abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80274923
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:12 schreef B.ertha het volgende:
Oh, en je kunt ze best van de Ikea kopen, maar ik weet niet of ze dan ècht scherp zijn.
en en

Scherp.
De messen uit de slitbar serie zijn convex geslepen en ze zijn ontzettend scherp.
Maar dat is niet eens het belangrijkste. Het belangrijkste is dat ze ontzettend lang ontzettend scherp blijven. Dat komt door die convexe (bolle) slijpvorm. Ik heb een goede slijpset, maar dat kan ik niet nadoen.

Aan TS:
Het fijnste mes uit de serie is die van ¤12,95. Langer en veel steviger dan een schilmesje, en handzamer dan een koksmes.
quote:
Messen koop je bijna voor je leven, als je ze goed onderhoudt, dus misschien kun je beter meteen goede kopen.
Goed hoeft niet hetzelfde te zijn als duur. Lees: Ikea ligt goed in de hand, buigt niet door bij kracht, is ontzettend scherp en blijft heel erg lang scherp.
Dan kom je bij mij vrij dicht in de buurt van 'goed'.

Verder een vrij goede opmerking.
Totdat:
quote:
Bij de ikea of de xenos ofzo kun je dan zo'n messenslijpertje kopen om het mes een beetje bij te houden. Om de zoveel jaar moet je dan echt goed laten slijpen om ze weer scherp te krijgen.
Als ik dat mes bij de ikea koop houd ik het stevig vast en fluister ik: "Wees maar niet bang, mooi, nieuw, scherp mes. Ik haal je ver bij dat gruwelijke martelwerktuig vandaan, en je zult er nooit maar dan ook nooit meer naar hoeven te kijken."

Het is niet zo dat ik mijn messen daar nooit in zou steken, het is zelfs niet eens zo dat ik het niet eens in huis wil hebben: ik wil eigenlijk niet weten dat die gruwelijke ondingen bestaan.
pi_80275166
Hij bedoelt toch een aanzetsteen? Of niet?
pi_80275211
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 00:41 schreef P.F het volgende:
Ik ben van de week ook wezen kijken naar die SLITBAR messen van de ikea, zien er echt heel erg mooi uit!
Maarrrr ik kon niet kiezen! Welk mes heb je sowieso nodig? Of kan ik toe met 1? Heb ik er minimaal 4 nodig?

Ik eet geen vlees dus een uitbeenmes of zo is niet nodig !
Die van ¤12,95.
De perfecte maat.

Hij is dik en stijf genoeg om niet door te buigen als je kracht zet.
Hij is scherp, scherp, écht scherp.
Hij is handzamer dan een koksmes.
De ideale maat, en prima kwaliteit.

En daarna in het cul-forum lezen. Dan wil je vanzelf wel eens wat koken.
pi_80276213
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:05 schreef mgerben het volgende:
Als ik dat mes bij de ikea koop houd ik het stevig vast en fluister ik: "Wees maar niet bang, mooi, nieuw, scherp mes. Ik haal je ver bij dat gruwelijke martelwerktuig vandaan, en je zult er nooit maar dan ook nooit meer naar hoeven te kijken."

Het is niet zo dat ik mijn messen daar nooit in zou steken, het is zelfs niet eens zo dat ik het niet eens in huis wil hebben: ik wil eigenlijk niet weten dat die gruwelijke ondingen bestaan.
Ja, ik weet dat ze niet goed zijn. Voor mij. Maar sommige mensen zijn er heel blij mee en het idee werkt wel, want wij verkopen ze ook (wel voor 40-90 euro en niet voor 5-10). Je overdrijft echt schielijk.
Een echte slijper is alleen veel beter.

Daarbij, jij vindt je ikeames misschien scherp en misschien heb je gelijk, maar ik denk dat het altijd scherper kan, totdat een professionele slijper het met de hand heeft gedaan. Een machine heeft zo zijn grenzen.
Verder kunnen duurdere messen zeker wel beter zijn, want die zijn vaak van harder staal en dat is weer scherper te slijpen. Het is alleen inderdaad niet per definitie zo.
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:11 schreef P.F het volgende:
Hij bedoelt toch een aanzetsteen? Of niet?
Als je mij bedoelt, ik ben een vrouw. En nee, dat bedoelde ik niet, want daarmee kun je niet scherper maken, alleen braampjes weghalen. En het heet een aanzetstaal. Maar ik zou je er wel een aan willen raden, dan leg ik je daarna wel uit hoe het moet.
pi_80276287
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:13 schreef mgerben het volgende:

[..]

Die van ¤12,95.
De perfecte maat.

Hij is dik en stijf genoeg om niet door te buigen als je kracht zet.
Hij is scherp, scherp, écht scherp.
Hij is handzamer dan een koksmes.
De ideale maat, en prima kwaliteit.

En daarna in het cul-forum lezen. Dan wil je vanzelf wel eens wat koken.
Je hebt trouwens wel gelijk over de maat, ik zou ook eerder een wat kleinere nemen voor het dagelijkse werk. Ik ben zelf, misschien vanuit mijn werkervaring, ook heel tevreden met mijn mes (20cm), maar je kunt prima zonder. 15 cm zou ideaal zijn, dat hebben ze zeker niet?
  woensdag 14 april 2010 @ 08:09:08 #81
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_80292914
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 16:51 schreef P.F het volgende:
Nog messen en een combimagnetron en ik ben compleet
Alleen koop ik mijn eten meestal voorgesneden dus messen heb ik nog niet echt gemist
OP aangepast
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_80297872
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:35 schreef B.ertha het volgende:

[..]

Ja, ik weet dat ze niet goed zijn. Voor mij. Maar sommige mensen zijn er heel blij mee en het idee werkt wel, want wij verkopen ze ook (wel voor 40-90 euro en niet voor 5-10). Je overdrijft echt schielijk.

Daarbij, jij vindt je ikeames misschien scherp en misschien heb je gelijk, maar ik denk dat het altijd scherper kan, totdat een professionele slijper het met de hand heeft gedaan. Een machine heeft zo zijn grenzen.
Verder kunnen duurdere messen zeker wel beter zijn, want die zijn vaak van harder staal en dat is weer scherper te slijpen. Het is alleen inderdaad niet per definitie zo.
[..]

Als je mij bedoelt, ik ben een vrouw. En nee, dat bedoelde ik niet, want daarmee kun je niet scherper maken, alleen braampjes weghalen. En het heet een aanzetstaal. Maar ik zou je er wel een aan willen raden, dan leg ik je daarna wel uit hoe het moet.
Ik weet wat het is en hoe je het moet gebruiken, ik maak mijn opinel daar scherp mee die bij m'n ouders ligt, werkt iig wel
pi_80430839
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:35 schreef B.ertha het volgende:
Ik heb het inderdaad over de rollertjes van ¤5,-. Voor 40-90 euro verwacht ik idd iets veel beters.
quote:
Ik heb diverse messen, niet alleen van Ikea, en ik slijp ze met de hand.
Maar deze is toch wel vrij scherp ... weet je wat? We kunnen hier op het scherpst van de snede over discussiëren, maar check hem zelf een keer, zou ik zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')