ja, dat mag. ik kon mn moeder iig niet aanklagen ofzo.quote:Op woensdag 11 november 2009 01:57 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ik vraag me sowieso af of je zomaar per direct een huis uit geschopt mag worden.
Wel apart dan. Als je een kamer huurt heb je duizend en een rechten, maar als je ongevraagd door je ouders verwekt word en vervolgens jarenlang in hun huis moet wonen mogen ze je er opeens per direct uitschoppen als het ze niet meer zintquote:Op woensdag 11 november 2009 03:07 schreef Plums het volgende:
Daklozenopvang, zo simpel. Vanuit daar kamer huren.
[..]
ja, dat mag. ik kon mn moeder iig niet aanklagen ofzo.![]()
Stel dat een of andere calvinistische kneus het nodig acht (met het ons allen bekende bezwerende vingertje) de moraal ridder uit te hangen.quote:Op woensdag 11 november 2009 03:04 schreef Paginabeheerder het volgende:
Je begint met het woord "Stel"...
Ook leuk als je een baan zoekt.quote:Op woensdag 11 november 2009 05:16 schreef Winner_Taco het volgende:
Inschrijven gemeente , slapen bij Leger des Heils , je gek laten verklaren en opgenomen worden . En een urgentieverklaring aanvragen. Heb je meteen een huis.
Want ?quote:
Nou dat valt wel mee, tenminste zo was het bij mij niet.quote:Op woensdag 11 november 2009 14:40 schreef HarryP het volgende:
Als dit een manier is om te proberen voorrang te krijgen op een sociale huurwoning dan kun je het vergeten. Dan moet je echt met al je spullen voor de deur staan van minimaal 3 instellingen.
En de kans is groot dat de politie vervolgens je bij je ouders afzet om vervolgens een goed gesprek te beginnen.
Logisch dat de woningstichting je zo snel mogelijk in een kleiner huis wilde hebben. Er is een groot tekort aan grote huurhuizen.quote:Op woensdag 11 november 2009 14:45 schreef bijderechter het volgende:
[..]
Nou dat valt wel mee, tenminste zo was het bij mij niet.
Toen ik 18 was vertrok mams met de noorderzon en zei erbij niet terug te komen. Zat toen in een groot huurhuis waarvan ik de huur nevernooit zou kunnen betalen.
Via de woningstichting toen binnen 4 weken een andere woning bemachtigt mbv een urgentieverklaring.
Had ook geen familie en studeerde nog. Uiteraard wel een dikke vette studentenlening moeten nemen om alles rond te kunnen breien elke maand, maar das een ander verhaal.
Wacht dan op zn minst tot ze n kamer hebben.quote:Op woensdag 11 november 2009 15:07 schreef devlinmr het volgende:
En daarom zeg ik mijn kinderen al vanaf hun 5e dat ik ze op hun 18e eruit schop. Kunnen ze zich alvast voorbereiden.
waar heb je die voor nodig, je heb onderdak, eten en al die andere dingen die je echt nodig heb.quote:
Ik vind dit een heel typische manier van redeneren en ik hoop eigenlijk dat je ook maar een grapje maakt.quote:Op woensdag 11 november 2009 15:19 schreef garriej het volgende:
[..]
waar heb je die voor nodig, je heb onderdak, eten en al die andere dingen die je echt nodig heb.
Wanneer was dat, hier is de woningbouw iig nu niet zo soepel meer. En hoewel ik dat begrijp aan de ene kant (schijnt dat je zelfs voor de goedkoopste kutflatjes in kutbuurtjes onder de 3 jaar inschrijftijd weinig kans maakt).quote:Op woensdag 11 november 2009 14:45 schreef bijderechter het volgende:
[..]
Nou dat valt wel mee, tenminste zo was het bij mij niet.
Toen ik 18 was vertrok mams met de noorderzon en zei erbij niet terug te komen. Zat toen in een groot huurhuis waarvan ik de huur nevernooit zou kunnen betalen.
Via de woningstichting toen binnen 4 weken een andere woning bemachtigt mbv een urgentieverklaring.
Had ook geen familie en studeerde nog. Uiteraard wel een dikke vette studentenlening moeten nemen om alles rond te kunnen breien elke maand, maar das een ander verhaal.
Mja, dat had ik er bij moeten zetten, dat was ongeveer 10 jaar geleden nu. En wellicht scheelde het ook dat er nog een minderjarig zusje bij betrokken was.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wanneer was dat, hier is de woningbouw iig nu niet zo soepel meer. En hoewel ik dat begrijp aan de ene kant (schijnt dat je zelfs voor de goedkoopste kutflatjes in kutbuurtjes onder de 3 jaar inschrijftijd weinig kans maakt).
quote:Op woensdag 11 november 2009 16:48 schreef Vandaag... het volgende:
In mijn geval ging ik gewoon op een goedkoop mini kamertje wonen en vroeg ik uitwonendende beurs aan terwijl ik nog op de middelbare school zat.
Als je 18 bent verschil je in wezen toch niet van een student ofzo? Waarom zou je ineens recht hebben op een heel huis en allerlei voordeeltjes en mensen die je hand vast houden? En waarom zou je dat willen op je 18e? Een kamertje is ook leuk en achteraf kan je dan met trots zeggen dat je het toch maar allemaal gered hebt zonder in de bureaucratische geitenwollensokken hulpverlening te komen.
Je moet helemaal niks, je bent volwassen, ongevraagd verwekt worden is irrelevant (en onverifieerbaar), en als je bij je ouders woont huur je in het algemeen niets.quote:Op woensdag 11 november 2009 03:24 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Wel apart dan. Als je een kamer huurt heb je duizend en een rechten, maar als je ongevraagd door je ouders verwekt word en vervolgens jarenlang in hun huis moet wonen mogen ze je er opeens per direct uitschoppen als het ze niet meer zint
Tja, in mijn geval was het even bij vrienden her en der logeren en toen via via een kamertje van 2x3 (!) gekregen omdat dat het enige was wat ik kon betalen.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:52 schreef bijderechter het volgende:
[..]
Het is wel een verschil of je goed voorbereid op kamers gaat of dat je er ineens alleen voorstaat...
Ik zeg ook niet dat het niet kán, maar voor iedereen is het verschillendquote:Op woensdag 11 november 2009 16:57 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Tja, in mijn geval was het even bij vrienden her en der logeren en toen via via een kamertje van 2x3 (!) gekregen omdat dat het enige was wat ik kon betalen.
Dat het in jouw geval heel anders was omdat je met een groot huis, spullen en een zusje zat dat snap ik.
Maar als je gewoon gezond en alleen bent en je staat met wat kleren op straat dan redt je je wel hoor. Geen lusten maar ook geen lasten.
quote:Op woensdag 11 november 2009 17:05 schreef Boe-man het volgende:
Volgens mij heb je als ouder onderhoudsplicht totdat je kind 21 wordt.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW1/253w.html
Ze mogen je niet zomaar op straat schoppen.quote:Op woensdag 11 november 2009 03:24 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Wel apart dan. Als je een kamer huurt heb je duizend en een rechten, maar als je ongevraagd door je ouders verwekt word en vervolgens jarenlang in hun huis moet wonen mogen ze je er opeens per direct uitschoppen als het ze niet meer zint
Volgens mij geldt alles wat jij opnoemt tot je 18e, niet er na. En terecht ook, je mag best zelf verantwoordelijkheid nemen over je eigen leven.quote:Op woensdag 11 november 2009 17:30 schreef Andiamo het volgende:
[..]
Ze mogen je niet zomaar op straat schoppen.
Als de situatie echt niet te harden is, moet er meestal eerst hulp ingeschakeld worden (wat precies weet ik even niet, maar goed). Als de situatie daarna nog steeds heel slecht is, kun je in overleg uit huis geplaatst worden bij bijvoorbeeld een pleeggezin. Maak je het daar te bont, kom je waarschijnlijk in de noodopvang..
Verpest je dat nou ook? Dan is het meer dan terecht dat je op straat komt te staan en je mag melden bij de daklozenopvang.
Ik weet dat dit niet de precieze weg is, maar ongeveer klopt het geloof ik wel. Ze mogen je in ieder geval niet zomaar op straat zetten, met als reden dat je 18 bent geworden
Ze mogen je simpelweg niet zomaar gewetenloos en zonder goede reden dakloos maken. Dat is wat ik zeker weet. In principe op geen enkele leeftijd mag iemand je moedwillig (zonder reden) dakloos/zwervende maken.quote:Op woensdag 11 november 2009 17:35 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Volgens mij geldt alles wat jij opnoemt tot je 18e, niet er na. En terecht ook, je mag best zelf verantwoordelijkheid nemen over je eigen leven.
TS, zoek werk of studiefinanciering, lukt dat allemaal niet dan desnoods een uitkering en zoek een kamertje op marktplaats. Niet te kritisch zijn.
Geloof me, dat is uiteindelijk een stuk simpeler dan als een soort slachtoffer door die mallemolen van het hulpverleningscircuit gaan en, ook wel aardig, je houdt je trots.
Nou dat zeker weten van je is dan niet veel waard. Zodra een kind meerderjarig is, kan hij het huis uit gezet worden. Als jij 'zeker weet' dat dit niet mag, dan lees ik graag de wet waarin dat staat.quote:Op woensdag 11 november 2009 17:44 schreef Andiamo het volgende:
[..]
Ze mogen je simpelweg niet zomaar gewetenloos en zonder goede reden dakloos maken. Dat is wat ik zeker weet. In principe op geen enkele leeftijd mag iemand je moedwillig (zonder reden) dakloos/zwervende maken.
Als ik zie hoe lang je voor zo'n studio ingeschreven moet staan geloof ik dat meteen. "Ja, ga maar een jaartje of 3 zwerven knul!"quote:Op woensdag 11 november 2009 17:59 schreef NoktetMort het volgende:
Tot circa 4 jaar geleden had men inderdaad wel een studio-tje over voor mensen in zo'n soort situatie, maar op dit moment heeft men zelfs dát niet meer bij de woningbouw. En wat bijderechter zegt klopt ook.
Die staat op straat en heeft geen i-net op zijn mobiel?quote:Op donderdag 12 november 2009 00:03 schreef Stali het volgende:
Dit is zeker weer zo'n topic waarin de TS niet meer in zal reageren?
laatste bezoek: 1 uur, 53 minuten geleden.quote:Op donderdag 12 november 2009 00:05 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Die staat op straat en heeft geen i-net op zijn mobiel?
quote:Op donderdag 12 november 2009 00:25 schreef Stali het volgende:
Overigens ben ik behoorlijk onder de indruk van het verhaal van "bijderechter".
Eigenlijk zou ik door willen vragen maar ja, dat doe je dan weer zo niet. Maar ik vind zoiets echt schokkend om te lezen en heb echt bewondering voor de daadkracht van die jongen.
Het is niet normaal en heel schrijnend om te lezen. Maar jij bent wel een voorbeeld voor TS Zo is het natuurlijk ook,quote:Op donderdag 12 november 2009 01:35 schreef bijderechter het volgende:
[..]
Beetje offtopic, maar thanks
Soms 'vergeet' ik hoe zo'n verhaal op anderen overkomt, het is voor mij zo normaal eigenlijk
Verhaal heeft nog ca. 20 A-4tjes verhaal, maar ach, het boek verschijnt misschien ooit nog weleens
Als belangrijkste tip voor TS, vergeet niet dat ze je wel het huis kunnen uitgooien etc., maar zoals gezegd is er nog wel een onderhoudsplicht tot je 21ste. Als je merkt dat je in de financiële problemen komt door wat er gebeurd moet je daar echt aan denken. Ik had in ieder geval gewild dat ik het wist toen het mij overkwam, alhoewel ik nu wel in alle oprechtheid kan zeggen dat alles wat ik bereikt heb ik aan mezelf te danken heb
En probeer toch eens een urgentieverklaring te krijgen, alhoewel er dan wel sprake moet zijn van een situatie waarbij niemand je eigenlijk kan helpen aan onderdak (zoals vrienden, familie). Het is altijd de moeite waard, je krijgt dat meer woning voor hetzelfde geld dat je kwijt bent aan een particuliere kamer waarschijnlijk.
Vriendin van me had precies hetzelfde zoals Twilight, maar dan met een vader die al voor de 2e keer gescheiden was en enkel nog haar demente oma met een eigen huis. Door voor haar oma te zorgen had ze onderdak voor anderhalf jaar, tot die stierf en het huis naar haar vader ging want moeder ook overleden.quote:Op donderdag 12 november 2009 01:38 schreef Stali het volgende:
Je hebt het niet makkelijk, dat begrijp ik wel maar zie het ergens op te lossen met je vader en/of je opa.
Je kunt niet alles op een ander blijven afschuiven he. Bijv je opa. Kies eieren voor je geld, hoe klote ook alles gelopen is. Jij moet het doen, voor nu en voor later. Neem die eigen verantwoordelijkheid, je bent echt niet de enige er zijn mensen die zelfs ver voor hun achtiende hebben moeten knokken voor een beter leven.
Verdorie vent, zorg er voor dat je niet op straat terecht komt en slik wat trots in.
Ik heb je een PM gestuurd..quote:Op donderdag 12 november 2009 01:43 schreef TwyLight het volgende:
Ik neem mn verantwoordelijkheid ook wel, dit topic is ook absoluut niet bedoeld om medelijden te wekken maar gewoon om wat info te krijgen of reacties van mensen die met de zelfde problemen te maken hebben gehad.
Moet gewoon zsm een huisje of een kamer hebben, vanaf dan red ik het wel.
Lulhannes, alle hulp wordt pas gegeven wanneer met dit bezwerend vingertje weet te vinden. De vragen die ik stel, zullen de vragen zijn die sowieso gesteld worden.quote:Op woensdag 11 november 2009 05:16 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Stel dat een of andere calvinistische kneus het nodig acht (met het ons allen bekende bezwerende vingertje) de moraal ridder uit te hangen.
Inschrijven gemeente , slapen bij Leger des Heils , je gek laten verklaren en opgenomen worden . En een urgentieverklaring aanvragen. Heb je meteen een huis.
Thanks, maar toch wel benieuwd; welk gedeelte sprak je het meest aan? En wat is jouw persoonlijke ervaring hierbij?quote:Op woensdag 11 november 2009 05:21 schreef eigendeegcookie het volgende:
Goed gesproken , Paginabeheerder!
Wat je zelf al stelt; het is moeilijk een diagnose te stellen over wie gelijk heeft en wie niet? Elke partij legt de situatie uit naar eigen perspectief. Kinderen kunnen goed liegen en verdraaien, en ouders hebben vaak al de kennis om te laten horen wat de ander wil horen. Soms zijn de ouders compleet screwed up, andere keren zijn kinderen (en zo was ik zelf trouwens ook) van mening dat de ouders voor hun gekozen hebben, zodat die kinderen bijna niets zouden hoeven te doen in het huishouden. Zelfs een half uurtje tot een uurtje per dag was mij als kind te veel om af te wassen of zoiets.quote:Op woensdag 11 november 2009 13:26 schreef NoktetMort het volgende:
Je wordt het huis uitgeschopt na je 18e.....
Lange weg: Dan moet je aankloppen bij het leger des heils en of andere daklozeninstellingen, je krijgt geen urgentie bij een woningbouwvereniging en je huurt maar een kamer voor een veelvoud van het geld. Je schrijft je dan in bij een woningbouwvereniging en wacht 9 jaar voor je daar onderdak krijgt.
Korte weg: Wat Winner_Taco zegt in het laatste deel van zijn zin klopt ook. Je krijgt zelfmoodrneigingen, doet een paar pogingen,wordt opgenomen, krijgt allerlei andere toestanden, zoals bijvoorbeeld anorexia (depressie is niet genoeg) en je krijgt na de behandeling voorrang bij de woningbouwvereniging.
Kortom, je bent dakloos en je krijgt niet zomaar een huis in Nederland, achteraan aansluiten. Tenzij je de directe verzorging over je kinderen hebt.
Je hoeft trouwens ook geen situatie te hebben zoals Paginabeheerder het stelt. In mijn geval waren er meer dingen met mijn ouders aan de hand dan met mij.
Zelfreflectie: als ik het nu zo bekijk, nu ik anti-kraak zit en in de WW heb ik het in mijn 23 jaar verder geschopt dan mijn ouders in hun leven van 57 en 59 (Als ik hun leeftijd goed heb.).
"Nog een edit" Indien je studeert en je ouders toch nog teveel verdienen e.d. kun je via de IB-groep een regeling krijgen dat zij het "ouderdeel" betalen.
Mits je ouders enigszins meewerken... (In mijn geval dus niet en als ik dus ging studeren dan kreeg ik alleen de uitwonende basisbeurs.)
quote:Op donderdag 12 november 2009 03:10 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Thanks, maar toch wel benieuwd; welk gedeelte sprak je het meest aan? En wat is jouw persoonlijke ervaring hierbij?
psies. been there, donde that. en met 18+ val je dus mooi niet onder jeugdzorg ofzo. vrienden, daklozenopvang, straat, dat zijn op korte termijn je opties. wat iemand al zei. studeren (+kamertje zoeken) is je beste optie. studenten krijgen meestal makkelijker een kamer. alhoewel ook dat mooi kut kan zijn.quote:Op woensdag 11 november 2009 03:24 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
even een praktische vraag. werk je, doe je een opleiding? wat voor iets is het?quote:Op donderdag 12 november 2009 01:43 schreef TwyLight het volgende:
Ik neem mn verantwoordelijkheid ook wel, dit topic is ook absoluut niet bedoeld om medelijden te wekken maar gewoon om wat info te krijgen of reacties van mensen die met de zelfde problemen te maken hebben gehad.
Moet gewoon zsm een huisje of een kamer hebben, vanaf dan red ik het wel.
Ik ben blij dat je dit er hebt uitgehaald wat je aanspreekt.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:42 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
jouw stelling dat je best kunt gaan kraken als je wegens wangedrag was weggestuurd.
jouw advies je in dat geval niet opnieuw asociaal te gedragen wanneer je afhankelijk bent van de volgende.
persoonlijk ben ik er nog niet helemaal uit wat de beste oplossing is , was , of geweest zou zijn.
kom je natuurlijk nooit achter , geen vergelijkings materiaal.
Nee, maar je kan wel gewoon blijven.quote:Op woensdag 11 november 2009 03:07 schreef Plums het volgende:
Daklozenopvang, zo simpel. Vanuit daar kamer huren.
[..]
ja, dat mag. ik kon mn moeder iig niet aanklagen ofzo.![]()
nja, tuurlijk kan dat. maar da's niet altijd een goede oplossing. ligt maar net aan de achterliggende situatie he.quote:Op vrijdag 13 november 2009 10:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nee, maar je kan wel gewoon blijven.
quote:Op donderdag 12 november 2009 19:43 schreef Nicolas_Cage het volgende:
Waarom kun je niet nu terug naar je pa? Aangezien die stinkhoer nu toch pleite is
Ga een halfjaar of langer werk doen op een cruiseschip of een of ander hotel of een opbouwproject in het buitenland ofzo, heb je er iig gratis onderdak bij EN geldquote:Op donderdag 12 november 2009 01:55 schreef fyah het volgende:
Ook veel hotels (landelijk meestal) of chateau's nemen nog wel eens tijdelijke knechtjes aan voor de afwas enzo, vaak incl logee.
Vanuit een crisiscentrum kun je toch gewoon naar begeleid wonen?quote:Op zondag 15 november 2009 01:49 schreef Sounddragon het volgende:
Been there, done that.. alleen was ik 15![]()
In Nederland is het gewoon KUT geregeld, en geloof me; onder de 18 was je ook nog niet zomaar onder de pannen geweest; juist dán niet![]()
In mijn geval kwam terecht in een crisisopvang (Google maar FF), kreeg via hen een maatschappelijk werkster (hoef je ook niet echt blij van te worden), en die heeft me toen verder 'geholpen', het zijn ongelofelijke bemoeials, maar ze krijgen deuren geopend en weten de wegen enpaden die bewandeld moeten worden.
Ik ben via een laaaange omweg toch nog aardig terecht gekomen al zeg ik het zelf, ER IS ALTIJD HOOP, ook voor jou..
Was al eerder gevraagd; maar in welke regio hangt TS rond ??
Zorg in ieder geval dat je ergens ingeschreven blijft staan, want anders krijg je 0,niks voor elkaar in dit pokkeland !!
Jahaaa.. na een wachttijd van ruim 2 jaar was dat inderdaad hét traject.quote:Op zondag 15 november 2009 02:07 schreef Stali het volgende:
[..]
Vanuit een crisiscentrum kun je toch gewoon naar begeleid wonen?
En in een crisiscentrum werken alleen maar maatschappelijk werkers.
En onder de achtien ben je in dit door jouw genoemde "pokkeland" wel degelijk onder de pannen tenzij je je daar misdraagt of inderdaad de wegen niet kent om die hulpverlening te vinden.
Het is 21 jaar geleden? Of ben je 21?quote:Op zondag 15 november 2009 02:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Jahaaa.. na een wachttijd van ruim 2 jaar was dat inderdaad hét traject.![]()
In de tussentijd mag je dan naar een pleeggezin, en gezien het feit dat die toendertijd niet overdreven ruim aanwezig waren werd er ook prima gekeken of het allemaal bij elkaar paste![]()
Pff hou op schei uit.. ik word weer pissig als ik eraan zit te denken, serieus.. en het is potvolblomme pas 21 jaar geleden ofzo![]()
In die 2 jaar 3 internaten en 4 pleeggezinnen gehad, kan er een boek over volschrijven.. daarna kamertraining (begeleid wonen), maar inmiddels was ik bijna 18 dus, en werd ik daar na een maandje of 8 zo de deur uit gebonjourd omdat ik te oud was.. en daar sta je dan.. precies zo'n beetje waar TS nu is![]()
Bij mij is het eerst een paar jaar flink downhill gegaan; you name it, I did it and payd for it, maar uiteindelijk werd ik wel wijzer, kwam een goede meid tegen die me weer in het zadel heeft geholpen en nu gaat het wel aardig geloof ik![]()
Maargoed, ik mag hopen dat er in die tijd wel wát verbeterd is in de hulpverlening.. en TS heeft nog plenty optie's, ik zou gewoon die hulpverlening aan het werk zetten, it's no shame, en het werkt, niet altijd even geweldig, maar als je eenmaal in het zadel zit, kun je weer zelf verder fietsen
Neuh, je komt zeer jeugdig over.quote:Op zondag 15 november 2009 02:49 schreef Sounddragon het volgende:
21 jaar geleden... 22 actually
téring.. ik ben oud![]()
Dat zou zomaar kunnen.. er was uiteraard ook wel meer aan de hand, maar dat gaan we niet allemaal op FOK! zetten netuurlukquote:Op zondag 15 november 2009 02:54 schreef Stali het volgende:
[..]
Misschien omdat je relaas nogal onverwerkt en beschuldigend overkomt.
Wadenkdegijzelluf ??quote:Op zondag 15 november 2009 02:55 schreef Stali het volgende:
In twee jaar drie internaten en vier pleeggezinnen.
Heeft dat nog ergens aan jou gelegen of is dit gewoon een pokkenland?
Dat begrijp ik ook best wel, Maar denk dan ook eens een beetje na voordat je zo begint te mopperen.quote:Op zondag 15 november 2009 02:59 schreef Sounddragon het volgende:
Dat zou zomaar kunnen.. er was uiteraard ook wel meer aan de hand, maar dat gaan we niet allemaal op FOK! zetten netuurluk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |