abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74297985
Heeft iemand ervaring met blokverwarming en de doprimo radio meter? Is het echt waar dat je continue bij moet betalen aan stookkosten en dat je daar niks tegen kunt doen? En weet iemand hoe die dingen werken? Bij mij staan alle schermpjes uit en ik weet niet hoe je ze aanzet, of ze uberhaupt wel aanmoeten? En wat hoort die meter aan te geven? De temperatuur of geeft ie alleen een plus of minnetje aan van dat je verbruik omhoog of omlaag is gegaan?
pi_74305581
Kijk hier eens, er zijn meer fokkers die daar vragen over hebben

Wat is dit..?

De doprimo radio van ista Nederland registreert het warmteverbruik per radiator in collectief gestookte complexen. Hierdoor is het niet langer nodig dat de meteropnemer de woning of het wooncomplex bezoekt om de meterstanden af te lezen. Aan de hand van de meetresultaten wordt de warmtekostenverdeling vervaardigd en voor iedere bewoner een verbruiksafhankelijke afrekening. De doprimo radio heeft naast een zendfunctie ook een ontvangstfunctie (bi-directioneel meetsysteem). Hierdoor kunnen alle meetgegevens zeer snel verzameld en doorgestuurd worden naar de centrale dataverzamelaar. ista Nedeland leest alle gegevens van het gehele complex via gsm op kantoor uit.

Ook andere meetsystemen kunnen op het symphonic sensornet worden aangesloten en vanuit het kantoor van ista Nederland uitgelezen worden.

De doprimo radio is een elektronische tweepuntsmeter. Dit houdt in dat hij constant rekent met het verschil tussen de gemeten radiatortemperatuur en de ruimtetemperatuur. Het betekent dat de meter ook zeer geringe warmteafname nauwkeurig registreert. In zijn basisuitvoering is de gewenste datum van het einde van de afrekenperiode reeds geprogrammeerd. De stand van vorig jaar, het daaraan voorafgaande jaar en de laatste twaalf maandeindstanden blijven bewaard. Bovendien kan ista Nederland beschikken over recente dagstanden per meter, die met name bij bewonerswisselingen hun nut bewijzen. De doprimo radio springt aan het einde van het stookseizoen op 0 en begint opnieuw te tellen.

De doprimo radio laat zich eenvoudig en snel op alle in de markt gebruikelijke radiatoren monteren en wordt gevoed door een batterij die 10 jaar meegaat
pi_74331380
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:36 schreef Yalda25 het volgende:
Heeft iemand ervaring met blokverwarming en de doprimo radio meter? Is het echt waar dat je continue bij moet betalen aan stookkosten en dat je daar niks tegen kunt doen? En weet iemand hoe die dingen werken? Bij mij staan alle schermpjes uit en ik weet niet hoe je ze aanzet, of ze uberhaupt wel aanmoeten? En wat hoort die meter aan te geven? De temperatuur of geeft ie alleen een plus of minnetje aan van dat je verbruik omhoog of omlaag is gegaan?
Wij hebben die dingen ook en die schermpjes staan altijd uit.
De metingen worden draadloos op een centraal punt uitgevoerd, hier hoef je niet voor thuis te blijven.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_101561442
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2009 07:48 schreef exlurker het volgende:
Kijk hier eens, er zijn meer fokkers die daar vragen over hebben

Wat is dit..?

De doprimo radio van ista Nederland registreert het warmteverbruik per radiator in collectief gestookte complexen. Hierdoor is het niet langer nodig dat de meteropnemer de woning of het wooncomplex bezoekt om de meterstanden af te lezen. Aan de hand van de meetresultaten wordt de warmtekostenverdeling vervaardigd en voor iedere bewoner een verbruiksafhankelijke afrekening. De doprimo radio heeft naast een zendfunctie ook een ontvangstfunctie (bi-directioneel meetsysteem). Hierdoor kunnen alle meetgegevens zeer snel verzameld en doorgestuurd worden naar de centrale dataverzamelaar. ista Nedeland leest alle gegevens van het gehele complex via gsm op kantoor uit.

Ook andere meetsystemen kunnen op het symphonic sensornet worden aangesloten en vanuit het kantoor van ista Nederland uitgelezen worden.

De doprimo radio is een elektronische tweepuntsmeter. Dit houdt in dat hij constant rekent met het verschil tussen de gemeten radiatortemperatuur en de ruimtetemperatuur. Het betekent dat de meter ook zeer geringe warmteafname nauwkeurig registreert. In zijn basisuitvoering is de gewenste datum van het einde van de afrekenperiode reeds geprogrammeerd. De stand van vorig jaar, het daaraan voorafgaande jaar en de laatste twaalf maandeindstanden blijven bewaard. Bovendien kan ista Nederland beschikken over recente dagstanden per meter, die met name bij bewonerswisselingen hun nut bewijzen. De doprimo radio springt aan het einde van het stookseizoen op 0 en begint opnieuw te tellen.

De doprimo radio laat zich eenvoudig en snel op alle in de markt gebruikelijke radiatoren monteren en wordt gevoed door een batterij die 10 jaar meegaat
Ik weet , die tekst is bijna 2 jaar oud, maar ik wil graag weten hoe je aan die info komt.
Ik vroeg me af of die dingen aleen het verschil tussen aan of uit registreren,
en kon daar geen duidelijk antwoord op krijgen van Ista,
behalve dan dan deze tweepunts meter heeeeel gevoelig is , en het verschil tussen de radiatortemperatuur en de kamertemperatuur zeeeeeeer nauwkeurig registreert.
Maar dan?
Wat doet hij met dat temperatuurverschil?
Ik heb niet beter kunnen achterhalen dan dat hij registreert dat hij dus AAN is.
en zogauw het tempverschil weer over een bepaalde grens is , registreert hij UIT.
En uiteindelijk heeft hij dan alleen geregistreerd hoelang die aangeweest is.
Dus bv als jij snachts de radiator open hebt , en er wordt allen lauw water geleverd,
registreert hij evenveel als hij overdag registreert per minuut dat hij vol openstaat.
Dus ook bij kwakkelweer registreert hij per minuut t zelfde als bij strenge vorst, m.a.w. :
hij registreert geen warmteafgifte , maar slechts hoelang de radiator openstond.
Hou me ten goede: dit is een aanname, ik weet dit niet zeker. ik probeer dr achter te komen!
Want in het citaat hierboven lees ik nu voor het eerst dat die meter REKENT met het verschil.
En die tekst staat momenteel niet [meer] in de info op de Ista-site.
aleen dit :

Elektronische radiatormeters

Hoe werkt de elektronische radiatormeter?

De elektronische radiatormeter is een tweepuntsmeter. Dit houdt in dat hij zowel de temperatuur van de radiator als van uw woonruimte meet. De meter telt alleen als de radiator warmte afgeeft. Doordat de elektronische meter zeer nauwkeurig is, telt hij ook bij zeer geringe warmteafgifte.
De meter begint te tellen als de temperatuur van de radiator minimaal 23° C bedraagt en de temperatuur van uw woonruimte minstens 4° C lager is. Aan het einde van de afrekenperiode slaat de meter de eindstand automatisch op. Afhankelijk van het type telt de meter daarna verder of springt op nul en begint opnieuw te tellen.'

tot zover de info van ista.
Mijn vraag is : waar vind ik informatie over de werking van de Ista electronische radiator meters,
de ista doprio radio?
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_101562140
wij hebben ze op ons vorige adres op een flat gehad.

andere bewoners klikte ze eraf en legde ze op een koele plek zodat ze geen verbruik hadden.

onze eind afrekening was altijd bij betalen.
pi_101562261
Tja , is ook interessant , maar..
iemand ook een antwoord op mijn vraag?
pi_101569316
Ik heb die dingen ook hangen.

Meten idd het verschil in temperatuur ( ⌂T ) gedurende periode x. Ding heeft 2 meetpunten, 1 direct op de radiator via een aluminium profiel, en 1 'vrije-lucht'. Als dit verschil groter is dan 4 graden gaat ie 'lopen'. Als je de radiator dus een klein beetje open hebt staan, zal de ⌂T niet zo groot zijn. Dat dus een uurtje is relatief weinig steiging. Bij de radiator vol open, zal ie dus ook harder oplopen.
Vanaf 4.5K (4,35graden) verschil gaat ie meten

Uiteindelijk worden alle units bij elkaar opgeteld, en de kosten van de installatie, en dat wordt verdeeld over de huurders (Deels op woonoppervlakte, deels op verbruik).

Grootste nadeel van dit systeem vind ik de niet-motivatie tot besparen vanuit de verhuurder. Tot 2 jaar geleden hing hier een ketel uit het jaar kruik. Een zuinige ketel zal de wbv aan z'n reet roesten, want het verbruik wordt 1:1 door de bewoners afgetikt... en die zijn dus de dupe ervan.
Nu hangt er eindelijk een recente ketel, vorig jaar meer gestookt volgens de verbruiksspecificatie, maar minder gas gebruikt.. en dus geld terug.

Eraf halen hoort niet te kunnen in theorie, als dat wel kan is ie niet goed bevestigd. Bij mij zitten ze allemaal muurvast op de radiator. (Alleen die van de badkamer niet, hebben ze verwijderd bij renovatie en nooit meer teruggeplaatst)

Met knopje voorop kun je het verbruik uitlezen van deze periode en van de vorige periode. Staat ook in de documenten van Ista. (Ik heb die ooit een keer gedownload: http://www.djsmiley.com/doprimo.pdf )

[ Bericht 6% gewijzigd door DJSmiley op 04-09-2011 21:30:20 ]
pi_101569373
Ik heb niet de radio-versie maar de gewone en met een beetje google had ik daarvan volgens mij zo de hele handleiding te pakken.
Het display springt bij de gewone versie aan door er gewoon op de voorkant te drukken, onderaan. Eerste weergave is dan de huidige stand gemeten vanaf het begin van het 'boekjaar'. Klein erboven staat het verbruik over dezelfde periode het vorige jaar, zodat je dit direct kunt vergelijken.

En door nog een paar keer te drukken kun je allerlei gegevens tevoorschijn toveren, zoals eindstanden van voorgaande jaren en van de voorgaande 12 maanden.
pi_101569729
Het is eigenlijk een fraudegevoelig systeem, want ik heb hier 2 blindleidingen en daar kan ik binnen het uur een radiator aan monteren en jaren lang stoken zonder te betalen.
Ze komen hier niet in huis, de meters worden centraal uitgelezen.
  zondag 4 september 2011 @ 21:31:33 #10
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_101569784
Die zie je heel veel in Duitsland. _O-
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_101569905
quote:
10s.gif Op zondag 4 september 2011 21:31 schreef tomaat52 het volgende:
Die zie je heel veel in Duitsland. _O-
Ook in Nederland hoor. Overal waar blokverwarming of flatverwarming of stadsverwarming is, zo'n beetje.
pi_101569930
quote:
2s.gif Op zondag 4 september 2011 21:30 schreef junkiexp het volgende:
Het is eigenlijk een fraudegevoelig systeem, want ik heb hier 2 blindleidingen en daar kan ik binnen het uur een radiator aan monteren en jaren lang stoken zonder te betalen.
Ze komen hier niet in huis, de meters worden centraal uitgelezen.
Tja... bijna.. ik kan ook wel een radiator bijplaatsen. Alleen het bijvullen wordt wat lastiger (maar niet onmogelijk...)

En bij appartementen heb je niets te willen soms...
pi_101570676
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 21:33 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Tja... bijna.. ik kan ook wel een radiator bijplaatsen. Alleen het bijvullen wordt wat lastiger (maar niet onmogelijk...)

En bij appartementen heb je niets te willen soms...
Bijvullen gaat hier vanzelf, en ik heb een koopappartement en eigen hoofdafsluiters.
  zondag 4 september 2011 @ 21:59:05 #14
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_101571500
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 21:33 schreef erikkll het volgende:

[..]

Ook in Nederland hoor. Overal waar blokverwarming of flatverwarming of stadsverwarming is, zo'n beetje.
Bij stadsverwarming zit de meter toch in de meterkast? Tenminste, zo ken ik dat... :o
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_101571608
quote:
10s.gif Op zondag 4 september 2011 21:59 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Bij stadsverwarming zit de meter toch in de meterkast? Tenminste, zo ken ik dat... :o
Bij de nieuwere systemen wel, bij de oudere systemen wordt er dmv een digitale meter (al dan niet radiografisch), of met een verdampmeter per radiator gemeten.
pi_101573175
Dit soort individuele bemetering wordt toch geplaatst zodat iedereen voor zijn eigen gebruik betaald? In plaats van alles bijelkaar optellen en delen e.d.

Ik heb nl ook blokverwarming, maar met zo'n verdampingsmetertje. Ik heb 3 van de 5 radiatoren nooit aanstaan (keuken, badkamer, etc) dus ik krijg elk jaar ca 2 maanden stookkosten terug uit het voorschot dat ik elke maand betaal.
pi_101577201
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 21:24 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb die dingen ook hangen.

Meten idd het verschil in temperatuur ( ⌂T ) gedurende periode x. Ding heeft 2 meetpunten, 1 direct op de radiator via een aluminium profiel, en 1 'vrije-lucht'. Als dit verschil groter is dan 4 graden gaat ie 'lopen'. Als je de radiator dus een klein beetje open hebt staan, zal de ⌂T niet zo groot zijn. Dat dus een uurtje is relatief weinig steiging. Bij de radiator vol open, zal ie dus ook harder oplopen.
Vanaf 4.5K (4,35graden) verschil gaat ie meten

Uiteindelijk worden alle units bij elkaar opgeteld, en de kosten van de installatie, en dat wordt verdeeld over de huurders (Deels op woonoppervlakte, deels op verbruik).

Grootste nadeel van dit systeem vind ik de niet-motivatie tot besparen vanuit de verhuurder. Tot 2 jaar geleden hing hier een ketel uit het jaar kruik. Een zuinige ketel zal de wbv aan z'n reet roesten, want het verbruik wordt 1:1 door de bewoners afgetikt... en die zijn dus de dupe ervan.
Nu hangt er eindelijk een recente ketel, vorig jaar meer gestookt volgens de verbruiksspecificatie, maar minder gas gebruikt.. en dus geld terug.

Eraf halen hoort niet te kunnen in theorie, als dat wel kan is ie niet goed bevestigd. Bij mij zitten ze allemaal muurvast op de radiator. (Alleen die van de badkamer niet, hebben ze verwijderd bij renovatie en nooit meer teruggeplaatst)

Met knopje voorop kun je het verbruik uitlezen van deze periode en van de vorige periode. Staat ook in de documenten van Ista. (Ik heb die ooit een keer gedownload: http://www.djsmiley.com/doprimo.pdf )

bedankt voor je reactie,
in de eerste alinea zeg je dat hij niet hard zal lopen als je m half open hebt.
heb je dat zelf getest?
ik kan het niet met zekerheid uit de PDF vaststellen,
hoewel inderdaad de tekst :'hij rekent' wel doet vermoeden dat hij je verbruik 'berekent'.
Of....... , hij rekent uit of hij moet registreren dat je radiator open staat,
want als het werkelijk zo'n vernuftig instrumentje zou zijn ,
waarom zouden we hem dan niet een warm jasje andoen?

Alleen Ista kan de meters aflezen,,,,
Werkt hier iemand bij Ista?
pi_101582781
Beste eigendeegcookie,

Die apparaten werken echt wel zoals je hoopt dat ze doen: als jij de verwarming ver open zet komt er veel heet water in en wordt je radiator heet: het temperatuurverschil tussen je radiator en de kamer is dan dus groot en het apparaatje houdt bij hoe lang dat temperatuurverschil duurt. In de zomer is het warm en de radiator uit: radiator is even warm als de kamer en er wordt niks gemeten en niks verbruikt. Ieder apparaat is hetzelfde op al je radiatoren, maar de grootte van de radiator niet: in de woonkamer zitten grote en in de badkamer bijvoorbeeld een kleintje. Bij het installeren van de metertjes is ook opgeschreven welke meter op welke radiator zit en hoe groot de capaciteit van die radiator is. Zo weten ze dus dat als metertje 1 op radiator 1 1200 eenheden aangeeft dat dat niet hetzelfde verbruik is als metertje 2 op radiator 2 (bijv. badkamer) met 1200 eenheden.

Aan het einde van het stookseizoen sturen alle metertjes hun standen door en ISTA berekent dan alle verbruiken per meter (en dus per radiator) en maakt hier de verdeelsleutel van voor de kosten. De meter meet dus NIET of de radiator open of dicht staat, maar hoe lang en hoe groot er een temperatuurverschil is tussen radiator en kamer. (radiator zoveel graden heter dan kamer: er wordt een x hoeveelheid warmte afgegeven gedurende de tijd dat het warmteverschil bestaat). Eigenlijk dus best wel eerlijk.

De exacte nauwkeurigheid van deze meters weet ik niet, maar ik weet wel dat het stukken en stukken beter is dan de oude verdampingsmeters: die verdampten in de warme zomermaanden rustig door zonder dat de verwaming aan was.

Tenslotte: de metertjes zitten verzegeld op de radiator, als je ze er af haalt is dat fraude en gewoon een aso lompe actie. Het is inderdaad zo dat met de radiografische uitlezing de meteropnemer niet meer in huis komt en niet ziet dat je dat gedaan hebt. Maar mochten er nieuwe bewoners komen en men ziet dat ze er niet meer opzitten, dan zal het flatbestuur (VVE) jou natuurlijk kunnen aanklagen voor fraude. Maar goed, dat terzijde.
pi_101582799
Oh en tenslotte: als je zuinig stookt krijg je zeker geld terug hoor. In onze flat hebben we dat al een aantal keren meegemaakt. Dus het is zeker niet waar dat je altijd moet bijbetalen.
pi_101582875
quote:
10s.gif Op zondag 4 september 2011 21:59 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

In appartementen met stadverwarming en centrale stijgleidingen vaak niet. Ik heb bij mij in mijn appartement namelijk 6 stijgleidingen lopen. Dus op elke radiator hangt zo'n apparaat.
pi_101596202
Beste coolmint,
dank voor je uitvoerige uitleg,
die wat mij betreft grotendeels overbodig was ,
en toch weer niet uitvoerig genoeg wat betreft mijn vragen:
Hoe weet jij dat hij de temperatuurverschillen registreert?
heb je dat getest? zoja hoe?
heb je dat nagezocht? ,zoja waar?

Kan Ista aflezen hoe warm het bij mij in de kamer is?
Kan Ista meer aflezen op die meters dan dat ik zelf kan?

De metertjes dr afslopen is voor mij geen optie , dat was ik niet!

Maar ik zou bv wel beter moeten nadenken over waar dan te ventileren,
zodat die metertjes t niet koud krijgen ofzo. weet ik veel,
ik wil gewoon geen pufwarme woning,
en bijbetalen ben ik ook niet zo'n liefhebber van....
pi_101596797
Nou nog even doorgaan dan maar:

Het enige wat je fysisch kunt meten met zo'n apparaat dat aan je radiator is geplakt is de temperatuur van de radiator en die van de omgeving. En dat is dus ook wat ie doet. Is de radiator veel warmer dan de kamer, dan geeft de radiator warmte af aan de kamer: je verbruikt dus... Is ie even warm dan dus niet, en is ie maar een beetje warmer dan de kamer dan verbruik je dus niet zoveel. Het is echt niet zo ingewikkeld of geheimzinnig. Naast het temperatuurverschil houdt ie bij hoelang dat verschil duurde en dan is het sommetje simpel: temperatuurverschil maal duur = verbruik. En dat houdt ie bij met eenheden. Je kunt gewoon zien hoeveel ie gemeten heeft door op het knopje te drukken. Druk je twee keer dan zie je ook het totaal verbruik van de afgelopen periode.

Of ik dat getest heb: ja... en dat werkt prima.
Verdere info moet je gewoon even nazoeken op de site van ISTA indien gewenst.

ISTA kan niet aflezen hoe warm het in je kamer is. Het apparaatje stuurt alleen op een bepaald moment (1 keer per jaar) zijn totaal weg naar een ontvanger in je flatgebouw en die stuurt het door naar ISTA. Vervolgens zet hij die stand in het geheugen (en die daar stond vervalt) en hij begint weer met meten vanaf 0. ISTA weet bij mijn weten alleen de stand die doorgestuurd is. Het is allemaal niet zo exotisch en big brother als je denkt hoor.

Over metertjes slopen: nee ik bedoel ook niet dat jij dat doet, maar ik wil je vast waarschuwen dat niet te doen: je krijgt er alleen maar gezeur mee mocht je het wel doen. Als ze achteraf zeggen: dan gaan we je verbruik wel schatten, dan komt het nooit in je voordeel uit.

Over ventileren enz: daar heeft dat ding niks mee te maken. Als jij je verwarming uitzet voor je gaat ventileren dan verbruik je toch ook niks? En over het koud laten worden van die dingen: joh zo werkt dat helemaal niet. Het gaat niet om die 5 minuten hoor. Is de meter koud en de verwarming koud dan is er toch geen temperatuurverschil? dus meet ie niks.

Zet je je verwarming uit dan verbruik je niks en gaan die dingen ook niet tellen. Zet je 'm aan dan zul je zien dat om de zoveel tijd (uur) er een eenheid bij komt. Bij ons in de badkamer is de radiator nog nooit aangeweest en daar is het best wel warm, maar de meter staat sinds jaar en dag op 0...

Ten slotte: als jij minder stookt dan de andere mensen in je flat is de kans groot dat je aan het einde van het seizoen geld terugkrijgt van je voorschot. Stook je meer dan gemiddeld, dan betaal je wat bij.
pi_101602545
De binnenkant van zo'n ding: Meetprintje, batterij en een 2tal sensortjes. De ene zit dmv een veertje op het achterplaatje gedrukt, welke aan je radiator bevestigd zit. Zo meet ie dus de radiatortemperatuur.
De andere sensor meet de omgevingslucht. (zit aan de andere kant van het printje)

Temperatuursverschil is dan dus simpel af te leiden.

En nee, ik heb het niet zelf allemaal gemeten. Maar neem van mij maar aan dat dit wel een eerlijke meetmethode is, Ista is geen kleine partij. En het werkt een stuk eerlijker dan de oude verdampingsmeters. (als je 0,0 stook en het is een hete zomer verdampt t nog altijd....)

Foto's:
http://www.djsmiley.com/ista/

En nee, ik heb mijn meter niet van de radiator afgebroken, ik vond dat ding tijdens de renovatie van de badkamer. (Bouwvakkers hebben 'm van de radiator afgehaald en los neergelegd)
pi_101618998
DJSmiley, leuk die foto's!
zelf durf ik daar niet veel uit te concluderen , maar het vergroot wel
de kans op een duidelijk antwoord op mijn vragen , lijkt me.

Ik wil ook niet de verdampingsmeters terug,
ik wil alleen maar weten hoe die nieuwe dingen werken ,
zodat ik volgend jaar gewoon geld terug krijg , ipv bij betalen.
Ik stook t nooit zo gek warm,
en als ik even een raam openzet , zie ik geen reden eerst radiatoren dicht te draaien,
want die gaan daardoor toch niet extra bijwarmen , zoals een thermostaat dat doet.
En mocht t inderdaad zo zijn dat door het vergrote temperatuursverschil
de meter meer warmteafgifte registreert,
dan moet ik pakweg een half uur voordat ik een raam kan openen die radiator dichtdraaien!
Is nog allemaal zo erg niet,
tenzij blijkt dat die meter alleen maar aan of uit kan registreren,
want in dat geval betaal ik steeds voor aan , terwijl de radiator nog aan t opwarmen/ afkoelen is.

Daarom : Coolmint, ben ik erg benieuwd naar jouw test!
hoe deed je dat?
ik wou gister zelf wat testen , maar de blokverwarming doet t nog niet.
pi_101622778
Beste eigendeegcookie,

Ik kan je niet beloven dat je met die nieuwe meters geld terug krijgt: het hangt er ook vanaf hoe hoog het voorschot is dat je iedere maand betaalt. Als dat eigenlijk voor iedereen in de flat te laag is, moet iedereen gewoon bijbetalen. Wat ik me in jouw geval wel afvraag is of je wel of geen thermostaatknoppen op je radiatoren hebt. Ik verwacht het namelijk wel: dat zijn knoppen met 1,2,3,4,5 erop. Als je die op bijv. 3 zet zal het in huis wellicht voor jouw altijd lekker zijn (21 graden ofzo?). Zet je dan een raam open, dan zal het afkoelen in huis en zet die knop de radiator verder open en dan ga je dus wel meer verbruiken. Wil je zuinig stoken, dan zou ik dus echt wel die radiator dichtdraaien voor je een raam open zet.

Over het testen: als er een thermostaatknop opzit gaat dat wat lastiger, want die regelt zelf hoe ver de kraan opengaat. Maar mocht je hem nu vol openzetten dan zul je voor een test zelf de temperatuur van de radiator moeten meten (die wordt wel 60 of 70 graden?) en tegelijk ook de temperatuur naast de radiator. Tegelijk moet je dan de tijd bijhouden hoe lang de temperatuur zo hoog is. En dan wachten hoe lang het duurt voor je meter een eenheid verspringt. Daarna meot je dat nog eens doen maar dan als de radiator steeds slechts 40 graden is bijv. Is allemaal nog niet zo gemakkelijk hoor. Ik zou daar niet aan beginnen. Geloof nou maar gewoon dat het precies op die manier werkt.

In ieder geval: wil je zuinig stoken, dan zou ik zorgen dat er thermostaatknoppen opzitten (zie foto hierzo:

of nog mooier: zet op iedere radiator een radiografische thermostaatknop en dan kun je in je woonkamer een kamerthermostaat hangen zoals bij een normale CV. Dan kun je zorgen dat ie automatisch een half uur voor je naar bed gaat al uit gaat bijv. Die dingen kun je online bestellen en zelf monteren. (Conrad bijvoorbeeld heeft een FS20 systeem).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')