abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101623308
Maar als ik het goed begrijp kan ik dus wel een klein extra kastje om dat apparaat bouwen die ervoor zorgt dat dat apparaat ook in een warmere omgeving als mijn woonkamer terecht komt en hierdoor dus de delta T kleiner is en er minder verbruik wordt geregistreerd. 8-)
pi_101626693
Ja dat zou je kunnen doen en hoe meer mensen in je flat dat gaan doen, hoe minder eenheden geregistreerd gaan worden en hoe minder nauwkeurig de afrekening wordt. Het gevolg is dan dat het maandelijks voorschot vermoedelijk omhoog gaat zodat je iedere maand meer geld kwijt bent in een potje waar je geen rente over vangt, maar hopelijk aan het eind van het jaar wat van terug krijgt.

Ikzelf betaal liever voor diensten en producten waar ik gebruik van maak. Ik zou het niet netjes vinden tegenover mijn buren dat ik de boel loop te besodemieteren en op hun kosten ga stoken. Wat je nog altijd wel kunt doen is zorgen dat je een graadje kouder stookt dan de buren: hun warmte komt dan een klein beetje door de muren en vloer naar jou toe. Dat heb je gratis dan. Stook je hoger dan je buren dan gaat jouw warmte naar hen.
pi_101626845
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:36 schreef Coolmint het volgende:
Ja dat zou je kunnen doen en hoe meer mensen in je flat dat gaan doen, hoe minder eenheden geregistreerd gaan worden en hoe minder nauwkeurig de afrekening wordt. Het gevolg is dan dat het maandelijks voorschot vermoedelijk omhoog gaat zodat je iedere maand meer geld kwijt bent in een potje waar je geen rente over vangt, maar hopelijk aan het eind van het jaar wat van terug krijgt.

Ikzelf betaal liever voor diensten en producten waar ik gebruik van maak. Ik zou het niet netjes vinden tegenover mijn buren dat ik de boel loop te besodemieteren en op hun kosten ga stoken. Wat je nog altijd wel kunt doen is zorgen dat je een graadje kouder stookt dan de buren: hun warmte komt dan een klein beetje door de muren en vloer naar jou toe. Dat heb je gratis dan. Stook je hoger dan je buren dan gaat jouw warmte naar hen.
Als je mijn warmte rekening in de flat bekijkt wordt je ook niet vrolijk bij ons wordt het dan door een ander bedrijf bemeterd, maar die rekenen in het gehel complex een verlies van 35% wat over ieder gebruiker wordt verrekend. Hoe men aan die 35% gekomen is moet ik nog steeds eens achteraan (hebben andere bewoners ook al geprobeerd maar daar geeft men tot nu toe nog steeds geen eenduidige antwoorden voor) , maar die 35% is ongeveer 60% van mijn totale kosten per maand voor de verwarming.
pi_101628615
klopt dat ken ik wel... maar daar zit dan neem ik aan de kosten in van ketelonderhoud, reparaties, bijvullen, onderhoudscontracten, stookkosten van overloop, kleine halletjes enz? Dan nog, megaveel te veel natuurlijk. Het zelf zuinig stoken lijkt dan altijd een beetje in het niet te vallen. Als je daarnaast dan kijkt wat de echte gasrekening (en/of stadswarmterekening) is, dan denk je: tja... zou een eigen ketel niet zuiniger zijn?
pi_101662072
OK Coolmint , nou wil ik t weten ook:
heb jij zelf die test gedaan , of :
heb je [net als ik] gedacht dat t allemaal nog niet zo gemakkelijk is?
Voor Geloof nou maar gewoon vraag ik geen hulp op FOK!
Thermostaatknoppen aanbrengen lijkt me nog n stuk minder gemakkelijk , en
en voor mij zelfs niet wenselijk.

@Basp1: ja , ik vroeg me dus af ja , of de hele flat t al door had , alleen ik niet.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_101662329
zo moeilijk hoeft zo'n test niet te zijn, dacht ik.
Ik sta te popelen om m te testen , maarja , de verwarming draait dit stookseizoen nog niet.
Heb wel net de afrekening ontvangen.

Ik ga straks 'snachts , als tie maar half warm is ,
elk uur de wekker zetten,
en noteren hoeveel eenheden dr bij zijn gekomen, proberen rustig te blijven zitten,
geen ramen openen ofzo.
En uiteraard dan de dag drna , dezelfde radiator ,
als tie weer goed heet is , het aantal eenheden per uur bekijken, geen ramen opendoen.
zo krijg ik zeker een duidelijke uitkomst.

dat snode plannetje van Basp1 durf ik niet aan,
want stel dat de grote Ista wel degelijk de temperatuurmeters van al jouw radiatoren
met mekaar kan vergelijken,
dan kunnen ze ook meteen zien welke een warm jasje/kastje anheeft!
pi_101663214
Nee natuurlijk heb ik die test niet zelf gedaan. Ik weet best hoe zo'n apparaatje werkt en ik ga daarvoor niet onzinnig bij zo'n kachel zitten. Bovendien heb je dan een thermometer nodig die 70 graden ofzo aankan. Die heb ik niet zo liggen. Ik heb je alleen uitgelegd hoe je het eventueel zou kunnen doen. Voor de rest geldt dat thermostaatknoppen zeker wel veel zuiniger stookt: als jij het steeds met de hand bij moet stellen zul je zeker minder zuinig stoken: het is dan weer te warm en dan weer te koud: zo'n thermostaat houdt dat zelf netjes bij. Aanbrengen van zo'n knop is ongeveer 25 seconden werk: oude erafdraaien, nieuwe erop, klaar. Maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten.

En ISTA kijkt echt niet naar de temperatuur van je radiator: ze kunnen het niet en ze hebben er al helemaal geen belang bij. Die sturen alleen maar een rekening aan je VVE voor hun werk. Wat kan hun het nou schelen of jij fraudeert? Je VVE betaalt de energierekening en verdeelt die kosten dan weer over de bewoners. Alleen als jouw rekening steeds raar is t.o.v. veel andere bewoners zoud ISTA dat op verzoek kunnen melden bij de VVE en die kan dan denken: hmmm: die eigendeegcookie, wat zou die aan het doen zijn. That's all.

Ik heb het idee dat je nogal achterdochtig bent om helemaal niks. Zoals Basp1 al schreef: een blokverwarmingssysteem is voor een individuele gebruiker niet heel zuinig, maar zie het maar eens te veranderen: overal in je flat nieuwe leidingen en iedereen een ketel met schoorsteenafvoer enz. Dat gaat niet zo gemakkelijk en is in ieder geval in eerste instantie niet goedkoop. Als je er heel erg mee zit dat het systeem zo werkt en dat de energierekening zo verdeeld wordt had je het appartement niet moeten kopen/huren of je moet verhuizen.

Ten slotte: je komt steeds terug met die vraag op dit forum terwijl verschillende mensen je al aangeraden te hebben om het ook eens te vragen bij ISTA of op hun site te kijken. Die mensen krijgen jouw vraag heel vaak en willen het vast wel aan je uitleggen. Dan heb je het uit de eerste hand.
pi_101663242
Zoveel eenheden tikt zo'n meter niet aan. Als ik in de winter een hele dag een verwarming op vol vermogen heb draaien zodat deze de hele tijd rond de 50 graden is komen er nog geen 15 eenheden bij.

En zoals al gemeld een thermostaat knop zou je wel stookkosten kunnen besparen omdat deze de radiator niet altijd op vol vermogen aal laat staan en zodoende dus de delta T van die apparaten lager houdt.
  woensdag 7 september 2011 @ 10:28:47 #34
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_101665489
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als je mijn warmte rekening in de flat bekijkt wordt je ook niet vrolijk bij ons wordt het dan door een ander bedrijf bemeterd, maar die rekenen in het gehel complex een verlies van 35% wat over ieder gebruiker wordt verrekend. Hoe men aan die 35% gekomen is moet ik nog steeds eens achteraan (hebben andere bewoners ook al geprobeerd maar daar geeft men tot nu toe nog steeds geen eenduidige antwoorden voor) , maar die 35% is ongeveer 60% van mijn totale kosten per maand voor de verwarming.
Bij ons werden dezelfde verdeelsleutel gehanteerd toen ik in dit complex kwam wonen. Dit bevoordeelt enorm de oudjes in de flat die tegen de klippen op stoken. Vorig jaar heb ik dit aangekaart in de VvE-vergadering en is de verdeling 90-10 geworden. Er zijn hier geen gemeenschappelijke ruimtes die verwarmd worden en ketelonderhoud wordt betaald van de servicekosten.
Dit grapje leverde mij mooi 150 euro op, terwijl anderen in de flat soms honderden euro's bij moesten betalen. De verbruiker betaalt nu *O*
pi_101665819
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:28 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Bij ons werden dezelfde verdeelsleutel gehanteerd toen ik in dit complex kwam wonen. Dit bevoordeelt enorm de oudjes in de flat die tegen de klippen op stoken. Vorig jaar heb ik dit aangekaart in de VvE-vergadering en is de verdeling 90-10 geworden. Er zijn hier geen gemeenschappelijke ruimtes die verwarmd worden en ketelonderhoud wordt betaald van de servicekosten.
Dit grapje leverde mij mooi 150 euro op, terwijl anderen in de flat soms honderden euro's bij moesten betalen. De verbruiker betaalt nu *O*
Helaas wordt het bij ons niet door de VVE verrekend maar door de partij die ook die meters geplaatst heeft (niet de firma die hier genoemd wordt) .

Er is bij mij wel een gemeenschappelijke hal die verwarmd wordt, maar dat kan nooit zo veel zijn. Ook weet ik dat er een verdeelsleutel gebruikt wordt om de randappartementen ongeveer hetzelfde te laten betalen. Maar echt duidelijkheid heb ik nog niet daar over. Toch maar eens een mail wagen aan de energie partij. Kijken of ik die oudjes die tegen de klippen op stoken ook zo op kosten kan jagen, :Y)

Niet dat ik zoveel betaal maar het gaat ook om het principe, als ik er 120 euro per jaar vanaf kan snoepen zou ik van de 40 naar de 30 euro per maand zakken.
pi_101666058
Zoiets kan zeker de moeite waard zijn! Al zou je er maar hoogstens een keer van uit eten kunne gaan, het geeft dan in ieder geval het gevoel dat het eerlijker gaat. Toch ook bij ons eens nakijken of die gemeenschappelijke kosten eerlijk verdeeld zijn.
  woensdag 7 september 2011 @ 11:07:05 #37
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_101666450
Het is natuurlijk niet aan Ista/andere toko om de verdeelsleutel te bepalen, maar aan de VvE. Als in een VvE-vergadering besloten wordt om de verdeelsleutel te veranderen, heeft Ista/andere toko dat maar gewoon uit te voeren. Het kan echt een hoop geld schelen, ik betaal niet graag voor anderen die niks geven om wat ze verbruiken...
pi_101683916
Raar, wij hebben een VVE met 125 eigenaren maar werken helemaal niet met een verdeelsleutel.
Ista rapporteert de standen aan Eneco Warmte en daar krijgen wij dus gewoon een factuur van.
Veel eerlijker imo, en als je het niet zo doet hebben de kastjes ook geen nut lijkt me.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 7 september 2011 @ 19:48:30 #39
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_101684875
Geen verdeelsleutel betekent gewoon dat 100% van de stookkosten verdeeld wordt naar gelang het verbruik van de eigenaren. Als de verdeelsleutel 20-80 is, wordt dus eerst 20% van de stookkosten evenredig verdeeld over de eigenaren en de overige 80% naar rato.
Resultaat is dan dat als je tweemaal zoveel stookt als de buurman, je minder dan tweemaal zoveel betaalt als de buurman. Dit is natuurlijk onredelijk.

Die kastjes hebben dus wel degelijk nut, maar alleen voor die 80%.
pi_101685047
@Junkiexp: Buiten de standen en je verbruik zijn er toch ook vastrechtkosten, waterverbruik, onderhoudskosten, verwarming gemeenschappelijke ruimtes, etc. Het feit dat die ketel er staat zul je toch mee moeten betalen? Helemaal naar rato kan natuurlijk niet: Iemand die echt maar 2 dagen per jaar stookt betaalt dan bijna niks, maar uiteindelijk maakt hij/zij wel gebruik van het feit dat die ketel er ook voor hem/haar staat en bedrijfsklaar wordt gehouden.

Toch blijf ik erbij dat de verhouding vast en variabel vaak erg slecht uitvalt voor zuinige stokers. Ik snap ook wel dat het niet zo gemakkelijk te wijzigen is en ik leg me daar wel bij neer, maar het is geen stok achter de deur om zuinig aan te doen.
pi_101685417
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:48 schreef Hi_flyer het volgende:
Geen verdeelsleutel betekent gewoon dat 100% van de stookkosten verdeeld wordt naar gelang het verbruik van de eigenaren. Als de verdeelsleutel 20-80 is, wordt dus eerst 20% van de stookkosten evenredig verdeeld over de eigenaren en de overige 80% naar rato.
Resultaat is dan dat als je tweemaal zoveel stookt als de buurman, je minder dan tweemaal zoveel betaalt als de buurman. Dit is natuurlijk onredelijk.

Die kastjes hebben dus wel degelijk nut, maar alleen voor die 80%.
Aha, op die manier,
pi_101694304
Ik heb t natuurlijk allang aan Ista gevraagd ,
krijg dan allerlei antwoorden op allerlei vragen,
dat de meters heeel nauwkeurig zijn enzo,
maar gewoon een straight antwoord op de vraag
of het onvoordelig is 2 radiatoren halfwarm te stoken
t.o.v een radiator vol open,
lukt maar niet.
Ook niet op de vraag of de meter telt per tijdeenheid ,
of per warmte-afgifte-eenheid.
Wel inderdaad , in een voorbeeld van vermeende foutieve registratie,
laten ze iets doorschemeren dat de meter dan ook weinig bijtelt [waar het ging om weinig
warmteafgifte]. Maar dan zeggen dr achteraan dat de eenheid gemiddeld nog geen 0,20 cent
bedraagt , dus het effect van die zeldzame gevallen is [dus?] te verwaarlozen,
Nouja , moet ik dan die informatie serieus nemen?
Nog steeds wil ik niet uitsluiten dat die meters de temperatuurverschillen adequaat in kaart brengen , maar m.i. kan het geen kwaad daar wat duidelijkheid over te verschaffen.
Zoals bv de kamertemp vs radiator temp resulteert in bijtelling van ....punten per seconde, enz.
Kan iedereen zelf zien of t metertje goed loopt.[na evt.verrekende omrekeningsfactor]
Toch?
pi_104106209
Even hier nog op inspringen, ik heb zo'n metertje achter een radiatorbekleding zitten, daar blijft de warmte dus langer hangen.
Zal hij dan meer eenheden registreren dan een vrijhangende radiator ?
pi_104109092
Als je alleen info kan krijgen van de site van Ista, zoals ik,
weet je alleen dat de meters in zo'n geval kunnen overschakelen naar enkel telwerk,
om 'manipulatie te voorkomen' staat er.
Staan natuurlijk weer geen details bij.
Ik begrijp heus wel dat die meters niet accurater kosten gaan verdelen
als de meeste gebruikers begrijpen hoe die dingen precies werken.
Ben heel blij dat ik niet de enige ben die meer informatie wil,
ik ben toch niet gek?
Of juist wel??
Moet ik in stilte en eenzaamheid mijn tijd verknoeien met het metertje manipuleren???
pi_104110988
@eigendeegcoookie: ik zou helemaal geen tijd verknoeien met het manipuleren van je meter, dat is en blijft toch gewoon fraude? Je medebewoners van je flat hebben via de VVE besloten om op deze manier de kosten te verdelen van het stoken. Toen jij je appartement huurde of kocht ben je akkoord gegaan met het feit dat je in een flat ging wonen met 1 centrale ketel voor het gebouw. Als je daar nu een probleem mee hebt kun je dat toch ook gewoon eens via de VVE (bestuur) aankaarten? Het is je goed recht om te proberen een zo laag mogelijke energierekening te hebben, maar ik denk wel dat je dat op een eerlijke manier moet doen.

Andere posters in dit topic hebben ook al aangegeven dat er met verdeelsleutels enz. nog wel discussie mogelijk is over de meest eerlijke verdeling en dat ben ik met ze eens. Echter als jouw VVE besluit om het op deze manier te doen heb je denk ik niet veel keus.

Nog 1 keertje terugkomend op mijn eigen energierekening: wij stoken weinig in huis (werken allebei) en als we stoken is dit standaard op 19 graden. We hebben op onze radiatoren thermostaatregelaars die via 1 punt worden aangestuurd. Dit zorgt ervoor dat de radiatoren nooit heet zijn: de centrale regelaar zet de radiatoren precies zover open dat het huis mooi op temperatuur blijft. Wij kregen dit jaar de helft terug van ons voorschot en het variabele deel van onze stookkosten was iets van 80 euro (op ca. 250 euro aan vaste kosten (weet het niet exact uit mijn hoofd)). Dit zou betekenen dat het de moeite waard is om je verwarming op lage temperaturen te stoken. (Het was eigenlijk altijd al wel bekend dat lage temperatuurverwarming het zuinigst is). De verbruiksmeters laten nu dus ook zien dat we weinig hebben verbruikt en dat verhaal klopt dus prima. Onze meters zitten gewoon open en bloot op de radiatoren zonder knoeierij enz.

Mijn tip voor jou is dus om in plaats van gewone open/dicht knoppen op je radiator daar thermostaatregelaars op te zetten. Dat kun je gewoon zelf doen en is vrij eenvoudig. Mocht je het nog mooier willen kun je er ook radiografisch aangestuurde regelaars opzetten die aangestuurd worden door een thermostaatklok zoals gebruikelijk is bij huizen met een eigen CV.
pi_104150623
OK , bedankt voor de tip, er zit wel informatie bij waar ik wat aan heb.
Al ga ik niet direct al je raad opvolgen , want ik heb twee radiatoren helemaal ingbouwd ,
zegmaar teveel troep naast gezet.
Maar jij schijnt t inderdaad goed te doen: jij kreeg geld terug.
Ik moest bij betalen. En t is hier nooit warm,
Maar ik dee dus een radiator de hele tijd vol open , en twee andere alleen soms/zelden,
Drie van de zes zijn nog nooit open geweest.
De radiator die ik altijd open had , is vlakbij [niet onder] het raam wat het vaakst openstaat,
Hoe dan ook, het staat me tegen dat ik alles andersom zal moeten doen om niet te veel te betalen. Te meer daar mensen die stoken op jouw manier , ook meer moeten betalen als ik minder ga betalen. Wie is hier dan blij mee?
En nog steeds wil ik heel graag weten hoe die pokkedingen nou werken , en ik kan t niet uitstaan
dat ik nergens de informatie krijg waar ik om vraag.
pi_104151919
Wat het inbouwen van die radiatoren betreft: ik neem niet aan dat je de knop hebt ingebouwd, die zul je toch moeten kunnen draaien. Het vervangen door een andere knop is dan ook niet iets waarvoor je radiator moet uitbouwen. Iets wat nog veel belangrijker is en waarom jij vermoedelijk moet bijbetalen is dat jij je radiator hebt ingebouwd: slechter kan het natuurlijk niet. Een radiator moet helemaal vrij staan zodat de lucht er vrij doorheen kan stromen. Anders wordt ie loeiheet zonder dat ie de warmte kwijt kan. Daardoor moet jij dus veel betalen en tegelijk wordt je huis niet warm. Daarnaast: als je maar 1 radiator aanzet voor je hele huis wordt het natuurlijk ook helemaal niks. Het is niet voor niks dat er meerdere in je huis zitten.

Ook moet je natuurlijk niet tegelijk het raam openzetten en je vewarming aanhebben. Lijkt me ook wat onzinnig. Over de werking van die dingen heb ik je al vaker gemeld dat je daarvoor op de site van ISTA kunt kijken: (eerste onderwerp: http://www.istanederland.nl/veel_gestelde_vragen/elektronische_radiatormeters/index.html )

[ Bericht 9% gewijzigd door Coolmint op 09-11-2011 20:23:06 ]
pi_104233551
Gut , heb je dat verkeerd begrepen: de 2 radioren die ingebouwd zijn ,
zijn natuurlijk die 2 van de 3 die nog nooit open geweest zijn.
en de site van ISTA had ik al bekeken , dat 'heb ik je al vaker gemeld' !!
pi_104235210
ja maar op de site van ISTA staat ook gewoon hoe ze werken: pas vanaf een radiatortemperatuur van 23 graden, en tegelijk moet de omgevingstemperatuur 4 graden lager zijn dan de radiatortemperatuur. Dus als je zorgt voor een laag temperatuurverschil tussen de omgeving en de radiator telt ie weinig/langzaam. Dus nooit je kraan ver open zetten, maar slechts een klein beetje. Dan wordt de radiator niet heet en je kamer toch mooi rustig warm (wel de andere radiatoren ook gebruiken). Zo werken de hoog rendement verwarmingssystemen ook. Als iedereen in je flat op deze manier zou stoken zal de centrale cv ketel ook slechts zelden op vol vermogen hoeven te stoken: iedereen verwarmt rustig en gelijkmatig. Dat is voor het totaal ook nog eens zuiniger.

Die opmerking in je vorige post over het feit dat als iedereen zuinig stookt dat ik uiteindelijk in verhouding ook weer meer moet betalen snap ik niet: Dat zal best kunnen gebeuren, maar dan is het toch nog steeds wel eerlijk? Als jij minder hoeft te betalen omdat je zuinig stookt is dat toch mooi? Ik misgun een ander z'n geluk niet hoor. Het gaat er mij ook niet om om een ander een poot wil uitdraaien en er zelf beter van te worden. Ik vind het alleen wel zonde als ik onzinnig loop te stoken. Je moet als je in een flat/woonblok met blokverwarming woont wel ook een beetje meedenken met je buren en begrijpen dat je samen in dat gebouw woont.

Ik geef je deze tips mee omdat ik denk dat je daarmee zuiniger kunt stoken en het tegelijk lekker warm is in huis. Die tips mag iedereen gebruiken van mij hoor. Het staat hier gewoon openbaar op het forum.
pi_104308495
'op de site van ISTA staat ook gewoon hoe ze werken: pas vanaf een radiatortemperatuur van 23 graden, en tegelijk moet de omgevingstemperatuur 4 graden lager zijn dan de radiatortemperatuur.' zei je dus hierboven.
Nou , volgens mij zegt dat alleen WANNEER ze werken , en nog steeds niet HOE.
En ik heb Ista ook direct gevraagd of het voordeliger uitpakt met hun metertjes om 2 radiatoren half open te draaien , t.o.v. een radiator helemaal.
Daar kreeg ik nooit antwoord op. wel allerlei andere antwoorden , op allerlei andere vragen die ik ze nooit gesteld had , maar ja , ach ja , tja....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')