abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74330654
Maar even een kloon aangemaakt. Enorme lap tekst volgt.

Mijn vrouw en ik kochten vorig jaar oktober een appartement in een nieuwbouw-complex. Het complex bestaat uit twee delen: een apart gedeelte zorgwoningen (begeleid wonen) voor lichtelijk verstandelijk gehandicapten en de rest koop- en huurappartementen. Het gedeelte voor de zorginstelling is afgescheiden van de rest en bevat een openbaar activiteitencentrum waar je o.a. een lekker bakkie kunt doen. Het complex is indertijd gebouwd in opdracht van, en wordt gedeeltelijk verhuurd door, een woningcorporatie.

Tot zover niks byzonders. We hadden bij de aanschaf zelfs de keuze; er waren acht min-of-meer gelijksoortige appartementen nog niet verkocht. Vlak nadat wij verhuisd waren, verdwenen echter de Te Koop-borden van de ruiten van de overige appartementen. Ze bleven leeg staan, wat me verbaasde, maar ja, 't is crisis en het appartement is 100m2 groot, wellicht is er naar dat soort (ruime) appartementen geen vraag op die plek. Kan ik me niet voorstellen; we zitten op 10 minuten fietsen van de binnenstad. Maar hey, wij kochten het appartement aan het allerbeginste begin van de crisis, wij hebben eigenlijk de hele toestand nét weten te ontlopen.

Na een paar maanden bleek echter waarom de appartementen leeg stonden: de woningcorporatie maakte bekend (da's te vriendelijk gezegd - het is dat de voorzitter VvE erachter kwam, anders hadden ze 't misschien pas achteraf gemeld!) dat zij met de zorginstelling om de tafel waren gegaan. De appartementen worden verbouwd tot zorgwoningen waar twee cliënten van de zorginstelling begeleid kunnen gaan wonen. Van de drie leegstaande appartementen op "onze rij" (er zijn zes appartementen op onze verdieping) worden zes zorgwoningen gemaakt, elk appartement wordt opgesplitst in twee.

Oftewel, van de gesplitste situatie gaan we naar een gemixte situatie! Daar gaat de verkoopwaarde van ons appartement...!

Voor ik verder ga moet mij iets van 't hart. Ik heb zelf voor een soortgelijke zorginstelling gewerkt, met dezelfde "soort" cliënten die ook in het zorgdeel wonen. Ik heb dus geen probleem met verstandelijk gehandicapten, weet prima hoe ermee om te gaan. Mijn vrouw, 't zelfde. Er zitten verschillende voordelen aan cliënten als buren; er wordt bijvoorbeeld goed op ze gelet, wat de sociale contrôle verhoogt en bovendien is er juist daardoor minder kans op misdragingen. Van "normale" buren moet je 't maar afwachten! "Zware" en agressieve gevallen komen trouwens sowieso niet in aanmerking voor begeleid wonen.

Nee. Wat mij zorgen baart is de volgende potentiële koper van ons huis. Want hoe je 't ook wendt of keert, doordat onze woning van vrije sector naar vrije sector/zorg gaat, wordt 'ie minder waard...

Nu het juridische gedeelte en daar kwamen wij al snel achter iets ronduit belachelijks. De woningcorporatie wil van de drie leegstaande appartementen op onze verdieping, zes appartementen maken (dus voor zes cliënten). Zo'n verbouwing heeft de goedkeuring nodig van de Vereniging van Eigenaars - en die hebben ze gekregen. Waarom? Omdat de woningcorporatie de leegstaande woningen in eigendom heeft én ook woningen verhuurt - en daardoor de meeste stemmen heeft... inderdaad, onze VvE is een farce. De woningcorporatie kan doen wat ze wil, omdat haar stem meteen de meerderheid betekent. Als ze het gebouw roze willen verven met gele stippen, kan ze dat doen en wij overige eigenaars kunnen daar niets tegen doen. Sterker nog, als ze willen dat we alleen maar gekleed in blauwwitte dirndls in de openbare ruimten mogen komen, dan kan ze dat theoretisch afdwingen.

Vanavond zijn mijn vrouw en ik naar een hoorzitting der gemeente geweest omdat wij (allicht) bezwaar hebben aangetekend tegen de bouwvergunning. En met ons was de rest van de VvE. Maar wat blijkt... de appartementen worden alleen van binnen verbouwd; niet van buiten. Geen wijziging in de akte van splitsing nodig. Er worden ook geen woningen onttrokken aan het wooncomplex omdat ze weer worden onderverhuurd ("er komen er zelfs drie bij!" zei de vertegenwoordiger van de woningcorporatie blij). En ja, het is legaal - want de appartementen in het woncomplex hebben als bestemming "wonen of zorg"... dat staat inderdaad in de akte van splitsing en blijkt nu opeens te gelden voor ALLE woningen in het hele complex.

Over zes weken brengt de gemeente het advies uit om de bouwvergunning te verstrekken en niet lang daarna zullen bouwvakkers mijn woning slechter verkoopbaar maken. Het enige wat overblijft, is het privaatrecht. En dan moet ik hard zien te maken dat ik mijn brandnieuwe appartement hierdoor slechter kan verkopen. Het publieksrecht heeft ons wat dat betreft al in de steek gelaten.

We zijn even ten einde raad - wat weten wij nou van privaatrecht? Wat gaat ons dit wel niet kosten?
Tips welkom etcetera, dank voor 't lezen en ik schenk nog effe een borrel in.
pi_74330741
Ik denk niet dat je huis er erg veel minder van waard wordt

Maargoed. Die schade zul je allicht kunnen claimen, ja.
pi_74330912
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:36 schreef erikkll het volgende:
Ik denk niet dat je huis er erg veel minder van waard wordt

Maargoed. Die schade zul je allicht kunnen claimen, ja.
Jij kunt ook snel lezen zeg

We hebben een drietal makelaars gebeld en hen gevraagd wat zij ervan vonden - en die werden er ook niet blij van... die waren alledrie van mening dat de woning minder waard werd.
  maandag 2 november 2009 @ 21:46:00 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_74331180
Waarom zou een woning daar minder van waard worden? Je geeft zelf een aantal voordelen zelfs. Wat zijn de nadelen?

Ik denk dat de crux is om aan te tonen hoeveel het minder waard wordt. Hoe bepaal je dat?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 2 november 2009 @ 21:49:31 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74331339
Alle huizen worden momenteel minder waard

Dat de woningclub de meerderheid vormt in de VvE wist je toch ook bij aanschaf?
censuur :O
pi_74331358
Waarom zou je iets kunnen claimen?

Als de buren een gepimpt Fordje voor de deur zetten en hun tuin niet onderhouden dan wordt je huis ook minder waard, maar dan heb je ook gewoon pech gehad. Dat is gewoon het risico van eigendom.

Het enige wat ik zo gauw weet is de tegemoetkoming planschade, maar dan moet er wel sprake zijn van een wijziging van het bestemmingsplan, maar dat lijkt mij niet het geval. En sowieso heb je ook dan nog altijd 2% eigen risico.
pi_74332267
Je kunt het proberen via het privaatrecht.
Een tijdje geleden was er een zaak van iemand die vond dat zijn huis door een windmolen minder waard was geworden - en die kreeg gelijk. Ook al is die windmolen zelf aan alle kanten goedgekeurd.
Klinkt alsof het je enige mogelijkheid is.
pi_74334456
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:46 schreef sanger het volgende:
Waarom zou een woning daar minder van waard worden? Je geeft zelf een aantal voordelen zelfs. Wat zijn de nadelen?
Tja, het gaat er ook niet om wat wij ervan vinden, maar wat een potentiële koper ervan vindt... daar heb ik geen invloed op, natuurlijk. En daar is het me dus ook om te doen, wat mij betreft woon ik hier nog 10 jaar maar stel dat we gezinsuitbreiding krijgen en groter willen?
quote:
Ik denk dat de crux is om aan te tonen hoeveel het minder waard wordt. Hoe bepaal je dat?
Goeie vraag... dat zou ik niet weten.
pi_74334500
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Alle huizen worden momenteel minder waard

Dat de woningclub de meerderheid vormt in de VvE wist je toch ook bij aanschaf?
Nee. Dat was ook niet zo omdat de appartementen in verkoop stonden - en later niet meer, waardoor de woningcorporatie de meerderheid verkreeg.
pi_74336147
Planschade:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Planschade
Voor een mogelijke financiële tegemoetkoming.

Verder kun je van zeer ligt verstandelijk gehandicapte behoorlijk veel last hebben, vooral de mensen die zelfstandig begeleid wonen. Die kunnen net niet mee, maar zijn wel vrij om drank, drugs en TV / radio te gebruiken wat voor overlast zorgt.

Zorg dat je een vinger in de pap krijgt over het huishoudelijke reglement en zorg dat dit stevig wordt aangescherpt en regel daarin ook wat er moet gebeuren met mensen die zich niet weten te gedragen (verhuizen).

En informeer of je informatie kunt krijgen over de bewoners.
Geef aan dat je 4 dagen in de week past op een 3 jarig kind (als je zelf nog geen kinderen hebt) en dat de bewoners daar wel mee om moeten kunnen gaan als die in de gang speelt.
pi_74337025
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:45 schreef HarryP het volgende:
Planschade:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Planschade
Voor een mogelijke financiële tegemoetkoming.
Als ik het verhaal zo lees dan is er geen planologische wijziging geweest nadat de TS er is gaan wonen (wat wel een voorwaarde is voor een planschadevergoeding), ben daarom bang dat planschade niet van toepassing is. Immers, de TS is er gaan wonen nadat het nieuwe bestemmingsplan is vastgesteld. Dat de woningbouwcorporatie (en waarschijnlijk ook de gemeente) het plan nu anders (ruimer) interpreteren is geen reden tot vergoeding.

Je kan het overigens altijd proberen natuurlijk, gewoon een briefje sturen naar de gemeente met de mededeling dat je door een wijziging schade ondervindt. Na betaling van ongeveer 300 euro (maximaal 500 geloof ik) wordt er door een onafhankelijke adviseur een rapport gemaakt. Ik ben echter bang dat dit in dit geval weinig zin heeft.
pi_74343006
Wellicht kan de TS met regelmaat zijn vrouw aan de nieuwe buren verhuren om te voorzien in de kosten.

Nee even serieus het lijkt me niet dat de waarde van je appartement hierdoor per se omlaag hoeft te gaan.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_74344372
Stel dat je huis minder waard wordt, hoeveel dan ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')