Ik ben een student aan de Universiteit van Amsterdam. Aankomende donderdag heb ik een voorlichtingsbijeenkomst over de mogelijkheden tot studeren in de VS. Dit lijkt me erg leuk en het is iets dat ik erg graag zou doen als ik die mogelijkheid krijg. Ik ben me dus alvast een beetje aan het verdiepen in hoe dat geregeld is, zodat ik met een beetje voorbereiding donderdag daar op die bijeenkomst ben.
Uiteraard is geld altijd een belangrijke factor bij dit soort zaken, dus ik was aan het kijken hoe het precies geregeld was met de verscheidene beurzen. Zo is bijvoorbeeld de Erasmus-beurs alleen voor uitwisselingen binnen Europa, dus daarvoor kom ik dan niet in de aanmerking. Toen viel mijn oog op de Grotius-beurs. Hieronder volgen de eisen waaraan je als student moet voldoen om voor deze beurs in aanmerking te komen:
quote:
● Je studeert aan één van de, in de Stichting Grotius Academie participerende faculteiten van de universiteiten Amsterdam (UvA), Groningen, Leiden, Nijmegen, Rotterdam of Tilburg.
● Als student behoor je tot de beste 25 % studenten, hetzij bij afronding van het 2e jaar van de bachelorfase, hetzij bij de afronding van de bachelorfase.
● Jij bent afkomstig uit een etnische minderheidsgroep.
● Je gaat een studie of stage volgen aan een buitenlandse universiteit met een minimale duur van twee maanden.
Ja, geachte lezers, jullie lazen het goed. Eén van de eisen is dat je
afkomstig bent uit een etnische minderheidsgroep.
Het is toch werkelijk te idioot voor woorden? Ik dacht dat het stokpaardje van onze regering was dat wij de 'Nieuwe Nederlanders' ook als Nederlanders moeten zien, en niet als een andere 'klasse' burgers. Ik dacht dat deze allochtone medemens graag gelijk behandeld wil worden als een autochtone Nederlander.
Hoe kan het dan in God's naam zo zijn dat er beurzen in het leven worden geroepen die alléén beschikbaar zijn voor allochtone studenten? Hoe kan het zo zijn dat men Mustafa geschikter acht voor een beurs dan Kees? Waarom wordt deze vorm van discriminatie toegestaan, waar men bij andere vormen van discriminatie moord en brand schreeuwt?
Ik snap het serieus niet.

.