zou worden.

Ondertussen heb ik het geld (een paar honderd euro) nog altijd niet teruggezien, en ben van plan het bedrijf weer hierover op te bellen, maar voordat ik dat doe wil ik graag weten wat voor stokken ik achter de deur kan hebben om betaling op korte termijn af te dwingen als het bedrijf onwillig of ontkennend wordt. Welke wegen zijn te bewandelen? Al het advies is welkom.
pi_74603507
Ik zou gewoon een brief sturen dat je juridische stappen gaat ondernemen als het geld niet binnen een week zichtbaar op jou rekening staat.

Niet gestort?

Rechtsbijstand of juridische loket benaderen
Stand for something or fall for anything
  woensdag 11 november 2009 @ 13:53:04 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74603515
Aangetekend schrijven sturen. Bedrijf in gebreke stellen. Na een redelijke termijn nog geen geld ontvangen, uit handen geven aan een incassobureau.

Of bij HJL binnenstappen voor advies.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_74603563
incassokosten kan je volgens mij dan wel claimen bij die partij
Stand for something or fall for anything
  woensdag 11 november 2009 @ 13:56:52 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74603642
Uiteraard in het schrijven vermelden dat alle bijkomende kosten en rente voor rekening van de schuldenaar zijn. (En voor de zekerheid het incassobureau opdracht geven deze kosten bij de schuldenaar te verhalen.)
pi_74604147
Waarom bel je uberhaupt maar 1x? Hup pak die telefoon en vraag hoe het staat... Beetje druk erop zetten zo...
pi_74604325
6 keer bellen per dag en na een tijdje een aangetekende brief sturen dat je stappen gaat ondernemen.,
pi_74604372
Opbellen inderdaad! Druk zetten en dreigen met sancties.
pi_74604458
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:20 schreef Schut85 het volgende:
Opbellen inderdaad! Druk zetten en dreigen met sancties.
ik bedoelde meer... laat wat van je horen in plaats van laks je stil te houden... dreigen kan wel na dat aangetekende brief traject
  woensdag 11 november 2009 @ 14:30:40 #10
278938 Medewerker-1
het Juridisch Loket
pi_74604633
Beste Bruintjedebeer,

Gezien je verhaal kun je op dit moment het beste een aangetekende brief aan dit bedrijf sturen waarin je ze verzoekt en voorzover nodig sommeert het betaalde bedrag terug te storten op je rekening. In deze aangetekende brief moet je het bedrijf een redelijke termijn stellen waarbinnen ze dit kunnen doen. Je zou hiervoor zeven dagen na dagtekening van je brief kunnen hanteren.

In de brief kun je ook direct aangeven dat als het bedrijf niet aan dit verzoek (respectievelijk sommatie) voldoet, je ze reeds voor alsdan in gebreke stelt en eventueel rechtsmaatregelen zal treffen.

Na het aangetekend versturen van deze brief zal je de gegeven redelijke termijn moeten afwachten. Wanneer het bedrijf geen gehoor geeft aan je verzoek/sommatie kun je een procedure starten via de kantonrechter.

Met vriendelijke groet,

Medewerker-1
het Juridisch Loket
pi_74604670
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:23 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

ik bedoelde meer... laat wat van je horen in plaats van laks je stil te houden... dreigen kan wel na dat aangetekende brief traject
als je meteen dreigt hoef je die hele brief niet te typen/sturen. Bij bepaalde uitspraken van klanten die hun beklag kwijt willen gaat vaak een protocol in werking en is er in 1 keer medewerking.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:45:06 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74605076
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:30 schreef Medewerker-1 het volgende:
Na het aangetekend versturen van deze brief zal je de gegeven redelijke termijn moeten afwachten. Wanneer het bedrijf geen gehoor geeft aan je verzoek/sommatie kun je een procedure starten via de kantonrechter.
Waarom direct een procedure via de kantonrechter? TS kan toch ook gewoon een incassobureau in de arm nemen die de vordering, rente en kosten gaat innen.
Lukt het dan nog niet, kan TS altijd nog naar de kantonrechter gaan.
  woensdag 11 november 2009 @ 15:04:26 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_74605606
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom direct een procedure via de kantonrechter? TS kan toch ook gewoon een incassobureau in de arm nemen die de vordering, rente en kosten gaat innen.
Lukt het dan nog niet, kan TS altijd nog naar de kantonrechter gaan.
Ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_74605694
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:23 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Zo vaak ben ik niet in het land en eerlijk gezegd mis ik het geld niet, maar nu is het een principekwestie geworden, dus de tijd van laksheid is wel een beetje voorbij heb hier verder ook nooit iets mee van doen gehad, dus de onbekendheid met het fenomeen zorgt ook wel dat je er iets minder als een bullterrier bovenop duikt.

Aangetekende brief is in de maak naar het voorbeeld van medewerker-1 i.c.m. het incassobureau, verdere tips zijn altijd welkom, maar alvast bedankt Hun eigen algemene voorwaarden stellen al rente en inningskosten, die kaats ik gelijk even mee, als ik er dan toch bezig mee ben wil ik er ook wel beter van worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door bruintjedebeer op 11-11-2009 15:10:48 (zie volgende post) ]
  woensdag 11 november 2009 @ 15:09:13 #15
278938 Medewerker-1
het Juridisch Loket
pi_74605750
Beste Men at Work,

Je kunt er inderdaad ook voor kiezen om eerst een incassobureau in te schakelen om je vordering te innen bij het bedrijf. Echter heeft een incassobureau juridisch gezien geen extra bevoegdheden om deze vordering ook daadwerkelijk te kunnen innen. Het enige dat een incassobureau kan doen is het versturen van aanmaningen.

Vandaar het advies om na het verstrijken van de redelijke termijn in de aangetekende brief een procedure te volgen bij de kantonrechter. Wanneer de kantonrechter de vordering zou toewijzen heb je namelijk de mogelijkheid deze uitspraak van de rechter uit te laten voeren door de deurwaarder. De gerechtsdeurwaarder heeft namelijk wel extra bevoegdheden hiertoe, bijvoorbeeld het leggen van beslag.

Met vriendelijke groet,

Medewerker-1
het Juridisch Loket
  woensdag 11 november 2009 @ 15:15:36 #16
65960 sanger
pi_74605930
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:09 schreef Medewerker-1 het volgende:
Beste Men at Work,

Je kunt er inderdaad ook voor kiezen om eerst een incassobureau in te schakelen om je vordering te innen bij het bedrijf. Echter heeft een incassobureau juridisch gezien geen extra bevoegdheden om deze vordering ook daadwerkelijk te kunnen innen. Het enige dat een incassobureau kan doen is het versturen van aanmaningen.

Vandaar het advies om na het verstrijken van de redelijke termijn in de aangetekende brief een procedure te volgen bij de kantonrechter. Wanneer de kantonrechter de vordering zou toewijzen heb je namelijk de mogelijkheid deze uitspraak van de rechter uit te laten voeren door de deurwaarder. De gerechtsdeurwaarder heeft namelijk wel extra bevoegdheden hiertoe, bijvoorbeeld het leggen van beslag.

Met vriendelijke groet,

Medewerker-1
het Juridisch Loket
Als je direct een gerechtsdeurwaarder inschakelt kunnen die het gehele traject voor je uit handen nemen. Wel zo makkelijk als je er zelf niet in thuis bent.

Daarnaast maakt een brief van een incassobureau over het algemeen al meer indruk dan die van een Pietje uit dorp X. Vooral als je een wat aggresief incassobureai in de arm neemt.
pi_74606735
waarom hoeft een incassobureau niet aangetekend te versturen en een particulier wel ?
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  woensdag 11 november 2009 @ 16:10:44 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74607533
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:15 schreef sanger het volgende:

[..]

Als je direct een gerechtsdeurwaarder inschakelt kunnen die het gehele traject voor je uit handen nemen. Wel zo makkelijk als je er zelf niet in thuis bent.

Daarnaast maakt een brief van een incassobureau over het algemeen al meer indruk dan die van een Pietje uit dorp X. Vooral als je een wat aggresief incassobureai in de arm neemt.
Dit dus.
Plus dat een incassobureau de hele dag met dit soort bijltjes hakt. Wil je naar de kantonrechter kom je met termijnen e.d. te zitten. Dat een incassobureau op termijn ook een jurist in de arm moet nemen om naar de rechter te gaan, maar vaak is dat te voorkomen.
Maar goed, ik ben dan ook meer een Man van praktijk.
  woensdag 11 november 2009 @ 16:58:56 #19
65960 sanger
pi_74609138
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:43 schreef longinus het volgende:
waarom hoeft een incassobureau niet aangetekend te versturen en een particulier wel ?
Particulier hoeft ook niet. De rechtbank gaat er veelal vanuit dat de NL posterijen (TNT dus) voor minimaal 99% betrouwbaar is.

Aangetekend versturen heeft echter wel als groot voordeel dat je een handtekening retour kunt vragen. Dan kun je ook echt aantonen dat je het verstuurd hebt. Dat maakt je positie wellicht iets sterker
pi_75280098
Even een update:

Sorry voor het lange wachten, maar er is succes.

Ik heb een aangetekende brief geschreven waarin de hele situatie geschetst werd, inclusief het stukje over ingebrekestelling + kantonrechter. Ik denk dat het toch wat angst aanjoeg, want 3 dagen later lag er al een hele zure brief in de bus en stond het geld op de rekening.

De combinatie van aangetekend en kantonrechter waren blijkbaar de magische combinatie. Dank aan allen die input geleverd hebben.
  vrijdag 4 december 2009 @ 13:20:26 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_75280340
Wat stond er in de zure brief?
pi_75282728
Ja ben ik ook wel benieuwd naar
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_75283214
Dat het dreigen met rechtzaken niet zo fatsoenlijk was en dat het "foutje" ook op een gewone manier opgelost had kunnen worden. Schijnbaar komt de accountant 1x per week langs en hebben ze het nu buiten de accountant om zelf moeten regelen of is ie er speciaal voor langs gekomen, gok ik.

Even vergeten dat we nu ruim 4 maanden verder zijn en ze zelf na 3 weken maatregelen nemen....
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:37:02 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_75283457
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:31 schreef bruintjedebeer het volgende:
Dat het dreigen met rechtzaken niet zo fatsoenlijk was en dat het "foutje" ook op een gewone manier opgelost had kunnen worden. Schijnbaar komt de accountant 1x per week langs en hebben ze het nu buiten de accountant om zelf moeten regelen of is ie er speciaal voor langs gekomen, gok ik.

Even vergeten dat we nu ruim 4 maanden verder zijn en ze zelf na 3 weken maatregelen nemen....
Tjeempie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')