Even een uitgebreide reactie op voorgaande discussie:
1. miss_sly, wat jij schrijft over het eten, zo doen wij het precies. Eli eet wat de pot schaft, of niet

Als hij het niet eet, dan is er morgen weer een dag en krijgt hij bij ontbijt een boterham extra omdat het arme ding natuurlijk uitgehongerd is zonder avondeten. Maar ’s avonds krijgt hij niks vervangends. Hij mag ook van tafel zodra hij vindt dat het klaar is. Een kind van 2 heeft echt nog niet het geduld om op te blijven zitten. We gaan wel leren dat hij even moet vragen of hij van tafel mag, maar dat is geneuzel in de marge

Ancientsound, als antwoord op je vragen
1. “Hoe gaat het als je kindje oud genoeg is om ongewenst gedrag te vertonen maar nog niet oud genoeg om te begrijpen waarom iets niet mag, laat staan uit te leggen wat zijn/haar motivatie is?”
Wat wij doen, wij zeggen “ik snap dat heel graag die rammelaar stuk wil slaan op de glazen tafel, want dan rammelt zo leuk, maar toch wil ik niet dat je het doet. Ga maar gewoon met je rammelaar spelen.” En als hij doorgaat met het ongewenste gedrag, gaat de rammelaar weg. Dus nee, hij kan zelf niet benoemen waarom hij iets leuk vindt, maar met een beetje inlevingsvermogen kan je zelf wat verzinnen en hoeft hij alleen nog “ja” te roepen. (meestal is het mooie kleurtjes, veel herrie, leuk effect. Niet zo heel moeilijk, dus

die kleintjes gaan nog zo simpel voor optimalisatie van direct genot, zoveel ingewikkelds schuilt er vaak niet achter)
2. “Ontkom je op den duur, net als alle andere moeders, echt aan "nee is nee" en "omdat mama het zegt"?” In essentie niet, je kan de woorden wel ontwijken. Consequent nee blijven zeggen, en uitleggen, komt op hetzelfde neer als “nee is nee”.
3. “Hoe gaat het eigenlijk als je meerdere kinderen hebt?” Ben nog aan het bakken op de tweede, maar ik denk dat dat hetzelfde zal gaan.
Miss_sly, fv kan ook op verzoek he? Je leest vaak genoeg dat het kind wat liet staan. Het is wat moeilijker identificeren of een kind niet meer wil, maar ook fv-kindjes houden op met zuigen aan de fles als ze verzadigd zijn

hetzelfde met prakjes geven. Als ze niet meer willen, gaat die mond echt niet meer open, hoor

AS: “Als een kindje op één of andere manier gestraft wordt na een actie, zal hij (of zij) die actie niet meer uitvoeren.” Bij een peuter gaat dat nog niet op, hoor! Ie blijven uitproberen. Maar idd wat je schrijft is precies de reden waarom wij eli overdag superveel positieve aandacht geven, als hij lief speelt, als hij meeëet met avondeten, of gewoon zomaar.

Ik heb er vandaag nog even over nagedacht, en imo gaat het voornamelijk om het vooropstellen van de behoeftes van het kind. Dus als je bv geeft “omdat je daarmee sneller afvalt” is dat imo net zo’n baggerreden als fv geven “zodat anderen ook het flesje kan geven en moeder dan dus meer zelf kan doen”. Idem met dragen vs wagen (als je überhaupt hier een keuze over maakt, en afweet van het bestaan van dragen en de voordelen ervan) en al dan niet rapleyen. Zolang je de keuzes bewust maakt en uitgaat van de behoeftes van het kind, doe je al gauw meer aan AP dan je in eerste instantie zou denken.
Uiteraard dit alles binnen de financiële restricties die het dagelijkse leven met zich mee brengen