abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 23:46:46 #101
236264 crew  capricia
pi_74336199
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:44 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ik zeg net dat ik het beide niet doe en dat ik rijden onder semi-invloed 1 keer maar nooit meer heb gedaan omdat ik me echt niet op mijn gemak voelde, te hard rijden is iets waar ik mezelf aan irriteer bij andere weggebruikers en doe het zelf zeer zelden tot nooit. [..]
Ik heb het ook niet over jou persoonlijk, maar meer in het algemeen, hoe mensen reageren enzo...
Als ik heel persoonlijk ben overgekomen, sorry daarvoor!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 2 november 2009 @ 23:47:59 #102
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_74336233
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over jou persoonlijk, maar meer in het algemeen, hoe mensen reageren enzo...
Als ik heel persoonlijk ben overgekomen, sorry daarvoor!
Whehe, het kwam nogal persoonlijk over idd.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 23:50:42 #103
236264 crew  capricia
pi_74336301
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:47 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Whehe, het kwam nogal persoonlijk over idd.
Maar, nu we het toch over jou hebben...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74336326
Alcohol vermindert je reactie- en waarnemingsvermogen en zorgt er voor dat je onbewust overmoedig wordt, dus risico's neemt die je normaal niet neemt omdat je het gevaar niet inziet.
Bij gewoon hard rijden maak je bewust een keuze, doorgaans in de veronderstelling dat je het kan (dus niet overmoedig) op basis van logische argumenten en ben je je bewuster van de risico's. Bovendien zal je concentratievermogen meer toe nemen, juist omdat je weet dat je meer moet anticiperen.

Hard rijden doet bij de bestuurder in wezen precies het tegenovergestelde van dronken rijden. Niet dat dat wil zeggen dat het daarom beter is, of de gevolgen minder dramatisch kunnen zijn.
  maandag 2 november 2009 @ 23:54:11 #105
40067 Demon-X
"What duck?"
pi_74336387
ok zoiezo TVP voor de briljante verhalen, top topic

ben zelf met de brommer eens stomdronken naar huis gereden, deed er 3x zo lang over als normaal omdat k, aangezien et 3u 's nachts was op een weg wat aantal saaie dorpjes verbind hier, de hele wegehelft gebruikte

lag ook nog es in de achterbak van een combo (tweezitter en ik was de derde) de bestuurder hield zoiezo al van gas geven en knetterstoned nog veel meer...
absoluut geen houdvast in zo'n achterbak
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_74336392
quote:
Je reactie spreekt boekdelen en zegt genoeg.
  maandag 2 november 2009 @ 23:54:48 #107
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_74336397
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar, nu we het toch over jou hebben...
Ik beken! Ik had ooit 1 biertje teveel op!

Maar zonder gekheid, ik wil dat echt nooit meer, ik werd een beetje paranoia omdat je in het donker elke auto voor een politieauto aanziet. En het was een nogal drukke weg die nacht..
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 23:57:54 #108
236264 crew  capricia
pi_74336466
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:51 schreef Dingest het volgende:
Alcohol vermindert je reactie- en waarnemingsvermogen en zorgt er voor dat je onbewust overmoedig wordt, dus risico's neemt die je normaal niet neemt omdat je het gevaar niet inziet.
Bij gewoon hard rijden maak je bewust een keuze, doorgaans in de veronderstelling dat je het kan (dus niet overmoedig) en ben je je bewuster van de risico's. Bovendien zal je concentratievermogen meer toe nemen, juist omdat je weet dat je meer moet anticiperen.

Hard rijden doet bij de bestuurder in wezen precies het tegenovergestelde van dronken rijden. Niet dat dat wil zeggen dat het daarom beter is, of de gevolgen minder dramatisch kunnen zijn.
Dat er een verschil is tussen alcohol en te hard rijden, dat is logisch.

Maar vanuit de gevolgen gerederneert, maakt het toch niet zo veel uit?
Of je nou doodgereden wordt door iemand met alcohol op, of door iemand die met 60 door een 30KM zone heen scheurt. Voor het slachtoffer is het even triest. En in beide gevallen kan dood door schuld ten laste gelegd worden.
En ook de strafmaat is in beide gevallen 'ongeveer' hetzelfde: een transactie / acceptgiro, of een rijontzegging.

En toch ziet iedereen te hard rijden als minder erg dan met een glas teveel achter het stuur zitten. Ik zelf ook hoor! Ik heb wel eens 180 gereden, en dat voelt lang niet zo erg als met een glas te veel op achter het stuur.
Heel vreemd...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 23:59:24 #109
236264 crew  capricia
pi_74336499
Gaan we nog een stapje verder...
Wat voelt als erger: Bumperkleven of met wat teveel alcohol achter het stuur?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 3 november 2009 @ 00:02:55 #110
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_74336568
Bumperkleven zie ik meer als een semi-gevaarlijke ergernis op het asfalt wat gevaarlijk uit kan pakken, teveel alcohol geeft al bijna garantie voor ongelukken.

Kan het ook mis hebben maar zo is hoe ik het zie.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 00:14:21 #111
236264 crew  capricia
pi_74336806
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 00:02 schreef Id_do_her het volgende:
Bumperkleven zie ik meer als een semi-gevaarlijke ergernis op het asfalt wat gevaarlijk uit kan pakken, teveel alcohol geeft al bijna garantie voor ongelukken.

Kan het ook mis hebben maar zo is hoe ik het zie.
Ik weet eigenlijk niet wat de kans op een ongeval is met alcohol op. Geen idee. Zal het opzoeken.
quote:
De combinatie van alcohol en verkeer is in ons land jaarlijks 'goed' voor ongeveer 150 doden en 3 000 tot 4 000 (ernstig) gewonden
http://www.cijfers.net/gassuh.html

Te hard rijden schijnt 881 doden per jaar op te leveren (al hoeven die twee groepen elkaar natuurlijk niet uit te sluiten)
http://www.flitsservice.n(...)naliteit-t19031.html

Het lijkt er dus op dat te hard rijden een veel grotere doodsoorzaak is dan alcohol.
Maar natuurlijk zijn er ook meer snelheidsovertredingen dan alcohol-overtredingen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 3 november 2009 @ 00:20:44 #112
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_74336897
En hoe zit het met bumperkleven? Ik merk dat het vaak mensen zijn die te hard rijden, dan een beetje aan de late kant afremmen en dan blijven hangen in de meter achter de persoon waar ze voor afremden.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 00:23:32 #113
236264 crew  capricia
pi_74336937
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 00:20 schreef Id_do_her het volgende:
En hoe zit het met bumperkleven? Ik merk dat het vaak mensen zijn die te hard rijden, dan een beetje aan de late kant afremmen en dan blijven hangen in de meter achter de persoon waar ze voor afremden.
Ja, bumperklevers zijn vaak mensen die even 'lekker op willen schieten'.
Kan over bumperkleven niet zo snel cijfers vinden.
Wel interessant, eigenlijk.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 3 november 2009 @ 00:29:45 #114
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_74337041
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 00:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, bumperklevers zijn vaak mensen die even 'lekker op willen schieten'.
Kan over bumperkleven niet zo snel cijfers vinden.
Wel interessant, eigenlijk.
Idd, gebeurt me ook regelmatig dat ik een auto inhaal op de snelweg (met 120 km/u) en dat ik dan opeens koplampen in mijn binnenspiegel met 140-160 aan zie komen, in die tijd dat ik het naderen zie gebeuren in mijn binnenspiegel, kijk ik niet recht voor me. Dit alles gebeurt op de linkerrijbaan.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 00:39:34 #115
236264 crew  capricia
pi_74337187
Nog eentje waar bijna niemand aan denkt:
Mensen onder invloed van anti-depressiva rijden slechter dan mensen die die medicijnen niet slikken.
http://www.spitsnieuws.nl(...)verstoren_rijge.html

Weet jij hoevaak antidepressiva voorgeschreven wordt in Nederland? Niet schrikken...
6,2 miljoen keer
Bron

Al met al denk ik dus dat iets van minstens 1 miljoen automobilisten of zo dagelijks onder invloed rijden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 3 november 2009 @ 00:46:33 #116
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_74337289
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 00:39 schreef capricia het volgende:
Nog eentje waar bijna niemand aan denkt:
Mensen onder invloed van anti-depressiva rijden slechter dan mensen die die medicijnen niet slikken.
http://www.spitsnieuws.nl(...)verstoren_rijge.html

Weet jij hoevaak antidepressiva voorgeschreven wordt in Nederland? Niet schrikken...
6,2 miljoen keer
Bron

Al met al denk ik dus dat iets van minstens 1 miljoen automobilisten of zo dagelijks onder invloed rijden.
Hm.. Eerlijk gezegd schrik ik niet van 6.2 miljoen, ik vind Nederland en haar inwoners zelf ook deprimerend en kan ergens toch wel goed begrijpen dat mensen het middel zoveel gebruiken.

En hoeveel gebruikers van anti-depressieva zijn in het bezit van een rijbewijs? Ik verwacht juist dat wanneer je een rijbewijs hebt het leven een stukje aangenamer wordt en toch weer minder snel aan de anti-depressieva moet.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_74337523
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat er een verschil is tussen alcohol en te hard rijden, dat is logisch.

Maar vanuit de gevolgen gerederneert, maakt het toch niet zo veel uit?
Of je nou doodgereden wordt door iemand met alcohol op, of door iemand die met 60 door een 30KM zone heen scheurt. Voor het slachtoffer is het even triest. En in beide gevallen kan dood door schuld ten laste gelegd worden.
En ook de strafmaat is in beide gevallen 'ongeveer' hetzelfde: een transactie / acceptgiro, of een rijontzegging.

En toch ziet iedereen te hard rijden als minder erg dan met een glas teveel achter het stuur zitten. Ik zelf ook hoor! Ik heb wel eens 180 gereden, en dat voelt lang niet zo erg als met een glas te veel op achter het stuur.
Heel vreemd...
Dat komt omdat je met 180 nog weet waar je mee bezig bent. Je bent heel bewust van de situatie, en - als je over een normale dosis gezond verstand bezit - je bent er op basis van goede informatie van op de hoogte dat je het kan (de weg is leeg, geen bochten, je kent de auto, het wegdek is goed). Je hebt de voors en tegens tegen elkaar afgezet en een weloverwogen beslissing genomen. Dat neemt niet weg dat het niet verkeerd kan gaan, maar het risico erop wordt wel kleiner dan als je dronken bent.

Met alcohol op negeer je niet alleen je gezonde verstand, je lichaam presteert ook nog slechter. Je bent feitelijk niet in staat om auto te rijden. Je neemt een risico zonder het te compenseren (en vaak vererger je het ook nog door alsnog overtredingen te begaan), en je beschikt niet over het inzicht wat er nou fout aan is (al geldt dit ook voor een select groepje nuchtere overtreders).

Maar vanuit de gevolgen gezien is er inderdaad weinig verschil. Als het misgaat omdat je willens en wetens een overtreding overging maakt het nog weinig uit wat die overtreding was; je was fout en dat had je moeten zien voorkomen. Maar er zit wel verschil in de mentaliteit, en ik denk dat die in sociaal opzicht ook nog meetelt. Persoonlijk bekijk ik het ook vanuit een objectief standpunt en vind ik beide zaken even kwalijk, maar de maatschappij tilt over het algemeen zwaarder aan dronken rijden dan aan hard rijden en dat snap ik wel.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 01:06:27 #118
236264 crew  capricia
pi_74337577
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 01:01 schreef Dingest het volgende:

[..]

Met alcohol op negeer je niet alleen je gezonde verstand, je lichaam presteert ook nog slechter. Je bent feitelijk niet in staat om auto te rijden. Je neemt een risico zonder het te compenseren (en vaak vererger je het ook nog door alsnog overtredingen te begaan), en je beschikt niet over het inzicht wat er nou fout aan is (al geldt dit ook voor een select groepje nuchtere overtreders).
Het effect van alchol lijkt me ook aan de hoeveelheid alcohol liggen.
Ik denk zelf (geen bron of zo) dat 1 glas teveel (dus dat je net geen P blaast) minder gevaarlijk is dan met 80 langs een uitgaande school scheuren. En dat laatste zie ik hier dagelijks...
IMO is beiden trouwens een bewuste keuze.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74338063
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 01:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Het effect van alchol lijkt me ook aan de hoeveelheid alcohol liggen.
Ik denk zelf (geen bron of zo) dat 1 glas teveel (dus dat je net geen P blaast) minder gevaarlijk is dan met 80 langs een uitgaande school scheuren. En dat laatste zie ik hier dagelijks...
IMO is beiden trouwens een bewuste keuze.
Ik ging er even van uit dat we het over de alcohol-inname hebben die wettelijk teveel is (3 glazen of meer) Vergeet ook niet dat het effect van alcohol per persoon zal verschillen: de één is aangeschoten na 1 glas, de ander bijvoorbeeld pas na 3. Daarom kan je niet per zeggen dat één glas per definitie kwalijker of minder kwalijk is dan te hard rijden.

Maar het is niet zo dat hard rijden en dronken rijden een of-of situatie is, het is een en-en situatie. Anders vergelijk je maar één aspect (een overtreding, en nog twee verschillende ook) terwijl er veel meer zijn (locatie, type bestuurder, type auto, algemene omstandigheden). Een beschonken bestuurder is een vergroting van de bestuurder als die nuchter is. En hoe meer alcohol je op hebt, hoe erger die vergroting. Dus een vlotte bestuurder zal in een dronken bui hetzelfde en wellicht overmoediger worden en nog vlotter rijden, maar wel met minder inzicht en reactievermogen. Je moet dus niet jezelf de vraag stellen of je iemand die 80 langs een school rijdt erger vindt dan iemand die een biertje op heeft, maar meer wat erger is: iemand die daar 80 rijdt, of iemand die daar 80 rijdt met een biertje op?
Anders blijven we toch een beetje rotte appels met rotte peren vergelijken

Het nadeel van alcohol is dat het drinken ervan een bewuste keuze is, maar het rijden onder invloed dit niet per se meer hoeft te zijn. Op het moment dat iemand instapt is hij namelijk niet meer in staat om nog een bewuste, rationele keuze te maken en omdat die persoon zich niet of nauwelijks bewust ís van zijn slechte toestand. Natuurlijk zijn er wel mensen die het wel doorhebben, zeker als het echt te gortig wordt, maar veruit het grootste deel zal de grens waarop ze zeker weten dat ze niet meer kunnen rijden veel verder inschatten dan dat die in werkelijkheid is.
Als je gaat drinken maar niet dronken achter het stuur wil zitten moet je vóóraf zorgen dat je niet achter het stuur kán zitten. Dan moet je die keuze al maken, want dan ben je gegarandeerd nog bewust.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 01:51:33 #120
236264 crew  capricia
pi_74338150
Voor de vergelijking ging ik wel even van of-of uit. Maar zoals ik al eerder schreef hoeft het elkaar inderdaad niet uit te sluiten (en denk daarbij ook nog aan de hoeveelheden anti depressiva in het verkeer, dat is zeker al snel en-en, al was het alleen maar met te hard rijden).

Dus daarom stel ik wel de vraag:
Wat vind je erger: Iemand die met 1 biertje te veel op (dus net geen P blaast) naar huis rijdt, of iemand die met 80 KM langs een uitgaande school scheurt waar je 30 mag?

Mijn idee is dat veel mensen te hard rijden wel als 'asociaal' beschouwd. Maar minder asociaal als met alcohol op op de weg.
En dat vind ik zelf vreemd. Ook al constateer ik bij mezelf ook dat ik alcohol als snel verwerpelijker vind.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74338379
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 01:51 schreef capricia het volgende:
Voor de vergelijking ging ik wel even van of-of uit. Maar zoals ik al eerder schreef hoeft het elkaar inderdaad niet uit te sluiten (en denk daarbij ook nog aan de hoeveelheden anti depressiva in het verkeer, dat is zeker al snel en-en, al was het alleen maar met te hard rijden).

Dus daarom stel ik wel de vraag:
Wat vind je erger: Iemand die met 1 biertje te veel op (dus net geen P blaast) naar huis rijdt, of iemand die met 80 KM langs een uitgaande school scheurt waar je 30 mag?

Mijn idee is dat veel mensen te hard rijden wel als 'asociaal' beschouwd. Maar minder asociaal als met alcohol op op de weg.
En dat vind ik zelf vreemd. Ook al constateer ik bij mezelf ook dat ik alcohol als snel verwerpelijker vind.
Het antwoord op die specifieke vraag zou zijn: de persoon die met 80 langs een uitgaande school rijdt. Omdat in dit geval de gevaarzetting groter lijkt.
Maar ik zou het geen goede vergelijking noemen Laat staan representatief voor het vraagstuk wat over het algemeen slechter is.

Het gevaar is over het algemeen binnen de grens van die 2 biertjes relatief klein. Dat mensen zeggen dat ze absoluut niet willen drinken als ze moeten rijden, of afkeuren dat andere wel een glaasje nemen, is omdat ze niet dat risico willen nemen. Ze willen uitsluiten dat dit de oorzaak kan zijn van een ongeluk juist omdat het zwaar aangerekend wordt, maar aangezien dit binnen de wettelijke norm valt is 1 of 2 glaasjes drinken meer een mentaliteitskwestie dan iets dan anders.

Ik drink niet, en ik vind ook dat je niet moet drinken als je nog moet rijden ook al is het maar 1 biertje. Maar als iemand een ongeluk veroorzaakt met 1 biertje op ga ik ook niet roepen 'o, het was puur de alcohol' Je moet het wel een beetje relativeren.

En nou moet ik gaan slapen, anders ben ik morgen te moe om verantwoord te kunnen rijden
pi_74339188
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Beiden (te veel gedronken, te hard gereden) resulteert meestal in een boete. Of je die daar te plekke krijgt omdat je gedronken hebt, of achteraf als je hard gereden hebt per acceptgiro...dat maakt toch niets uit?

Rijd je echt te hard, zuip je echt teveel: Rijbewijs kwijt. Dat is toch ook zo in beide gevallen?

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dit in de menselijke psyche werkt: Waarom is een alcoholcontrole kennelijk gevaarlijker dan een staandehouding wegens te hard rijden?
Omdat een hoge snelheid ten alle tijde aangepast kan worden. Niets is simpeler dan even die voet te lichten.
Met alcohol (en andere drugs) is het niet zo eenvoudig om een gevaarlijke situatie ongedaan te maken, tenzij de auto geparkeerd wordt.

Even het voorbeeldje van 'u nadert een school': Je kunt dan niet eventjes nuchter worden als de situatie dat vraagt. Dat kan met hardrijden wel.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_74349276
Ik heb 1x met drank op gereden.
Het was op Curacao en het was ontzettend dom van mezelf dat ik ben gaan drinken en je laat daar ook niet effe je auto ergens staan... Ik vond het doodeng, ben met 30 km/u achter een nuchtere vriendin aangereden en nog scheet ik 7 kleuren
Ik heb mn lesje wel geleerd, doe het nooit meer!
Whatever you're about to discover we off that.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 14:21:06 #124
236264 crew  capricia
pi_74349322
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 06:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Omdat een hoge snelheid ten alle tijde aangepast kan worden. Niets is simpeler dan even die voet te lichten.
Met alcohol (en andere drugs) is het niet zo eenvoudig om een gevaarlijke situatie ongedaan te maken, tenzij de auto geparkeerd wordt.

Even het voorbeeldje van 'u nadert een school': Je kunt dan niet eventjes nuchter worden als de situatie dat vraagt. Dat kan met hardrijden wel.
En toch vallen er iedere jaar meer doden met te hard rijden dan met alcohol...hoe verklaar je dat dan?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74349374
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:21 schreef capricia het volgende:

[..]

En toch vallen er iedere jaar meer doden met te hard rijden dan met alcohol...hoe verklaar je dat dan?
!!

Omdat (bijna) iedereen wel es te hard rijdt en lang niet iedereen met drank op achter het stuur gaat zitten...
Whatever you're about to discover we off that.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')