abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:38:16 #1
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_3975162
Volkskrant:

Eenderde allochtonen trouwt neef of nicht uit thuisland
26 april 2002

- Van onze verslaggever Iņaki Oņorbe Genovesi

Eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht. Hierdoor lopen zij veel meer kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes. Dit zegt L. Eldering, hoogleraar interculturele pedagogiek aan de Universiteit van Leiden, vandaag in haar afscheidsrede.

Volgens Eldering is de druk op jonge Turken en Marokkanen om een partner uit het moederland te halen erg groot. Bijna driekwart 'importeert' daarom een bruid of bruidegom uit Turkije of Marokko.

Daarbij is het hemd nader dan de rok, meent hoogleraar Eldering. Ze trouwen eerder met een familielid dan met een iemand van de lokale gemeenschap.

Vooral de combinatie neef-nicht blijkt erg populair, met alle risico's van dien. Deze Turkse en Marokkaanse paren lopen namelijk twee keer zoveel kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes als andere paren. De kans daarop wordt nog groter als het traditie is dat neven en nichten binnen de familie met elkaar trouwen.

Volgens Eldering wordt Nederland in toenemende mate geconfronteerd met de schaduwkanten van consanguiniteit (huwelijken binnen een familie). Veel Turkse en Marokkaanse echtgenoten raken in psychische problemen als ze geconfronteerd worden met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind. Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen, aldus de Leidense hoogleraar.

Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht al dat aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak vormen onder jonge migranten.

Die jonge doden zijn grotendeels terug te voeren op het grotere aantal huwelijken tussen neven en nichten onder allochtonen. Eldering pleit dan ook voor betere voorlichting onder Turken en Marokkanen over de risico's van dit soort huwelijken. Ook zou de overheid erfelijkheidsonderzoeken onder allochtonen moeten stimuleren.

------------------------------------------------

Toch echt een symptoom van een achterlijke cultuur, of niet? (Brand los met de discussie, en raak verzeild in verwoede pogingen van links Fok! om deze feiten te verdoezelen, en rechts Fok! om deze problemen aan te kaarten )

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:39:03 #2
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:40:55 #3
8372 Bastard
Persona non grata
pi_3975197
Ik hoor net van iemand die is getrouwd met een Iraanse dat het heel normaal is in die contreien...
Hoogst verbaasd ben ik nu.
The truth was in here.
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:41:02 #4
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 16:39 schreef Lithion het volgende:
Discussieren onmogelijk?
met jou wel ja, klaarblijkelijk. Tsjonge.

back ontopic.
foute zaak idd. Gewoon inteelt.

the internet makes you stupid
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:43:12 #5
3647 B.R.Oekhoest
pi_3975223
OK, goede voorbeeld geven en on-topic reageren:

Trouwen met een volle neef/nicht kwam vroeger in onze cultuur ook wel voor. Maar dat is wel heel lang geleden. Wat je ook op het Nederlandse platteland wel eens ziet is het inteelt-fenomeen, maar dat gaat niet zover als trouwen met een volle neef of nicht. In mijn ogen is dit echt wel een symptoom van een achterlijke cultuur.

Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  Overall beste user 2022 vrijdag 26 april 2002 @ 16:46:24 #6
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_3975265
En de turken/marokkanen die daar wonen? Wat zijn de cijfers daar over? Is dat veel lager, dan zou je kunnen zeggen dat Nederland er voor zorgt dat allochtonen een achterlijke cultuur krijgen.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:46:37 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_3975267
In ieder geval klopt de Volkskrant/topictitel al niet, want die dekt de lading niet, gezien het feit dat het een onderzoek is geweest onder Turken en Marokkanen en dus niet onder alle allochtonen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Đgolfer
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:47:45 #8
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_3975282
Vandaar dat die marokkanen zich als debielen gedragen.
  Overall beste user 2022 vrijdag 26 april 2002 @ 16:47:52 #9
3928 Ulx
pi_3975284
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:46 schreef golfer het volgende:
In ieder geval klopt de Volkskrant/topictitel al niet, want die dekt de lading niet, gezien het feit dat het een onderzoek is geweest onder Turken en Marokkanen en dus niet onder alle allochtonen.
Wat een achterlijke krant.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:48:57 #10
8372 Bastard
Persona non grata
pi_3975300
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:47 schreef Armageddon het volgende:
Vandaar dat die marokkanen zich als debielen gedragen.
The truth was in here.
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:49:34 #11
2964 Armageddon
pi_3975307
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:48 schreef Bastard het volgende:

[..]

Inkoppertje
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:49:50 #12
15726 wouswous
Smile, tomorow will be worse
pi_3975308
wat een bullshit!
wie draait er dn weer op voor deze geld-zorgen?????
en wat geberut er dan weer met de kinderen?
DE BELASTINGBETALERS zijn dan weer de dupe..
ik droomde vanacht dat ik een spekje van 1 KG at,
vanochtend toen ik wakker werd, was mijn kussen opeens weg.
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:50:20 #13
2964 Armageddon
pi_3975320
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:49 schreef wouswous het volgende:
wat een bullshit!
Denk je aan je hart
  Overall beste user 2022 vrijdag 26 april 2002 @ 16:52:37 #14
3928 Ulx
pi_3975351
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:49 schreef wouswous het volgende:
wat een bullshit!
Ik krijg spontaan een Hans Teeuwen gevoel.
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:53:29 #15
3647 B.R.Oekhoest
pi_3975360
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:46 schreef golfer het volgende:
Strikt genomen heb je daar gelijk in. Het onderzoek is toegespitst op de twee grootste groepen allochtonen in NL met de traditie van uithuwelijken. Beter zou zijn geweest om dat in de titel te vermelden. Verlaagt de Volkskrant zich nu ook al tot tendentieuze titels?
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:56:25 #16
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 16:46 schreef Ulx het volgende:
En de turken/marokkanen die daar wonen? Wat zijn de cijfers daar over? Is dat veel lager, dan zou je kunnen zeggen dat Nederland er voor zorgt dat allochtonen een achterlijke cultuur krijgen.

Nee, dat kun je niet zeggen. We weten immers allemaal (behalve ulx blijkbaar) dat de ietwat achtergestelde plattelandsbewoners zijn geemigreerd naar nederland, hun ouderwetse waarden en normen hanterend, terwijl het er in hun land van herkomst vaak veel moderner aan toe gaat. Dus waarschijnlijk ook minder inteelt.
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:57:19 #17
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_3975407
quote:
Klopt wel, of zijn turken en marokkanen geen allochtonen dan? Blijkbaar vormt die groep ook nog eens 1/3 van de allochtonen, dus de titel klopt perfect.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Overall beste user 2022 vrijdag 26 april 2002 @ 16:58:57 #18
3928 Ulx
pi_3975427
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:56 schreef eRR_ het volgende:

[..]

Nee, dat kun je niet zeggen. We weten immers allemaal (behalve ulx blijkbaar) dat de ietwat achtergestelde plattelandsbewoners zijn geemigreerd naar nederland, hun ouderwetse waarden en normen hanterend, terwijl het er in hun land van herkomst vaak veel moderner aan toe gaat. Dus waarschijnlijk ook minder inteelt.

Dan kun je dit krantebericht dus niet als excuus gebruiken om te zeggen dat het een achterlijke cultuur is.
  vrijdag 26 april 2002 @ 16:59:09 #19
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 16:57 schreef stinkie het volgende:

[..]

Klopt wel, of zijn turken en marokkanen geen allochtonen dan? Blijkbaar vormt die groep ook nog eens 1/3 van de allochtonen, dus de titel klopt perfect.

nja, daar kun je over blijven mierenneuken, want een geemigreerde belg is tenslotte ook een allochtoon. Maar het gaat hier niet om de titel uit de volkskrant, maar om de feiten.
  vrijdag 26 april 2002 @ 17:00:55 #20
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 16:58 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dan kun je dit krantebericht dus niet als excuus gebruiken om te zeggen dat het een achterlijke cultuur is.

jawel, een achterlijke cultuur die helaas alleen nog in landen als Nederland wordt gehanteerd. Des te meer reden om je daar oprecht boos over te maken, al helemaal als het niet meer met het land van herkomst te doen heeft.
  Overall beste user 2022 vrijdag 26 april 2002 @ 17:04:49 #21
3928 Ulx
pi_3975501
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:00 schreef eRR_ het volgende:

[..]

jawel, een achterlijke cultuur die helaas alleen nog in landen als Nederland wordt gehanteerd. Des te meer reden om je daar oprecht boos over te maken, al helemaal als het niet meer met het land van herkomst te doen heeft.

Waarom zou ik me boos moeten maken over het huwelijksleven van een stel mensen? None of my g*ddamn business, IMHO.

Maar jij stelt dus dat een derde van een groep mensen de cultuur van een hele groep kunnen domineren. Dat vind ik een rare redenering. Als nou 90% van alle turken/marokkanen binnen de familie zou trouwen, had je wellicht een punt.

pi_3975503
Moeten ze zelf weten, als ze zo doorgaan roeien ze zichzelf dus op den duur gewoon uit.

Zit jij er soms mee? Ik niet hoor. Zie het punt van discussie ook eigenlijk niet zo. Of het moet zo zijn dat we de verstandelijk gehandicapte kinderen die ze krijgen gewoon laten creperen, of dat we ze -bij wijze van voorzorg en voor hun eigen bestwil natuurlijk- allemaal laten steriliseren.

Maar goed, dat krijg je er nooit door. Dussss, laat ze maar lekker hun gang gaan. Op een gegeven moment raken ze dan vanzelf wel zover op ons achter dat ze eigenlijk alleen nog maar geschikt zijn om het vuile werk op te knappen en dan vormen ze een soort van sociale onderlaag en dat hebben ze dan mooi aan zichzelf te danken.

Not my prob'.

pi_3975520
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:57 schreef stinkie het volgende:

[..]

Titel klopt helemaal niet. Uit het artikel:
quote:
Eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt
Dus het is níet 1/3 van "de" allochtonen. Het is zelfs niet 1/3 van de Turken en Marokkanen. Het is 1/3 van de Turken en Marokkanen die hun partner uit het buitenland haalt.

[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 26-04-2002 17:07]

vrijdag 26 april 2002 @ 17:07:41 #24
3647 B.R.Oekhoest
pi_3975541
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:00 schreef eRR_ het volgende:

[..]

Ulx heeft in zoverre (onbewust) een punt dat het Nederlandse softe beleid van de afgelopen decennia ertoe bijgedragen heeft dat zich een relatief achterlijke subcultuur van allochtonen heeft gevormd.
  vrijdag 26 april 2002 @ 17:09:34 #25
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 17:04 schreef Ulx het volgende:

[..]

Waarom zou ik me boos moeten maken over het huwelijksleven van een stel mensen? None of my g*ddamn business, IMHO.

Maar jij stelt dus dat een derde van een groep mensen de cultuur van een hele groep kunnen domineren. Dat vind ik een rare redenering. Als nou 90% van alle turken/marokkanen binnen de familie zou trouwen, had je wellicht een punt.

ach, het is maar een derde. Ik heb geen cijfers, maar ik krijg een indrukwekkend aantal half debiele babies als ik ga rekenen. Fijn idee dat Nederland daar straks mee opgescheept zit. Ook voor de betreffende allochtonen !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')