quote:
Op maandag 2 november 2009 07:48 schreef exlurker het volgende:Kijk hier eens, er zijn meer fokkers die daar vragen over hebben
Wat is dit..?De doprimo radio van ista Nederland registreert het warmteverbruik per radiator in collectief gestookte complexen. Hierdoor is het niet langer nodig dat de meteropnemer de woning of het wooncomplex bezoekt om de meterstanden af te lezen. Aan de hand van de meetresultaten wordt de warmtekostenverdeling vervaardigd en voor iedere bewoner een verbruiksafhankelijke afrekening. De doprimo radio heeft naast een zendfunctie ook een ontvangstfunctie (bi-directioneel meetsysteem). Hierdoor kunnen alle meetgegevens zeer snel verzameld en doorgestuurd worden naar de centrale dataverzamelaar. ista Nedeland leest alle gegevens van het gehele complex via gsm op kantoor uit.
Ook andere meetsystemen kunnen op het symphonic sensornet worden aangesloten en vanuit het kantoor van ista Nederland uitgelezen worden.
De doprimo radio is een elektronische tweepuntsmeter. Dit houdt in dat hij constant rekent met het verschil tussen de gemeten radiatortemperatuur en de ruimtetemperatuur. Het betekent dat de meter ook zeer geringe warmteafname nauwkeurig registreert. In zijn basisuitvoering is de gewenste datum van het einde van de afrekenperiode reeds geprogrammeerd. De stand van vorig jaar, het daaraan voorafgaande jaar en de laatste twaalf maandeindstanden blijven bewaard. Bovendien kan ista Nederland beschikken over recente dagstanden per meter, die met name bij bewonerswisselingen hun nut bewijzen. De doprimo radio springt aan het einde van het stookseizoen op 0 en begint opnieuw te tellen.
De doprimo radio laat zich eenvoudig en snel op alle in de markt gebruikelijke radiatoren monteren en wordt gevoed door een batterij die 10 jaar meegaat
Ik weet , die tekst is bijna 2 jaar oud, maar ik wil graag weten hoe je aan die info komt.
Ik vroeg me af of die dingen aleen het verschil tussen aan of uit registreren,
en kon daar geen duidelijk antwoord op krijgen van Ista,
behalve dan dan deze tweepunts meter heeeeel gevoelig is , en het verschil tussen de radiatortemperatuur en de kamertemperatuur zeeeeeeer nauwkeurig registreert.
Maar dan?
Wat doet hij met dat temperatuurverschil?
Ik heb niet beter kunnen achterhalen dan dat hij registreert dat hij dus AAN is.
en zogauw het tempverschil weer over een bepaalde grens is , registreert hij UIT.
En uiteindelijk heeft hij dan alleen geregistreerd hoelang die aangeweest is.
Dus bv als jij snachts de radiator open hebt , en er wordt allen lauw water geleverd,
registreert hij evenveel als hij overdag registreert per minuut dat hij vol openstaat.
Dus ook bij kwakkelweer registreert hij per minuut t zelfde als bij strenge vorst, m.a.w. :
hij registreert geen warmteafgifte , maar slechts hoelang de radiator openstond.
Hou me ten goede: dit is een aanname, ik weet dit niet zeker. ik probeer dr achter te komen!
Want in het citaat hierboven lees ik nu voor het eerst dat die meter REKENT met het verschil.
En die tekst staat momenteel niet [meer] in de info op de Ista-site.
aleen dit :
Elektronische radiatormeters
Hoe werkt de elektronische radiatormeter?
De elektronische radiatormeter is een tweepuntsmeter. Dit houdt in dat hij zowel de temperatuur van de radiator als van uw woonruimte meet. De meter telt alleen als de radiator warmte afgeeft. Doordat de elektronische meter zeer nauwkeurig is, telt hij ook bij zeer geringe warmteafgifte.
De meter begint te tellen als de temperatuur van de radiator minimaal 23° C bedraagt en de temperatuur van uw woonruimte minstens 4° C lager is. Aan het einde van de afrekenperiode slaat de meter de eindstand automatisch op. Afhankelijk van het type telt de meter daarna verder of springt op nul en begint opnieuw te tellen.'
tot zover de info van ista.
Mijn vraag is : waar vind ik informatie over de werking van de Ista electronische radiator meters,
de ista doprio radio?