Bij ons is het zo dat de tuinen door de mensen worden onderhouden die er een aangrenzende woning hebben, dan is het "in principe" ook hun tuintje in plaats van gemeenschapelijke ruimte.quote:Op zondag 8 november 2009 22:43 schreef ikkeben het volgende:
Exlusief stookkosten en de tuin moet ook door de bewoners zelf onderhouden worden.
Ik denk dat het inderdaad wat naievig is om te veronderstellen dat dat allemaal zomaar kan voor 100 euro. Vraag een begroting op en zoek in de tussentijd naar een puber uit de buurt (of misschien in je familiekring?) die bereid is dit karweitje voor je op te knappen tegen betaling. Een werkster kan natuurlijk ook gewoon.quote:Op zondag 8 november 2009 23:18 schreef ikkeben het volgende:
Met die 100 euro in de maand hebben wij zelf wel vrede,we wisten van te voren dat er service kosten zouden komen, maar wel om het feit dat we zelf moeten gaan schoonmaken en de tuin onderhouden, wij zijn beide niet meer jong en zijn er (misschien stom genoeg) van uit gegaan dat dat zou gebeuren vanuit de service kosten en het gaat ook niet alleen om een bezem er doorheen halen, maar iedere week stofzuigen dweilen ramenwassen ed.
En wij hebben ons hele getrouwde leven lang al koophuizen gehad maar een dak dat om de 15 jaar vervangen moet worden, daar hebben wij gelukkig nooit geen last van gehad.
En zeker met maar 12 appartementen tikt zo'n lift vrij hard aan. Ik heb ook een lift, gedeeld met maar 6 appartementen, daar betaal ik E220 per maand voor. Ik denk dus dat je met de E100 per maand nog vrij goed weg komtquote:
ik zit op hetzelfde als hierboven ,met dezelfde voorwaardenquote:Op zondag 8 november 2009 22:42 schreef gothic-blackie het volgende:
en is die 100 euro inclusief of exclusief stookkosten? verder moet je er wel rekening mee houden, dat de lift onderhouden moet worden, de tuin, de verzekeringen (glas/opstal), dak, verfgedeelte en dergelijke.
wij zitten nu zelf op uit mijn hoofd 125 euro, en dat is inclusief stookkosten, maar dan word er wel schoongemaakt. en wij hebben geen lift
Ik neem aan dat Jack. er ook zelf woont? En dan ben je een beetje een dief van je eigen portemonnee, want je bijdrage gaat dan omhoog om jezelf te betalen. En nu bespaart hij juist geld, door het zelf te doen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:02 schreef miss_dynastie het volgende:
Jack. waarom krijg jij daar niet gewoon een fatsoenlijke vergoeding voor? Ik snap dat een firma teveel geld kost, maar je kan toch wel een redelijke urenvergoeding krijgen?
Die snap ik ff nietquote:Op dinsdag 10 november 2009 14:10 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Jack. er ook zelf woont? En dan ben je een beetje een dief van je eigen portemonnee, want je bijdrage gaat dan omhoog om jezelf te betalen. En nu bespaart hij juist geld, door het zelf te doen.
Klopt, en uiteindelijk zou hij er ook wel aan verdienen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:16 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Die snap ik ff nietAls iedereen 12,5 euro per maand betaalt voor Jack, hijzelf ook, dan komt dat geldt toch gewoon bij hem terecht?
Eeuh, je weet toch hopelijk dat het sinds mei 2008 wettelijk verplicht is voor een VvE om zo'n meerjarenonderhoudsplan+ corresponderende begroting te hebben? Ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst kopers af zal schrikken, en jullie zullen toch binnen die 10 jaar eens rondom moeten schilderen etc, en die 10 jaar garantie zal voor het gebouw zijn, niet ook voor alle aanwezige installaties gok ik. Maar goed, daar zullen dan ook wel papieren van zijn?quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:38 schreef Jack. het volgende:
Het klopt dat er momenteel geen meerjarenplan + budget is bij ons. En dat om de reden die ik reeds aanhaalde.
Ook ik zit in een nieuwbouw, en daarop staat 10 jaar garantie. Dus wij hebben in het begin besloten om momenteel nog geen budget aan te leggen hiervoor, aangezien het voorlopig onder garantie valt.
Verder woon ik er zelf inderdaad en staat een (minimale) vergoeding als te bespreken punt op de jaarlijkse vergadering over 2 wekenZoals GuppyFriend reeds zei, het is een kostenbesparende maatregel, en ik hoef er op zich niets aan te verdienen. Het is in de eerste plaats voor mezelf een manier om iig die kostenpost zo laag mogelijk te houden. Beter zo dan dat ik honderden euro's kwijt ben aan een firma, of tientallen euro's aan een andere eigenaar die het doet. Ik zie het niet als verplichting om het te doen, en vind het bij momenten zelfs interessant en leuk om bepaalde zaken uit te zoeken. Overigens denk ik dat het wel minder belastend is met 4 appartementen tov 12 (want dat zijn 8 eigenaars extra die kunnen komen zeuren).
Eeuh, je weet toch hopelijk dat Nederlandse wetten alleen in Nederland gelden?quote:Eeuh, je weet toch hopelijk dat het sinds mei 2008 wettelijk verplicht is voor een VvE om zo'n meerjarenonderhoudsplan+ corresponderende begroting te hebben?
Ik bedoelde meer dat een toekomstige koper graag een wat meer uitgewerkte langetermijn onderhoudplanning zal willen zien, als vlak na de koop blijkt dat de lift vervangen moet worden, en er 20k op tafel moet komen zit die met een forse extra post. Die regels hier in NL zijn niet voor niks ingevoerd door de overheid, veel VvE's kwamen op deze manier echt in de problemen. Denk er in ieder geval eens over na zou ik zeggen, en laat een lokale schilder eens een offerte maken voor het buitenom schilderen, dan weet je iig waar je rekening mee moet houden. (je kan die prijs met 5%/jaar verhogen, dan zit je wel aardig in de buurt qua kosten op de lange termijn)quote:Op dinsdag 10 november 2009 19:51 schreef Jack. het volgende:
We weten nog niet eens wat de maandelijkse kosten zijn, dus we kunnen moeilijk op de gok een budget plannen als er straks maar 5 euro van overblijft...
Schilderen is vorig jaar gebeurd, installaties zijn allemaal nieuw (en dan hebben we het enkel over de elektriciteitsmeter en bekabeling en lift) en daar zit allemaal garantie op net zoals op het gebouw zelf (lekkages etc).
En verkopers afschrikken ? Ik dacht het niet. Als ik nu 5 jaar lang elke maand 50 euro betaal voor een reservekapitaal dat niet gebruikt wordt, dan vraag ik gewoon 5*12*50 euro extra in mijn verkoopprijs hoor. Dus of verkopers dat nadien zelf storten of terugbetalen aan de verkoper, maakt geen verschil.
En voorlopig zijn er ook geen te voorziene kosten, dus ook geen meerjarenonderhoudsplan.
En idd BE
edit: Misschien ook handig om weten is dat onze VVE nu net 1 jaar bestaat... Maar goed, ik vond die informatie niet relevant om een overzicht van de kosten in een appartementsgebouw te geven :p
Bij ons rekenen ze daar anderhalf uur voor, en dat gaat over een gelijkvloers (zonder appartementen), 1ste verdieping (2 appartementen), 2de verdieping (2 appartementen) en de lift.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:24 schreef Blik het volgende:
Hoeveel tijd zou het een schoonmaker kosten om de gezamenlijke ruimte schoon te maken, wekelijks 2 uur misschien? Kost 100 euro per maand extra. Stel het voor aan het bestuur om de schoonmaak erbij te doen, en dat iedereen een tientje per maand extra bijlegt.
En anders, in de huidige situatie zou je 4 a 5 keer (52weken / 12 appartementen = 4,33) per jaar de gezamenlijke hal moeten schoonmaken. Je zou bij wijze van spreken je eigen schoonmaakster voor het karretje kunnen spannen om dat te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |