abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74201889

In Amsterdam is vandaag het eerste deel van de biografie van wijlen Gerard Reve gepresenteerd. Biograaf Nop Maas overhandigde het eerste exemplaar aan een geëmotioneerde partner van de schrijver, Joop Schafthuizen.

De biografie bestaat uit drie delen. In het eerste deel staat Reves leven tot zijn veertigste centraal. Toen biograaf Maas eind jaren negentig vier koffers vol brieven van Reve cadeau kreeg, vatte hij het plan voor de biografie.

Weinig vertrouwen
Met één vinger tikte hij ruim 2000 pagina's bij elkaar, waarvan het eerste deel nu is verschenen.

Volgens de biograaf had Reve weinig vertrouwen in wat biografen over hem zouden schrijven. Uit de biografie komt het beeld naar boven van een jongen die altijd opstandig zou blijven wegens het zijn jeugd in een communistisch gezin.

http://www.nos.nl/nosjour(...)grafie_nop_maas.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerard_Reve

Zijn er meer FOK!'ers die het eerste deel van de biografie gaan kopen? Ikzelf namelijk wel, vooral de jongere Gerard Reve spreekt mij aan, al weet ik niet of ik er meteen aan toekom.
We zijn niets anders dan strandvonders van ons eigen leven; brokstukken verzamelend langs de zee der vergetelheid.-
Willem Frederik Hermans
  donderdag 29 oktober 2009 @ 21:06:43 #2
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_74202072
Lijkt me echt interessant... Reve representeert een heel literair en cultureel tijdperk. Aan de andere kant vind ik 2000 pagina's wat veel... dat kan toch nooit allemaal boeiend zijn?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_74202113
Eerste deel bevat ongeveer 700 bladzijdes, als ik het goed begrepen heb...
We zijn niets anders dan strandvonders van ons eigen leven; brokstukken verzamelend langs de zee der vergetelheid.-
Willem Frederik Hermans
pi_74202717
Bij de Bruna alhier was een herdruk van 'De Avonden' behoorlijk prominent aanwezig. Het zou me verbazen als dat geen verband houdt met het verschijnen van de biografie.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 21:30:04 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_74202969
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 21:07 schreef Drexl het volgende:
Eerste deel bevat ongeveer 700 bladzijdes, als ik het goed begrepen heb...
okee, maar dat is dan eenderde van de biografie, heel uitgebreid beschreven
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_74203098
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 21:30 schreef Flurry het volgende:

[..]

okee, maar dat is dan eenderde van de biografie, heel uitgebreid beschreven
Klopt Maar hé, het is dan ook de biografie van Reve!
Willem Frederik Hermans
pi_74225626
Interessant maar ik ga 'm niet kopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')