Maar even een kloon aangemaakt. Enorme lap tekst volgt.
Mijn vrouw en ik kochten vorig jaar oktober een appartement in een nieuwbouw-complex. Het complex bestaat uit twee delen: een apart gedeelte zorgwoningen (begeleid wonen) voor lichtelijk verstandelijk gehandicapten en de rest koop- en huurappartementen. Het gedeelte voor de zorginstelling is afgescheiden van de rest en bevat een openbaar activiteitencentrum waar je o.a. een lekker bakkie kunt doen. Het complex is indertijd gebouwd in opdracht van, en wordt gedeeltelijk verhuurd door, een woningcorporatie.
Tot zover niks byzonders. We hadden bij de aanschaf zelfs de keuze; er waren acht min-of-meer gelijksoortige appartementen nog niet verkocht. Vlak nadat wij verhuisd waren, verdwenen echter de Te Koop-borden van de ruiten van de overige appartementen. Ze bleven leeg staan, wat me verbaasde, maar ja, 't is crisis en het appartement is 100m2 groot, wellicht is er naar dat soort (ruime) appartementen geen vraag op die plek. Kan ik me niet voorstellen; we zitten op 10 minuten fietsen van de binnenstad. Maar hey, wij kochten het appartement aan het allerbeginste begin van de crisis, wij hebben eigenlijk de hele toestand nét weten te ontlopen.
Na een paar maanden bleek echter waarom de appartementen leeg stonden: de woningcorporatie maakte bekend (da's te vriendelijk gezegd - het is dat de voorzitter VvE erachter kwam, anders hadden ze 't misschien pas achteraf gemeld!) dat zij met de zorginstelling om de tafel waren gegaan. De appartementen worden verbouwd tot zorgwoningen waar twee cliënten van de zorginstelling begeleid kunnen gaan wonen. Van de drie leegstaande appartementen op "onze rij" (er zijn zes appartementen op onze verdieping) worden zes zorgwoningen gemaakt, elk appartement wordt opgesplitst in twee.
Oftewel, van de gesplitste situatie gaan we naar een gemixte situatie! Daar gaat de verkoopwaarde van ons appartement...!

Voor ik verder ga moet mij iets van 't hart. Ik heb zelf voor een soortgelijke zorginstelling gewerkt, met dezelfde "soort" cliënten die ook in het zorgdeel wonen. Ik heb dus geen probleem met verstandelijk gehandicapten, weet prima hoe ermee om te gaan. Mijn vrouw, 't zelfde. Er zitten verschillende voordelen aan cliënten als buren; er wordt bijvoorbeeld goed op ze gelet, wat de sociale contrôle verhoogt en bovendien is er juist daardoor minder kans op misdragingen. Van "normale" buren moet je 't maar afwachten! "Zware" en agressieve gevallen komen trouwens sowieso niet in aanmerking voor begeleid wonen.
Nee. Wat mij zorgen baart is de
volgende potentiële koper van ons huis. Want hoe je 't ook wendt of keert, doordat onze woning van vrije sector naar vrije sector/zorg gaat, wordt 'ie minder waard...
Nu het juridische gedeelte en daar kwamen wij al snel achter iets ronduit belachelijks. De woningcorporatie wil van de drie leegstaande appartementen op onze verdieping, zes appartementen maken (dus voor zes cliënten). Zo'n verbouwing heeft de goedkeuring nodig van de Vereniging van Eigenaars - en die hebben ze gekregen. Waarom? Omdat de woningcorporatie de leegstaande woningen in eigendom heeft én ook woningen verhuurt - en daardoor
de meeste stemmen heeft... inderdaad, onze VvE is een farce. De woningcorporatie kan doen wat ze wil, omdat haar stem meteen de meerderheid betekent. Als ze het gebouw roze willen verven met gele stippen, kan ze dat doen en wij overige eigenaars kunnen daar niets tegen doen. Sterker nog, als ze willen dat we alleen maar gekleed in blauwwitte dirndls in de openbare ruimten mogen komen, dan kan ze dat theoretisch afdwingen.
Vanavond zijn mijn vrouw en ik naar een hoorzitting der gemeente geweest omdat wij (allicht) bezwaar hebben aangetekend tegen de bouwvergunning. En met ons was de rest van de VvE. Maar wat blijkt... de appartementen worden alleen van binnen verbouwd; niet van buiten. Geen wijziging in de akte van splitsing nodig. Er worden ook geen woningen onttrokken aan het wooncomplex omdat ze weer worden onderverhuurd ("er komen er zelfs drie bij!" zei de vertegenwoordiger van de woningcorporatie blij). En ja, het is legaal - want de appartementen in het woncomplex hebben als bestemming "wonen of zorg"... dat staat inderdaad in de akte van splitsing en blijkt nu opeens te gelden voor ALLE woningen in het hele complex.
Over zes weken brengt de gemeente het advies uit om de bouwvergunning te verstrekken en niet lang daarna zullen bouwvakkers mijn woning slechter verkoopbaar maken. Het enige wat overblijft, is het privaatrecht. En dan moet ik hard zien te maken dat ik mijn brandnieuwe appartement hierdoor slechter kan verkopen. Het publieksrecht heeft ons wat dat betreft al in de steek gelaten.
We zijn even ten einde raad - wat weten wij nou van privaatrecht? Wat gaat ons dit wel niet kosten?
Tips welkom etcetera, dank voor 't lezen en ik schenk nog effe een borrel in.