abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74591860
Ok, ten eerste weet ik niet of dit hier in TRV of in SPT moet, maar aangezien het toch een reis betreft, plaats ik het hier. Ik ben namelijk van plan om de aankomende zomer op de fiets in 3 a 4 weken naar het zuiden van Portugal te fietsen. Echter, ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet gaan aanpakken en daarom was ik eigenlijk opzoek naar tips van mensen die al eerder een fietsvakantie hebben gedaan. Ik hoop dat jullie mij dan ook kunnen helpen met het beantwoorden van de vragen die ik heb, en uiteraard mogen jullie ze ook aan mij stellen

1) Over welke wegen rij je? Je mag niet over de snelweg fietsen, maar lang niet in elk land is er sprake van een fietspad door het hele land heen. Over wat voor soort wegen mag ik heen rijden en wat raden jullie mij aan?

2) Waar moet ik op letten tijdens een dergelijke reis? Ik ga de zon in, dus waarschijnlijk goede zonnebrand, maar zijn er nog meer specifieke dingen waar ik op moet letten? Ik verwacht in ieder geval last van mn kont te gaan krijgen, wat kan ik daar tegen doen?

3) Is in elk land een helm verplicht? Ik zie vaak in Frankrijk wel wat helmen op, maar lang niet in elk land wordt er dermate veel waarde aan gehecht. Sterker nog, ik weet niet eens of ze dat in Frankrijk ook doen, of dat het gewoon de jan modaal gezinnen die dat standaard doen.

4) Is mijn fiets wel geschikt? Ik heb op dit moment de volgende fiets die ik wil gebruiken, maar die zal ik waarschijnlijk een beetje om moeten laten bouwen. Ik ben er van bewust dat het niet van staal is, maar is dat nou een probleem of niet?

Het is een giant XTC, en zoals je ziet een mountainbike. Valt dit uberhaupt om te bouwen tot een fiets waarmee je lange afstanden kan rijden? Moet op zich wel te doen zijn lijkt me. Bagage dragers zijn dan het belangrijkste. Heb er nu al meer dan 3000km op gereden en voorlopig heb ik er nog niets aan hoeven te vervangen.

Dit zijn tot nu toe de vragen, alle tips zijn welkom, laat het me weten

Ow de route is nog niet definitief, maar ziet er nu zo uit:

Ik wil zo'n 150km per dag fietsen en beschik op dit moment al over een goede conditie (loop halve marathons in nette tijden)
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  woensdag 11 november 2009 @ 01:12:23 #2
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_74592994
Alnagedacht hoe je je overnachtingen gaat doen?
Ga je dat ook mee zeulen??

Verder wel tof idee
  woensdag 11 november 2009 @ 08:48:33 #3
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_74594760
Het lijkt me dat een mountainbike wel veel weerstand heeft (groot band raakt weg oppervlak) om efficient met veel bagage te rijden...
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_74604924
Dan fiets je wel hard als je dat in 3 tot 4 weken wil doen.

Ik heb ooit door Frankrijk gefietst, en we moesten dan af en toe wel een stukje over een snelweg (niet fijn). Het beste is om rustige routes uit te zoeken, van die mooie weggetjes waar weinig verkeer komt en waar je ook nog eens leuk om je heen kan kijken. Daar zijn vast boeken over te vinden. Alleen kosten dat soort routes wel meer tijd, denk ik.

Zadelpijn: vooraf al veel trainen (hier in NL) met lange afstanden over meerdere dagen. En een goede fietsbroek met zo'n zeem erin en dan geen onderbroek (naden!).

Je moet goed nadenken over wat je allemaal meesleept. De echte diehard fietsers zagen zelfs de steel van hun tandenborstel eraf om gewicht te besparen. Neem je een tent mee of slaap je in hotels? Ga op zoek naar lichtgewicht reishanddoeken en dergelijke.

Of fietshelmen verplicht zijn weet ik niet zeker maar het zou me niet verbazen als dit zowel in Belgie als Frankrijk en Spanje zo was. Sowieso geen overbodige luxe hoor, vooral als je verder naar het Zuiden heuvels en bergen krijgt waar je met 50 of 60 km per uur naar beneden scheurt.

Verder nog een laatste tip: maak het jezelf niet te moeilijk. Natuurlijk is 150km per dag mogelijk als je een zeer goede conditie hebt zoals jij, maar verkijk je er niet op. Het zijn bijvoorbeeld ook je knieeen die je kunnen gaan opbreken. Zorg vol voordoende rustdagen tussendoor en staar je niet blind op de kilometers.

Verder veel plezier met de voorbereidingen, lijkt me een mooie reis!
pi_74606274
Mag ik achterop?
  woensdag 11 november 2009 @ 15:30:42 #6
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74606381
quote:
Op woensdag 11 november 2009 00:03 schreef beertenderrr het volgende:

1) Over welke wegen rij je? Je mag niet over de snelweg fietsen, maar lang niet in elk land is er sprake van een fietspad door het hele land heen
Sterker nog, in de meeste landen is helemaal geen sprake van fietspaden en meestal nauwelijks van fietsstroken. Ik heb wel eens in Frankrijk gefietst en de 'rode' Route Nationals zijn daar meestal niet ideaal om langs te fietsen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_74607719
Allereerst de fiets:
Een MTB is niet ideaal voor vakanties. Vooral als je een geveerde voorvork hebt. Daar zijn lastig goede dragers voor te maken. Vandaar dat die ook behoorlijk aan de prijs zijn. Dus dat gaat of geld kosten of je krijgt een uiterst irritant stuurgedrag als je alle bagage achterop gooit. Beter is het om op de 2e hands markt te kijken voor een oude ATB met vaste voorvork en een beetje serieuze afmontage. Deze dan ombouwen tot vakantiefiets. Als je wilt doortrappen kun je dit ook doen met een oudere stalen racefiets waar je goede dragers opzet. Via marktplaats heb je een goede basisfiets voor 100-200 Euro.
Wordt het toch de ATB dan moet je de banden vervangen door slicks. De noppenbanden vreten kracht en energie.
Kontproblemen voorkom je door goede fietsbroeken (Ja, meervoud) en een goed zadel. Ik zweer bij leren Brooks zadels. Deze moet je wel inrijden.
Vervolgens de route. Waarom wel je persé helemaal rond Spanje? Daar is het heet en langs de kust veel te druk en lelijk. Ik zou juist door Baskenland rijden. Daar dan de oude Santiagoroute oppikken (langs de kust, niet door het binnenland) en van daar Noord-Portugal binnenrijden. Dan heb je wat koeler gebied, lekker rustig en erg mooi. Voor het Franse gedeelte kan ik de routes die staan onder de noemer 'fleches francaises' op de site www.audax-club-parisien.com aanraden. Vooral de route van Parijs naar Hendaye. En van Lille naar Parijs. Voor het stuk van Gent tot Tournai (vrijwel Lille dus) kan ik je wel een GPS track leveren.
De wetgeving.
In Spanje is een helm verplicht. In Frankrijk een reflecterend hesje als je 's avonds in het donker of bij slecht zicht rijdt. Neem in ieder geval basis verlichting mee. Je hebt altijd de kans om in een tunnel terecht te komen of je wilt 's avonds nog even van de camping het dorp in. En dan niet zo'n lullig knipperlichtje maar een batterijkoplamp waarmee je iets kunt zien.
ROutezoeken. Werk je klassiek, met kaarten, koop dan de Michelin atlassen van Frankrijk (1:200.000) en van Spanje/Portugal (1:400.000). Daar snij je dan de relevante kaartdelen uit en teken je met een tekstmarker je gewenste route in. Doe je modern, zorg dan voor een bruikbare GPS. Dus niet het specifieke fietsmodel van Garmin maar een algemeen outdoormodel dat op AA-batterijen (al of niet oplaadbaar) werkt.
pi_74621547
thnx voor de reacties so far ik zal er morgen even op reageren, ben nu net thuis en voel me niet lekker, dus duik meteen mn bedje in. Ik kom er op terug
pi_74680244
1: Route
Deze is niet definitief en als ik zo hoor dat de kust van Spanje niet leuk is, dan ga ik de route van Santiago de Compostella route volgen. Had deze optie ook al in mijn achterhoofd, maar dacht dat langs de kust rijden leuker zou zijn. Echter, als het daar heel druk is, kies ik voor het binnenland en de bergen, lijkt me ergens ook super tof! Het voordeel van deze route was wel dat de mont Ventoux op de route lag, maar dat kan ook later nog een keer bedwongen worden. Aangezien ik niet zo veel met de moderne techniek heb, aangezien dat de charme van het reizen enorm naar beneden haalt, kies ik voor de kaarten. Bij de ANWB kan je deze volgens mij zelfs gratis ophalen (met pasje) en zal daar dan ook binnenkort eens op bezoek gaan. Ivo, bedankt voor het aanbod, maar is niet nodig, aangezien ik met de kaarten ga werken.

2: fiets
Mocht ik met mijn mountainbike, dan was ik sowieso van plan om te gaan met slicks, aangezien dit zeker teveel weerstand geeft. Maar ja, als er geen goede dragers te fixen zijn, ga ik dan toch maar opzoek naar een veredelde racefiets geschikt voor het touren. Zal helaas wel banden plakken worden dan maar de tijd die ik daar aan kwijt ben, haal ik weer in door de verminderde weerstand. Goede binnen- en buitenbanden zullen toch wel een hoop helpen, dus dat zal ik nog wel gaan verbeteren. Is daar echter wel mee op onverharde stukken te rijden? Lijkt me verre van ideaal en lekke band gevoelig.

3: Slaapplaats
Nog niet over nagedacht, maar ben altijd wel fan geweest van kamperen. Ik dacht dat ik ergens had gelezen (in dit topic is nu iig niet meer hier te vinden) dat er bepaalde velden waren waar je tegen een kleine vergoeding of zelfs gratis daar kon overnachten. Het enige wat je had was een veldje met wat water o.i.d. Iemand een idee? Misschien hier en daar wildkamperen als het toegestaan is, zou ook wel leuk zijn Ligt er ook een beetje aan wat ik met mn vrienden in Portugal ga doen qua overnachting. Ik ga met hun 2 weken surfen en als het dan kamperen wordt, neem ik mijn tentje mee (al kost het wel weer extra gewicht).

4: Kleding & accessoires
De fietsbroeken ga ik inslaan! Een helm ook, die gaat sowieso op in de bergen, je weet tenslotte nooit. Goede lamp ook, al zal ik niet in de avonden gaan fietsen waarschijnlijk. Maar idd, ik kan zomaar in een tunnel terecht komen (hoop het niet) en dan is het onmisbaar. Het gaat me net weer iets te ver om de steel van mijn tandenborstel af te zagen, maar zal wel zo min mogelijk mee willen nemen. Zit ook te denken aan maar 2 paar kleding, waarvan ik elke avond een deel moet wassen. Kleding is vaak een hoop onnodig gewicht en ruimte.

Tot zo ver allen bedankt voor de reacties
@gifkwal, waar heb jij gefietst in Frankrijk, en wat waren jouw ervaringen? En kan ik daar nog iets van leren mogelijk?
@ivo, jij hebt vaker dergelijke tochten gemaakt? Het klinkt iig alsof je er verstand van hebt en ben benieuwd waar jij bent geweest.
@tursel, nee tenzij het een tandem fiets betreft, maar dan mag je hard doortrappen .
pi_74682133
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 21:56 schreef beertenderrr het volgende:
2: fiets
Mocht ik met mijn mountainbike, dan was ik sowieso van plan om te gaan met slicks, aangezien dit zeker teveel weerstand geeft. Maar ja, als er geen goede dragers te fixen zijn, ga ik dan toch maar opzoek naar een veredelde racefiets geschikt voor het touren. Zal helaas wel banden plakken worden dan maar de tijd die ik daar aan kwijt ben, haal ik weer in door de verminderde weerstand. Goede binnen- en buitenbanden zullen toch wel een hoop helpen, dus dat zal ik nog wel gaan verbeteren. Is daar echter wel mee op onverharde stukken te rijden? Lijkt me verre van ideaal en lekke band gevoelig.
Ik rij zelf met een specifieke randonneur. Met 35 of 37mm banden. Dan rijd ik zelden tot nooit lek. Voor asfalt is de Panaracer Tour Guard een goede. Heb je een oudere racefiets dan passen er vaak iets bredere banden onder. In zo'n geval kun je kijken naar de Swallow Racer (ok, mij bevalt ie niet). Daarmee is licht onverhard ook mogelijk.
quote:
3: Slaapplaats
Nog niet over nagedacht, maar ben altijd wel fan geweest van kamperen. Ik dacht dat ik ergens had gelezen (in dit topic is nu iig niet meer hier te vinden) dat er bepaalde velden waren waar je tegen een kleine vergoeding of zelfs gratis daar kon overnachten. Het enige wat je had was een veldje met wat water o.i.d. Iemand een idee? Misschien hier en daar wildkamperen als het toegestaan is, zou ook wel leuk zijn Ligt er ook een beetje aan wat ik met mn vrienden in Portugal ga doen qua overnachting. Ik ga met hun 2 weken surfen en als het dan kamperen wordt, neem ik mijn tentje mee (al kost het wel weer extra gewicht).
In Frankrijk mag je overal kamperen met toestemming van de grondeigenaar.
quote:
@ivo, jij hebt vaker dergelijke tochten gemaakt? Het klinkt iig alsof je er verstand van hebt en ben benieuwd waar jij bent geweest.
[Verslag Roemenie] Langs zigeuners en rebellen
[Reisverslag Baskenland] Weg van de Pelgrimssnelweg
[Reisverslag] Kroatië en Bosnië op de fiets.
Rusland (vanaf de 2e pagina)

[ Bericht 1% gewijzigd door ultra_ivo op 13-11-2009 22:57:36 ]
pi_74700723
quote:
@gifkwal, waar heb jij gefietst in Frankrijk, en wat waren jouw ervaringen? En kan ik daar nog iets van leren mogelijk?
Ik ben destijds van Parijs richting NL gefietsd, weet alleen de precieze route niet meer want ik was nog maar 14 en met mijn pa die alles regelde :p Mijn ervaring was dat het best wel tegen viel, de genoemde zadelpijn ondanks goede fietsbroeken staat me vooral nog levendig bij. Ik had van te voren in Nederland eigenlijk niet getraind, dus daarom denk ik dat het goed is om dat juist wel te doen. Ook de vele heuvels was ik niet echt gewend Het was dus best wel afzien, maar tegelijk ook heel mooi, en fijn om 's avonds moe maar voldaan voor je tentje te zitten! Ik zou best graag nog eens zo'n fietsreis willen maken.
pi_74716783
Over Spanje kan ik je vertellen dat een helm niet verplicht is, maar je zult wel over autowegen moeten fietsen. Niet over de tolwegen, maar de provinciale wegen - is overigens niet erg gevaarlijk en auto's rijden niet hard. Deze weggetjes gaan ook dwars door elk dorp heen, en dat is wel leuk om te zien.

Ik zou in Spanje zeker langs de kust fietsen, er is veel meer te zien juist als in het binnenland en de meeste mensen in Spanje wonen ook langs de kust. Sterker nog, Madrid is wel drukbevolkt en Zaragoza ook wel, maar voor de rest speelt het zich allemaal af langs de kust.

Als je de kustweg zou mijden, zou je een hoop dingen missen. Ik noem maar wat voorbeelden: Barcelona, Valencia, Alicante, Murcia, Granada, Almeria, Malaga, Marbella, Gibraltar, Sevilla .. ´nuff said?
pi_74726387
Regels wat fietsers betreft worden in mediterrane landen naar mijn ervaring niet heel serieus genomen. In Italië was het geen enkel probleem over de stoep te fietsen, of zonder licht te fietsen. Geen agent die je daarvoor aanhoudt.

Dus ik zou me niet erg druk maken om regels omtrent licht of een helm. Echter: een paar goede lampjes zijn onmisbaar, en zijn voor enkele euro's al aan te schaffen en kun je bovendien in 10 minuten op je fiets zetten. Een helm is zeer aan te raden.

Buiten het feit dat je waarschijnlijk zeer weinig fietspaden zult tegenkomen en je dus met auto's moet fietsen kan er sowieso altijd iets misgaan op de fiets. Ik ben in Berlijn een keer op het fietspad tegen een enorme steen aangereden, mijn fiets sloeg zo van de weg af en ik lag op de stoep.

Overigens kan het wel zijn dat er wel fietspaden zijn. Ik weet bijv. dat er een hele tocht is van Amsterdam naar Rome over alleen maar (verborgen) fietspaden. Soms zijn ze er dus wel, maar minder zichtbaar. Probeer te googlen op fietsroutes in Portugal.

Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kun je ook overnachtingen vinden via www.couchsurfing.org
Het voordeel is dat mensen je dan ook nog eens heel erg goed zullen helpen en je zelf minder spullen zult hoeven meesjouwen
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_74740218
Zorg voor goede kaarten, die gratis van de ANWB, zijn volgens mij de autoroutes en niks gedetailleerd erop. Verder doorgaande, maar niet de hoofdwegen nemen, vooral in beragachtig gebied heb je dan niet de allersteilste wegen. Kleine weggetjes vaak juist wel.
  maandag 16 november 2009 @ 09:57:10 #15
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74740630
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:17 schreef lorenzo_0 het volgende:
Over Spanje kan ik je vertellen dat een helm niet verplicht is, maar je zult wel over autowegen moeten fietsen. Niet over de tolwegen, maar de provinciale wegen - is overigens niet erg gevaarlijk en auto's rijden niet hard. Deze weggetjes gaan ook dwars door elk dorp heen, en dat is wel leuk om te zien.

Ik zou in Spanje zeker langs de kust fietsen, er is veel meer te zien juist als in het binnenland en de meeste mensen in Spanje wonen ook langs de kust. Sterker nog, Madrid is wel drukbevolkt en Zaragoza ook wel, maar voor de rest speelt het zich allemaal af langs de kust.

Als je de kustweg zou mijden, zou je een hoop dingen missen. Ik noem maar wat voorbeelden: Barcelona, Valencia, Alicante, Murcia, Granada, Almeria, Malaga, Marbella, Gibraltar, Sevilla .. ´nuff said?
Toch is de noordeljke route waarschijnlijk interessanter, landschappelijk mooier, minder druk en minder heet, zoals ultra_ivo al meldde. San Sebastian, Bilbao, Santander, Gijon/Oviedo, met rechts de kust en links zicht op besneeuwde bergen! Daarna Santiago de Compostela en Noord-Portugal.

Meer door het binnenland, via Leon en Salamanca is waarschijnlijk ook mooi, maar inderdaad een saaier landschap en erg heet. Fotografisch vind ik Castilië trouwens ongelooflijk mooi, met die desolate landschappen, maar om doorheen te fietsen lijkt me dan weer minder...
pi_84910828
Even een enorme schop omhoog, maar ik ben beniewd of je ondertussen je fietstocht gedaan hebt? Hoe is het bevallen?
pi_84911006
heb uiteindelijk een week gemountainbiked in drenthe :@ ook leuk hoor :P maar heb er het geld niet voor gehad helaas. Ga namelijk verhuizen morgen, en dat kost waarschijnlijk ook aardig wat geld. Gaat dus een andere keer worden, helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')