Het slaat nergens op dat je er niets aan kunt doen. Ik ben ook absoluut geen PVV-stemmer, maar natuurlijk zijn er manieren: degelijk onderwijs. Natuurlijk werkt het niet in de VS. Over twintig jaar spreken marokkanen gemiddeld beter nederlands en turken zijn nooit echt een probleem geweest.quote:Op maandag 30 november 2009 21:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Oh ik stoor me er ook wel aan als Mexicanen hier geen enkele moeite doen om de taal te leren.
...enz. -quote inkorten-
Ja. Bovendien werkt een taal zéker verenigend, voor de verschillende bevolkingsgroepen in een land!quote:Op woensdag 23 december 2009 20:02 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Het slaat nergens op dat je er niets aan kunt doen. Ik ben ook absoluut geen PVV-stemmer, maar natuurlijk zijn er manieren: degelijk onderwijs. Natuurlijk werkt het niet in de VS. Over twintig jaar spreken marokkanen gemiddeld beter nederlands en turken zijn nooit echt een probleem geweest.![]()
Ik heb het ook vooral over de oude allochtoon die de taal echt niet spreekt. Laatst kwam er een oude man naar me toe: "Deze. Avaka(onverstaanbaar). ies smaak, je weet smaak?". Na vijf minuten begreep ik dat hij wilde weten hoe avakado's smaken. Dat schiet toch niet op
?
Japanners zijn gekke mensen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:20 schreef shamijla het volgende:
Japan
Engeland (londen)
waarom weet ik niet deze landen trekken me gewoon heel erg aan (cultuur,taal enz)
quote:Op maandag 30 november 2009 15:57 schreef maartena het volgende:
[..]
Geld voor mij ook. Ik was in 2001 al lid en heb in Nederland ook wat gepost..... maar pas toen ik in de VS terecht kwam ben ik een stuk meer gaan posten, en het is inderdaad een goede manier om je Nederlands een beetje op pijl te houden.
Daarnaast kun je me ook zo 1 keer per maand - zie hierboven - in de kroeg vinden met wat Nederlanders/Nederlandses, en dat is ook bevorderlijk voor het aanhouden van de taal.
Wat KlaasDJ denk ik niet helemaal begrijpt is dat de moderne emigrant niet meer van het type is dat in de jaren 50 naar Australië vertrok, en waar je behalve een paar brieven niets meer van hoorde. En als die emigrant na 25 jaar weer eens naar Nederland ging, dan was hij zijn Nederlands ook bijna kwijt bij wijze van spreken. Nu hebben we dit soort forums, we pakken de telefoon makkelijker op, en middels internet kun je ook veel makkelijker mede-migranten vinden. Een forum zoals deze helpt bij het behouden van de taal, en ook het regelmatig spreken met Nederlanders helpt daarbij.
Ik zie ook niet in waarom ik mijn Nederlandse identiteit zou moeten opgeven omdat ik niet meer in Nederland woon.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |