Ik denk vanwege haar leeftijd. Je bent pas met een leeftijd van 27 (?) fiscaal partner met je ouders als je ook daadwerkelijk met hen samenwoontquote:Op dinsdag 3 november 2009 14:53 schreef Soohr het volgende:
waarom ontvang je nu al een toeslag terwijl je bij je ouders woont?
Een toeslag voor alleenstaanden, blijkbaar tellen ouders niet mee.quote:Op dinsdag 3 november 2009 14:53 schreef Soohr het volgende:
waarom ontvang je nu al een toeslag terwijl je bij je ouders woont?
Ligt eens toe?quote:Op dinsdag 3 november 2009 14:51 schreef kingmob het volgende:
Misschien moet ik even toevoegen dat ik vind dat je moreel gezien idd sowieso geen recht hebt op die toeslag
Snap je zelf nou dat dit tegenstrijdig is?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:01 schreef Rawedni het volgende:
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur. Maar als het een gewone vriendin zou zijn, ben ik dus verplicht haar in te lichten over deze situatie, ookal delen we alleen de huur en etenskosten, en haar gegevens en inkomen en zelfs kopie salarisstrook enzo door te geven aan het UWV? Terwijl zij er helemaal niks mee te maken heeft en de financiele situaties dus gescheiden zijn..
Zoals al eerder gemeld is dit na 6 maanden automatisch.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:01 schreef Rawedni het volgende:
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur. Maar als het een gewone vriendin zou zijn, ben ik dus verplicht haar in te lichten over deze situatie, ookal delen we alleen de huur en etenskosten, en haar gegevens en inkomen en zelfs kopie salarisstrook enzo door te geven aan het UWV? Terwijl zij er helemaal niks mee te maken heeft en de financiele situaties dus gescheiden zijn..
Het spijt me, maar dit is gewoonweg niet waar. Ik begrijp dat het geen vetpot is, maar bijvoorbeeld mijn broer weet regelmatig van minder rond te komen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:01 schreef Rawedni het volgende:
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur.
Ieder maakt zijn deel van de huur over en betaalt zijn deel voor het eten. Verder is alles gescheiden, heb je geen inzage in elkaars financiele gebeuren. Wat is hier tegenstrijdig aan?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:04 schreef Conflict het volgende:
[..]
Snap je zelf nou dat dit tegenstrijdig is?
Natuurlijk verschilt dat per situatie. De een heeft 300 euro huur en de ander 500. Weet je toch niet.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:07 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het spijt me, maar dit is gewoonweg niet waar. Ik begrijp dat het geen vetpot is, maar bijvoorbeeld mijn broer weet regelmatig van minder rond te komen.
Het hele punt van de toeslag is dat je de kosten niet kan delen en daardoor meer lasten hebt. Zodra je samenwoont met iemand ben je veel goedkoper uit.
Maar goed, ik ga er eigenlijk wel van uit dat als je kan aantonen dat de verdeling gelijk is onderling, dat je het automatisch fiscaal partner worden kan voorkomen.
Lijkt me wel duidelijk toch? De toeslag is een tegemoetkoming van de staat voor het feit dat je alleen voor alle kosten moet opdraaien. Als je dan die tegemoetkoming nog steeds wil ontvangen terwijl je niet alleen voor die kosten hoeft op te draaien, dan is dat moreel eigenlijk onjuist. Ik zal niet echt iemand veroordelen die probeert om het toch voor elkaar te krijgen, maar respect dwingt het iig niet af...quote:
Wat een onzin. Als iemand daar recht op heeft, dan is dat gewoon zo.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:10 schreef kingmob het volgende:
[..]
Lijkt me wel duidelijk toch? De toeslag is een tegemoetkoming van de staat voor het feit dat je alleen voor alle kosten moet opdraaien. Als je dan die tegemoetkoming nog steeds wil ontvangen terwijl je niet alleen voor die kosten hoeft op te draaien, dan is dat moreel eigenlijk onjuist. Ik zal niet echt iemand veroordelen die probeert om het toch voor elkaar te krijgen, maar respect dwingt het iig niet af...
Goh wat een goed idee. Graag ontvang ik een telefoonnummer van iets of iemand die mij een goedkope plek kan aanbieden.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:12 schreef Kreator het volgende:
Huur dan gewoon iets goedkopers.
Als jij met je vriend onder het sociaal minimum valt, heb je dan niet gewoon recht op een gedeelte bijstand?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:14 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Goh wat een goed idee. Graag ontvang ik een telefoonnummer van iets of iemand die mij een goedkope plek kan aanbieden.
Kijken of jullie wel huurtoeslag kunnen krijgen. Kan dat ook niet, dan zou ik niet gaan samenwonen, maar wachten tot hij klaar is met zijn studie en een baan heeft. Of alleen gaan wonen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:13 schreef Rawedni het volgende:
De toeslag is bijna meer dan de uitkering zelf. Zonder die toeslag bedraagt de uitkering net 500 euro bruto. Hoe moet ik daarvan rondkomen? Mijn vriend studeert zelf ook nog en krijgt alleen een stagevergoeding en studiefinanciering!
quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:07 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Ieder maakt zijn deel van de huur over en betaalt zijn deel voor het eten. Verder is alles gescheiden, heb je geen inzage in elkaars financiele gebeuren. Wat is hier tegenstrijdig aan?
Ik snap er nu helemaal niets meer van. Wat gebeurt er die eerste 6 maanden dan?
Ergens zelf achteraan gaan is niet je sterkste punt of wel? Als je honger hebt en er staat een tafelquote:Op dinsdag 3 november 2009 15:14 schreef Rawedni het volgende:
Goh wat een goed idee. Graag ontvang ik een telefoonnummer van iets of iemand die mij een goedkope plek kan aanbieden.
Ik had een wajong en ik kreeg volgens mij 850 euro netto, zonder die toeslag.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:13 schreef Rawedni het volgende:
De toeslag is bijna meer dan de uitkering zelf. Zonder die toeslag bedraagt de uitkering net 500 euro bruto. Hoe moet ik daarvan rondkomen? Mijn vriend studeert zelf ook nog en krijgt alleen een stagevergoeding en studiefinanciering!
Ben je voor 100% afgekeurd was ook mede de vraag.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:21 schreef Rawedni het volgende:
Ik studeer. Trouwens met goedkeuring en behoud van uitkering en toeslag van het UWV.
Je hebt geen idee.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:17 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Ergens zelf achteraan gaan is niet je sterkste punt of wel? Als je honger hebt en er staat een tafel
met eten klaar waar je een kilometer voor moet lopen, wacht je dan ook totdat iemand het naar je
toe komt brengen?
Nee, 50%. Maar studeren doe ik dus met de overige tijd.. Moet ik daar dan mee stoppen omdat ik anders niet op mezelf kan gaan wonen? Lijkt me toch juist nuttig voor de maatschappij?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:22 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ben je voor 100% afgekeurd was ook mede de vraag.
Een wajong van 850 netto. Wat een leven!quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:17 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik had een wajong en ik kreeg volgens mij 850 euro netto, zonder die toeslag.
Ben je wel voor 100% afgekeurd dan? Want anders moet je er dat percentage wel bijwerken natuurlijk, anders komt het idd niet goed.
En is er echt geen manier voor jou om te werken? Ik was voor 100% afgekeurd en ben nu weer lekker aan het werk, 50 uur per week. Dus het kan wel.
Dan moet je dus nog voor 50 procent bijwerken he slimmerdquote:
Wat bedoel je?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:23 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
Een wajong van 850 netto. Wat een leven!
Ik kan geen 20 uur gaan werken, ik studeer fulltime, volg college's en loop stage.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:23 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dan moet je dus nog voor 50 procent bijwerken he slimmerd![]()
Het wordt je natuurlijk niet allemaal in de schoot geworpen!
Dat kan je dus financieel niet aan blijkbaar.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:25 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Ik kan geen 20 uur gaan werken, ik studeer fulltime, volg college's en loop stage.
op jezelf gaan wonen doe je als je het kan betalen, niet als je daar zin in hebt. dus niet tijdens je studie (tenzij je op kamers gaat maar dat is niet de bedoeling geloof ik)quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:22 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Nee, 50%. Maar studeren doe ik dus met de overige tijd.. Moet ik daar dan mee stoppen omdat ik anders niet op mezelf kan gaan wonen? Lijkt me toch juist nuttig voor de maatschappij?
Dat betekend dus dat daar wonen boven je stand is..quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:01 schreef Rawedni het volgende:
wachten totdat je studie afgerond is en je een baan hebtquote:Op dinsdag 3 november 2009 15:28 schreef Rawedni het volgende:
Dus moet ik stoppen met de studie. Dat vind ik nogal krom.
Dan is het beste idee om nog even te wachten met samenwonen totdat die studie af is,quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:25 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Ik kan geen 20 uur gaan werken, ik studeer fulltime, volg college's en loop stage.
Mijn vriendin werkt 32 uur, doet een fulltime universitaire studie inclusief stages en dan zonder uitkering. Dat kun je dus kennelijk wel.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:25 schreef Rawedni het volgende:
Dan is je vriendin gezegend zonder handicap!quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:30 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mijn vriendin werkt 32 uur, doet een fulltime universitaire studie inclusief stages en dan zonder uitkering. Dat kun je dus kennelijk wel.
Ja maar dat wordt dan een parttime baan. Dan krijgt ze de helft betaald en dan geen wajong meer omdat er teveel geld binnen komt.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:29 schreef Salatrel het volgende:
[..]
wachten totdat je studie afgerond is en je een baan hebt
Mij als vriend hebben is anders een behoorlijke handicap.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:31 schreef Rawedni het volgende:
Dan is je vriendin gezegend zonder handicap!
Huurtoeslag kunnen we niet krijgen omdat er meer mensen op dat huisnummer wonen. Studiefinanciering gaat dat niet van de uitkering af?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:29 schreef johandeleng het volgende:
Naast je uitkering zal je dus ook nog studiefinanciering krijgen. Daarnaast zal je waarschijnlijk zorg en huurtoeslag aan kunnen vragen. Met dat samen kan het wellicht wel?
Wat krijgen je medestudenten aan toeslagen en alles dan? Die moeten ook rond zien te komen van hun stufi ofzo..?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:28 schreef Rawedni het volgende:
Dus moet ik stoppen met de studie. Dat vind ik nogal krom.
dus?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:31 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ja maar dat wordt dan een parttime baan. Dan krijgt ze de helft betaald en dan geen wajong meer omdat er teveel geld binnen komt.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:32 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Wat krijgen je medestudenten aan toeslagen en alles dan? Die moeten ook rond zien te komen van hun stufi ofzo..?
Hoeveel kan het dan gaan kosten?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:32 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Huurtoeslag kunnen we niet krijgen omdat er meer mensen op dat huisnummer wonen. Studiefinanciering gaat dat niet van de uitkering af?
Ga je samen met iemand een kamertje huren dan?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:32 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Huurtoeslag kunnen we niet krijgen omdat er meer mensen op dat huisnummer wonen. Studiefinanciering gaat dat niet van de uitkering af?
Nee, je moet nog geen financiele verplichtingen aangaan die je niet kan dragen. Dat is heel wat anders.quote:Dus moet ik stoppen met de studie. Dat vind ik nogal krom.
Dan zoek je dus een andere woonruimte of je wacht.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:35 schreef Rawedni het volgende:
Nee een appartement in een huis met 3 gescheiden appartementen en 1 voordeur.
Dat denk ik niet, want je bent voor 50% afgekeurd, dus dat betekend dat je de overige deel aan inkomsten zelf moet vergaren. En dat kan natuurlijk met een baan zijn, maar ook met studiefinanciering. (als leek zijnde)quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:32 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Ze heeft dan geen eigen voordeur en dan krijg je dus geen huursubsidie.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:39 schreef johandeleng het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, want je bent voor 50% afgekeurd, dus dat betekend dat je de overige deel aan inkomsten zelf moet vergaren. En dat kan natuurlijk met een baan zijn, maar ook met studiefinanciering. (als leek zijnde)
Mocht je met de uitkering, toeslagen en eigen inkomen/studiefinanciereing nog onder het sociaal minimum zitten kan je dat laten aanvullen door de bijstand.
Ik denk dat je het beste eens langs het uwv kan gaan en de situatie uitleggen.
De aanvulling voor alleenstaanden krijg je nu waarschijnlijk ook, maar als je nog bij je ouders inwoon en je hoeft daar niet bij te dragen in de huur, kan ik mij voorstellen dat het voor jouw voelt of je hierdoor minder krijgt. Dan kan ook zo zijn, maar dat betekent eigenlijk dat je al die tijd juist erg luxe kon leven.
Als je tot nu toe wel eigen huur e.d. moest betalen met die alleenstaanden toeslag, zou het delen van de lasten met een andere persoon dat moeten compenseren.
Uh, werk zoeken wat je wel kan?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:13 schreef Rawedni het volgende:
Nee, dat is allang voorbij godzijdankquote:Op dinsdag 3 november 2009 15:38 schreef Conflict het volgende:
Is het een van deze mensen met wie je gaat samenwonen?
Gevoelens voor een ander.
Gellukig maarquote:Op dinsdag 3 november 2009 15:42 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Nee, dat is allang voorbij godzijdank
Ik las het ondertussen ook, ben niet zo snelquote:Op dinsdag 3 november 2009 15:40 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ze heeft dan geen eigen voordeur en dan krijg je dus geen huursubsidie.
Waarom ga je dan samenwonen met je vriend als het onder zulke omstandigheden moet? Ik vind het allemaal maar vaag en dacht dat het voor het UWV niet uitmaakt met wie en onder welke omstandigheden je woont/ je woning deelt. Het blijft een gezamenlijke huishouden. Hoe ga je bewijzen dat je je inkomen (e.d.) gescheiden houdt? Wil dit zeggen dat je nooit iets gaat betalen voor je vriend?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:37 schreef Rawedni het volgende:
Ik had al eerder het UWV gebeld en die vertelden mij dat het inkomen van mijn partner uit kan maken voor de toeslag. Toen ik zei dat we verder inkomens en dergelijken gescheiden gaan houden en geen samenlevingscontract of huwelijk hebben zei ze dat ik dat dan heel duidelijk aan moest geven bij het schrijven naar het UWV. De zaak wordt persoonlijk beoordeelt.. In het achterhoofd houdend dat wij geen officiele partners zijn gingen we er dus vanuit dat het in orde was.
Uh nee, we betalen ieder ons deel van de huur en het eten. Verder gescheiden.. Weet niet of het UWV bewijzen verlangt? Ik snap er sowieso helemaal niks meer van en weet niet wat ik nu moet doenquote:Op dinsdag 3 november 2009 15:45 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Waarom ga je dan samenwonen met je vriend als het onder zulke omstandigheden moet? Ik vind het allemaal maar vaag en dacht dat het voor het UWV niet uitmaakt met wie en onder welke omstandigheden je woont/ je woning deelt. Het blijft een gezamenlijke huishouden. Hoe ga je bewijzen dat je je inkomen (e.d.) gescheiden houdt? Wil dit zeggen dat je nooit iets gaat betalen voor je vriend?
dan spreek je toch partnerschap als je de huur deelt, het eten en het bed met elkaar deelt? Dan ben je toch partners of mis ik iets is?quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:47 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Uh nee, we betalen ieder ons deel van de huur en het eten. Verder gescheiden.. Weet niet of het UWV bewijzen verlangt? Ik snap er sowieso helemaal niks meer van en weet niet wat ik nu moet doen
Dat zijn ze ook, dus haar vriend moet haar financieel ondersteunen. Omdat hij zelf ook studeert kan hij dat waarschijnlijk ook niet, dus kunnen ze gezamenlijk hun inkomen laten aanvullen tot het minimum.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:57 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
dan spreek je toch partnerschap als je de huur deelt, het eten en het bed met elkaar deelt? Dan ben je toch partners of mis ik iets is?
Nou dan wachten jullie toch tot hij een fulltime baan heeft na die 6 maanden.quote:
Volgens mij wordt je inkomen niet aangevuld tot het minimum als je studeert. Studenten (uitwonend)met volledige aanvullende beurs hebben maar iets van ¤500,- per maand. Is dat niet genoeg dan moeten ze bijlenen maar ze krijgen het er niet bij door een af andere toeslag.quote:Op dinsdag 3 november 2009 16:01 schreef johandeleng het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook, dus haar vriend moet haar financieel ondersteunen. Omdat hij zelf ook studeert kan hij dat waarschijnlijk ook niet, dus kunnen ze gezamenlijk hun inkomen laten aanvullen tot het minimum.
Afhankelijk van haar partners inkomen zal dus een groot deel van haar inkomstenderving weer worden aangevuld. Alleen is dat niet meer de alleenstaande toeslag, maar een andere toeslag.
Ik ben ook maar een leek op dit gebied, maar ik doe mijn bestquote:Op dinsdag 3 november 2009 17:19 schreef botterfly het volgende:
[..]
Volgens mij wordt je inkomen niet aangevuld tot het minimum als je studeert. Studenten (uitwonend)met volledige aanvullende beurs hebben maar iets van ¤500,- per maand. Is dat niet genoeg dan moeten ze bijlenen maar ze krijgen het er niet bij door een af andere toeslag.
Gewoonlijk niet nee, maar wel als je in een uitkering zit. Het gaat ook niet om mijn studiefinanciering maar om die van hem. Als ik studiefinanciering zou ontvangen zou dat namelijk wel gekort worden op de toeslag, niet op de uitkering zelf.quote:Op dinsdag 3 november 2009 17:19 schreef botterfly het volgende:
[..]
Volgens mij wordt je inkomen niet aangevuld tot het minimum als je studeert. Studenten (uitwonend)met volledige aanvullende beurs hebben maar iets van ¤500,- per maand. Is dat niet genoeg dan moeten ze bijlenen maar ze krijgen het er niet bij door een af andere toeslag.
Even beetje bot gebracht...:quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:46 schreef Rawedni het volgende:
Een 'gewone huurwoning' is niet beschikbaar. Dit is wel een van de beste deals die we konden krijgen.. of we moeten nog 6 jaar ingeschreven staan bij de woningbouw.
Ik ben 24.
Volgens mij vervalt heel de alleenstaande toeslag (als dat de toeslag is waar jij het over hebt). Op je wajong uitkering wordt volgens mij niet gekort, want dat is een persoonlijke uitkering en niet op het gezin als ik het goed had begrepen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 17:47 schreef Rawedni het volgende:
Hij krijgt een stagevergoeding en studiefinanciering. Telt zijn studiefinanciering voor het UWV mee als inkomen voor ons gezamelijke inkomen dan? Als die boven het sociale minimum van ¤1400,- per maand toch? is, wordt het teveel dan gekort op mijn toeslag? Stel dat we er ¤200,- boven zitten, gaat er dan van mijn toeslag ¤200,- af?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |