abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 november 2009 @ 10:39:06 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74597320
The World's Biggest Debtor Nations

Throughout the financial crisis, many national economies have looked to their government and foreign lenders for financial support, which translates to increased spending, borrowing and in most cases, growing national debt.

Deficit spending, government debt and private sector borrowing are the norm in most western countries, but due in part to the financial crisis, some nations and economies are in considerably worse debt positions than others.

External debt is a measure of a nation's foreign liabilities, capital plus interest that the government and institutions within a nation's borders must eventually pay. This number not only includes government debt, but also debt owed by corporations and individuals to entities outside their home country.

So, how does the US debt position compare to that of other countries? A useful measure of a country's debt position is by comparing gross external debt to GDP. By comparing a country's debt to what it produces, this ratio can be used to determine the likelihood that a country will be able to repay its debt. This report takes a look at the world's 75 largest economies to see which ones have the highest external debt to GDP ratio, calculated using the most recent numbers from the World Bank. We've listed the top twenty here.

Who are the world's biggest debtor nations? The rankings may surprise you!
---------------------------------------------------------------
And it did.... Nederland staat op plaats 4 (zie slideshow).
quote:
4. Netherlands - 365%

External debt (as % of GDP): 365%
External debt per capita: $146,703

Gross external debt: $2.452 trillion (2009 Q2)
2008 GDP (est): $672 billion
pi_74597623
Ik heb dit in het verleden weleens uitgezocht, want ik schrok hier ook van. Er staat helaas niet bij dat Nederland ook one of the world's biggest creditor nations is. Met andere woorden, niks aan de hand mensen.
pi_74597701
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:48 schreef bouillabaisse het volgende:
Er staat helaas niet bij dat Nederland ook one of the world's biggest creditor nations is. Met andere woorden, niks aan de hand mensen.
Precies. Lekker eenzijdig, dit verhaal.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 11 november 2009 @ 10:53:57 #4
89730 Drugshond
pi_74597790
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:51 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Precies. Lekker eenzijdig, dit verhaal.
mompelt iets van op grote voet leven met de rest van de wereld.
We willen er toch bij horen (1980 of zo -- Q1 2009). Dat gaat nu unwinden (Regionaal banking).
pi_74597834
Dit is gewoon een direct gevolg van het feit dat we zo'n open economie hebben, waarbij er constant veel geld instroomt dat er aan de andere kant weer uitstroomt. Maar per saldo doen we het helemaal niet zo slecht. Kan natuurlijk ook bijna niet anders, met dat handelsoverschot dat we al jaren hebben.
  woensdag 11 november 2009 @ 10:57:24 #6
89730 Drugshond
pi_74597902
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:55 schreef bouillabaisse het volgende:
Dit is gewoon een direct gevolg van het feit dat we zo'n open economie hebben, waarbij er constant veel geld instroomt dat er aan de andere kant weer uitstroomt. Maar per saldo doen we het helemaal niet zo slecht. Kan natuurlijk ook bijna niet anders, met dat handelsoverschot dat we al jaren hebben.
Dat wil ik wel eens zien, tegen een lage dollar straks. We prijzen ons (nu al) uit de buitenlandse markt.
pi_74597976
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:53 schreef Drugshond het volgende:

[..]

mompelt iets van op grote voet leven met de rest van de wereld.
We willen er toch bij horen (1980 of zo -- Q1 2009). Dat gaat nu unwinden (Regionaal banking).
Laat het dan maar unwinden. Per saldo zullen we er goed uitkomen. Nederland heeft één van de sterktste economieën ter wereld. De enige reden dat we de stabiliteitslijstjes niet aanvoeren, is omdat we uiteindelijk maar zo'n klein kutlandje zijn, en dus als relatief kwetsbaar worden gezien. En dat laatste is natuurlijk wel terecht, al vind ik de gevolgen van de kredietcrisis in ons land uiteindelijk nog meevallen.

De VS staan op de 20ste plek, maar hun situatie is veel zorgelijker. Die hebben alleen schuld en verder niks. Dat land kan eigenlijk alleen maar failliet gaan. Probleem is wel dat wij zelf dan ook verneukt zijn, omdat Nederland dan ook naar z'n centen kan fluiten.
pi_74598064
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:57 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Dat wil ik wel eens zien, tegen een lage dollar straks. We prijzen ons (nu al) uit de buitenlandse markt.
Inderdaad. Als de dollar valt, dan zijn we goed verneukt. Maar dan is de hele westerse wereld verneukt. Daarom kan het ook bijna niet anders dat als de dollar valt, de euro lekker mee valt. Als de VS default, dan gaan wij ook defaulten.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:08:30 #9
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_74598274
Veel EU landen bovenin. Komt dit dan door veel onderlinge leningen tussen EU landen of ?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_74598293
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:08 schreef BlaZ het volgende:
Veel EU landen bovenin. Komt dit dan door veel onderlinge leningen tussen EU landen of ?
Altijd grappige jongens die amerikanen. Voor Nederland wordt ALLE schuld genomen (staatsschuld, hypotecaire schulden, doorlopende kredieten, etc) terwijl voor de USA alleen maar de staatschuld wordt genomen. De staatschuld van Nederland was op juni 2009 398 miljard euro. En geen 2,100 miljard zoals dit artikel wilt doen laten geloven. Wij staan volgens alle lijsten op plaats 47 en Amerika is altijd terug te vinden in de top 3.

Het hele artikel is zoals gewoonlijk van NBC weer een doorgestokenkaart artikel. Helaas is de gemiddelde amerikaan te dom om hier doorheen te prikken en de echte getallen te zien. Allemaal maar met een doel. Het volk doen laten geloven dat het niet zo slecht gaat zodat ze nog meer gaan lenen.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:12:20 #11
56749 BlaZ
pi_74598397
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:09 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Altijd grappige jongens die amerikanen. Voor Nederland wordt ALLE schuld genomen (staatsschuld, hypotecaire schulden, doorlopende kredieten, etc) terwijl voor de USA alleen maar de staatschuld wordt genomen. De staatschuld van Nederland was op juni 2009 398 miljard euro. En geen 2,100 miljard zoals dit artikel wilt doen laten geloven. Wij staan volgens alle lijsten op plaats 47 en Amerika is altijd terug te vinden in de top 3.

Het hele artikel is zoals gewoonlijk van NBC weer een doorgestokenkaart artikel. Helaas is de gemiddelde amerikaan te dom om hier doorheen te prikken en de echte getallen te zien. Allemaal maar met een doel. Het volk doen laten geloven dat het niet zo slecht gaat zodat ze nog meer gaan lenen.
Maar bij Duitsland zijn de hypotecaire schulden weer niet meegerekend dan?
Beetje meer uitleg en rekenmethode van dit lijstje zou wel fijn zijn inderdaad.
pi_74598792
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:09 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Bijna goed. Je hebt in elk geval gelijk dat het voor een groot gedeelte bullshit is.

Het gaat hier om de zogenaamde "external debt" als percentage van het GDP. Dat zijn zeg maar alle schulden van een land en zijn bewoners aan het buitenland. So far so good, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt Dat zegt echter niets over de schulden die dat buitenland weer aan dat land heeft. Die zitten hier niet in. Het is dus geen netto saldo, maar gewoon alle schulden op een hoop, zonder te kijken naar de vorderingen.

Laat ik het even toelichten in een simpel voorbeeld. Stel dat ik een hypotheek heb van 1 miljoen en een saldo op een spaarrekening van 2 miljoen. Dan heb ik natuurlijk een enorme schuld aan de bank ("external debt"), want 1 miljoen is niet niks. Maar netto ben ik gewoon rijk, want als ik al mijn schulden en bezit tegen elkaar weg zou strepen, houd ik 1 miljoen voor mezelf over. Toch best lekker!

De enige manier waarop dit een probleem zou kunnen vormen, is als ik die hypotheek bij bank A heb en de spaarrekening bij bank B. Als bank B failliet gaat kan ik fluiten naar m'n centen, en blijf ik met een netto schuld van 1 miljoen achter. Die zal ik echter waarschijnlijk nooit meer terug kunnen betalen en dus ga ik ook failliet. Bank A is dan uiteindelijk degene die het hardst verneukt is, want die kan naar zijn 1 miljoen fluiten.

Op landenniveau werkt het min of meer hetzelfde. Nederland heeft meen ik grote vorderingen op de VS en Oost-Europa. Terwijl we zelf juist veel schulden hebben aan India, China en meer van die landen. In de VS en Oost-Europa gaat het momenteel bar slecht. Echt letterlijk 'failliet' gaan kan een land niet, maar het equivalent daarvan is dat de munt van zo'n land waardeloos wordt, zoals in Zimbabwe. Als de dollar waardeloos wordt, kan Nederland naar z'n centen fluiten. Maar de kans dat wij dan ooit nog onze schulden aan India en China terugbetalen, acht ik ook bijna nul.

In feite komt het erop neer dat Nederland door zijn open economie gewoon een relatief grote blootstelling aan de wereldeconomie heeft. Niks mis mee, jezelf als land opsluiten is het veel slechtere alternatief.
pi_74599263
Als je stelt dat een hoge external debt slecht is, dan zeg je indirect ook dat een lage external debt goed is. Laten we nu even kijken naar de 20 landen die het lijstje afsluiten (gesorteerd op % van GDP):

183 Ethiopia 4.68%
184 British Virgin Islands 4.23%
185 Bahamas, The 4.01%
186 Azerbaijan 3.77%
187 Cayman Islands 3.61%
188 Bermuda 3.56%
189 Kiribati 2.87%
190 Iran 2.71%
191 Nigeria 2.70%
192 Fiji 2.50%
193 New Caledonia 2.50%
194 Greenland 2.27%
195 Equatorial Guinea 2.18%
196 Malta 2.01%
197 Algeria 1.78%
198 Botswana 1.57%
199 Brunei 0.00%
200 Liechtenstein 0.00%
201 Macau 0.00%
202 Palau 0.00%

Ethiopië, Nigeria, Algerije en Palau(?), ja dit zijn echt de economische knallers waar wij als Nederland tegenop moeten kijken!
  woensdag 11 november 2009 @ 11:45:18 #14
56749 BlaZ
pi_74599445
quote:
Ethiopië, Nigeria, Algerije en Palau(?), ja dit zijn echt de economische knallers waar wij als Nederland tegenop moeten kijken!
Palau inderdaad een economische knaller met zijn 20.000 inwoners
pi_74604124
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:45 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Palau inderdaad een economische knaller met zijn 20.000 inwoners
Palau
-
pi_74605085
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:59 schreef bouillabaisse het volgende:

Per saldo zullen we er goed uitkomen. Nederland heeft één van de sterktste economieën ter wereld.
Integendeel, op termijn zijn we fucked. Net als de VS hebben we onze hele productiebasis naar Azië (en het Oostblok) verscheept. We maken niets meer. Hooguit assembleren en vervoeren we nog spullen, maar daar zit nauwelijks marge op. Onderzoek en ontwerp doen we nog wel, maar ook dat kunnen ze in China inmiddels zelf. Tulpen en sperciebonen komen nu uit Kenia, de visserij is een schaduw van wat het was, en de gasbel wordt een triest ballonnetje. Blijft over de dienstverlening; nu nog sterk, maar als de gesplitste banken en verzekeraars in panklare brokjes door buitenlandse aandeelhouders worden overgenomen blijft alleen de zakelijke dienstverlening over, en die draait alleen als de onderliggende fysieke economie draait. En voor onze topzware overheid geldt hetzelfde in nog hogere mate. Neen, de komende 20-30 jaar zullen we het moeten hebben van rendement op ons kapitaal; aandeeltjes Royal Dutch Shell en dergelijke. Lonen zullen hier op den duur sterk omlaag moeten, zodat we t.z.t. concurrerend kunnen produceren voor de Chinezen en de Afrikanen.
pi_74605920
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:45 schreef dvr het volgende:

[..]

Integendeel, op termijn zijn we fucked. Net als de VS hebben we onze hele productiebasis naar Azië (en het Oostblok) verscheept. We maken niets meer. Hooguit assembleren en vervoeren we nog spullen, maar daar zit nauwelijks marge op. Onderzoek en ontwerp doen we nog wel, maar ook dat kunnen ze in China inmiddels zelf. Tulpen en sperciebonen komen nu uit Kenia, de visserij is een schaduw van wat het was, en de gasbel wordt een triest ballonnetje. Blijft over de dienstverlening; nu nog sterk, maar als de gesplitste banken en verzekeraars in panklare brokjes door buitenlandse aandeelhouders worden overgenomen blijft alleen de zakelijke dienstverlening over, en die draait alleen als de onderliggende fysieke economie draait. En voor onze topzware overheid geldt hetzelfde in nog hogere mate. Neen, de komende 20-30 jaar zullen we het moeten hebben van rendement op ons kapitaal; aandeeltjes Royal Dutch Shell en dergelijke. Lonen zullen hier op den duur sterk omlaag moeten, zodat we t.z.t. concurrerend kunnen produceren voor de Chinezen en de Afrikanen.
Je moet de mensen toch een béétje hoop geven.

Afijn, jij beschrijft een worst-case scenario. Als iedereen hier in Nederland stil blijft zitten en blijft doen wat die nu al doet. Gelukkig zit de wereld niet zo in elkaar.
pi_74607513
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:15 schreef bouillabaisse het volgende:

Je moet de mensen toch een béétje hoop geven.
Dan verandert er niks. Maar goed, dat had 20 jaar geleden al moeten gebeuren, nu zijn we sowieso fucked..
quote:
Afijn, jij beschrijft een worst-case scenario. Als iedereen hier in Nederland stil blijft zitten en blijft doen wat die nu al doet.
Nou nee, ik beschreef gewoon hoe de situatie nu grotendeels is. Namelijk dat de fysieke economie de afgelopen decennia afgebroken is. Wat er nu in steeds hogere mate lijkt te gebeuren is dat ondernemende en hoogopgeleide jongeren na hun opleiding naar verre buitenlanden vertrekken, waar betere kansen liggen. Die tendens kan zich alleen maar voortzetten totdat we een nieuwe hoogwaardige productiebasis opbouwen.

Zo was in 2005 ons Bruto Nationaal Product opgebouwd:

Feitelijke productie - de basis van welvaart:

• 2.2% Landbouw en visserij
  • 18.7% Industrie (incl. energie)
  • 5.4% Bouw

Geschuif met geld, papier en dozen:

• 27.4% Financiele diensten
  • 24.7% Niet-commerciële diensten
  • 21.6% Transport, handel, horeca

Economen menen dat die laatste drie groepen aan de welvaart bijdragen, immers, mensen verdienen er hun brood in (en die diensten verhogen natuurlijk ook de productiviteit van andere sectoren, en er is overlap). Maar uiteindelijk is al dat geld gegenereerd in de productieve sectoren bovenaan; dat is de kurk waar de hele economie op dobbert. Het uithollen daarvan is een grote bedreiging van de NL-economie op termijn.
  • abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')