Heb je het over dyslectie of over zichtproblemen?quote:Op woensdag 4 november 2009 23:26 schreef Alucart het volgende:
[..]
Ik heb 3 vrienden met zo'n afwijking en ja die hebben het ook ECHT nodig
Als de tijd dat je krijg gewoon niet genoeg is om het In een normaal tempo te doen is toch ook niet eerlijk of wel soms?quote:Op woensdag 4 november 2009 23:24 schreef Tegan het volgende:
[..]
Iedereen leest op zijn eigen tempo, dat je hoort bij de groep die er het langst over doet betekent niet dat je maar extra tijd moet krijgen.
Right.quote:Op woensdag 4 november 2009 23:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Geen idee, ik ga me niet laten testen. Maar ik maak opmerkelijk veel rekenfouten.
vandaag nog, 5 * 0.5 en toen stond er al een 7, en toen zei ik 7.5quote:
zichts problemenquote:Op woensdag 4 november 2009 23:28 schreef Tegan het volgende:
[..]
Heb je het over dyslectie of over zichtproblemen?
Wat is normaal? Ik heb ook weleens tentamens waarbij ik tegen het einde van de tijd pas op de helft ben.quote:Op woensdag 4 november 2009 23:28 schreef Alucart het volgende:
[..]
Als de tijd dat je krijg gewoon niet genoeg is om het In een normaal tempo te doen is toch ook niet eerlijk of wel soms?
Draai je cijfers om dus je zegt 89 maar je bedoeld 98 en anders om? want dat is dyscaculyquote:Op woensdag 4 november 2009 23:28 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
vandaag nog, 5 * 0.5 en toen stond er al een 7, en toen zei ik 7.5En 12-5 is vaak 8 (zelfde met 10n+2-5). En als ik 14*28 ofzo moet uitrekenen dan zit ik er ook wel naast soms.
Dit was Geen aanvallend qoute maar een bevestgende ^^quote:Op woensdag 4 november 2009 23:29 schreef Tegan het volgende:
[..]
Ik zeg toch dat je voor zoiets wel extra tijd verdient.
Wat jij normaal nodig hebt om Normaal een toets/tentamen te makenquote:Op woensdag 4 november 2009 23:29 schreef Tegan het volgende:
[..]
Wat is normaal? Ik heb ook weleens tentamens waarbij ik tegen het einde van de tijd pas op de helft ben.
Nee en pi kan ik ook tot 60 decimalen opnoemen.quote:Op woensdag 4 november 2009 23:29 schreef Alucart het volgende:
[..]
Draai je cijfers om dus je zegt 89 maar je bedoeld 98 en anders om? want dat is dyscaculy
Ik ben dyslecties en heb dyscaluly daar bij ook nog een doof oor waardoor de meeste lees oplossingen voor mij onmogelijk wordenquote:Op woensdag 4 november 2009 23:31 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee en pi kan ik ook tot 60 decimalen opnoemen.
Maar lees jij dan seel ipv lees en anders om? want dat is dyslexie.
(dyscaluly) Kwam ik trouwens ook pas in de 4de van het vmbo achterquote:Op woensdag 4 november 2009 23:32 schreef Alucart het volgende:
[..]
Ik ben dyslecties en heb dyscaluly daar bij ook nog een doof oor waardoor de meeste lees oplossingen voor mij onmogelijk worden
Goede vraag zal ik niet weten want ik kan geen braile lezenquote:Op woensdag 4 november 2009 23:33 schreef GlowMouse het volgende:
kan een dyslect wel normaal braille lezen?
In dat geval wil ik dus bij de tentamens waar ik geen tijd heb voor de laatste vragen extra tijd.quote:Op woensdag 4 november 2009 23:31 schreef Alucart het volgende:
[..]
Wat jij normaal nodig hebt om Normaal een toets/tentamen te maken
stel het voor je kunt het altijd proberenquote:Op woensdag 4 november 2009 23:34 schreef Tegan het volgende:
[..]
In dat geval wil ik dus bij de tentamens waar ik geen tijd heb voor de laatste vragen extra tijd.
Hoe triest, je pikt op iemand die het zwaarder heeft dan jou omdat ze een beetje meer tijd krijgen?quote:Op woensdag 4 november 2009 20:40 schreef Cahir het volgende:
Ik maak nu echt kwaad om dyslexieMensen die slecht zijn in Nederlands krijgen tegenwoordig dyslexie pasjes aangesmeerd. Waardoor ze meer tijd krijgen voor toetsen, bepaalde vrijstellingen krijgen (en zelfs taalvakken mogen laten vallen!)...
Dat terwijl ik ook wel eens spelfouten maak, kromme zinnen schrijf om soms totaal niet iets snap van een stukje tekst... echt waar zit de grens? Ik denk dat ik ook me maar eens inschrijf voor een test godverdomme
Want dyslectici die ik ken, zitten in de les gewoon doodleuk brieven te maken, kunnen oefentoetsen net zo goed maken enz.
Ach, je probeert het tenminste!quote:Op donderdag 5 november 2009 01:12 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Nou ik ook dyslextie heb...
kwor niet goe van die dt..snap er niks van en wil het ook niet snappen gewoontzds je weedtzzzzzzzzzz
quote:Op woensdag 4 november 2009 23:52 schreef tha_rizzo het volgende:
Leuk dat een aantal users hier 'echte' dyslectici aan het bashen zijn, omdat er onbegrip heerst.
Ik deel de mening dat er te snel wordt gezegd dat iemand dyslectisch is als hij of zij niet zo super kan leren, iedereen is tegenwoordig wel dyslectisch of moet Ritalin snuiven omdat ze ADHD hebben.
De diagnose wordt te makkelijk gesteld, maar om de mensen aan te vallen die er daadwerkelijk last van hebben...
Ik mocht ook langer over tentamens op de MAVO doen, heb er bijna nooit gebruik van gemaakt. Ik heb het daarom bij m'n vervolgstudies het nooit zelf vermeld (heb daar wel een aantal boze docenten op m'n nek gekregen hiervoor).
Wat ik wel kan vertellen is dat het gewoon lastig is, ik heb jarenlang mijn zaterdagochtend opgeofferd om verschillende tips & trucs te leren om makkelijker te lezen. Deze hebben mij daadwerkelijk wel geholpen, maar ik heb nog steeds moeite met sommige zinnen. Zeker van die prutsusers die het niet nodig vinden om proper Nederlands te hanteren op dit forum (pakweg 90% van de users).
Ik merk wel op dat de meeste hier denken dat het alleen maar leuk is om langer over je tentamen te mogen doen, maar dat is echt niet het enige. Er zijn namelijk ook nog steeds docenten/leraren die denken dat het gewoon tussen de oren zit, of dat je gewoon dom bent.
Maar goed, dat is mijn beleving.
quote:Dyslectici hebben moeite met foutloos en vlot leren lezen en spellen, zelfs met veel oefening. Vroeger werd wel gedacht dat mensen met dyslexie problemen hadden met het waarnemen van het woordbeeld. Met noemde dyslectici dan ook woordblind. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat er met de waarneming niets mis is, maar dat de verwerking van taal door de hersenen bij dyslectici trager verloopt dan bij niet-dyslectici.
Dyslexie is onafhankelijk van intelligentie; het komt ook voor bij mensen met een normale of hoge intelligentie. Wel is het zo dat intelligentere mensen hun leesprobleem vaak langer weten te verbergen, of toch een heel eind komen, ondanks hun taalhandicap.
Dyslexie is niet alleen lastig bij het maken van een dictee. Mensen met dyslexie lezen slecht, en dat heeft gevolgen voor het opdoen van informatie. Dus behalve bij de techniek van het lezen hebben ze ook problemen bij begrijpend lezen (het lezen om informatie op te doen) en het onthouden van feiten uit een gelezen tekst. Dat leidt al op de basisschool vaak tot achterstanden in alle vakken en niet alleen bij Nederlands. Want voor bijna ieder vak moet je goed kunnen lezen. Ook het leren van vreemde talen is voor dyslectici vaak moeizaam.
Behalve de directe gevolgen voor het leerproces binnen het onderwijs, ondervinden mensen met dyslexie vaak ook op sociaal en emotioneel vlak problemen. Ze worden vaak van jongs af aan bestempeld als lui, dom, slordig of onwelwillend, zeker als de dyslexie pas laat wordt gediagnosticeerd. Gelukkig is er in het onderwijs al jaren veel aandacht voor dyslexie, waardoor het probleem vaker in een vroeger stadium aan het licht komt. Maar ook dan komt het regelmatig voor dat kinderen zich als moeilijk geval en met een stigma 'Pietje moet niet zo lastig doen' behandeld voelen.
Je leest de OP niet goed, volgens mij heb je ook dyslexie.quote:Op woensdag 4 november 2009 23:59 schreef Mr_Dyslector het volgende:
[..]
Hoe triest, je pikt op iemand die het zwaarder heeft dan jou omdat ze een beetje meer tijd krijgen?je bent sneu
Noem eens voorbeelden?quote:Op woensdag 4 november 2009 23:58 schreef Tegan het volgende:
Het probleem is dat iedereen zwakke plekken heeft waarbij ze jarenlang zaterdagen moeten opofferen, maar dat bij een bepaalde zwakke plek wel compensatie is, en bij alle andere problemen moet je het zelf maar uitzoeken.
een maat van mij met super harde dyslexie en dan echt brute vorm :p komt gewoon zonder zn fucking havo diploma op technische natuurkunde terecht WTF WTF WTF!?quote:Op woensdag 4 november 2009 20:48 schreef zovty het volgende:
[..]
Shit man, gun die gasten ook eens een mazzeltje, die hebben het in de rest van hun leven al zwaar genoeg. Geloof maar niet dat je erg serieus genomen wordt als je niet een normaal mailtje kunt typen. Hoe intelligent je ook bent.
Ik ben onwijs slecht in dingen onthouden. Jaartallen, woordjes, dat heeft gewoon geen zin. Maar ik moest toch die vakken halen, en dus weekenden stampen.quote:Op donderdag 5 november 2009 10:52 schreef tha_rizzo het volgende:
[..]
Noem eens voorbeelden?
Maar volgens mij begrijpen jullie het gewoon niet dat het niet voor iedereen even makkelijk is om te lezen, dus deze mensen zijn gewoon dom en hebben geen recht op hulpmiddelen. Dat is wat ik begrijp.
Zoals dit de derde keer is dat ik dit vermeld, er wordt inderdaad makkelijk gezegd dat iemand dyslectisch is, maar om iedereen daarop aan te vallen?
Proberen jullie het eigen falen in het leven te verbergen door anderen zwart te maken of iets dergelijks?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |