abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74225786
Ik ben wat informatie aan het verzamelen over rookmelders om op te hangen in mijn huurwoning. De woning is een normaal woonhuis in Eindhoven dat opgedeeld is in een aantal appartementen/studio's die voornamelijk door studenten gehuurd worden.

Nu heb ik begrepen dat de verhuurder verplicht is om een fatsoenlijk systeem van rookmelders op te hangen, alleen ik vind nergens informatie hierover. Is er iemand die mij meer over deze verplichting kan vertellen, en hoe ver deze verplichting gaat?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:18:41 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74225849
Bouwbesluit; daar staat alles in.
Als het om de kosten gaat wie voor de melders moet betalen; geen idee. Maar zo'n melder kost maar een paar euro, dus dat kan het probleem niet zijn.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:19:22 #3
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_74225874
Volgens mij is dit bij bestaande woningen niet direct verplicht(nieuwbouw is een ander verhaal) . Hangt ook af van het aantal bewoners en vluchtwegen.
Maargoed die krengen kosten geen drol plak er gewoon een paar op a 10 euro per stuk in de gangen.
pi_74225900
Volgens mij zijn rookmelders alleen maar verplicht in nieuwe huizen, of huizen waar groot in verbouwd is/wordt.
pi_74225992
Voor zover ik weet is het ophangen van rookmelders verplicht door de huurbaas. Ik heb jarenlang in een oud huis gewoond en de huurbaas zorgde voor de rookmelders.
pi_74226069
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:18 schreef error_404 het volgende:
Bouwbesluit; daar staat alles in.
Als het om de kosten gaat wie voor de melders moet betalen; geen idee. Maar zo'n melder kost maar een paar euro, dus dat kan het probleem niet zijn.
Zoals ik het zie gaat die tekst over nieuwbouw, en niet over een huurwoning.

Ik zoek juist informatie met betrekking tot studentenwoningen/huurwoningen.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:26:09 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74226101
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:19 schreef Bill_E het volgende:
Volgens mij is dit bij bestaande woningen niet direct verplicht(nieuwbouw is een ander verhaal) . Hangt ook af van het aantal bewoners en vluchtwegen.
Maargoed die krengen kosten geen drol plak er gewoon een paar op a 10 euro per stuk in de gangen.
Het kan verplicht worden door eisen in het bouwbesluit (eisen voor bestaande en nieuwe woningen), brandweer (lokaal bepaald) of de brandverzekeraar.
Hoe dan ook, er is (bijna) geen onderbouwing het niet te doen. Daarbij is het ook gewoon common sence.
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:25 schreef Daeron het volgende:

[..]

Zoals ik het zie gaat die tekst over nieuwbouw, en niet over een huurwoning.

Ik zoek juist informatie met betrekking tot studentenwoningen/huurwoningen.
Nee; dat is het HELE bouwbesluit. Bovenaan kun je dingen die wel / niet van toepassing zijn aan / uitvinken. Bouwbesluit heeft in die zin niets met nieuwbouw zijnde of huurwoningen te maken; het is overkoepelende wetgeving.
pi_74226494
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:26 schreef error_404 het volgende:

[..]

Het kan verplicht worden door eisen in het bouwbesluit (eisen voor bestaande en nieuwe woningen), brandweer (lokaal bepaald) of de brandverzekeraar.
Hoe dan ook, er is (bijna) geen onderbouwing het niet te doen. Daarbij is het ook gewoon common sence.
[..]

Nee; dat is het HELE bouwbesluit. Bovenaan kun je dingen die wel / niet van toepassing zijn aan / uitvinken. Bouwbesluit heeft in die zin niets met nieuwbouw zijnde of huurwoningen te maken; het is overkoepelende wetgeving.
Ja, leuk dat ik kan aanvinken wat van toepassing is, maar dan nog vind ik niet wat ik zoek in dat document. Daarnaast kan het zoals je zelf meldt ook een eis van de lokale brandweer zijn.

Het liefste krijg ik gewoon een directe link naar een document waar in normale taal staat uitgelegd wat ik wil weten, of dat iemand me uitlegt hoe het in elkaar steekt met evt links als onderbouwing.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:45:30 #9
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_74226718
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:26 schreef error_404 het volgende:

[..]

[..]

Onzin als ik een gebouw maak in 1990. En in 2010 veranderen de regels voor bijvoorbeeld brandmeld dan hoe ik geen nieuw brandmeld installatie aan te leggen omdat de oude niet meer voldoet.. Dat zou kolder zijn.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:53:20 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74226973
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:38 schreef Daeron het volgende:
Het liefste krijg ik gewoon een directe link naar een document waar in normale taal staat uitgelegd wat ik wil weten, of dat iemand me uitlegt hoe het in elkaar steekt met evt links als onderbouwing.
Hier heb je je linkje....
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:54:51 #11
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_74227022
Volgens mij zijn er wel apparte regels voor studentenhuizen.

Bij ons in de flat hebben alle studentenhuizen een rookmelder gekregen, maar omdat ik een eigen apartement heb (met eigen voordeur) heb ik er geen een gekregen.

Ik vermoed dat het regels zijn die per gemeente verschillen. In iedergeval is het niet bij voorbaat veplicht voor een huisbaas om een rookmelder op te hangen.

Maar volgens mij kan trouwens de brandverzekering (van de eigenaar van het pand) je ook nog verplichten om een rookmelder op te hangen.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_74232926
Ik heb in een gewone huurwoning nooit gehad dat de verhuurder voor de rookmelder zorgde. Dat moet je volgens mij zelf regelen.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:38:01 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_74233594
Ik moest het zelf doen in m'n huurhuis .
Zo'n melder kost ook bijna niets, dus je kan het gerust zelf ophangen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:54:32 #14
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74234132
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:45 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Onzin als ik een gebouw maak in 1990. En in 2010 veranderen de regels voor bijvoorbeeld brandmeld dan hoe ik geen nieuw brandmeld installatie aan te leggen omdat de oude niet meer voldoet.. Dat zou kolder zijn.
Nee, geen onzin; bepaalde regels gelden altijd; of je huis er al 100 jaar staat of net nieuw is. Brandveiligheid is een van die dingen. Bij twijfel altijd de brandweer om raad vragen.
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:54 schreef maok het volgende:
Volgens mij zijn er wel apparte regels voor studentenhuizen.

Bij ons in de flat hebben alle studentenhuizen een rookmelder gekregen, maar omdat ik een eigen apartement heb (met eigen voordeur) heb ik er geen een gekregen.
Voor studentenhuizen zijn geen aparte regels; wel kan ik me goed voorstellen dat er aanvullende eisen gesteld worden, aangezien er een verhoogd risico is.
Als je een eigen appartement hebt, zou je juist je eigen rookmelder moeten hebben.

Maar het allerbelangrijkst is om niet op dat soort dingen te gaan bezuinigen; ze kosten 3x niks, maar redden wel je leven. Gewoon snel kopen dus.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 20:23:30 #15
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_74235193
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 19:54 schreef error_404 het volgende:

[..]

Nee, geen onzin; bepaalde regels gelden altijd; of je huis er al 100 jaar staat of net nieuw is. Brandveiligheid is een van die dingen. Bij twijfel altijd de brandweer om raad vragen.
[..]

Voor studentenhuizen zijn geen aparte regels; wel kan ik me goed voorstellen dat er aanvullende eisen gesteld worden, aangezien er een verhoogd risico is.
Als je een eigen appartement hebt, zou je juist je eigen rookmelder moeten hebben.

Maar het allerbelangrijkst is om niet op dat soort dingen te gaan bezuinigen; ze kosten 3x niks, maar redden wel je leven. Gewoon snel kopen dus.
Dit zegt al genoeg hoe goed je op de hoogte bent.. De brandweer is namelijk aangesteld door de gemeente. De gemeente is de bepalende partij. In kleine gemeentes weet de brandweer er niets van, daar worden onafhankelijke partijen ingehuurd...

Als je een gebouw bouwt dan moet het tijdens de opening voldoen aan de eisen die gesteld zijn in de PVE nog voor dat de bouw begon. Ook al is de norm in de tussentijd aangepast dan nog geld het PVE. Voor openbare ruimte's kan de Gemeente eisen dat het aangepast wordt na verloop van tijd. Maar huizen is een ander verhaal..

Hoeveel huizen zijn er in Nederland waar geen randaarde gebruikt wordt ? Die hoeven ook niet aangepast te worden omdat de nen1010 verandert is.

Ik heb wel een grote maar aan het verhaal. In de toekomst zullen verhuurders wel verantwoordelijk worden voor een branddetectie systeem. Maar ik ben ff kwijt waneer dat is. Kan al vrij snel zijn.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 20:47:36 #16
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74236107
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 20:23 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Dit zegt al genoeg hoe goed je op de hoogte bent.. De brandweer is namelijk aangesteld door de gemeente. De gemeente is de bepalende partij. In kleine gemeentes weet de brandweer er niets van, daar worden onafhankelijke partijen ingehuurd...

Als je een gebouw bouwt dan moet het tijdens de opening voldoen aan de eisen die gesteld zijn in de PVE nog voor dat de bouw begon. Ook al is de norm in de tussentijd aangepast dan nog geld het PVE. Voor openbare ruimte's kan de Gemeente eisen dat het aangepast wordt na verloop van tijd. Maar huizen is een ander verhaal..

Hoeveel huizen zijn er in Nederland waar geen randaarde gebruikt wordt ? Die hoeven ook niet aangepast te worden omdat de nen1010 verandert is.

Ik heb wel een grote maar aan het verhaal. In de toekomst zullen verhuurders wel verantwoordelijk worden voor een branddetectie systeem. Maar ik ben ff kwijt waneer dat is. Kan al vrij snel zijn.
Ik ben aardig op de hoogte ja; ik heb dagelijks overleg met instanties m.b.t. bouwregelgeving. Ik zeg natuurlijk niet dat ik alwetend ben, maar heb wel meer ervaring. Uiteindelijk moet TS / wie dan ook het natuurlijk zelf weten en de consequenties dragen, maar er is nou eenmaal een topic geopend.

Om op je laatste post terug te komen: de gemeente staat niet boven de brandweer; juist precies andersom.
Verder is het PVE (programma van eisen) geen juridisch stuk m.b.t. regelgeving; het is een stuk waarin de wensen m.b.t. functioneel gebruik omschreven staan. Een gebouw dient aan bouwregelgeving te voldoen ten tijde van oplevering, een PVE heeft daar, in dat opzicht, dus helemaal niets mee van doen.

Het klopt inderdaad dat niet alle huizen aangepast moeten worden, omdat ze net NEN1010 hebben aangepast. Er zijn echter bepaalde regels m.b.t. veiligheid die altijd gelden.
En het is dus aan de wetgever om te bepalen aan welke en in welke mate hieraan voldaan moet worden.
Kort gezegd kan het dus idd dat er in een bestaand pand wijzigingen doorgevoerd moeten worden omdat er aan bepaalde veiligheidsregels voldaan moet worden.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:11:35 #17
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_74239168
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 20:47 schreef error_404 het volgende:

[..]

Ik ben aardig op de hoogte ja; ik heb dagelijks overleg met instanties m.b.t. bouwregelgeving. Ik zeg natuurlijk niet dat ik alwetend ben, maar heb wel meer ervaring. Uiteindelijk moet TS / wie dan ook het natuurlijk zelf weten en de consequenties dragen, maar er is nou eenmaal een topic geopend.

Om op je laatste post terug te komen: de gemeente staat niet boven de brandweer; juist precies andersom.
Verder is het PVE (programma van eisen) geen juridisch stuk m.b.t. regelgeving; het is een stuk waarin de wensen m.b.t. functioneel gebruik omschreven staan. Een gebouw dient aan bouwregelgeving te voldoen ten tijde van oplevering, een PVE heeft daar, in dat opzicht, dus helemaal niets mee van doen.

Het klopt inderdaad dat niet alle huizen aangepast moeten worden, omdat ze net NEN1010 hebben aangepast. Er zijn echter bepaalde regels m.b.t. veiligheid die altijd gelden.
En het is dus aan de wetgever om te bepalen aan welke en in welke mate hieraan voldaan moet worden.
Kort gezegd kan het dus idd dat er in een bestaand pand wijzigingen doorgevoerd moeten worden omdat er aan bepaalde veiligheidsregels voldaan moet worden.
Sorry hoor.. Maar je weet niet waar je over praat.. Ik ga er verder nu geen woorden meer over vuil maken.. Ander moet ik de halve NEN erbij halen.. En daar heb ik geen zin in.. Het is weekeinde. Maandag als ik weer aan het werk ben bij mijn bedrijf.. Een branddetectie bedrijf, dan heb ik misschien nog even zin om dieper op de materie in te gaan.. Maarja als jij al overtuigt bent dat de brandweer meer te zeggen heeft als de gemeente ( en daarbij bedoel ik in feite de burgermeester) Dan heeft het weinig nut..
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:24:23 #18
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74239621
ervaring en jurisprudentie....
pi_74240694
Ga anders ff lekker op msn verder met jullie discussie over hoe de regelgeving opgesteld wordt...

Ik wil alleen weten hoe de regelgeving in elkaar steekt, wanneer is een verhuurder in EIndhoven verplicht tot het aanleggen van een goed brandmeldsysteem?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:20:01 #20
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_74241532
De discussie was of het nu wel of niet verplicht is.. Ik heb gelijk

Zie onderstaande nieuwsberichten :

http://www.mdweekly.nl/91(...)plichten-in-woningen
http://www.trouw.nl/nieuw(...)hte_brandmelder.html

In België is het trouwens wel verplicht in huurwoningen....
pi_74246302
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 22:54 schreef Daeron het volgende:
Ga anders ff lekker op msn verder met jullie discussie over hoe de regelgeving opgesteld wordt...

Ik wil alleen weten hoe de regelgeving in elkaar steekt, wanneer is een verhuurder in EIndhoven verplicht tot het aanleggen van een goed brandmeldsysteem?
Kijk eens in het gebruiksbesluit. Verder is de makkelijkste optie de gemeente Eindhoven bellen en je laten doorverbinden met de afdeling preventie. Die kunnen jou precies vertellen wie wat waar.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=8297 hier vind je een toelichting op het gebruiksbesluit.

tipje.. de grens ligt op 4...
pi_74246373
Ik huur via de woningbouw. Hier hingen er al 2 toen ik erin kwam, maar weet niet of die van de woningbouw zijn of van de vorige bewoner. Dus eigenlijk help ik je niet echt..
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_74248060
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 09:30 schreef nealzzz het volgende:

[..]

Kijk eens in het gebruiksbesluit. Verder is de makkelijkste optie de gemeente Eindhoven bellen en je laten doorverbinden met de afdeling preventie. Die kunnen jou precies vertellen wie wat waar.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=8297 hier vind je een toelichting op het gebruiksbesluit.

tipje.. de grens ligt op 4...
Inderdaad moet er bij kamergewijze verhuur vanaf 4 kamers een brandmeldinstallatie komen. Alleen zegt de toelichting op het gebruiksbesluit dat "Het gaat hier dus niet om een
woongroep, gezinsvervangend tehuis of studentenhuis waarin een aantal
personen gezamenlijk een huishouden voert of de woning van een
hospita met een beperkt aantal inwonende studenten. ". De vraag is dus of het wel of niet als studentenhuis beschouwd moet worden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')