abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74190304
Onlangs heb ik een gebruikte zelfbouw aanhangwagen gekocht.
Geen grote, laadbak 1.00m x 1.50. laadvermogen ±500kg
Hij staat op bladveren i.c.m. spiraalveren.



Hij staat me te hoog op de poten ten opzichte van de trekkende auto en graag wil ik hem wat sterker/stabieler maken.
Zou ik de veren eronderuit kunnen halen en er een starre kar van kunnen maken, of is geveerd toch beter?
pi_74190662
Eventueel de as OP de bladveren monteren ipv eronder.
pi_74190775
De as zit al op de bladveren....
pi_74190877
Sorry, lijkt op de foto van niet, vandaar. Eventueel ophoogblokken tussen de as en bladveren?
  donderdag 29 oktober 2009 @ 16:12:50 #5
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_74191053
Kleinere bandjes onder zetten
  donderdag 29 oktober 2009 @ 16:50:15 #6
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_74192797
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 16:12 schreef Hr-Flip het volgende:
Kleinere bandjes onder zetten
Dat lijkt me het makkelijkste. Meeste aanhangers zijn trouwens ongeveerd, snap sowieso 't nut van bladveren/spiraalveren combi niet echt, 't zooitje gaat er alleen maar van stuiteren.
pi_74193493
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 16:50 schreef blup het volgende:

[..]

Dat lijkt me het makkelijkste. Meeste aanhangers zijn trouwens ongeveerd, snap sowieso 't nut van bladveren/spiraalveren combi niet echt, 't zooitje gaat er alleen maar van stuiteren.
Heb nog nooit een ongeveerde aanhanger gezien, tegenwoordig hebben ze allemaal torsieassen, dan lijken ze ongeveerd. Als een anhanger ongeveerd is, gaat 'ie juist wel stuiteren, de vering vangt de oneffenheden in de weg op. Vergelijk het maar met een auto....
  donderdag 29 oktober 2009 @ 18:16:51 #8
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74195771
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 16:08 schreef Geqxon het volgende:
Sorry, lijkt op de foto van niet, vandaar. Eventueel ophoogblokken tussen de as en bladveren?
De as ligt bovenop de bladveren. Blokken er tussen en je verlaagt de aanhanger dus.
Bedenk wel dat deze aanhangers nooit stabiel kunnen worden, het is immers een ontzettend licht ding dat met hoge snelheid over oneffenheden geslingerd wordt. Dat blijft niet op de weg plakken.
Enige mogelijkheid om het echt stabiel te krijgen is gewicht er in gooien.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:48:20 #9
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_74206706
Torsieas eronder

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:59:57 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74207182
Maakt niet veel uit hoor, het blijft een stuiterbak. Als ik er iets aan moest doen zou ik een relatief slappe schokdemper ipv de spiraalveren er op zetten en de bladveren vervangen voor reactiestangen. Dan krijg je een aanhanger die puur door zijn slappe vering zakt als je door een kuil / over een bult gaat.
Probleem is dat je er dan weer geen 750 kilo in wilt leggen. Dan moet je weer verstelbare dempers nemen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_74207285
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 18:16 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

De as ligt bovenop de bladveren. Blokken er tussen en je verlaagt de aanhanger dus.
Bedenk wel dat deze aanhangers nooit stabiel kunnen worden, het is immers een ontzettend licht ding dat met hoge snelheid over oneffenheden geslingerd wordt. Dat blijft niet op de weg plakken.
Enige mogelijkheid om het echt stabiel te krijgen is gewicht er in gooien.
Je verlaagd ze inderdaad met ophoogblokken. Meestal doe je deze conversie met jeepjes, vandaar dat ik ze ophoogblokken noem.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 23:04:28 #12
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74207381
Ik gebruik ze op Volvo 300's dus ik noem ze verlaagblokken
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_74212573
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 16:12 schreef Hr-Flip het volgende:
Kleinere bandjes onder zetten
Denk het ook.
Dit lijkt mij een "ex-vouwwagen" aanhanger en vouwwagens hebben meestal wat kleinere wielen.
Oftewel: Volgens mij zijn dit niet de standaard wielen voor dit chassis.
pi_74214107
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 04:23 schreef vannelle het volgende:

[..]

Denk het ook.
Dit lijkt mij een "ex-vouwwagen" aanhanger en vouwwagens hebben meestal wat kleinere wielen.
Oftewel: Volgens mij zijn dit niet de standaard wielen voor dit chassis.
Het is volgensmij geen ex-vouwwagen, de bak is volledig van metaal en bestaat uit aan elkaar gelaste platen.
De as wat eronder zit is afkomstig van een vw caddy.

Kleinere wielen c.q. banden was inderdaad ook een optie.
Had er eventueel aan gedacht om de bladveren om te draaien, dit heb ik al eens gezien op een jeep wat ze hadden verlaagd maar of dit nu stevig is?
pi_74229436
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 17:05 schreef Broertie het volgende:

[..]

Heb nog nooit een ongeveerde aanhanger gezien, tegenwoordig hebben ze allemaal torsieassen, dan lijken ze ongeveerd. Als een anhanger ongeveerd is, gaat 'ie juist wel stuiteren, de vering vangt de oneffenheden in de weg op. Vergelijk het maar met een auto....
Ik rij dagelijks met Ongeveerde aanhangers, die stuiteren idd maar ik zou nooit meer anders willen! het rijdt gewoon veel beter.
  zondag 1 november 2009 @ 20:15:19 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_74288554
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 16:50 schreef blup het volgende:

[..]

Dat lijkt me het makkelijkste. Meeste aanhangers zijn trouwens ongeveerd, snap sowieso 't nut van bladveren/spiraalveren combi niet echt, 't zooitje gaat er alleen maar van stuiteren.
knap dan zie jij veel zelfbouw? ik zie alleen met torsie vering voorbij komen

en springen komt omdat het kleine aanhangertjes zijn
pi_74288953
Je kunt ook heel je bak vol met water gieten, en als je er iets in wilt doen al het water weg laten stromen. Volgens mij kan hier met gemak een litertje of 400-500 in.
pi_74294882
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:15 schreef T42 het volgende:

[..]

knap dan zie jij veel zelfbouw? ik zie alleen met torsie vering voorbij komen

en springen komt omdat het kleine aanhangertjes zijn
Mijn tendemasser springt ook
  † In Memoriam † zondag 1 november 2009 @ 21:56:47 #19
25682 2cv
Niet subtiel
pi_74295234
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:23 schreef Geqxon het volgende:
Je kunt ook heel je bak vol met water gieten, en als je er iets in wilt doen al het water weg laten stromen. Volgens mij kan hier met gemak een litertje of 400-500 in.
Volgens mij stroomt dat er vanzelf weer uit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_74305422
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:56 schreef 2cv het volgende:

[..]

Volgens mij stroomt dat er vanzelf weer uit.

Nee hoor ... elke keer dat 't regent moet je hozen
Calm down, please!
  maandag 2 november 2009 @ 16:42:18 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_74319916
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:51 schreef bietelboer het volgende:

[..]

Mijn tendemasser springt ook
mijn boot trailer van 100kg niet
pi_74324287
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:42 schreef T42 het volgende:

[..]

mijn boot trailer van 100kg niet
Hmm mijn post was niet helemaal compleet zie ik

"bij een drempeltje" moest er nog bij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')