quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:25 schreef Trannellius het volgende:
Een zuiver hypothetisch verhaal ter illustratie:
Mercedes brengt een nieuw type auto op de markt. Supermooi vorm gegeven, rijdt lekker, rijdt zuinig en is schoner dan menig andere auto. Kortom, de natte droom van vrijwel elke autoliefhebber. Mercedes heeft er duizenden van gemaakt en die allemaal opgeslagen in een oude hal om te wachten op de verkoop. Toezicht wordt er niet gehouden, Mercedes vertrouwt de mensheid.
Echter wordt op een gegeven moment een voor een de auto's gestolen. Ze komen er achter dat het niet 1 bende is, maar honderden particulieren die er telkens eentje stelen voor eigen gebruik. Wanneer er een paar worden opgepakt, komen ze met het argument dat "ze anders toch niet zo'n auto hadden gekocht".
Vrijwel iedereen zou hier zeggen dat de betreffende personen gewoon achter slot en grendel gezet moeten worden.
Als je dit geval vertaalt naar software- en muziekpiraterij, dan is opeens de grote massa een andere mening toebedeeld. Mensen menen recht te hebben om de laatste cd van Little Wayne te mogen bezitten, enkel omdat ze elke maand hun abonnement van de ISP betalen.
Klacht: mensen die klagen dat ze geld zouden moeten betalen voor downloaden van muziek danwel software zijn te achterlijk voor woorden.
Ik denk dat je het juist zo simpel moet zien. Iemand maakt een product, en je maakt er gebruik van zonder te betalen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:27 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat, TS. Deze discussie is wel iets ingewikkelder dan je het laat voorkomen.
Maar het is het niet. Dus je vergelijking loopt mank.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:29 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Maar zou het wel moeten zijn.
quote:Op donderdag 9 april 2009 10:29 schreef Trannellius het volgende:
Een dag of twee geleden hoorde ik voor het eerst het nummer Start trekking through the universe op de radio. Eerste keer vond ik het wel geinig, dus maar gedownload
Concentreer je niet op dat verschil. Voor mijn punt is dat niet van belang.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:29 schreef Lux0rious het volgende:
Wanneer je software download, kopiëer je het. Dit is dus iets anders als in jouw eerste voorbeeld. Daar wordt er gestolen en is er dus naast de gemiste inkomsten ook een missende auto. Hier zit wel dergelijk een verschil tussen.
Muah. Je luistert toch ook radio zonder er voor te betalen? Verdienmodellen zijn niet zo 1-op-1 zoals jij je dat voorstelt.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:28 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Ik denk dat je het juist zo simpel moet zien. Iemand maakt een product, en je maakt er gebruik van zonder te betalen.
Goed punt. Ik heb dan ook best veel gedownload in de loop der tijd, maar ik ben van mening veranderd. En heb inmiddels ook de cd's die ik goed vond gekocht, en de rest van de mp3's weg geflikkerd.quote:
Dat is wel van belang. Als je vergelijkingen gaat maken, maak ze dan góéd of maakt ze níét.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:32 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Concentreer je niet op dat verschil. Voor mijn punt is dat niet van belang.
Volkswagenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |