In het datacenter staat mijn Terminal Server (windows 2003). Daar staan nu alle printers op geinstalleerd. Op het moment dat er een printjob wordt gestart, zal de job dus eerst op die machine worden gespoeld en daarna via het netwerk (IP-VPN) naar de betreffende printer op de juiste locatie worden gestuurd. Dat werkt op zich prima, maar het probleem is dat een gespoolde job vele malen groter is dan wanneer je alleen het bestandje die kant op mikt. Daarom heb ik op de 2 grootste locaties een aparte printserver ingericht (ook Windows 2003). Alle printers zijn netjes zichtbaar in Active Directory en alles werkt op zich ook helemaal zoals het moet; traffic wordt aanzienlijk vermindert als je de job laat spoelen op de locatie ipv laat spoolen op de TS.
Maar nu moeten alle users ook nog die printers gaan krijgen, en dat is nogal een puntje. Ik kan vragen of ze dit handmatig even willen doen, maar ik weet toch al wel met gepaste zekerheid dat dit weer hoopjes problemen gaat opleveren bij een groot aantal. Liever dus dat dit voor hun wordt gedaan, maar ik heb natuurlijk ook geen zin om iedereen zn wachtwoord maar even te resetten en dit zelf voor ze te gaan doen. Dat kost me zo een dag of 2 werk dan. Dat zou toch automatisch moeten kunnen lijkt me.
Hoe kan ik dit regelen?? We maken gebruik van Kix dus eventueel iets met een scriptje hierin is natuurlijk een optie, maar het mag niet zo zijn dat dit een enorme belasting op het netwerk gaat geven (als iedereen 's morgens aanlogt en het script laat de printers mappen op een manier die nogal wat tijd en traffic kost kan dat een probleem geven; iedereen logt namelijk rond dezelfde tijd in en dat kan e.e.a flink ondersteboven gooien).
Is hier een nette manier voor?? Of zal ik toch iedereen maar moeten vragen om dit zelf te gaan doen? (met eventueel alle vragen en problemen van dien)