abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 november 2009 @ 12:05:19 #101
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74630192
quote:
Op donderdag 12 november 2009 11:38 schreef Arie85 het volgende:
Weet niet of dit het topic is maar kan geen ander centraal honden topic vinden

Ik wil binnenkort een hond (pup) nemen, ben wat aan het kijken. Maargoed, leuk en aardig, maar ben niet echt thuis in het aankooptraject. Is het gebruikelijk om gewoon een kennel te benaderen waar ze pups hebben (/binnenkort geboren worden)? Hoe open staan kennels er in het algemeen voor dat je even komt kijken hoe hun met de dieren omgaan zonder daar meteen koopverwachtingen bij te hebben?
Dit is het juiste topic hoor . In wat voor hond ben je geïnteresseerd?

Toen wij een hondje gingen uitzoeken, zijn we bij verschillende kennels geweest. Nog voordat ze puppies hadden. Puur om een hoop van onze vragen te beantwoorden, maar ook om te kijken hoe zij met hun honden omgaan. Alle puppies zijn lief... maar wil wilden echt een klik hebben met de kennelhouder. Die voedt immers je hond op tijdens de eerste paar weken van zijn/haar leven.

Als een fokker het niet goed vindt dat ik vrijblijvend kom kijken, hoef ik daar al geen pup van te hebben. Een goede fokker zal het net zo ervaren en willen ook het liefst dat je komt kennis maken nog voordat de pups zijn geboren. Hij of zij zal je dan aan een 'kruisverhoor' onderwerpen: waarom ben jij een goed baasje voor de hond, heb je er genoeg tijd voor, zijn je verwachtingen reëel?

Mijn ervaring is, dat je eerst eens gaat kennismaken, daarna thuis nog wat nadenkt, en dan aan de kennelhouder laat weten of je al dan niet interesse hebt om met hun verder te gaan. Bij de fokker waar wij uiteindelijk ons hondje vandaan hebben, zijn we een keer of vier/vijf op bezoek geweest voordat er überhaupt pups geboren waren.

Wat ik zelf verder erg belangrijk vind om te weten bij het uitzoeken van een goede fokker, is de gezondheidsaspecten van de ouderdieren. Hebben beide ouders een stamboom en zijn alle voorouders 'gezond' en getest op erfelijke aandoeningen? Krijgt de moederhond niet te vaak een nestje achter elkaar en wordt er gefokt volgens de reglementen van zowel de Raad van Beheer als de rasvereniging? Wij hebben zelf dan ook nog naar de 'lijnen' gekeken van onze hond. Zit daar niet teveel inteelt, hoe zit het met erfelijke afwijkingen in die lijnen, zijn het 'showlijnen' of 'werklijnen' (bij 'ons' ras, de border collie, zit daar namelijk nogal wat verschil in).

Wij zijn al met al bijna een jaar bezig geweest van het idee 'wij willen een hondje' tot het moment waarop er nu daadwerkelijk een viervoetertje ons huis aan het slopen is .

Er zullen genoeg mensen zijn die dit heel anders doen, wellicht lees je hier ook wel hun ervaringen .
KuikenGuppy
  donderdag 12 november 2009 @ 12:08:48 #102
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74630295
quote:
Op donderdag 12 november 2009 11:55 schreef Harajuku. het volgende:
Hoe zou het eigenlijk anders kunnen?
Pupje uitzoeken van een foto, keuze doorbellen en morgen ophalen.
KuikenGuppy
  donderdag 12 november 2009 @ 12:09:39 #103
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74630321
Leuke foto's trouwens, Hara.
KuikenGuppy
  donderdag 12 november 2009 @ 12:12:24 #104
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_74630392
Psies zoals Burdie zegt dus
Ik zit nu wel een beetje met een probleem, ik ben geïnteresseerd in een ras, maar wat ik online aan Nederlandse kennels en rasvereniging kan vinden staat me helemaal niet aan.
Tis ook een ras waarvan ik denk dat ik er beter een uit de UK kan halen als ik dr daadwerkelijk ooit een neem.
Nu ga ik dus mensen die connecties daar hebben in andere rassen eerst maar eens vragen of zij wellicht fokkers kennen
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 12 november 2009 @ 12:14:32 #105
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74630458
Welk ras is dat, oh-oh?

Als dat ras in NL je niet zo aanstaat, maar wel in de UK, dan zou ik gewoon importeren hoor... meteen een leuk excuus voor een vakantie naar de UK!
KuikenGuppy
  donderdag 12 november 2009 @ 12:19:16 #106
176471 oh-oh
pi_74630579
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:14 schreef Burdie het volgende:
Welk ras is dat, oh-oh?

Als dat ras in NL je niet zo aanstaat, maar wel in de UK, dan zou ik gewoon importeren hoor... meteen een leuk excuus voor een vakantie naar de UK!
Ja maar dan wil ik graag dat iemand daar ter plekke eerst wat research voor me doet.
Bovendien heb ik wel interesse maar niet meteen persé voor nu.
Ik wil tzt wss een bedlington terriër
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 12 november 2009 @ 12:23:15 #107
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74630675
Ah, je wilt trimmen!
Mijn ervaring is dat je ook via internet al een hoop informatie kunt inwinnen, en idd wat mensen die daar wonen vragen om eens voor je rond te kijken. En dan kan die vakantie altijd nog, als je wat concreter gaat kijken.
En hoe zit het met andere landen dan de UK? Heb je daar naar gekeken?
(en hoe zit het met de stamboom, de kennelclub wordt toch niet door de fci erkend?)
KuikenGuppy
pi_74630843
Mijn vorige hond kwam uit het asiel vandaar mijn onwetendheid. Ik wil zelf graag een herder, ben nog niet helemaal uit wat voor ras precies. Wat ik in ieder geval belangrijk vind is dat het een hond is die liever buiten als binnen bezig is en lekker speels sportief is maar ook gewoon te trainen is om zonder lijn rustig mee te lopen. Het ontwikkelen van een echte band met de hond vind ik ook belangrijk.

Ik had me al uitgebreid verdiept hoe ik een goede fokker kan vinden, mijn onzekerheid zit hem er vooral in; hoe benader ik een fokker en hoe reageren fokkers (zeker de 'betere') op relatief onervaren honderbezitters in spe?
  donderdag 12 november 2009 @ 12:32:18 #109
176471 oh-oh
pi_74630932
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:23 schreef Burdie het volgende:
Ah, je wilt trimmen!
Mijn ervaring is dat je ook via internet al een hoop informatie kunt inwinnen, en idd wat mensen die daar wonen vragen om eens voor je rond te kijken. En dan kan die vakantie altijd nog, als je wat concreter gaat kijken.
En hoe zit het met andere landen dan de UK? Heb je daar naar gekeken?
(en hoe zit het met de stamboom, de kennelclub wordt toch niet door de fci erkend?)
Toch wel?
Chico heeft ook een kennelclub stamboom, die is gewoon geïmporteerd, no problemo!
Tis een Engels ras dus ik zou dr dan als ik toch moet importeren liefst een van daar halen.
Maar wellicht wacht ik ook de poedel van die vriendin nog even af...
( Groucho Marx )
  donderdag 12 november 2009 @ 12:46:48 #110
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74631382
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:32 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Toch wel?
Chico heeft ook een kennelclub stamboom, die is gewoon geïmporteerd, no problemo!
Tis een Engels ras dus ik zou dr dan als ik toch moet importeren liefst een van daar halen.
Maar wellicht wacht ik ook de poedel van die vriendin nog even af...
Oh, dat wist ik niet! Ik dacht dat de kennelclub niet erkend was, maar ik denk dat ik nu in de war ben met het ISDS-stamboek van de Britse Border Collies, die niet 1-op-1 erkend wordt.
KuikenGuppy
  donderdag 12 november 2009 @ 12:47:38 #111
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74631406
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:29 schreef Arie85 het volgende:
Ik had me al uitgebreid verdiept hoe ik een goede fokker kan vinden, mijn onzekerheid zit hem er vooral in; hoe benader ik een fokker en hoe reageren fokkers (zeker de 'betere') op relatief onervaren honderbezitters in spe?
Gewoon een mailtje sturen, of liever: bellen.
Iedere ervaren hondenbezitter heeft ooit een eerste hond gehad, daar kijkt niemand van op .
KuikenGuppy
pi_74631798
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:47 schreef Burdie het volgende:

[..]

Gewoon een mailtje sturen, of liever: bellen.
Iedere ervaren hondenbezitter heeft ooit een eerste hond gehad, daar kijkt niemand van op .
Ik ben sowieso niet zo van het mailen, dus bellen gaat het worden. En ja, wat je zegt heb je ook wel gelijk in, moet gewoon m'n eigen onzekerheid zijn
  donderdag 12 november 2009 @ 13:07:34 #113
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74631967
Wat voor herder heb je in gedachten, of ben je daar echt nog een beetje 'blanco' in?
Ik vind zelf de zwitserse herder prachtig . En de border collie natuurlijk .
KuikenGuppy
  donderdag 12 november 2009 @ 13:12:48 #114
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_74632165
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:07 schreef Burdie het volgende:
Wat voor herder heb je in gedachten, of ben je daar echt nog een beetje 'blanco' in?
Ja, de Zwitserse. .
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  donderdag 12 november 2009 @ 13:15:21 #115
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74632242
De beauceron vind ik ook prachtig.
KuikenGuppy
pi_74632759
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:07 schreef Burdie het volgende:
Ben er niet 'geheel' blanco in. Ik heb veel gekeken naar een beauceron, ik ben niet echt een border collie liefhebber maar ik weet niet of dat dat meer te maken heeft met het karakter of toch met het uiterlijk. Bij de beauceron heb ik weer meer karaktervragen aangezien daar weer betrekkelijk weinig over te vinden is. Of misschien toch een duitser. Bij die twee heeft mijn aandacht tot op heden het meest gelegen.
  donderdag 12 november 2009 @ 13:46:33 #117
176471 oh-oh
pi_74633155
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:46 schreef Burdie het volgende:

[..]

Oh, dat wist ik niet! Ik dacht dat de kennelclub niet erkend was, maar ik denk dat ik nu in de war ben met het ISDS-stamboek van de Britse Border Collies, die niet 1-op-1 erkend wordt.
Kennelclub is gewoon FCI hoor, hele mooie deftige stambomen zijn dat
( Groucho Marx )
pi_74634054
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:32 schreef Arie85 het volgende:

[..]

Ben er niet 'geheel' blanco in. Ik heb veel gekeken naar een beauceron, ik ben niet echt een border collie liefhebber maar ik weet niet of dat dat meer te maken heeft met het karakter of toch met het uiterlijk. Bij de beauceron heb ik weer meer karaktervragen aangezien daar weer betrekkelijk weinig over te vinden is. Of misschien toch een duitser. Bij die twee heeft mijn aandacht tot op heden het meest gelegen.
Zou gewoon bellen inderdaad. Reageren ze vreemd in je ogen dan weet je dat je daar zeker niet moet zijn. Meeste fokkers zijn blij als mensen interesse tonen in hun honden en laten je graag zien hoe hun het doen.

Zelf heb ik sinds zaterdag een mechelse herderpup. Deze is gewoon van partikulieren die graag een keer een nest wilden. De honden zijn niet met stamboom, maar daar was ik ook niet naar op zoek. Aan de telefoon werden al een hoop vragen beantwoord en uiteindelijk zijn we gaan kijken. De honden werden in huis opgevoed, samen met moeders, die rondliep en met kinderen en katten. Je kan ook merken dat hij sociaal opgegroied is.
De pup heb ik via een marktplaats advertentie, daar staan ook veel fokkers tussen die volgens richtlijnen werken met of zonder stambomen. Kijk wel of een adverteerder meerdere advertenties heeft staan, helaas staan er ook zat zogenoemde broodfokkers tussen die een hele hoop rassen aanbieden.

Zie je wat leuks, dan gewoon bellen. In princiepe is het vrijblijvend om een keer te gaan kijken. Wees niet bang omdat het pas de eerste keer is dat je op deze manier een hond aanschaf, zoals eerder geopperd is iedereen ooit een keer zo begonnen.
Bedenk alleen wel of je het bijvoorbeeld belangrijk vind dat er een stamboom bijzit of wat je ermee wil gaan doen, actief in de hondensport of gewoon samen sportief bezig zijn.
Ik weet wel dat er op marktplaast een aantal advertenties staan voor duitse herders waarvan ouders certiticaten hebben voor sport / bewaking etc. Deze pups hebben dan ook vaak wel een stamboom en ouders zijn getest etc. Oftewel, gewoon even rondneuzen op sites en wie weet staat je droompup er wel tussen

Succes met zoeken en we zijn hier natuurlijk benieuwd als er eenmaal een pup is
  donderdag 12 november 2009 @ 14:48:38 #119
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74635310
Ik zou ivm erfelijke afwijkingen nooit niet snel voor een hond zonder stamboom kiezen, maar dat moet iedereen voor zich weten.
KuikenGuppy
  donderdag 12 november 2009 @ 14:51:05 #120
176471 oh-oh
pi_74635383
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:48 schreef Burdie het volgende:
Ik zou ivm erfelijke afwijkingen nooit niet snel voor een hond zonder stamboom kiezen, maar dat moet iedereen voor zich weten.
Ik nooit voor een pup zonder stamboom als ik bewust een rashond wilde.
Als ik een herplaatser zou zoeken zou het me niet zo veel uit maken.
( Groucho Marx )
  donderdag 12 november 2009 @ 14:57:59 #121
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_74635616
Ik vind het sowieso bij een herder nogal gewaagd om zomaar wat in huis te halen.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  donderdag 12 november 2009 @ 15:00:48 #122
176471 oh-oh
pi_74635707
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:57 schreef Harajuku. het volgende:
Ik vind het sowieso bij een herder nogal gewaagd om zomaar wat in huis te halen.
Ook dat ja
( Groucho Marx )
  donderdag 12 november 2009 @ 15:04:21 #123
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74635837
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:51 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ik nooit voor een pup zonder stamboom als ik bewust een rashond wilde.
Als ik een herplaatser zou zoeken zou het me niet zo veel uit maken.
Daarom verbeterde ik mezelf ook
KuikenGuppy
pi_74636118
Een stamboom garandeerd verder niks. Ook een stamboom hond kan iets hebben / krijgen.
Persoonlijk heb ik er niet voor gekozen omdat ik er toch niks mee doet en het boeit mij niet of de hond wel of geen papiertje heeft. Tuurlijk kijk je wel naar de ouderdieren.
Bij mijn pup hadden beide ouderdieren wel een stamboom en vrij van de bekende aandoeningen. De moeder hebben we gezien en was een op het oog gezonde, vriendelijke hond. De vader was actief in de hondensport dus ook vrij van aandoeningen en met certificaten.

Dat zo'n hond zonder stamboom verkocht wordt is keuze van de fokkers. Dit waren gewoon partikulieren die graag een keer een nest wilde. Gewoon van gezonde ouderdieren.

Wat is voor jullie de waarde van een stamboom papier dan? Ervan uitgaande dat je de hond gewoon als huishond wil he, niet voor sport / shows.
Ik vraag dit omdat ik ook gevallen ken van rashonden met stamboom, die ook erfeleijke aandoeningen hadden. Zover ik weet betekent dat papiertje niet dat de honden getest zijn (natuurlijk zijn hoop beroepsfokkers die dit wel doen).
Vraag het me gewoon af dus. Heb ook veel advertenties gezien van labradors waarbij er geen stamboom zat, maar dat de ouders wel getest waren op HD bijvoorbeeld en de fokkers dit ook aan konden tonen.

Kan me wel voorstellen dat het bij het ene ras meer oppassen is dan bij het andere ras.
  donderdag 12 november 2009 @ 16:47:03 #125
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_74639361
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:13 schreef rats het volgende:
Wat is voor jullie de waarde van een stamboom papier dan?
Dat ik kan nakijken wat de voorouders van de hond zijn.

In jouw geval kan dat dus ook, omdat beide ouderdieren een stamboom hebben. Maar mocht jij ooit met je hond een nestje willen, wie zegt dan wat de voorouders zijn? Moeten de pupkopers jou op je blauwe ogen geloven dat de honden die jij aanwijst als ouders, daadwerkelijk de ouders zijn?

Het hebben van een stamboom garandeert idd helemaal niets qua gezondheid, maar je kunt als koper wel zelf nagaan wat voor voorouders je hond heeft en wat hun gezondheidsuitslagen zijn. Je moet bij het kopen van een pup dus ook altijd deze uitslagen van beide ouders in kunnen zien.

Trouwens, waarom heeft jouw fokker geen stamboom aangevraagd dan? Kost maar 50 euro per pup .
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')