abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74373371
Staat draait te vaak op
voor vrijspraak'
quote:
DEN HAAG - Verdachten moeten na een vrijspraak niet langer torenhoge advocatenkosten kunnen declareren bij de staat. Daarvoor pleit het CDA woensdag bij minister Hirsch Ballin (Justitie). De regeringspartij vindt dat de gemeenschap niet op hoeft te draaien voor de dikke rekeningen van topadvocaten als Moszkowicz en Spong.

Voortaan zou na een vrijspraak slechts het uurtarief van de sociale advocatuur nog van de overheid teruggevorderd mogen worden.

Kamerlid Van Haersma Buma: "We moeten een maximum stellen."

Op grond van artikel 591A van het wetboek van strafvordering kunnen nu de volledige proceskosten worden teruggevorderd. Volgens het CDA vliegen die kosten door de tarieven van topadvocaten uit de bocht.

Uit eigen zak betalen

Wie toch een topadvocaat in de arm neemt, zal van het CDA het verschil uit eigen zak moeten betalen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)spraak___.html?p=1,1

Dus omdat het OM fout op fout stapelt, waardoor verdachten worden vrijgesproken kan de jan modaal;
het zich niet meer veroorloven om een beetje fatsoenlijke advocaat in te huren, die dikwijls meer kennis van zaken heeft als het OM zelf. Door deze aantasting op de rechtstraat is het alleen nog voor zware criminelen en Quote 500. gasten mogelijk om zich te verzekeren van een topadvocaat.

http://www.quotenet.nl/quote500/
Graag reaktie medefokkers
De lijn van Wilders: volg je hart en je principes .
Recht = recht en krom = krom.
pi_74373382
FUCK THE SYSTEM!
pi_74373394
quote:
Op woensdag 4 november 2009 02:56 schreef PjotrXII het volgende:
FUCK THE SYSTEM!
Agreed.
  † In Memoriam † woensdag 4 november 2009 @ 03:04:56 #4
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_74373440
quote:
Op woensdag 4 november 2009 02:56 schreef PjotrXII het volgende:
FUCK THE SYSTEM!
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
  woensdag 4 november 2009 @ 03:05:40 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_74373446
Jan modaal kan zich advocaten als Moszkowicz en Spong niet veroorloven. We hebben het hier over rijke topcriminelen. Die korten is prima.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_74373464
quote:
Op woensdag 4 november 2009 03:05 schreef Megumi het volgende:
Jan modaal kan zich advocaten als Moszkowicz en Spong niet veroorloven. We hebben het hier over rijke topcriminelen. Die korten is prima.
Trust me. 80% is het Jan Alleman die ook Mozy en Spong hebben.
pi_74373503
Wat had je anders verwacht ?
Wij volgen de VS dus dan krijg je ook klassejustitie.
megalomaniac
pi_74373521
quote:
Op woensdag 4 november 2009 03:05 schreef Megumi het volgende:
We hebben ?
Onder die categorie zit ook nog een categorie die deskundig is en niet behoort tot de sociale advocatuur.

Voorbeeld:
Wilders wordt vervold door het OM (de staat) en Moszkowicz sleept er vrijspraak uit, dan ben ik van mening de volledige proceskosten kunnen worden teruggevorderd. Ben natuurlijk niet objectief .
  woensdag 4 november 2009 @ 03:46:29 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_74373587
Je kunt ook zeggen dat er bij het OM sukkels werken die te weinig zaken winnen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_74373589
quote:
Op woensdag 4 november 2009 03:46 schreef Megumi het volgende:
Je kunt ook zeggen dat er bij het OM sukkels werken die te weinig zaken winnen.
Precies. Internal Locus of control!
pi_74373615
Ik vind het op zich een goed idee om er een maximum aan te verbinden, want dat zal advocaten aanmoedigen om hun exorbitante tarieven eens te matigen. Maar laat Justitie wel lekker opdraaien voor de kosten van de zaken die ze verliezen, want dat zal ze aansporen om beter te presteren.
pi_74373655
Tot nu toe ben ik gezien het vroege tijdstip dik tevreden met jullie eerste reacties.
  woensdag 4 november 2009 @ 04:30:05 #13
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_74373685
Heel slecht plan. In dit systeem zouden bijv. de twee van Putten (twee types Jan Modaal) hun advocaat echt niet meer kunnen betalen. Dat was Gert Jan Knoops. Die krijg je volgens mij ook niet voor een appel en een ei.

Laat het OM eerst maar eens zijn zaakjes wat beter op orde krijgen. Opmerkelijk dat het CDA zich daar niet drukker over maakt.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 4 november 2009 @ 06:13:11 #14
262650 kitao
prikplaatje
pi_74373842
Op zich is het eigenlijk ook wel vreemd dat je een goede advokaat nodig hebt om onschuld aan te tonen.
Rechtszaken zouden volledig af moeten hangen van bewijzen , dwz onomstotelijk vaststaande wetenschappelijke feiten.
Een gelikte praatjesmaker zou geeneens van belang moeten zijn.
megalomaniac
  woensdag 4 november 2009 @ 06:38:03 #15
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_74373883
Dit is bijna eng. Normaal gesproken heb ik het helemaal niet op de advocatuur, ik vind het zo ongeveer de meest immorele beroepsgroep die er bestaat, maar dit kan de overheid niet maken. Als iemand een conflict heeft met de overheid dan mag hij zelf weten wie zijn advocaat is. In principe heeft hij een risico dat als hij verliest dat hij zelf de kosten moet betalen. Als hij wint van de overheid moet gewoon de overheid betalen. In dat geval is de overheid dus blijkbaar fout geweest. Ofwel door zelf de fout in te gaan of door te weinig bewijslast voor handen te hebben. Een burger mag nimmer nooit opdraaien voor de kosten van fouten van de overheid. Dan moet de overheid haar werk maar goed doen. Het is toch krom dat de overheid fouten mag maken en dat jij als onschuldige daarvoor opdraait?

Maar ja, wat wil je. Het voorstel komt ook van de meest immorele politieke partij van nederland....... Die partij die geen verantwoording wil afleggen, die een democratisch onderzoek naar bijv. de oorlog in irak zo goed als onmogelijk probeert te maken, die absoluut geen ruimte geeft voor democratische inbreng in bijv. de algemene beschouwingen, die een striptekenaar midden in de nacht met bruut geweld laat oppakken, die vrijheid van meningsuiting wil inperken, etc, etc, etc. CDA is gewoon de partij van de afbraak. Afbraak van vrijheden, van verworven rechten en nu ook nog eens van de rechtstaat.
pi_74373952
Ik wil totaal-cijfertjes zien.
Heeft het CDA die?
  woensdag 4 november 2009 @ 07:39:41 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74374104
Wordt het sowieso niet tijd om de kosten van advocaten aan banden te leggen? Het hele bestaan van "topadvocaten" en niet niet bestaan van "toprechters" of "top-officieren-van-justitie" zegt toch genoeg? Waarom zou degene die een crimineel (of verdachte) staat vrij te krijgen 10+ keer zoveel moeten verdienen als de rechter?
censuur :O
  woensdag 4 november 2009 @ 07:56:38 #18
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_74374217
quote:
Op woensdag 4 november 2009 07:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Wordt het sowieso niet tijd om de kosten van advocaten aan banden te leggen? Het hele bestaan van "topadvocaten" en niet niet bestaan van "toprechters" of "top-officieren-van-justitie" zegt toch genoeg? Waarom zou degene die een crimineel (of verdachte) staat vrij te krijgen 10+ keer zoveel moeten verdienen als de rechter?
Hier zou ik al meer in zien. Een maximumbedrag per uur of maximumsalaris oid. Advocaten bestaan ongeveer bij gratie van de overheid, dus dan is het een kleine stap om ze ook te gaan zien als speciaal soort ambtenaren, gelijk aan rechters.
  woensdag 4 november 2009 @ 08:28:54 #19
262650 kitao
prikplaatje
pi_74374510
quote:
Op woensdag 4 november 2009 07:56 schreef kamikaze het volgende:

[..]

Hier zou ik al meer in zien. Een maximumbedrag per uur of maximumsalaris oid. Advocaten bestaan ongeveer bij gratie van de overheid, dus dan is het een kleine stap om ze ook te gaan zien als speciaal soort ambtenaren, gelijk aan rechters.
Dat heeft dan wel het nadeel dat de advokaat zijn eigen werkgever moet gaan benadelen.
Dat loopt meestal niet erg goed af.
( zie diverse klokkeluiders )
megalomaniac
  woensdag 4 november 2009 @ 08:45:38 #20
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_74374738
Goed plan. Wat een onzin om de belastingbetaler te laten dokken voor het op technische foefjes vrij laten spreken van allerlei gajes.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 4 november 2009 @ 09:01:15 #21
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_74375002
quote:
Op woensdag 4 november 2009 08:28 schreef kitao het volgende:

[..]

Dat heeft dan wel het nadeel dat de advokaat zijn eigen werkgever moet gaan benadelen.
Dat loopt meestal niet erg goed af.
( zie diverse klokkeluiders )
waarom? Ik snap niet wat je argumentatie daarvoor is, noch zie ik in wat je bedoelt met de voorbeelden die je aandraagt. Kan je iets explicieter zijn?
  woensdag 4 november 2009 @ 09:02:29 #22
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_74375025
quote:
Op woensdag 4 november 2009 08:45 schreef EdvandeBerg het volgende:
Goed plan. Wat een onzin om de belastingbetaler te laten dokken voor het op technische foefjes vrij laten spreken van allerlei gajes.
Dat lijkt me een ander probleem. Mag zeker aangepakt worden, maar is een ander probleem.
pi_74375161
Het is natuurlijk een algemeen probleem. Een gelijk speelveld lijkt mij een basisvoorwaarde voor rechtspleging in het algemeen. Het bestaan van topadvocaten vindt zijn grondslag in de ongelijkheid van het speelveld.

Leuk hoor, die sociale advocatatuur, maar idealisten van niveau zijn het niet meer. Je zal wel gek zijn om elke maand de eindjes aan mekaar te moeten knopen om een overwerkte rechter er toch een potje van te zien maken. Voor 150 euro per uur krijg je een prutser waarvan je je afvraagt hoe die ooit de havo is doorgekomen.

Het probleem is veel groter in civiele zaken, als je 20 jaar keurig je verzekeringspremie hebt betaald, en je iets overkomt waardoor je een schade-uitkering van meer dan een ton toekomt kan het feest beginnen. De topadvocaten van de tegenpartij gaan eerst eens flink traineren om te kijken of je afhaakt in 20 jaar procederen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_74375226
eeuh, het loopt uit de hand omdat het OM zijn werk niet goed doet, niet omdat de advocaten zo duur zijn
pleased to meet you
  woensdag 4 november 2009 @ 09:17:14 #25
262650 kitao
prikplaatje
pi_74375287
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:01 schreef kamikaze het volgende:

[..]

waarom? Ik snap niet wat je argumentatie daarvoor is, noch zie ik in wat je bedoelt met de voorbeelden die je aandraagt. Kan je iets explicieter zijn?
Jij wilt ze gaan aanstellen als ambtenaar.
Een ambtenaar is in dienst van de staat die vervolgens ervoor moet gaan zorgen dat de staat in het ongelijk wordt gesteld.
Einde oefening voor ambtekaat bij gebleken succes.

En die klokkeluider daar had ik bij in gedachten een militair met landmijnen.
megalomaniac
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')