Ik denk het wel. Je weet wat ik bedoel met de zomen ompersen? Dat je zegmaar aan de achterkant de zomen uit elkaar drukt met je vinger en ze strak perst met je strijkijzer? Ik vermoed dat ze bedoelen dat je op dat moment de zoomband ertussen strijkt.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 21:31 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Dus dan eerst die lappen aan elkaar zetten en daarna de zomen met zoomband doen? Of begrijp ik je nou verkeerd?
Ik heb het gedeeltelijk geleerd van mijn moeder, toen een tijdje zelf gewoon doen en daarvan leren. Daarna heb ik nog een tijd op naailes gezeten en nu leer ik vooral door samen met anderen te naaien, als ik ergens niet kom kom je er samen vaak wel uit.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 14:28 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Ik wil ook leren naaien! Heb een naaimachine, maar kan er echt niks mee.. Heb een paar avonden op een naaicursus gezeten, maar hier ben ik niet tot de naaimachine gekomen haha..
Hoe hebben jullie leren naaien? Ik wil graag bikini's leren maken..
Het is vooral een kwestie van oefenen!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 14:28 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Ik wil ook leren naaien! Heb een naaimachine, maar kan er echt niks mee.. Heb een paar avonden op een naaicursus gezeten, maar hier ben ik niet tot de naaimachine gekomen haha..
Hoe hebben jullie leren naaien? Ik wil graag bikini's leren maken..
quote:
Misschien bij de Xenos, Wibra, Zeeman, Action. Dat soort tentenquote:Op vrijdag 12 februari 2010 20:40 schreef maok het volgende:
Weet iemand trouwens waar je goedkoop stofscharen kunt kopen? Ik zag dat ze bij de IKEA stofscharen van ¤4,50 hebben, zou dat de goedkoopste optie zijn? Ik wil er een paar voor het textielcafé kopen maar ik probeer dat soort dingen vanuit de inkomsten van het café te kopen en het budget is even op tot er weer een paar keer is geweest.
[ link | afbeelding ]
Ik ben net nog even bij de action geweest, ik heb daar wel kleine schaartjes (eigenlijk kinder knutselschaartjes) met een puntje gekocht voor ¤0,52/stuk gekocht maar helaas hadden ze verder alleen andere kleine kinderschaartjes ed. Wibra is inderdaad ook nog een goede, daar hebben ze sowieso ook altijd wel wat naaispulletjes.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 20:46 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Misschien bij de Xenos, Wibra, Zeeman, Action. Dat soort tenten
Oe, ik zie ook deze staan voor maar ¤2,99, volgens mij kun je die 2 grote scharen prima als stofschaar gebruiken, nog goedkoper.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 20:47 schreef Stiemie het volgende:
Maok hier hebben ze online stofscharen voor 2,99. Al heb ik geen idee wat de verzendkosten zijn.
http://www.budgetland.nl/huishoudartikelen-kleinvak-c-29_112.html
Kragen zijn en blijven lastige dingen. Ik kan het ook niet goed uitleggen zonder dat ik 't in m'n handen hebquote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:58 schreef Lillyfield het volgende:
Ik heb een vraagje... ben echt helemaal nieuw met het naaien en bepaalde termen begrijp ik dus ook niet.
Ik ben bezig met een bolerojasje met een kraag maar nu ben ik op het punt gekomen in het boekje (gewoon een knipmode) waar ik helemaal niks van begrijp (en mijn moeder ook niet, en die heeft iets meer ervaring)
Ze zeggen het volgende:
Stik de kraagdelen op elkaar, laat de aanzetrand open. keer de kraag. Leg de naden onder de onderkraag. Stik de onderkraag langs de aanzetnaad door.
Rijg de kraag dubbel op de goede kant langs de hals, laat hierbij de naad aan de voorrand voorpanden uitsteken.
Waarschijnlijk klinkt het voor jullie allemaal super logisch, maar als ze op een gegeven momenst zeggen; leg de naden onder de onderkraag heb ik al sowiets van dat is toch ruimtelijk gezien onmogelijk.
Ow misschien wel handig om te weten, er komt ook een voering in. Dus de naden zijn later niet meer te zien. Maar als ik dit stukje niet doe zit ik straks toch een naad te maken met de voering die dan 4 dubbel is. En telkens als ik iets bedenk wat het zou kunnen zijn loop ik weer tegen een ander probleem aan.
Of bedoelen ze dan met rijg de kraag dubbel toch die dubbele naad van de kraag?
quote:[Stik de kraagdelen op elkaar, laat de aanzetrand open. keer de kraag. Leg de naden onder de onderkraag. Stik de onderkraag langs de aanzetnaad door.
Rijg de kraag dubbel op de goede kant langs de hals, laat hierbij de naad aan de voorrand voorpanden uitsteken.
Een overlockmachine is voor de afwerking van naden. Hij maakt een soort zigzagsteek en snijdt direct het randje daarbuiten af. Kijk maar eens aan de binnenkant van kleding stukken uit de winkel, bijvoorbeeld de naden aan de binnenkant van broekspijpen. Je kunt er dus profesioneel naden mee afwerken en ook lekker snel. Met een naaimachine kun je trouwens ook prima naadjes afwerken maar dat kost vaak iets meer tijd en ziet er minder profesioneel uit (maar goed meestal zitten die naden toch maar aan de binnenkant). Ik heb er geen maar ik mis hem ook niet.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:30 schreef Sandous het volgende:
Hoi dames,
Na al deze leuke dingen gezien te hebben wil ik ook weer aan de slag. Ik kan net met moeite na 20 minuten een hele strook rechtnaaien. Steken en zigzaggen en ga zo maar door, dat is abracadabra voor mij. Maar goed...
Ik heb dus een naaimachine thuis.. gewoon een simpele, daar ga ik dus hard op oefenen. Alleen hebben ze hier bij ons binnenkort een aanbieding van een overlockmachine (waar je drie of meerdere garen kunt plaatsen of zo). hij is maar 75 euro.
Wat is het verschil tussen een naaimachine en een overlockmachine?
& als ik er toch vaker mee ga werken, heb ik op den duur (als ie veel voordelen heeft) een overlock gebruiken.
THNx!! voor de antwoorden alvast
Goede tipquote:Op zaterdag 13 februari 2010 18:04 schreef Stiemie het volgende:
Maok ik heb trouwens ooit een stofschaar cadeau gekregen toen ik ergens stof kocht. Staat op het metalen deel reclame op voor stoffenplaza.nl Misschien een mailtje aan wagen om te vragen of ze er een paar beschikbaar willen stelllen?
Laatst was je toch ook op zoek naar bv. patroonpapier en patronen? Wie weet zijn er meer bedrijven of lokale winkels te vinden die met materiaal willen sponsoren?! Als je bv. leuke en eenvoudige patronen van de lokale fourniturenwinkel of een webwinkel neerlegt, trekken zij wellicht klanten via jouw naaicafe?quote:
Het ligt een klein beetje lastig, ik organiseer het vanuit een kerk en daarom wil ik het niet te commercieel maken, zoiets als die scharen vind ik nog wel kunnen maar ik moet nog even kijken (en overleggen) hoe ver ik kan gaan. Folders neer leggen vind ik te ver gaan maar materialen waar een logo op staat kan denk ik wel.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:46 schreef Yvonnetje het volgende:
Leuke tas Miss!![]()
[..]
Laatst was je toch ook op zoek naar bv. patroonpapier en patronen? Wie weet zijn er meer bedrijven of lokale winkels te vinden die met materiaal willen sponsoren?! Als je bv. leuke en eenvoudige patronen van de lokale fourniturenwinkel of een webwinkel neerlegt, trekken zij wellicht klanten via jouw naaicafe?
quote:Op maandag 15 februari 2010 16:54 schreef Bianca1976 het volgende:
Is er misschien iemand van jullie in het bezit van de patronen van farbenmix, dan bijv de redondo en laguna rok?
Nou uiteindelijk is het me zelf ook al gelukt (hij is namelijk al afquote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:44 schreef Idril-2 het volgende:
Nou ik doe een poging.
[..]Je hebt twee kraagdelen (zeg maar wat je bij een blouse omslaat). Je legt ze met de goede kanten op elkaar en naait ze aan elkaar - de korte zijkant, de lange kant die achterlangs gaat en de andere korte zijkant. De kant die bij je nek zit (halskant) NIET naaien. De stof van de naadtoeslag moet je waarschijnlijk afknippen. Als het een puntige kraag is, bij de punt tot vlak bij het stiksel. Dan kan je de kraag binnenstebuiten doen, de goede kant van de stof zit dan weer buiten. check even of de kraagpuntjes mooi zijn, anders de naadtoeslag nog een beetje afknippen. Leg de naden onder de onderkraag: in dit geval niets van aantrekken. Nu de kraag even strijken en smal doorstikken, een paar millimeter van de vouwrand. Ook nu weer de halskant die je net open hebt gelaten, niet naaien. Aan de halskant waar de naad moet komen, de twee delen op elkaar rijgen. Je hebt nu inderdaad 2 lagen stof en waar de naad zit, vier lagen. Komt altijd goed :-) Nu komt een lastig stukje, want je wilt van iets wat plat is, iets in 3D maken. De halskant van de kraag, waar je net de twee helften op elkaar hebt geregen, moet langs het voorpand, achterpand en andere voorpand gemaakt worden. Als het goed is heb je naaitekentjes, zoiets: _|_. Normaal gesproken is er één voor elke schoudernaad van je jasje, en op de voorpanden van je jasje aan elke kant één waar de kraag eindigt. (of die eindigt middenvooor dan is dat je mikpunt).
Dit moet je heel goed spelden (spelden dwars op het stiksel plaatsen, dan kan je beter de ronding erin krijgen. Dit vastnaaien is een heel secuur werkje, ik moet ook regelmatig een stukje over doen. Naaien gaat het makkelijkst als je de kant van het jasje boven hebt, dan kan je eventuele kreukeltjes voorkómen.
Je spelden zitten dus aan de binnenkant van de halsrand van het jasje, niet op de kraagkant.
Succes ermee!
quote:Op maandag 15 februari 2010 19:00 schreef MissMSX het volgende:
Ik pimp nog weer even met een maaksel
Als jullie het zat zijn hoor ik het wel he?
[ afbeelding ]
Moet alleen de bovenkant van de kop nog dichtnaaien en de kop aan het lijfje. Heb net kromme naalden besteld, dus dat kan ik over een paar dagen pas doen.
een nieuw kraamkadootje?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 10:00 schreef maok het volgende:
Die kat is schattig.
Bij de Lidl zijn volgende week ofzo ook weer naaimachines in de aanbieding.
Ik heb zelf ook weer wat dingen gemaakt, het is een cadeautje voor fok!ers dus kan ik het nog niet laten zien. Ik ben alleen een foto vergeten te maken voor het inpakken, misschien dat ik het maar even opnieuw moet in pakken, ik vind het eigenlijk wel leuk om van alles wat ik maak foto's te hebben.
Preciesquote:
Dat dus, (toen een ding met opbergvakjes van de stof van de babykamer met daar allemaal kleine cadeautjes in zoals knuffeltjes en spuuglapjes). Ik heb nu weer iets anders gemaakt.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 10:38 schreef Stiemie het volgende:
Oh ja Maok je had vorige keer toch ook zo'n leuk cadeautje gemaakt voor freecell? Of ben ik nou in de war met iemand anders?
Je kunt ook naar de bieb, daar kun je ook copieëren, (maar daar vind je waarschijnlijk ook alleen maar de bladen en niet de losse patronen)quote:Op dinsdag 16 februari 2010 10:38 schreef Bianca1976 het volgende:
Knor Ik zou ze wel willen maken, maar ik vind 6-8 euro veel geld voor 1 patroon. Stel dat je het dan geen leuke rok vind. Dan gaat de lol van zelf maken voor mij er een beetje af. Ben meer iemand vd bladen, die ik vaak via marktplaats koop. Dus dacht misschien is er iemand die em die em wil delen/overtekenen ofzo
quote:Op dinsdag 16 februari 2010 10:38 schreef Bianca1976 het volgende:
Knor Ik zou ze wel willen maken, maar ik vind 6-8 euro veel geld voor 1 patroon. Stel dat je het dan geen leuke rok vind. Dan gaat de lol van zelf maken voor mij er een beetje af. Ben meer iemand vd bladen, die ik vaak via marktplaats koop. Dus dacht misschien is er iemand die em die em wil delen/overtekenen ofzo
quote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:48 schreef Bianca1976 het volgende:
Een kleurencopy is ook veels te prijzig en zeker niet de bedoeling. Dacht zelf gewoon aan overtrekken op papier. Het zijn toch bij beide rokjes maar 2 delen. En patroonp-apier weegt bijna niks.
Zal zelf wel eens aan de pruts gaan met een spiraal zelf te maken.
Zal eens in de gaten houden of ze weer een acie hebben bij FM.
In de bieb hebben ze heir alleen knippies. En daar heb ik zelf de meesten wel van. Dus dat is geen optie
Er is ook poeder wat met strijken plakt. Dus een lapje op de goede plek, poeder ertussen en strijken, dan zit het lapje vastgeplakt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 13:47 schreef alors het volgende:
hey misschien kunnen jullie mij wel helpen. Ik heb een kledingstuk met een scheur, dat 'hoort' zo. Alleen ben ik bang dat ik blijf haken en hij uitscheurt. Daarom wil ik er wat achter strijken zodat je de scheur wel ziet, maar hij niet meer open is.
Het is een redelijk dunne blouse van spijkerkatoen. Wat moet ik dan kopen? Ik zie vliesstof, maar het lijkt wel alsof je daar zelf nog een stof achter moet plakken. Ik ben meer op zoek naar een dun stukje katoen wat ik erachter kan strijken.. Bestaat dat? En hoe heet dat? En waar vind ik het?
Alvast bedankt!
Inderdaadquote:Op woensdag 17 februari 2010 14:05 schreef mijsje het volgende:
Mooi Maok! Was het voor de kleine van Freecell en Tara? (naar de naam kijkend...)
Wel erg leuke knoopjes, maar 2 euro voor een knoopje gaat me toch echt te verquote:Op zondag 21 februari 2010 22:46 schreef Stiemie het volgende:
Heel leuk geworden miss msx!
En ik kwam nog een geweldige site tegen: http://www.funnybutton.nl/ Ik hou ervan om met simpele dingetjes zoals knoopjes, applicaties en vilt simpele kleding op te leuken en deze site is perfect!
Volgens mij breekt het wel vrij snel, maar het is wel makkelijk om te maken, de klei bak je in de oven.quote:Op maandag 22 februari 2010 06:41 schreef Stiemie het volgende:
Ja ik zag ook dat er fimo-knoopjes tussen zitten. Is dat zelf maken moeilijk? En zijn de knoopjes dan stevig genoeg om op bv kinderkleding te gebruiken of is dat te kwetsbaar?
Missschien leuk voor een workshop in je naaicafe? Ik ga ook eens bij de hema kijken binnenkort.
Ik had nog wel willen gaan maar ik heb nog zoveel stofjes liggen dat ik maar niet ben gegaan.quote:Op woensdag 24 februari 2010 19:51 schreef ChipsZak. het volgende:
Zijn er hier ook nog mensen naar de stoffenbeurs geweest? [in Groningen]
Ik wel. Heb er 8 meter stof/satijn gekocht, voor over een hoepelrok.
Lijkt geborduurd, ik heb zelf geen borduurmachine maar ik maakt wel van dit soort dingen:quote:Op woensdag 24 februari 2010 19:49 schreef MissMSX het volgende:
Ik kwam toevallig op deze site: http://www.anomis-kids.nl/
Erg leuke dingen, o.a. dit
[ afbeelding ]
Maaaaaaaaaaaaar, nu ben ik erg benieuwd hoe ze dat stiksel van die beestjes maken. Met wat voor apparaat kan je dat doen?
Ik ga hem zonder locksteek maken, het is een jurkje wat met gewone naadjes volgens mij ook best leuk is. Heb je trouwens vakantie? Het textielcafé gaat vanavond gewoon door dus als je zin hebt om te komen...quote:Op donderdag 25 februari 2010 09:19 schreef Boadicea het volgende:
Kan je anders voor de lockstukjes niet nog eens op het modeatelier langs maok? Als je zeker weet dat je het in 1 avond dan kan doen?
Ik heb vakantie, en het is inderdaad al even door mijn hoofd geschoten... Ik zal eens even overleggen hier...quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:58 schreef maok het volgende:
[..]
Ik ga hem zonder locksteek maken, het is een jurkje wat met gewone naadjes volgens mij ook best leuk is. Heb je trouwens vakantie? Het textielcafé gaat vanavond gewoon door dus als je zin hebt om te komen...
quote:Op zondag 21 februari 2010 22:46 schreef Stiemie het volgende:
Heel leuk geworden miss msx!
En ik kwam nog een geweldige site tegen: http://www.funnybutton.nl/ Ik hou ervan om met simpele dingetjes zoals knoopjes, applicaties en vilt simpele kleding op te leuken en deze site is perfect!
Zo'n 3 a 4 mensen per keer, maar ik heb nog geen promotie gedaan buiten de kerk. Binnekort komt er een folder uit met activiteiten aan het einde van maart/ begin april (rond pasen dus) die wordt door de hele buurt verspreid en verder komt er nog wel een keer een stukje in een huis aan huisblad. Maar zo met 3 a 4 mensen is het ook al gezellig. Eigenlijk is de ruimte ook maar voor maximaal 8 a 12 mensen te gebruiken, als het groter wordt moeten we verhuizen naar een zaaltje dat wat minder gezellig is dan het café waar we nu in zitten.quote:Op maandag 1 maart 2010 17:09 schreef Yvonnetje het volgende:
Ziet er leuk uit Sandous! Ik maak weleens dingen in opdracht (overigens voor zeer minimaal uurloon omdat de prijzen anders onredelijk worden voor de 'klant') maar heb nog nooit kleding gemaakt. Daarbij denk ik dat als je gaat voor kwalitatief goede stof en zo'n superlange & wijde rok maakt je ook flink wat geld kwijt bent!
Lijkt me een lastige keuze Maok. Persoonlijk denk ik; wat is nou helemaal 1 euro. Daarbij vind ik het idd professioneler staan om er wat entree voor te betalen: zeker omdat je een aantal materialen gewoon van daar mag gebruiken! Ik vind er iig niks mis mee.
Begint het inmiddels een beetje te lopen?
Leuk!quote:Op maandag 1 maart 2010 08:50 schreef saaw het volgende:
Sandous, ik kwam dit nog tegen. Geen patroon oid bij maar imo wel een stoer ding!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien dat je er iets aan hebt ter inspiratie.
Iets met asymmetrische laagjes lijkt me ook wel leuk.
Er zit gewoon meer tijd in dan je denkt, tenzij je pro bent.. maar ja, die zijn dan weer zo duur omdat ze pro zijn!quote:Op maandag 1 maart 2010 21:37 schreef Sandous het volgende:
Anders zoek ik verder. Kreeg net een mailtje van een dame die ze wil maken voor me voor 180 euro pstuken al het materiaal van mij.. Is het werkelijk zo duur?
Nou ja dan is het dus te vergelijken met h&mquote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:05 schreef knorretje het volgende:
Je kan de prijzen nooit vergelijken met standaard prijzen uit de winkels, daar kun je als thuisnaaister gewoon niet tegenop naaien (ja misschien dat je het soms red en dan erg slecht afgewerkt met pruts/flut stoffen)
Het is absoluut niet zo dat ik het niet zou willen proberen, maar ik vind het nogal een grote gok om ja te zeggen als dan vervolgens blijkt dat het niks wordt (omdat ik a; niet heel veel ervaring heb in het maken van kleding, b; eigenlijk altijd eerst een proefversie wil maken voordat ik iets voor geld doe, maar dat lijkt me met dit project praktisch onmogelijk)... Dan zou ik dus geld, stof, tijd en hoop verprutsenquote:Op maandag 1 maart 2010 21:37 schreef Sandous het volgende:
Yvonnetje, is dat een voorzichtige jaheheh ik moet die dingen gewoon hebben, ben al 3 steden afgegaan, maar niks langs te vinden. Ik heb zelfs voorbeelden van rokken thuis, de stof en alle accessoires stuur ik natuurlijk mee (behalve draad omdat ik daar gewoon geen verstand van heb).
Amsterdam dus, vandaar mijn tips van vanochtendquote:Op maandag 1 maart 2010 21:37 schreef Sandous het volgende:
Maok, ik vind een euro juist leuk en symbolisch, men weet toch dat er meer geld in wordt gestoken. Voor 3 euro zou ik het ook normaal vinden. Maoke wat gaaf zo een cafe, wil ik hier in Amsterdam ook wel!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |