abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74350228
Hallo iedereen,
Ik ontvang een wajonguitkering met toeslag voor alleenstaanden. Nu woon ik nog thuis maar ik ga samenwonen met mijn vriend.
Heb het UWV gebeld voor informatie over of mijn financiele situatie gaat veranderen omdat ik ga samenwonen maar de antwoorden waren nogal vaag. Ze zeiden dat ik de situatie duidelijk moest voorleggen middels een wijzigingsformulier en een begeleidend schrijven en dat zou dan beoordeeld worden. Ze had het over fiscale partners maar dat zijn we verder niet.
Maar als mijn toeslag verdwijnt kan ik het niet meer betalen allemaal.. We delen de huur maar verder hebben we financieel niks met elkaar te maken. Ik kan toch ook niet op zijn zak gaan leven?

Weet iemand hoe dit zit? Wanneer ben je officieel partners? Als ik met een gewone vriendin of nicht ofzo zou gaan samenwonen (om kosten te besparen bijvoorbeeld) kunnen ze toch niet verwachten dat ik op de zak van die huisgenoot ga leven?
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:48:25 #2
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74350358
Volgens mij is de wet op dit punt aangepast en woon je na 6 maanden automatisch samen en wordt je dus gezien als financieel partner. In dit geval zou je toeslag neem ik aan komen te vervallen idd.
Maar wellicht is er een mogelijkheid om dit tegen te gaan, dat weet ik eigenlijk niet.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_74350363
Hippie
pi_74350376
ls je gaat samenwonen heb je wel degelijk financieel iets met elkaar te maken. Je deelt namelijk kosten. Dit is zelfs zo als je met een wildvreemde in een huis woont.
pi_74350413
Waarom zou je niet op zijn zak kunnen gaan leven, maar wel op zak van de rest van de samenleving? Het uitgangspunt is dat partners een onderhoudsplicht jegens elkaar hebben en dus ook financiëel voor het noodzakelijke voor elkaar bijdragen.
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:51:00 #6
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74350462
Misschien moet ik even toevoegen dat ik vind dat je moreel gezien idd sowieso geen recht hebt op die toeslag
pi_74350552
waarom ontvang je nu al een toeslag terwijl je bij je ouders woont?
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:57:40 #8
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_74350710
Nou lekkere relatie hebben jullie. Wel samenwonen e.d. maar niet voor elkaar willen zorgen...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_74350853
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur. Maar als het een gewone vriendin zou zijn, ben ik dus verplicht haar in te lichten over deze situatie, ookal delen we alleen de huur en etenskosten, en haar gegevens en inkomen en zelfs kopie salarisstrook enzo door te geven aan het UWV? Terwijl zij er helemaal niks mee te maken heeft en de financiele situaties dus gescheiden zijn..
pi_74350869
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:53 schreef Soohr het volgende:
Ik denk vanwege haar leeftijd. Je bent pas met een leeftijd van 27 (?) fiscaal partner met je ouders als je ook daadwerkelijk met hen samenwoont

[ Bericht 0% gewijzigd door botterfly op 03-11-2009 15:06:04 (typvauten) ]
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_74350890
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:53 schreef Soohr het volgende:
Een toeslag voor alleenstaanden, blijkbaar tellen ouders niet mee.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 15:03:31 #12
236264 crew  capricia
pi_74350930
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:51 schreef kingmob het volgende:
Misschien moet ik even toevoegen dat ik vind dat je moreel gezien idd sowieso geen recht hebt op die toeslag
Ligt eens toe?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74350950
maar waarom ga je samen wonen, en niet gewoon inwonen ?

bij inwonen vervalt het fiscale partnerschap, maar behoud je je toeslag als het goed is.

UWV + Gemeente loket kunnen je er meer over vertellen
pi_74350953
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:01 schreef Rawedni het volgende:
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur. Maar als het een gewone vriendin zou zijn, ben ik dus verplicht haar in te lichten over deze situatie, ookal delen we alleen de huur en etenskosten, en haar gegevens en inkomen en zelfs kopie salarisstrook enzo door te geven aan het UWV? Terwijl zij er helemaal niks mee te maken heeft en de financiele situaties dus gescheiden zijn..
Snap je zelf nou dat dit tegenstrijdig is?
pi_74350967
quote:
Zoals al eerder gemeld is dit na 6 maanden automatisch.
Maar reken eens voor jezelf uit: Huur:2 g/w/l:2 huishoudelijke uitgaven:2..........Ik denk dat dat de toeslag wel dekt. Of betaal je nu niets bij je ouders? Ja dan ga je erop achteruit.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:07:19 #16
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74351060
quote:
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur.
Het spijt me, maar dit is gewoonweg niet waar. Ik begrijp dat het geen vetpot is, maar bijvoorbeeld mijn broer weet regelmatig van minder rond te komen.
Het hele punt van de toeslag is dat je de kosten niet kan delen en daardoor meer lasten hebt. Zodra je samenwoont met iemand ben je veel goedkoper uit.

Maar goed, ik ga er eigenlijk wel van uit dat als je kan aantonen dat de verdeling gelijk is onderling, dat je het automatisch fiscaal partner worden kan voorkomen.
pi_74351062
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:04 schreef Conflict het volgende:

[..]

Snap je zelf nou dat dit tegenstrijdig is?
Ieder maakt zijn deel van de huur over en betaalt zijn deel voor het eten. Verder is alles gescheiden, heb je geen inzage in elkaars financiele gebeuren. Wat is hier tegenstrijdig aan?

Ik snap er nu helemaal niets meer van. Wat gebeurt er die eerste 6 maanden dan?
pi_74351099
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:07 schreef kingmob het volgende:

[..]

Het spijt me, maar dit is gewoonweg niet waar. Ik begrijp dat het geen vetpot is, maar bijvoorbeeld mijn broer weet regelmatig van minder rond te komen.
Het hele punt van de toeslag is dat je de kosten niet kan delen en daardoor meer lasten hebt. Zodra je samenwoont met iemand ben je veel goedkoper uit.

Maar goed, ik ga er eigenlijk wel van uit dat als je kan aantonen dat de verdeling gelijk is onderling, dat je het automatisch fiscaal partner worden kan voorkomen.
Natuurlijk verschilt dat per situatie. De een heeft 300 euro huur en de ander 500. Weet je toch niet.

Hoe en waar moet je dan aantonen dat welke verdeling gelijk is
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:10:04 #19
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74351145
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:03 schreef capricia het volgende:

[..]

Ligt eens toe?
Lijkt me wel duidelijk toch? De toeslag is een tegemoetkoming van de staat voor het feit dat je alleen voor alle kosten moet opdraaien. Als je dan die tegemoetkoming nog steeds wil ontvangen terwijl je niet alleen voor die kosten hoeft op te draaien, dan is dat moreel eigenlijk onjuist. Ik zal niet echt iemand veroordelen die probeert om het toch voor elkaar te krijgen, maar respect dwingt het iig niet af...
  Official ESF Kreviewer dinsdag 3 november 2009 @ 15:12:33 #20
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_74351240
Huur dan gewoon iets goedkopers. Het is toch zelfs met een iq van 80 nog wel te begrijpen dat je geen recht meer hebt op een uitkering als je gezamenlijk meer inkomsten hebt dan de grens die de overheid heeft opgelegd?
pi_74351262
Je hoeft geen fiscaal partnerschap aan te gaan:
http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/themaart.jsp?versionId=null&pageId=514&nodeId=133&languageId=

Hierboven staat ook iets over die toeslag bij je uitkering.

Volgens mij ben je wel altijd automatisch elkaars toeslagpartner. Daar kun je niks tegen doen.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_74351271
De toeslag is bijna meer dan de uitkering zelf. Zonder die toeslag bedraagt de uitkering net 500 euro bruto. Hoe moet ik daarvan rondkomen? Mijn vriend studeert zelf ook nog en krijgt alleen een stagevergoeding en studiefinanciering!
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 15:13:35 #23
236264 crew  capricia
pi_74351276
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:10 schreef kingmob het volgende:

[..]

Lijkt me wel duidelijk toch? De toeslag is een tegemoetkoming van de staat voor het feit dat je alleen voor alle kosten moet opdraaien. Als je dan die tegemoetkoming nog steeds wil ontvangen terwijl je niet alleen voor die kosten hoeft op te draaien, dan is dat moreel eigenlijk onjuist. Ik zal niet echt iemand veroordelen die probeert om het toch voor elkaar te krijgen, maar respect dwingt het iig niet af...
Wat een onzin. Als iemand daar recht op heeft, dan is dat gewoon zo.
Heeft iemand daar volgens de regeltjes geen recht meer op, dan is dat ook zo.
M.i. heeft dat niets met moraal te maken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74351286
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:12 schreef Kreator het volgende:
Huur dan gewoon iets goedkopers.
Goh wat een goed idee. Graag ontvang ik een telefoonnummer van iets of iemand die mij een goedkope plek kan aanbieden.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 15:15:05 #25
236264 crew  capricia
pi_74351313
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:14 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Goh wat een goed idee. Graag ontvang ik een telefoonnummer van iets of iemand die mij een goedkope plek kan aanbieden.
Als jij met je vriend onder het sociaal minimum valt, heb je dan niet gewoon recht op een gedeelte bijstand?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74351370
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:13 schreef Rawedni het volgende:
De toeslag is bijna meer dan de uitkering zelf. Zonder die toeslag bedraagt de uitkering net 500 euro bruto. Hoe moet ik daarvan rondkomen? Mijn vriend studeert zelf ook nog en krijgt alleen een stagevergoeding en studiefinanciering!
Kijken of jullie wel huurtoeslag kunnen krijgen. Kan dat ook niet, dan zou ik niet gaan samenwonen, maar wachten tot hij klaar is met zijn studie en een baan heeft. Of alleen gaan wonen.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_74351379
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:07 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Ieder maakt zijn deel van de huur over en betaalt zijn deel voor het eten. Verder is alles gescheiden, heb je geen inzage in elkaars financiele gebeuren. Wat is hier tegenstrijdig aan?

Ik snap er nu helemaal niets meer van. Wat gebeurt er die eerste 6 maanden dan?

http://www.belastingdiens(...)partnerschap-02.html

van de belasting

Fiscaal partnerschap zou dus niet per definitie ingaan bij jou
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:17:18 #28
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_74351387
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:14 schreef Rawedni het volgende:
Ergens zelf achteraan gaan is niet je sterkste punt of wel? Als je honger hebt en er staat een tafel
met eten klaar waar je een kilometer voor moet lopen, wacht je dan ook totdat iemand het naar je
toe komt brengen?

Over fiscaal partnerschap:

Je kan dus via de belasting als fiscaal partner aangifte doen waarbij jouw aftrekposten (als je die hebt) via je vriend terug komen... Dat is heel voordelig... De enige voorwaarde is dat je ouder dan 18 bent en tenminste een half jaar bij elkaar ingeschreven staat... Op die manier wordt je vriend geholpen in jouw onderhoud... Dit gaat niet op als je een uitkering of iets dergelijks ontvangt...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_74351401
quote:
Ik had een wajong en ik kreeg volgens mij 850 euro netto, zonder die toeslag.

Ben je wel voor 100% afgekeurd dan? Want anders moet je er dat percentage wel bijwerken natuurlijk, anders komt het idd niet goed.

En is er echt geen manier voor jou om te werken? Ik was voor 100% afgekeurd en ben nu weer lekker aan het werk, 50 uur per week. Dus het kan wel.
pi_74351530
Ik studeer. Trouwens met goedkeuring en behoud van uitkering en toeslag van het UWV.
pi_74351561
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:21 schreef Rawedni het volgende:
Ik studeer. Trouwens met goedkeuring en behoud van uitkering en toeslag van het UWV.
Ben je voor 100% afgekeurd was ook mede de vraag.
pi_74351567
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:17 schreef B-FliP het volgende:

[..]

Ergens zelf achteraan gaan is niet je sterkste punt of wel? Als je honger hebt en er staat een tafel
met eten klaar waar je een kilometer voor moet lopen, wacht je dan ook totdat iemand het naar je
toe komt brengen?
Je hebt geen idee.
pi_74351573
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:22 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ben je voor 100% afgekeurd was ook mede de vraag.
Nee, 50%. Maar studeren doe ik dus met de overige tijd.. Moet ik daar dan mee stoppen omdat ik anders niet op mezelf kan gaan wonen? Lijkt me toch juist nuttig voor de maatschappij?
pi_74351581
allebei geen volwaardig inkomen maar wel samen gaan wonen.. is dat wel zo slim?

je geeft aan dat alleen de kosten voor huur en eten gedeeld worden. heb je bij een huurhuis geen gwl nodig? of verzekeringen? is dat allemaal inclusief?
pi_74351606
De huurprijs is inclusief alles ja.
pi_74351611
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:17 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik had een wajong en ik kreeg volgens mij 850 euro netto, zonder die toeslag.

Ben je wel voor 100% afgekeurd dan? Want anders moet je er dat percentage wel bijwerken natuurlijk, anders komt het idd niet goed.

En is er echt geen manier voor jou om te werken? Ik was voor 100% afgekeurd en ben nu weer lekker aan het werk, 50 uur per week. Dus het kan wel.
Een wajong van 850 netto. Wat een leven!
pi_74351613
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:22 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Nee, 50%.
Dan moet je dus nog voor 50 procent bijwerken he slimmerd

Het wordt je natuurlijk niet allemaal in de schoot geworpen!
pi_74351625
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:23 schreef Hardrebel het volgende:

[..]

Een wajong van 850 netto. Wat een leven!
Wat bedoel je?
pi_74351659
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:23 schreef Conflict het volgende:

[..]

Dan moet je dus nog voor 50 procent bijwerken he slimmerd

Het wordt je natuurlijk niet allemaal in de schoot geworpen!
Ik kan geen 20 uur gaan werken, ik studeer fulltime, volg college's en loop stage.
pi_74351687
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:25 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Ik kan geen 20 uur gaan werken, ik studeer fulltime, volg college's en loop stage.
Dat kan je dus financieel niet aan blijkbaar.
pi_74351726
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:22 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Nee, 50%. Maar studeren doe ik dus met de overige tijd.. Moet ik daar dan mee stoppen omdat ik anders niet op mezelf kan gaan wonen? Lijkt me toch juist nuttig voor de maatschappij?
op jezelf gaan wonen doe je als je het kan betalen, niet als je daar zin in hebt. dus niet tijdens je studie (tenzij je op kamers gaat maar dat is niet de bedoeling geloof ik)

jij studeerd nog en je vriend ook. beide zijn dus niet in staat een fatsoenlijk inkomen op tafel te leggen (maximaal bijlenen bij IBG reken ik niet mee als inkomen)

lekker blijven zitten waar je zit totdat je studie is afgerond en je (of je vriend) een baan hebt/heeft. of met iets kleins genoegen nemen.
pi_74351742
quote:
Dat betekend dus dat daar wonen boven je stand is..
pi_74351745
Dus moet ik stoppen met de studie. Dat vind ik nogal krom.
pi_74351795
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:28 schreef Rawedni het volgende:
wachten totdat je studie afgerond is en je een baan hebt
pi_74351804
Naast je uitkering zal je dus ook nog studiefinanciering krijgen. Daarnaast zal je waarschijnlijk zorg en huurtoeslag aan kunnen vragen. Met dat samen kan het wellicht wel?
pi_74351826
quote:

[..]

Dan is het beste idee om nog even te wachten met samenwonen totdat die studie af is,
  Official ESF Kreviewer dinsdag 3 november 2009 @ 15:30:46 #47
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_74351830
quote:
Mijn vriendin werkt 32 uur, doet een fulltime universitaire studie inclusief stages en dan zonder uitkering. Dat kun je dus kennelijk wel.
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:31:23 #48
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_74351853
als ik dit zo allemaal lees zou ik in deze situatie absoluut niet gaan samenwonen. Waarom wil je persee gaan samenwonen? Ik vind dit nou niet echt een situatie met stabiele inkomens zorg dan eerst dat je dit fatsoenlijk geregeld hebt.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_74351856
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:30 schreef Kreator het volgende:

[..]

Mijn vriendin werkt 32 uur, doet een fulltime universitaire studie inclusief stages en dan zonder uitkering. Dat kun je dus kennelijk wel.
Dan is je vriendin gezegend zonder handicap!
pi_74351858
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:29 schreef Salatrel het volgende:

[..]

wachten totdat je studie afgerond is en je een baan hebt
Ja maar dat wordt dan een parttime baan. Dan krijgt ze de helft betaald en dan geen wajong meer omdat er teveel geld binnen komt.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 3 november 2009 @ 15:32:08 #51
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_74351878
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:31 schreef Rawedni het volgende:
Dan is je vriendin gezegend zonder handicap!
Mij als vriend hebben is anders een behoorlijke handicap.
pi_74351901
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:29 schreef johandeleng het volgende:
Naast je uitkering zal je dus ook nog studiefinanciering krijgen. Daarnaast zal je waarschijnlijk zorg en huurtoeslag aan kunnen vragen. Met dat samen kan het wellicht wel?
Huurtoeslag kunnen we niet krijgen omdat er meer mensen op dat huisnummer wonen. Studiefinanciering gaat dat niet van de uitkering af?
pi_74351905
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:28 schreef Rawedni het volgende:
Wat krijgen je medestudenten aan toeslagen en alles dan? Die moeten ook rond zien te komen van hun stufi ofzo..?
pi_74351923
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:31 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ja maar dat wordt dan een parttime baan. Dan krijgt ze de helft betaald en dan geen wajong meer omdat er teveel geld binnen komt.
dus?

gaat goed dan toch?
pi_74351941
Dat zou prima zijn maar ik wil zo graag verder met die studie en dat kan blijkbaar niet.
pi_74351950
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:32 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Wat krijgen je medestudenten aan toeslagen en alles dan? Die moeten ook rond zien te komen van hun stufi ofzo..?
pi_74351955
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:32 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Huurtoeslag kunnen we niet krijgen omdat er meer mensen op dat huisnummer wonen. Studiefinanciering gaat dat niet van de uitkering af?
Hoeveel kan het dan gaan kosten?
pi_74351973
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:33 schreef Soohr het volgende:

[..]

dus?

gaat goed dan toch?
Ja, gaat fantastisch!
pi_74351988
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:33 schreef Soohr het volgende:

[..]

Hoeveel kan het dan gaan kosten?
Sorry?
pi_74351996
quote:

[..]

Ga je samen met iemand een kamertje huren dan?
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:35:06 #61
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_74352009
quote:
Nee, je moet nog geen financiele verplichtingen aangaan die je niet kan dragen. Dat is heel wat anders.

Mensen die van alles willen ongeacht of ze in staat zijn de consequenties te dragen. Bah.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_74352018
Wat studeer je?
pi_74352024
Nee een appartement in een huis met 3 gescheiden appartementen en 1 voordeur.
pi_74352057
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:35 schreef Rawedni het volgende:
Nee een appartement in een huis met 3 gescheiden appartementen en 1 voordeur.
Dan zoek je dus een andere woonruimte of je wacht.

meer opties heb je niet,
die studie opgeven is onzin.
pi_74352077
Ik had al eerder het UWV gebeld en die vertelden mij dat het inkomen van mijn partner uit kan maken voor de toeslag. Toen ik zei dat we verder inkomens en dergelijken gescheiden gaan houden en geen samenlevingscontract of huwelijk hebben zei ze dat ik dat dan heel duidelijk aan moest geven bij het schrijven naar het UWV. De zaak wordt persoonlijk beoordeelt.. In het achterhoofd houdend dat wij geen officiele partners zijn gingen we er dus vanuit dat het in orde was.
pi_74352125
Is het een van deze mensen met wie je gaat samenwonen?

Gevoelens voor een ander.
pi_74352151
quote:

[..]

Dat denk ik niet, want je bent voor 50% afgekeurd, dus dat betekend dat je de overige deel aan inkomsten zelf moet vergaren. En dat kan natuurlijk met een baan zijn, maar ook met studiefinanciering. (als leek zijnde)

Mocht je met de uitkering, toeslagen en eigen inkomen/studiefinanciereing nog onder het sociaal minimum zitten kan je dat laten aanvullen door de bijstand.

Ik denk dat je het beste eens langs het uwv kan gaan en de situatie uitleggen.
De aanvulling voor alleenstaanden krijg je nu waarschijnlijk ook, maar als je nog bij je ouders inwoon en je hoeft daar niet bij te dragen in de huur, kan ik mij voorstellen dat het voor jouw voelt of je hierdoor minder krijgt. Dan kan ook zo zijn, maar dat betekent eigenlijk dat je al die tijd juist erg luxe kon leven.
Als je tot nu toe wel eigen huur e.d. moest betalen met die alleenstaanden toeslag, zou het delen van de lasten met een andere persoon dat moeten compenseren.
pi_74352185
Je kan ook eventueel lenen bij je stufi
pi_74352203
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:39 schreef johandeleng het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, want je bent voor 50% afgekeurd, dus dat betekend dat je de overige deel aan inkomsten zelf moet vergaren. En dat kan natuurlijk met een baan zijn, maar ook met studiefinanciering. (als leek zijnde)

Mocht je met de uitkering, toeslagen en eigen inkomen/studiefinanciereing nog onder het sociaal minimum zitten kan je dat laten aanvullen door de bijstand.

Ik denk dat je het beste eens langs het uwv kan gaan en de situatie uitleggen.
De aanvulling voor alleenstaanden krijg je nu waarschijnlijk ook, maar als je nog bij je ouders inwoon en je hoeft daar niet bij te dragen in de huur, kan ik mij voorstellen dat het voor jouw voelt of je hierdoor minder krijgt. Dan kan ook zo zijn, maar dat betekent eigenlijk dat je al die tijd juist erg luxe kon leven.
Als je tot nu toe wel eigen huur e.d. moest betalen met die alleenstaanden toeslag, zou het delen van de lasten met een andere persoon dat moeten compenseren.
Ze heeft dan geen eigen voordeur en dan krijg je dus geen huursubsidie.
pi_74352216
quote:
Uh, werk zoeken wat je wel kan?
pi_74352269
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:38 schreef Conflict het volgende:
Is het een van deze mensen met wie je gaat samenwonen?

Gevoelens voor een ander.
Nee, dat is allang voorbij godzijdank
pi_74352280
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:42 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Nee, dat is allang voorbij godzijdank
Gellukig maar
pi_74352284
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:40 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ze heeft dan geen eigen voordeur en dan krijg je dus geen huursubsidie.
Ik las het ondertussen ook, ben niet zo snel

In dat geval is dat niet de meest praktische woonruimte, tenzij de huur toch al laag is.

Je kan in dat geval beter een 'gewone' huurwoning betrekken, dan kan je profiteren van de huurtoeslag behorende bij jouw en je partners inkomen.
pi_74352309
Hoe oud ben je eigenlijk?
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:45:12 #75
189978 controlaltdelete
pi_74352360
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:37 schreef Rawedni het volgende:
Ik had al eerder het UWV gebeld en die vertelden mij dat het inkomen van mijn partner uit kan maken voor de toeslag. Toen ik zei dat we verder inkomens en dergelijken gescheiden gaan houden en geen samenlevingscontract of huwelijk hebben zei ze dat ik dat dan heel duidelijk aan moest geven bij het schrijven naar het UWV. De zaak wordt persoonlijk beoordeelt.. In het achterhoofd houdend dat wij geen officiele partners zijn gingen we er dus vanuit dat het in orde was.
Waarom ga je dan samenwonen met je vriend als het onder zulke omstandigheden moet? Ik vind het allemaal maar vaag en dacht dat het voor het UWV niet uitmaakt met wie en onder welke omstandigheden je woont/ je woning deelt. Het blijft een gezamenlijke huishouden. Hoe ga je bewijzen dat je je inkomen (e.d.) gescheiden houdt? Wil dit zeggen dat je nooit iets gaat betalen voor je vriend?
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_74352416
Een 'gewone huurwoning' is niet beschikbaar. Dit is wel een van de beste deals die we konden krijgen.. of we moeten nog 6 jaar ingeschreven staan bij de woningbouw.
Ik ben 24.
pi_74352460
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:45 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Waarom ga je dan samenwonen met je vriend als het onder zulke omstandigheden moet? Ik vind het allemaal maar vaag en dacht dat het voor het UWV niet uitmaakt met wie en onder welke omstandigheden je woont/ je woning deelt. Het blijft een gezamenlijke huishouden. Hoe ga je bewijzen dat je je inkomen (e.d.) gescheiden houdt? Wil dit zeggen dat je nooit iets gaat betalen voor je vriend?
Uh nee, we betalen ieder ons deel van de huur en het eten. Verder gescheiden.. Weet niet of het UWV bewijzen verlangt? Ik snap er sowieso helemaal niks meer van en weet niet wat ik nu moet doen
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:49:35 #78
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_74352513
Het idee van 'niet uit huis kunnen ivm niet voldoende inkomen' wil er nog niet echt in bij een hoop jongeren..

Wat nou 'niet voldoende inkomen? Dan legt de staat dat toch gewoon bij uit een of ander potje?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_74352686
Door het delen van de huur en eten verlies jij je alleenstaande toeslag.
Mocht daardoor jullie totale inkomen onder het sociaal minimum komen kan je dit weer laten aanvullen.

Dat moet voldoende zijn voor een normale huishouding, tenzij de huur abnormaal hoog is.
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:57:16 #80
189978 controlaltdelete
pi_74352786
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:47 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Uh nee, we betalen ieder ons deel van de huur en het eten. Verder gescheiden.. Weet niet of het UWV bewijzen verlangt? Ik snap er sowieso helemaal niks meer van en weet niet wat ik nu moet doen
dan spreek je toch partnerschap als je de huur deelt, het eten en het bed met elkaar deelt? Dan ben je toch partners of mis ik iets is?
pi_74352931
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:57 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

dan spreek je toch partnerschap als je de huur deelt, het eten en het bed met elkaar deelt? Dan ben je toch partners of mis ik iets is?
Dat zijn ze ook, dus haar vriend moet haar financieel ondersteunen. Omdat hij zelf ook studeert kan hij dat waarschijnlijk ook niet, dus kunnen ze gezamenlijk hun inkomen laten aanvullen tot het minimum.
Afhankelijk van haar partners inkomen zal dus een groot deel van haar inkomstenderving weer worden aangevuld. Alleen is dat niet meer de alleenstaande toeslag, maar een andere toeslag.
  dinsdag 3 november 2009 @ 16:21:13 #82
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_74353661
Sorry dat ik het zeg, maar voor iemand van 24 jaar oud ben je erg kinderlijk.

Ga gewoon werken naast je studie of zoek andere woonruimte waardoor je recht hebt op huurtoeslag.
Is het allemaal te duur dan maak je eerst je studie af.

Iedereen met een beetje IQ weet toch dat je niet alles kan krijgen wanneer je dat maar wilt.
Jullie studeren allebei nog. Jullie hebben geen stabiele financiele basis dus dit plan lijkt me met jouw gedachtengang echt gedoemd om te mislukken.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_74353925
Over 6 maanden studeert hij af.
  dinsdag 3 november 2009 @ 16:39:19 #84
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_74354337
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 16:28 schreef Rawedni het volgende:
Over 6 maanden studeert hij af.
Nou dan wachten jullie toch tot hij een fulltime baan heeft na die 6 maanden.

Dan hebben jullie geld genoeg.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_74355794
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 16:01 schreef johandeleng het volgende:

[..]

Dat zijn ze ook, dus haar vriend moet haar financieel ondersteunen. Omdat hij zelf ook studeert kan hij dat waarschijnlijk ook niet, dus kunnen ze gezamenlijk hun inkomen laten aanvullen tot het minimum.
Afhankelijk van haar partners inkomen zal dus een groot deel van haar inkomstenderving weer worden aangevuld. Alleen is dat niet meer de alleenstaande toeslag, maar een andere toeslag.
Volgens mij wordt je inkomen niet aangevuld tot het minimum als je studeert. Studenten (uitwonend)met volledige aanvullende beurs hebben maar iets van ¤500,- per maand. Is dat niet genoeg dan moeten ze bijlenen maar ze krijgen het er niet bij door een af andere toeslag.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
pi_74356523
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:19 schreef botterfly het volgende:

[..]

Volgens mij wordt je inkomen niet aangevuld tot het minimum als je studeert. Studenten (uitwonend)met volledige aanvullende beurs hebben maar iets van ¤500,- per maand. Is dat niet genoeg dan moeten ze bijlenen maar ze krijgen het er niet bij door een af andere toeslag.
Ik ben ook maar een leek op dit gebied, maar ik doe mijn best . Ik dacht hieraan omdat aangegeven was dat de studie door het uvw werd toegestaan met behoud van uitkering. En dus min of meer geaccepteerd dat ze geen inkomen genereerd tijdens het deel dat ze wel zou kunnen werken.
Maar het zou best kunnen dat voor haar dezelfde regels gelden als gewone studenten en dat ze dient bij te lenen en/of support van ouders indien deze boven een bepaald inkomen zitten (maar hoe dat zit geen idee)
pi_74356838
Hij krijgt een stagevergoeding en studiefinanciering. Telt zijn studiefinanciering voor het UWV mee als inkomen voor ons gezamelijke inkomen dan? Als die boven het sociale minimum van ¤1400,- per maand toch? is, wordt het teveel dan gekort op mijn toeslag? Stel dat we er ¤200,- boven zitten, gaat er dan van mijn toeslag ¤200,- af?
pi_74356977
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:19 schreef botterfly het volgende:

[..]

Gewoonlijk niet nee, maar wel als je in een uitkering zit. Het gaat ook niet om mijn studiefinanciering maar om die van hem. Als ik studiefinanciering zou ontvangen zou dat namelijk wel gekort worden op de toeslag, niet op de uitkering zelf.
pi_74357259
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:46 schreef Rawedni het volgende:
Een 'gewone huurwoning' is niet beschikbaar. Dit is wel een van de beste deals die we konden krijgen.. of we moeten nog 6 jaar ingeschreven staan bij de woningbouw.
Ik ben 24.
Even beetje bot gebracht...:

Ik snap niet goed waarom jij vind dat jij anders bent dan een andere student. Andere studenten zitten ook in een kamertje van 15m2 ofzo. Waarom doen ze dat en huren ze geen 3 kamer appartement:

ZE KUNNEN HET NIET BETALEN.

En jij dus ook niet. Nu ben je niet zielig... Je moet je eisen aanpassen of zorgen dat je meer geld binnen brengt... Net als ieder ander...
Je HOEFT niet samen te wonen, je hebt gewoon een dak boven je hoofd nu, je "kan" niet werken, want jij kiest ervoor om naar school te gaan. Prima, maar dat levert dus geen geld op, dus moet je met wat minder geld rondkomen. Net als iedere andere student.

Als je toch heel graag wil samenwonen moet je zorgen dat je meer geld binnen brengt, wellicht moet je daarvoor wachten totdat je klaar bent met je studie... nogmaals: goh net als een "normale" student....

pi_74357597
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:47 schreef Rawedni het volgende:
Hij krijgt een stagevergoeding en studiefinanciering. Telt zijn studiefinanciering voor het UWV mee als inkomen voor ons gezamelijke inkomen dan? Als die boven het sociale minimum van ¤1400,- per maand toch? is, wordt het teveel dan gekort op mijn toeslag? Stel dat we er ¤200,- boven zitten, gaat er dan van mijn toeslag ¤200,- af?
Volgens mij vervalt heel de alleenstaande toeslag (als dat de toeslag is waar jij het over hebt). Op je wajong uitkering wordt volgens mij niet gekort, want dat is een persoonlijke uitkering en niet op het gezin als ik het goed had begrepen.

Die alleenstaande toeslag is er juist om te voorzien in de huur- en leefkosten die je normaal kan delen met een partner. Zie het als een virtuele partner van mij part.
Wanneer je gaat samenwonen ga je delen in de huur- en leefkosten, dus vervalt deze toelage.
Wat mij betreft niet meer dan normaal.

Maar dit blijft een forum he, voor antwoorden moet je toch bij het uwv zijn. Die maken uiteindelijk de beslissing, ook al roepen wij vanalles.
pi_74357722
Oh ja je hebt gelijk. Maar dan is er toch weer een toeslag voor samenwonenden als je samen onder het sociale minimum van ¤64,30 per dag zit? Zelfde idee dus alleen komt het uit een ander potje? Bedoel, mijn kale uitkering en zijn stagevergoeding zijn lang niet dat sociale minimum.. Met de studiefinanciering van hem erbij (als dat meetelt, wie weet dit?) zijn we er ook nog niet eens..
pi_74357852
Oh maar dan heb je weer die gekke regel dat je partner dan voor 1971 geboren moet zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')