abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 februari 2010 @ 09:38:31 #201
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_77723898
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 21:31 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Dus dan eerst die lappen aan elkaar zetten en daarna de zomen met zoomband doen? Of begrijp ik je nou verkeerd?

Ik denk het wel. Je weet wat ik bedoel met de zomen ompersen? Dat je zegmaar aan de achterkant de zomen uit elkaar drukt met je vinger en ze strak perst met je strijkijzer? Ik vermoed dat ze bedoelen dat je op dat moment de zoomband ertussen strijkt.
Geluk is een richting, geen punt
  zondag 7 februari 2010 @ 19:49:08 #202
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_77739421
Ja dat je zeg maar aan de achterkant de zoom weer naar de stof terug vouwt waar die van is en dan zoomband erop. Hmm ga eens kijken hoe dat eruit zou zien.
pi_77917964
hey misschien kunnen jullie mij wel helpen. Ik heb een kledingstuk met een scheur, dat 'hoort' zo. Alleen ben ik bang dat ik blijf haken en hij uitscheurt. Daarom wil ik er wat achter strijken zodat je de scheur wel ziet, maar hij niet meer open is.
Het is een redelijk dunne blouse van spijkerkatoen. Wat moet ik dan kopen? Ik zie vliesstof, maar het lijkt wel alsof je daar zelf nog een stof achter moet plakken. Ik ben meer op zoek naar een dun stukje katoen wat ik erachter kan strijken.. Bestaat dat? En hoe heet dat? En waar vind ik het?

Alvast bedankt!
know'm sayin?
word? word.
pi_77919604
Ik wil ook leren naaien! Heb een naaimachine, maar kan er echt niks mee.. Heb een paar avonden op een naaicursus gezeten, maar hier ben ik niet tot de naaimachine gekomen haha..

Hoe hebben jullie leren naaien? Ik wil graag bikini's leren maken..
pi_77919983
Trouwens, ik zag een naaiwinkeltje en daar heb ik het gevonden
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 18:31:29 #206
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77927804
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:28 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Ik wil ook leren naaien! Heb een naaimachine, maar kan er echt niks mee.. Heb een paar avonden op een naaicursus gezeten, maar hier ben ik niet tot de naaimachine gekomen haha..

Ik heb het gedeeltelijk geleerd van mijn moeder, toen een tijdje zelf gewoon doen en daarvan leren. Daarna heb ik nog een tijd op naailes gezeten en nu leer ik vooral door samen met anderen te naaien, als ik ergens niet kom kom je er samen vaak wel uit.

Als je bikini's wilt leren naaien zou ik eerst proberen of je met niet rekbare stofjes kunt werken, die tricostofjes zijn namelijk best lastig in het begin. Verder zou ik vooral goed kijken hoe een bikini uit de winkel in elkaar zit.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  vrijdag 12 februari 2010 @ 18:43:04 #207
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_77928143
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:28 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:

Het is vooral een kwestie van oefenen!
Ik heb op de naaimachine van mijn moeder kussenhoezen leren maken (van haar dus). Dat verliep allemaal nogal moeizaam omdat ik niet eens recht kon stikken Ik vond het wel leuk en ben gewoon thuis gaan oefenen. Een patchwork tafelkleed gemaakt en zo recht leren naaien en steeds verder uitgebreid met verschillende patronen en technieken.
Met internet kom je een heel eind Als je patronen maakt die anderen bv. op hun blog hebben kan je hulp vragen als je er niet uitkomt, evt. m.b.v. foto's van waar je vastloopt. Erg handig!
pi_77932268
Mijn eerste echte naaiproject in jaren. Met m'n nieuwe machientje gedaan
Ik ben er zo trots op

Met voering

Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 12 februari 2010 @ 20:34:59 #209
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77932423
Leuk , Is dat IKEA stof?
pi_77932602
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:34 schreef maok het volgende:
Leuk , Is dat IKEA stof?

Ze hadden zoveel leuke stofjes
50.000 O+
  vrijdag 12 februari 2010 @ 20:40:25 #211
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77932694
Weet iemand trouwens waar je goedkoop stofscharen kunt kopen? Ik zag dat ze bij de IKEA stofscharen van ¤4,50 hebben, zou dat de goedkoopste optie zijn? Ik wil er een paar voor het textielcafé kopen maar ik probeer dat soort dingen vanuit de inkomsten van het café te kopen en het budget is even op tot er weer een paar keer is geweest.

pi_77932971
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:40 schreef maok het volgende:
Weet iemand trouwens waar je goedkoop stofscharen kunt kopen? Ik zag dat ze bij de IKEA stofscharen van ¤4,50 hebben, zou dat de goedkoopste optie zijn? Ik wil er een paar voor het textielcafé kopen maar ik probeer dat soort dingen vanuit de inkomsten van het café te kopen en het budget is even op tot er weer een paar keer is geweest.

[ link | afbeelding ]
Misschien bij de Xenos, Wibra, Zeeman, Action. Dat soort tenten
50.000 O+
pi_77933027
Maok hier hebben ze online stofscharen voor 2,99. Al heb ik geen idee wat de verzendkosten zijn.

http://www.budgetland.nl/huishoudartikelen-kleinvak-c-29_112.html
  vrijdag 12 februari 2010 @ 20:51:49 #214
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77933222
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:46 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Misschien bij de Xenos, Wibra, Zeeman, Action. Dat soort tenten
Ik ben net nog even bij de action geweest, ik heb daar wel kleine schaartjes (eigenlijk kinder knutselschaartjes) met een puntje gekocht voor ¤0,52/stuk gekocht maar helaas hadden ze verder alleen andere kleine kinderschaartjes ed. Wibra is inderdaad ook nog een goede, daar hebben ze sowieso ook altijd wel wat naaispulletjes.

Een grote huishoudschaar kan trouwens toch prima als stofschaar (als je er verder geen papier mee gaat knippen)?
  vrijdag 12 februari 2010 @ 20:55:03 #215
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77933374
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:47 schreef Stiemie het volgende:
Maok hier hebben ze online stofscharen voor 2,99. Al heb ik geen idee wat de verzendkosten zijn.

http://www.budgetland.nl/huishoudartikelen-kleinvak-c-29_112.html
Oe, ik zie ook deze staan voor maar ¤2,99, volgens mij kun je die 2 grote scharen prima als stofschaar gebruiken, nog goedkoper.

EDIT, wel een beetje te hoge bezorgkosten, als ik het goed lees ¤ 6,95 + 2,95
Maar als ze daar te krijgen zijn voor dat geld moet zoiets ook wel ergens anders te krijgen zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door maok op 12-02-2010 21:00:33 ]
pi_77934803
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:58 schreef Lillyfield het volgende:
Ik heb een vraagje... ben echt helemaal nieuw met het naaien en bepaalde termen begrijp ik dus ook niet.
Ik ben bezig met een bolerojasje met een kraag maar nu ben ik op het punt gekomen in het boekje (gewoon een knipmode) waar ik helemaal niks van begrijp (en mijn moeder ook niet, en die heeft iets meer ervaring)
Ze zeggen het volgende:
Stik de kraagdelen op elkaar, laat de aanzetrand open. keer de kraag. Leg de naden onder de onderkraag. Stik de onderkraag langs de aanzetnaad door.
Rijg de kraag dubbel op de goede kant langs de hals, laat hierbij de naad aan de voorrand voorpanden uitsteken.

Waarschijnlijk klinkt het voor jullie allemaal super logisch, maar als ze op een gegeven momenst zeggen; leg de naden onder de onderkraag heb ik al sowiets van dat is toch ruimtelijk gezien onmogelijk.
Ow misschien wel handig om te weten, er komt ook een voering in. Dus de naden zijn later niet meer te zien. Maar als ik dit stukje niet doe zit ik straks toch een naad te maken met de voering die dan 4 dubbel is. En telkens als ik iets bedenk wat het zou kunnen zijn loop ik weer tegen een ander probleem aan.
Of bedoelen ze dan met rijg de kraag dubbel toch die dubbele naad van de kraag?
Kragen zijn en blijven lastige dingen. Ik kan het ook niet goed uitleggen zonder dat ik 't in m'n handen heb
pi_77951017
Wat is in de praktijk het verschil tussen katoenen en polyester naaigaren? Dus wanneer kies je beter voor het een dan het ander?
50.000 O+
pi_77951821
Katoen is doorgaans iets minder sterk dan polyester. Je gebruikt het voor stoffen met weinig of geen elasticiteit (katoen, linnen).

Polyester gebruik je voor alles waar ook maar enige rek in zit, 't rekt een beetje. Maar: ik héb wel eens polyester garen weggestreken (smolt door de hitte). Voor patchwork, waarbij ik ieder naadje wat ik genaaid heb platstrijk, gebruik ik daarom alleen katoen.Polyester neemt geen verf op - voor als je het kledingstuk ooit zou willen verven.

En verder geldt: altijd beide draden hetzelfde garen, je krijgt spijt als je even snel iets naait met een heel ander garen in je spoeltje. Uitzondering als je siergaren gebruikt. Dat gaat niet goed als je 't op een spoeltje draait. Voor een klein stukje draai ik een klein beetje van de goede draad met de hand om een spoeltje.
pi_77951983
Ah, dan zal ik toch nog wat polyester garen in huis gaan halen. Je weet immers maar nooit
Dankjewel
50.000 O+
pi_77952578
Nou ik doe een poging.
quote:
[Stik de kraagdelen op elkaar, laat de aanzetrand open. keer de kraag. Leg de naden onder de onderkraag. Stik de onderkraag langs de aanzetnaad door.
Rijg de kraag dubbel op de goede kant langs de hals, laat hierbij de naad aan de voorrand voorpanden uitsteken.
  • Je hebt twee kraagdelen (zeg maar wat je bij een blouse omslaat). Je legt ze met de goede kanten op elkaar en naait ze aan elkaar - de korte zijkant, de lange kant die achterlangs gaat en de andere korte zijkant. De kant die bij je nek zit (halskant) NIET naaien.

• De stof van de naadtoeslag moet je waarschijnlijk afknippen. Als het een puntige kraag is, bij de punt tot vlak bij het stiksel.

• Dan kan je de kraag binnenstebuiten doen, de goede kant van de stof zit dan weer buiten. check even of de kraagpuntjes mooi zijn, anders de naadtoeslag nog een beetje afknippen.

• Leg de naden onder de onderkraag: in dit geval niets van aantrekken. Nu de kraag even strijken en smal doorstikken, een paar millimeter van de vouwrand. Ook nu weer de halskant die je net open hebt gelaten, niet naaien.

• Aan de halskant waar de naad moet komen, de twee delen op elkaar rijgen. Je hebt nu inderdaad 2 lagen stof en waar de naad zit, vier lagen. Komt altijd goed :-)

• Nu komt een lastig stukje, want je wilt van iets wat plat is, iets in 3D maken. De halskant van de kraag, waar je net de twee helften op elkaar hebt geregen, moet langs het voorpand, achterpand en andere voorpand gemaakt worden. Als het goed is heb je naaitekentjes, zoiets: _|_. Normaal gesproken is er één voor elke schoudernaad van je jasje, en op de voorpanden van je jasje aan elke kant één waar de kraag eindigt. (of die eindigt middenvooor dan is dat je mikpunt).
    Dit moet je heel goed spelden (spelden dwars op het stiksel plaatsen, dan kan je beter de ronding erin krijgen. Dit vastnaaien is een heel secuur werkje, ik moet ook regelmatig een stukje over doen. Naaien gaat het makkelijkst als je de kant van het jasje boven hebt, dan kan je eventuele kreukeltjes voorkómen.
    Je spelden zitten dus aan de binnenkant van de halsrand van het jasje, niet op de kraagkant.

Succes ermee!
  • pi_77955312
    Hoi dames,

Na al deze leuke dingen gezien te hebben wil ik ook weer aan de slag. Ik kan net met moeite na 20 minuten een hele strook rechtnaaien. Steken en zigzaggen en ga zo maar door, dat is abracadabra voor mij. Maar goed...

Ik heb dus een naaimachine thuis.. gewoon een simpele, daar ga ik dus hard op oefenen. Alleen hebben ze hier bij ons binnenkort een aanbieding van een overlockmachine (waar je drie of meerdere garen kunt plaatsen of zo). hij is maar 75 euro.

Wat is het verschil tussen een naaimachine en een overlockmachine?
    & als ik er toch vaker mee ga werken, heb ik op den duur (als ie veel voordelen heeft) een overlock gebruiken.

THNx!! voor de antwoorden alvast
    pi_77959852
    Maok ik heb trouwens ooit een stofschaar cadeau gekregen toen ik ergens stof kocht. Staat op het metalen deel reclame op voor stoffenplaza.nl Misschien een mailtje aan wagen om te vragen of ze er een paar beschikbaar willen stelllen?
      zaterdag 13 februari 2010 @ 19:38:07 #223
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_77962568
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 15:30 schreef Sandous het volgende:
    Hoi dames,

Na al deze leuke dingen gezien te hebben wil ik ook weer aan de slag. Ik kan net met moeite na 20 minuten een hele strook rechtnaaien. Steken en zigzaggen en ga zo maar door, dat is abracadabra voor mij. Maar goed...

Ik heb dus een naaimachine thuis.. gewoon een simpele, daar ga ik dus hard op oefenen. Alleen hebben ze hier bij ons binnenkort een aanbieding van een overlockmachine (waar je drie of meerdere garen kunt plaatsen of zo). hij is maar 75 euro.

Wat is het verschil tussen een naaimachine en een overlockmachine?
    & als ik er toch vaker mee ga werken, heb ik op den duur (als ie veel voordelen heeft) een overlock gebruiken.

THNx!! voor de antwoorden alvast
    Een overlockmachine is voor de afwerking van naden. Hij maakt een soort zigzagsteek en snijdt direct het randje daarbuiten af. Kijk maar eens aan de binnenkant van kleding stukken uit de winkel, bijvoorbeeld de naden aan de binnenkant van broekspijpen. Je kunt er dus profesioneel naden mee afwerken en ook lekker snel. Met een naaimachine kun je trouwens ook prima naadjes afwerken maar dat kost vaak iets meer tijd en ziet er minder profesioneel uit (maar goed meestal zitten die naden toch maar aan de binnenkant). Ik heb er geen maar ik mis hem ook niet.
    ¤75,- is trouwens niet duur.
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 18:04 schreef Stiemie het volgende:
    Maok ik heb trouwens ooit een stofschaar cadeau gekregen toen ik ergens stof kocht. Staat op het metalen deel reclame op voor stoffenplaza.nl Misschien een mailtje aan wagen om te vragen of ze er een paar beschikbaar willen stelllen?
    Goede tip
      zaterdag 13 februari 2010 @ 19:46:49 #224
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_77962803
    Leuke tas Miss!
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 19:38 schreef maok het volgende:
    [..]
    Goede tip
    Laatst was je toch ook op zoek naar bv. patroonpapier en patronen? Wie weet zijn er meer bedrijven of lokale winkels te vinden die met materiaal willen sponsoren?! Als je bv. leuke en eenvoudige patronen van de lokale fourniturenwinkel of een webwinkel neerlegt, trekken zij wellicht klanten via jouw naaicafe?
      zaterdag 13 februari 2010 @ 20:04:43 #225
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_77963288
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 19:46 schreef Yvonnetje het volgende:
    Leuke tas Miss!
    [..]

Laatst was je toch ook op zoek naar bv. patroonpapier en patronen? Wie weet zijn er meer bedrijven of lokale winkels te vinden die met materiaal willen sponsoren?! Als je bv. leuke en eenvoudige patronen van de lokale fourniturenwinkel of een webwinkel neerlegt, trekken zij wellicht klanten via jouw naaicafe?
    Het ligt een klein beetje lastig, ik organiseer het vanuit een kerk en daarom wil ik het niet te commercieel maken, zoiets als die scharen vind ik nog wel kunnen maar ik moet nog even kijken (en overleggen) hoe ver ik kan gaan. Folders neer leggen vind ik te ver gaan maar materialen waar een logo op staat kan denk ik wel.
    Patronen heb ik trouwens wel. Ik heb een krat vol met oude marions ed (het meeste wel wat gedateerd maar vaak kun je met moderne stof daar best leuke dingen uit maken)
    pi_77963888
    Bij de bieb kan je ook patronenbladen zoals knippie enzo lenen. Daar kan je dan kopietjes van maken

Of een briefje ophangen met de vraag naar materialen bij de plaatselijke super/ plaatselijke suffertje?
    pi_77983500
    Thanks voor de tips! Eerst maar eens de machine leren instellen.. Dat vind ik het ergste.. hihi
    pi_78022329
    Ik heb een zo'n gelijke soort scharen als die foto en de 2 grootste zijn perfect voor stof. Alleen geen idee waar ik die gekocht heb. Maar geloof dat zo'n setje idd maar 3-5 euro is. En dan kan je de kleinere versie houden voor papier knippen of naast de machien voor knippen van draadjes.
    Zou er alleen wel labels aan maken met textielcafe, anders gok ik dat je ze zo kwijt ben.
    pi_78022977
    Is er misschien iemand van jullie in het bezit van de patronen van farbenmix, dan bijv de redondo en laguna rok?
    pi_78024428
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 16:54 schreef Bianca1976 het volgende:
    Is er misschien iemand van jullie in het bezit van de patronen van farbenmix, dan bijv de redondo en laguna rok?

redondo heb ik zeker weten over de laguna twijfel ik een beetje, maar kan ik wel even nakijken, hoezo ?
    heb ze beiden, hoezo ?

ik heb overigens oa dat setje van hierboven als de ikea scharen, maar vind als ik daar tussen moet kiezen de ikea schaar veel fijner knippen, is wat zwaarder, en houdt lekker vast.

[ Bericht 8% gewijzigd door knorretje op 15-02-2010 18:00:06 ]
    pi_78026434
    Ik pimp nog weer even met een maaksel
    Als jullie het zat zijn hoor ik het wel he?

Moet alleen de bovenkant van de kop nog dichtnaaien en de kop aan het lijfje. Heb net kromme naalden besteld, dus dat kan ik over een paar dagen pas doen.
    50.000 O+
    pi_78028438
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 13:44 schreef Idril-2 het volgende:
    Nou ik doe een poging.
    [..]

• Je hebt twee kraagdelen (zeg maar wat je bij een blouse omslaat). Je legt ze met de goede kanten op elkaar en naait ze aan elkaar - de korte zijkant, de lange kant die achterlangs gaat en de andere korte zijkant. De kant die bij je nek zit (halskant) NIET naaien.

• De stof van de naadtoeslag moet je waarschijnlijk afknippen. Als het een puntige kraag is, bij de punt tot vlak bij het stiksel.

• Dan kan je de kraag binnenstebuiten doen, de goede kant van de stof zit dan weer buiten. check even of de kraagpuntjes mooi zijn, anders de naadtoeslag nog een beetje afknippen.

• Leg de naden onder de onderkraag: in dit geval niets van aantrekken. Nu de kraag even strijken en smal doorstikken, een paar millimeter van de vouwrand. Ook nu weer de halskant die je net open hebt gelaten, niet naaien.

• Aan de halskant waar de naad moet komen, de twee delen op elkaar rijgen. Je hebt nu inderdaad 2 lagen stof en waar de naad zit, vier lagen. Komt altijd goed :-)

• Nu komt een lastig stukje, want je wilt van iets wat plat is, iets in 3D maken. De halskant van de kraag, waar je net de twee helften op elkaar hebt geregen, moet langs het voorpand, achterpand en andere voorpand gemaakt worden. Als het goed is heb je naaitekentjes, zoiets: _|_. Normaal gesproken is er één voor elke schoudernaad van je jasje, en op de voorpanden van je jasje aan elke kant één waar de kraag eindigt. (of die eindigt middenvooor dan is dat je mikpunt).
    Dit moet je heel goed spelden (spelden dwars op het stiksel plaatsen, dan kan je beter de ronding erin krijgen. Dit vastnaaien is een heel secuur werkje, ik moet ook regelmatig een stukje over doen. Naaien gaat het makkelijkst als je de kant van het jasje boven hebt, dan kan je eventuele kreukeltjes voorkómen.
    Je spelden zitten dus aan de binnenkant van de halsrand van het jasje, niet op de kraagkant.

Succes ermee!
  • Nou uiteindelijk is het me zelf ook al gelukt (hij is namelijk al af
    Heb nu het achterpand aan de onderkraag genaaid en de voering aan de bovenkraag.
    En eigenlijk de 2 kragen losgelaten en met wat kleine steekjes vastgezet.

Maar ga nog wel een x je uitleg goed doorlezen en even puzzelen voor de volgende x
    pi_78031983
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 19:00 schreef MissMSX het volgende:
    Ik pimp nog weer even met een maaksel
    Als jullie het zat zijn hoor ik het wel he?

[ afbeelding ]

Moet alleen de bovenkant van de kop nog dichtnaaien en de kop aan het lijfje. Heb net kromme naalden besteld, dus dat kan ik over een paar dagen pas doen.
    die is leuk!!! Ik ken wel iemand die die heel erg leuk vindt!!! mooi gemaakt!
    pi_78033781
    Leuke kat zeg! En die tas is ook erg leuk! Is het moeilijk om zo'n tas te maken?

Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een voordelige naaimachine: ze zijn nu bij Kruidvat in de aanbieding Singer-naaimachines voor 79,95 per stuk.
    pi_78034025
    Die tas is echt heel simpel te maken. Ik heb dit patroon als basis gebruikt: http://www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/schoudertas_nl.pdf

Maar heb er wel een eigen draai aan gegeven. Vooral de voering, want ik begreep niet goed hoe ze die bedoelden in het patroon. Ik heb de voering er achteraf los ingenaaid, dus je ziet wel een naad, maar aangezien het zwart op zwart is valt dat amper op.
    50.000 O+
      dinsdag 16 februari 2010 @ 10:00:02 #236
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78048314
    Die kat is schattig.

Bij de Lidl zijn volgende week ofzo ook weer naaimachines in de aanbieding.

Ik heb zelf ook weer wat dingen gemaakt, het is een cadeautje voor fok!ers dus kan ik het nog niet laten zien. Ik ben alleen een foto vergeten te maken voor het inpakken, misschien dat ik het maar even opnieuw moet in pakken, ik vind het eigenlijk wel leuk om van alles wat ik maak foto's te hebben.
      dinsdag 16 februari 2010 @ 10:21:30 #237
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_78048805
    quote:
    Op dinsdag 16 februari 2010 10:00 schreef maok het volgende:
    Die kat is schattig.

Bij de Lidl zijn volgende week ofzo ook weer naaimachines in de aanbieding.

Ik heb zelf ook weer wat dingen gemaakt, het is een cadeautje voor fok!ers dus kan ik het nog niet laten zien. Ik ben alleen een foto vergeten te maken voor het inpakken, misschien dat ik het maar even opnieuw moet in pakken, ik vind het eigenlijk wel leuk om van alles wat ik maak foto's te hebben.
    een nieuw kraamkadootje?
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
    pi_78049223
    Knor Ik zou ze wel willen maken, maar ik vind 6-8 euro veel geld voor 1 patroon. Stel dat je het dan geen leuke rok vind. Dan gaat de lol van zelf maken voor mij er een beetje af. Ben meer iemand vd bladen, die ik vaak via marktplaats koop. Dus dacht misschien is er iemand die em die em wil delen/overtekenen ofzo
    pi_78049226
    Oh ja Maok je had vorige keer toch ook zo'n leuk cadeautje gemaakt voor freecell? Of ben ik nou in de war met iemand anders?
      dinsdag 16 februari 2010 @ 10:49:12 #240
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78049476
    quote:
    Op dinsdag 16 februari 2010 10:21 schreef E.T. het volgende:

[..]

een nieuw kraamkadootje?
    Precies
    quote:
    Op dinsdag 16 februari 2010 10:38 schreef Stiemie het volgende:
    Oh ja Maok je had vorige keer toch ook zo'n leuk cadeautje gemaakt voor freecell? Of ben ik nou in de war met iemand anders?
    Dat dus, (toen een ding met opbergvakjes van de stof van de babykamer met daar allemaal kleine cadeautjes in zoals knuffeltjes en spuuglapjes). Ik heb nu weer iets anders gemaakt.
    quote:
    Op dinsdag 16 februari 2010 10:38 schreef Bianca1976 het volgende:
    Knor Ik zou ze wel willen maken, maar ik vind 6-8 euro veel geld voor 1 patroon. Stel dat je het dan geen leuke rok vind. Dan gaat de lol van zelf maken voor mij er een beetje af. Ben meer iemand vd bladen, die ik vaak via marktplaats koop. Dus dacht misschien is er iemand die em die em wil delen/overtekenen ofzo
    Je kunt ook naar de bieb, daar kun je ook copieëren, (maar daar vind je waarschijnlijk ook alleen maar de bladen en niet de losse patronen)
    pi_78049515
    quote:
    Op dinsdag 16 februari 2010 10:38 schreef Bianca1976 het volgende:

als je ze al tweedehands vind of gekopieerden kost hij je nog rond de 5,00 euro. Immers een kopie is ook niet gratis en ik betaal er hier 4.75 voor bij de copyshop en dan nog de verzendkosten en de grote envelop. Uiteindelijk kom je op niet heel veel goedkoper uit dan gewoon nieuw kopen. Vaak heb patronenwinkel.nl of naaipatronen.nl van die FM akties 3 halen 2 betalen of dat je ze voor 5 kan kopen ipv de volle prijs. Dat zijn de momenten dat je ze moet aanschaffen

edit: overigens kun je de laguna ook erg makkelijk maken zonder patroon, kijk maar eens in de stap-voor-stap handleiding als je dan een cirkelrok uit de bladen neemt is hij makkelijk aan te passen aan de laguna (je hoeft alleen de spiraal er in te tekenen en deze of enkel of dubbel afhankelijk van welke je wil maken uit de stof te halen)

edit 2: http://www.farbenmix.de/a(...)foto/laguna-stap.pdf is de laguna stap voor stap.

edit 3: en als je voor besparing gaat zou je ook nog kunnen overwegen de hermosa aan te schaffen want met de onderkant van de hermosa (die spiralen) kun je de redondo maken. Maar ook de spiralen van de redondo zijn denk ik met de stap voor stap handleidingen redelijk na te maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door knorretje op 16-02-2010 10:58:53 ]
    pi_78057277
    Een kleurencopy is ook veels te prijzig en zeker niet de bedoeling. Dacht zelf gewoon aan overtrekken op papier. Het zijn toch bij beide rokjes maar 2 delen. En patroonp-apier weegt bijna niks.
    Zal zelf wel eens aan de pruts gaan met een spiraal zelf te maken.
    Zal eens in de gaten houden of ze weer een acie hebben bij FM.

In de bieb hebben ze heir alleen knippies. En daar heb ik zelf de meesten wel van. Dus dat is geen optie
    pi_78059168
    quote:
    Op dinsdag 16 februari 2010 14:48 schreef Bianca1976 het volgende:
    Een kleurencopy is ook veels te prijzig en zeker niet de bedoeling. Dacht zelf gewoon aan overtrekken op papier. Het zijn toch bij beide rokjes maar 2 delen. En patroonp-apier weegt bijna niks.
    Zal zelf wel eens aan de pruts gaan met een spiraal zelf te maken.
    Zal eens in de gaten houden of ze weer een acie hebben bij FM.

In de bieb hebben ze heir alleen knippies. En daar heb ik zelf de meesten wel van. Dus dat is geen optie

ik maak nooit geen kleurenkopie's die zijn nog duurder. Het zit hem in het formaat papier waarom het zo duur is. Kleurenkopie is ook wat overbodig daar het origineel ook zwart wit is Ik kan wel wat maten opmeten van de laguna als je dat helpt bij het creeeren ?? Aan overtekenen begin ik niet meer, want nu is het een klein patroon en voor ik het weet zit ik weer patronen van 28+ deeltjes voor anderen te tekenen. Slechte ervaringen mee inmiddels.

Als ik een patroon leuk vind koop ik het gewoon, je doet behoorlijk lang met de patronen van FM, veel maten en ze zijn redelijk waardevast op dit moment, bevalt het patroon niet verkoop je hem weer. Je bent ze meestal zo kwijt. De prijs vind ik nog wel te doen, ik koop ook wel eens een ottobre en maak daar ook maar 1 ding uit omdat de rest niet aanspreekt of in mijn geval gewoon niet aansluit bij de maten en dan ben ik zo'n beetje hetzelfde bedrag kwijt.
      Vis een optie? dinsdag 16 februari 2010 @ 16:16:25 #244
    70532 loveli
    N
    pi_78061158
    quote:
    Op vrijdag 12 februari 2010 13:47 schreef alors het volgende:
    hey misschien kunnen jullie mij wel helpen. Ik heb een kledingstuk met een scheur, dat 'hoort' zo. Alleen ben ik bang dat ik blijf haken en hij uitscheurt. Daarom wil ik er wat achter strijken zodat je de scheur wel ziet, maar hij niet meer open is.
    Het is een redelijk dunne blouse van spijkerkatoen. Wat moet ik dan kopen? Ik zie vliesstof, maar het lijkt wel alsof je daar zelf nog een stof achter moet plakken. Ik ben meer op zoek naar een dun stukje katoen wat ik erachter kan strijken.. Bestaat dat? En hoe heet dat? En waar vind ik het?

Alvast bedankt!
    Er is ook poeder wat met strijken plakt. Dus een lapje op de goede plek, poeder ertussen en strijken, dan zit het lapje vastgeplakt.
    crap in = crap out
      woensdag 17 februari 2010 @ 13:32:16 #245
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78096837
    Ik ben op kraam visite geweest dus ik kan de foto's hier plaatsen:

Een mobiel, het schaapje boven op is gekocht en daar zit een muziekdoosje in, de schaapjes er onder zijn na gemaakt van het behang van de babykamer (waar je op de kleerhanger ook nog een stukje ziet):

Net als de vorige keer heb ik weer spuuglapjes gemaakt, ook in dezefde stijl als het behang:

En ik heb een bordje gemaakt voor op de deur van de babykamer, ook nagemaakt van het behang:

En dit is een stukje van het behang:

(beetje donkere foto's, gisteravond gemaakt)
    pi_78098159
    Mooi Maok! Was het voor de kleine van Freecell en Tara? (naar de naam kijkend...)
      woensdag 17 februari 2010 @ 15:45:57 #247
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78102279
    quote:
    Op woensdag 17 februari 2010 14:05 schreef mijsje het volgende:
    Mooi Maok! Was het voor de kleine van Freecell en Tara? (naar de naam kijkend...)
    Inderdaad
    pi_78106576
    leuk hoor!
      vrijdag 19 februari 2010 @ 10:32:44 #249
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78174954
    Dank je,

Ik heb trouwens ook goedkope scharen gevonden voor het textielcafé. Misschien dat meer mensen er iets aan hebben:

Bij de blokker hebben ze 2 soort grote scharen, een grotere en een iets kleinere, bij allebij kun je met meerdere vingers in zo'n gat en beide houden goed vast door het softgrip handvat.
    De kleinste kost maar ¤1,- en de iets grotere ¤2,50 of ¤3,- geloof ik. Ik heb van die van ¤1,- gelijk maar een aantal gekocht.
    pi_78174987
    Leuk maok
    50.000 O+
    pi_78234469
    Ik heb poes eindelijk af kunnen maken nu ik m'n kromme naalden binnen heb

Van voren:

Van achteren:

Hij zakt alleen wat door z'n voorhoeven, maar blijft nog wel staan. Had toch nog iets meer vulling erbij moeten doen. Nou ja, voor een probeersel vind ik het weer geslaagd
    50.000 O+
    pi_78234653
    Leuk geworden, een lekker ondeugend ding!
    pi_78283343
    Heel leuk geworden miss msx!

En ik kwam nog een geweldige site tegen: http://www.funnybutton.nl/ Ik hou ervan om met simpele dingetjes zoals knoopjes, applicaties en vilt simpele kleding op te leuken en deze site is perfect!
      zondag 21 februari 2010 @ 23:40:54 #254
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78286191
    Wat een leuk knoopjes.
    Bij de HEMA verkopen ze trouwens ook pakketjes met meerder knopen in een bepaald kleuren thema, helemaal niet duur.
      zondag 21 februari 2010 @ 23:46:07 #255
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78286430
    Ik zie trouwens dat een aantal van die knoopjes gemaakt zijn van fimoklei, best een goed idee om zelf knopen te maken eigenlijk, vroeger maakte ik ook veel dingen van fimo.
    pi_78292532
    Ja ik zag ook dat er fimo-knoopjes tussen zitten. Is dat zelf maken moeilijk? En zijn de knoopjes dan stevig genoeg om op bv kinderkleding te gebruiken of is dat te kwetsbaar?

Missschien leuk voor een workshop in je naaicafe? Ik ga ook eens bij de hema kijken binnenkort.
      maandag 22 februari 2010 @ 09:25:12 #257
    3011 E.T.
    pi_78293654
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 22:46 schreef Stiemie het volgende:

En ik kwam nog een geweldige site tegen: http://www.funnybutton.nl/ Ik hou ervan om met simpele dingetjes zoals knoopjes, applicaties en vilt simpele kleding op te leuken en deze site is perfect!
    Wel erg leuke knoopjes, maar 2 euro voor een knoopje gaat me toch echt te ver

De laatste keer heb ik het met afwijkend stiksel gedaan:

Bij het rokje alles met rood gelockt en de naden verkeerde kant op goede kant genaaid, zodat je een locknaad aan de buitenkant hebt
    Moet nog ff betere foto's van het setje maken, maar het was nu net op tijd af.

De hals van het shirtje (Zoe van FM) vind ik wat wijd.. volgende keer een paar cm aanknippen en het halsboordje nog strakker aanzetten.

Verder ben ik erg tevreden over het resultaat
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
    pi_78293810
    Wat een tof setje

Ik wil ook kleding maken, maar daar moet ik me eerst maar eens goed in gaan verdiepen
    50.000 O+
      maandag 22 februari 2010 @ 09:44:30 #259
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78294013
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 06:41 schreef Stiemie het volgende:
    Ja ik zag ook dat er fimo-knoopjes tussen zitten. Is dat zelf maken moeilijk? En zijn de knoopjes dan stevig genoeg om op bv kinderkleding te gebruiken of is dat te kwetsbaar?

Missschien leuk voor een workshop in je naaicafe? Ik ga ook eens bij de hema kijken binnenkort.
    Volgens mij breekt het wel vrij snel, maar het is wel makkelijk om te maken, de klei bak je in de oven.
      maandag 22 februari 2010 @ 09:47:19 #260
    3011 E.T.
    pi_78294072
    Ik had wel al duidelijkere foto's gemaakt zag ik:

Ik zag ook nog een foto van sleutelhangers staan die ik gemaakt had voor wat 6-jarige meiden
    We komen in het Diddl-tijdperk

en de achterkant:
      maandag 22 februari 2010 @ 09:49:39 #261
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78294105
    Leuk rokje.

Ik heb een leuk patroon gevonden waar je eigenlijk ook een lokmachine bij nodig hebt, helaas heb ik die niet, ik ga hem dus maar met gewone naadjes maken.
    pi_78294603
    Erg leuk rokje!

Ik wil dit weekend ook eens gaan proberen, eerst maar eens rechte stukken, zodat ik kan oefenen :p
    pi_78295716
    Mooi zeg ET!

Ja 2 euro voor een knoopje is wel duur, maar soms koop ik bv heel goedkoop een eenvoudig 2ehands vestje en dat leuk ik dan op met aparte knoopjes. Zo heb je dan toch wat bijzonders. En de knoopjes haal ik erg gewoon weer af en hergebruik ik als het vestje te klein is geworden.
    pi_78405496
    Ik kwam toevallig op deze site: http://www.anomis-kids.nl/
    Erg leuke dingen, o.a. dit

Maaaaaaaaaaaaar, nu ben ik erg benieuwd hoe ze dat stiksel van die beestjes maken. Met wat voor apparaat kan je dat doen?
    50.000 O+
      FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 24 februari 2010 @ 19:51:52 #265
    149527 crew  ChipsZak.
    That's hot.
    pi_78405614
    Zijn er hier ook nog mensen naar de stoffenbeurs geweest? [in Groningen]
    Ik wel. Heb er 8 meter stof/satijn gekocht, voor over een hoepelrok.
    [*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
    [*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
      woensdag 24 februari 2010 @ 21:45:43 #266
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78411132
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 19:51 schreef ChipsZak. het volgende:
    Zijn er hier ook nog mensen naar de stoffenbeurs geweest? [in Groningen]
    Ik wel. Heb er 8 meter stof/satijn gekocht, voor over een hoepelrok.
    Ik had nog wel willen gaan maar ik heb nog zoveel stofjes liggen dat ik maar niet ben gegaan.
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 19:49 schreef MissMSX het volgende:
    Ik kwam toevallig op deze site: http://www.anomis-kids.nl/
    Erg leuke dingen, o.a. dit

[ afbeelding ]

Maaaaaaaaaaaaar, nu ben ik erg benieuwd hoe ze dat stiksel van die beestjes maken. Met wat voor apparaat kan je dat doen?
    Lijkt geborduurd, ik heb zelf geen borduurmachine maar ik maakt wel van dit soort dingen:

en dan gebruik ik gewoon een hele korte zigzag en dat lijkt er ook wel op volgens mij (randje om de 1 en de F).
    pi_78424514
    Kan je anders voor de lockstukjes niet nog eens op het modeatelier langs maok? Als je zeker weet dat je het in 1 avond dan kan doen?
    pi_78426618
    Ah, borduurmachine zou goed kunnen ja. Klinkt wel logisch iig.
    Maar jouw oplossing is economisch gezien wat handiger Ga ik eens proberen!
    50.000 O+
      donderdag 25 februari 2010 @ 10:58:18 #269
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78427457
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 09:19 schreef Boadicea het volgende:
    Kan je anders voor de lockstukjes niet nog eens op het modeatelier langs maok? Als je zeker weet dat je het in 1 avond dan kan doen?
    Ik ga hem zonder locksteek maken, het is een jurkje wat met gewone naadjes volgens mij ook best leuk is. Heb je trouwens vakantie? Het textielcafé gaat vanavond gewoon door dus als je zin hebt om te komen...
    pi_78428571
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 10:58 schreef maok het volgende:

[..]

Ik ga hem zonder locksteek maken, het is een jurkje wat met gewone naadjes volgens mij ook best leuk is. Heb je trouwens vakantie? Het textielcafé gaat vanavond gewoon door dus als je zin hebt om te komen...
    Ik heb vakantie, en het is inderdaad al even door mijn hoofd geschoten... Ik zal eens even overleggen hier...
      donderdag 25 februari 2010 @ 11:52:06 #271
    74276 saaw
    fight harder or walk away
    pi_78429645
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 22:46 schreef Stiemie het volgende:

Oh ik raak echt helemaal geinspireerd door al die leuke knoopjes

Heb vorige week weer een trui gemaakt trouwens [zelfde patroon als vorige keer maar dan andere stofjes] en ben er heel tevreden mee! Zal vanavond even een fototje maken.
    an urge to help mankind overcomes me
    pi_78429925
    Ik heb een nieuw klein projectje gevonden. Ik ga paaskipjes maken zodat ik met mijn dochter dit jaar leuke paastakken kan neerzetten Nu eerst een leuk patroontje zoeken/tekenen.

De eerste kip is klaar! Proefmodelletje dus nog niet optimaal. Lintje zit bv gedraaid

[ Bericht 17% gewijzigd door Stiemie op 25-02-2010 17:24:40 ]
      vrijdag 26 februari 2010 @ 18:29:47 #273
    74276 saaw
    pi_78489186

Nagemaakt van een broek die ik heb. Gebruikte stof is van een oude joggingbroek en een oud tshirt.

Van een patroon dat ik al eens gebruikt had maar dan met andere stofjes.

Mijn 2e en 3e naaisels ooit, ben vrij tevreden
    pi_78575745
    Jullie maken zulke gave dingen!!

Ga ik wat brutaal vragen.. Ben al lange tijd op zoek naar lange stoere rokken, die bestaan niet. Dus dacht ik tjah dan laat je die maken. Maakt iemand van jullie ook kleding voor klanten?

Het is eigenlijk gewoon simpele rokjes, met misschien een plooi of een zakje eraan..

(Ik ga een tijdje naar Indonesie (dorpje) en is mij verteld dat het oke is als je daar met wat langere rokjes loopt dan knie, En dan heb ik het geluk dat ik van lange rokken hou met all stars eronder

Magoed... ik hoor het graag van jullie..
    dacht aan zoiets alleen dan 20 cm langer dus:

(zonder zakken enzo)
    pi_78579416
    Saaw dat is leuk geworden!
    Sandous van jou zie ik geen plaatje?
      maandag 1 maart 2010 @ 08:50:11 #276
    74276 saaw
    pi_78580199
    Sandous, ik kwam dit nog tegen. Geen patroon oid bij maar imo wel een stoer ding!

Misschien dat je er iets aan hebt ter inspiratie.

Iets met asymmetrische laagjes lijkt me ook wel leuk.
      maandag 1 maart 2010 @ 12:53:56 #277
    260253 Sandous
    *+*+*+*+*+
    pi_78586653
    saaw bedankt! wat een gave rokken!!! Zoiets, van mij mag het zelfs simpeler.. de rode bandjes hoeven niet enzo.

Heb heel lang op die site gekeken. Haar rokken zijn leuk maar ik wil er 3 hebben en om daar 220 euro voor te betalen en heb ik het niet eens over 30 euro verzendkosten

Idril: http://i50.tinypic.com/23t3y2g.png

Dus als er vrijwilligers zijn die zich aanmelden.. het werk daar betaal ik natuurlijk voor heheh/.
      maandag 1 maart 2010 @ 16:27:13 #278
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78595594
    Ik zou veel te duur worden om iets te maken in opdracht , ik werk een beetje langzaam, met zo'n rokje ben ik zo 2 zaterdagen bezig dan ben je zo aan uurloon ¤100,- kwijt en dan komt er materiaal en verzendkosten bij. Ik ga er niet aan beginnen. (ik doe alleen dit soort dingen als cadeautje voor vrienden)

Ik wil even jullie mening weten. Jullie weten dat ik een textielcafé organiseer. Ik vraag daar nu ¤1,- per persoon per keer voor, dat is inprincipe exclusief materiaal maar je kunt wel dingen gebruiken als vliseline, garen, patroonpapier en er zijn ook wat bakken met stofjes die je kunt gebruiken. Nou organiseer ik dit via een kerk en ik mag de entree ook gratis maken en kosten declaren bij de penningmeeste van de kerk. Zouden jullie eerder komen naar zoiets als het gratis was? Zou ¤1,- een drempel kunnen zijn? Ik denk juist dat ¤1,- al erg laag is en dat mensen iets waarvoor ze moeten betalen (hoe weinig het ook is) meer waarderen en juist eerder komen omdat het wat professioneler over komt. Wat denken jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 01-03-2010 16:32:39 ]
      maandag 1 maart 2010 @ 17:09:32 #279
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_78597473
    Ziet er leuk uit Sandous! Ik maak weleens dingen in opdracht (overigens voor zeer minimaal uurloon omdat de prijzen anders onredelijk worden voor de 'klant') maar heb nog nooit kleding in opdracht gemaakt. Daarbij denk ik dat als je gaat voor kwalitatief goede stof en zo'n superlange & wijde rok maakt je ook flink wat geld kwijt bent!

Lijkt me een lastige keuze Maok. Persoonlijk denk ik; wat is nou helemaal 1 euro. Daarbij vind ik het idd professioneler staan om er wat entree voor te betalen: zeker omdat je een aantal materialen gewoon van daar mag gebruiken! Ik vind er iig niks mis mee.
    Begint het inmiddels een beetje te lopen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Yvonnetje op 01-03-2010 18:23:53 ]
      maandag 1 maart 2010 @ 17:15:59 #280
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78597731
    quote:
    Op maandag 1 maart 2010 17:09 schreef Yvonnetje het volgende:
    Ziet er leuk uit Sandous! Ik maak weleens dingen in opdracht (overigens voor zeer minimaal uurloon omdat de prijzen anders onredelijk worden voor de 'klant') maar heb nog nooit kleding gemaakt. Daarbij denk ik dat als je gaat voor kwalitatief goede stof en zo'n superlange & wijde rok maakt je ook flink wat geld kwijt bent!

Lijkt me een lastige keuze Maok. Persoonlijk denk ik; wat is nou helemaal 1 euro. Daarbij vind ik het idd professioneler staan om er wat entree voor te betalen: zeker omdat je een aantal materialen gewoon van daar mag gebruiken! Ik vind er iig niks mis mee.
    Begint het inmiddels een beetje te lopen?
    Zo'n 3 a 4 mensen per keer, maar ik heb nog geen promotie gedaan buiten de kerk. Binnekort komt er een folder uit met activiteiten aan het einde van maart/ begin april (rond pasen dus) die wordt door de hele buurt verspreid en verder komt er nog wel een keer een stukje in een huis aan huisblad. Maar zo met 3 a 4 mensen is het ook al gezellig. Eigenlijk is de ruimte ook maar voor maximaal 8 a 12 mensen te gebruiken, als het groter wordt moeten we verhuizen naar een zaaltje dat wat minder gezellig is dan het café waar we nu in zitten.
    pi_78599971
    quote:
    Op maandag 1 maart 2010 08:50 schreef saaw het volgende:
    Sandous, ik kwam dit nog tegen. Geen patroon oid bij maar imo wel een stoer ding!

[ afbeelding ]
    [ afbeelding ]

Misschien dat je er iets aan hebt ter inspiratie.

Iets met asymmetrische laagjes lijkt me ook wel leuk.
    Leuk!
      maandag 1 maart 2010 @ 21:37:39 #282
    260253 Sandous
    *+*+*+*+*+
    pi_78611208
    Maok, ik vind een euro juist leuk en symbolisch, men weet toch dat er meer geld in wordt gestoken. Voor 3 euro zou ik het ook normaal vinden. Maoke wat gaaf zo een cafe, wil ik hier in Amsterdam ook wel!!

Yvonnetje, is dat een voorzichtige ja heheh ik moet die dingen gewoon hebben, ben al 3 steden afgegaan, maar niks langs te vinden. Ik heb zelfs voorbeelden van rokken thuis, de stof en alle accessoires stuur ik natuurlijk mee (behalve draad omdat ik daar gewoon geen verstand van heb).

Anders zoek ik verder. Kreeg net een mailtje van een dame die ze wil maken voor me voor 180 euro pstuk en al het materiaal van mij.. Is het werkelijk zo duur?
      maandag 1 maart 2010 @ 23:26:55 #283
    270840 Saisai
    pro freubelaar
    pi_78618132
    quote:
    Op maandag 1 maart 2010 21:37 schreef Sandous het volgende:
    Anders zoek ik verder. Kreeg net een mailtje van een dame die ze wil maken voor me voor 180 euro pstuk en al het materiaal van mij.. Is het werkelijk zo duur?
    Er zit gewoon meer tijd in dan je denkt, tenzij je pro bent.. maar ja, die zijn dan weer zo duur omdat ze pro zijn!
    O+
      maandag 1 maart 2010 @ 23:44:01 #284
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78618919
    Misschien dat er je in indonesië ook wel een kleermaakster kunt vinden die een rok voor je wil maken, uurlonen zijn daar veel lager en er wordt volgens mij nog veel meer aan handenarbeid gedaan.

En anders opzoek naar een tante/oma/buurvrouw die het leuk vind om iets voor je te maken.
    pi_78622928
    Maok daar heb je een punt. Kleding en zelfs maatkleding (kostuums b.v.) kosten in die regio weinig geld!

Sandous denk eens een een sarong, kan je eventueel terug in NL zelf een leuke rok van maken
    Kan je - vooruitlopend op echte rokken naaien - niet een paar overslagrokken maken à la sarong? Rechte lap, twee touwtjes eraan naaien en klaar
    Ik zou zeggen op naar de markt maandagochtend in de westerstraat! Dan heb je maandagavond een paar rokken
    pi_78624179
    180 excl materiaal aangenomen dat het om beide rokjes gaat, ik denk dat ze er vanuit gaat dat ze ongeveer 9 uur werk heb per rok (a 10 euro per uur), ze moet patroon maken/zoeken, aanpassen aan jouw maten, stof voorwassen (vanwege evt krimp) knippen, afwerken, naaien, evt doorpassen, evt veranderingen aanbrengen vanwege het doorpassen, (evt tweede wasronde) en strijken.

ik weet niet hoe professioneel die persoon is natuurlijk en hoe goed ze haar werk levert, maar als dit haar manier van inkomsten is, kan ik me ergens voorstellen dat ze dat tientje per uur hanteert (al kan ik me je 'schrikreactie' voorstellen, want ook ik vind het erg veel klinken, maar kan het enigszins wel begrijpen en herleiden van haar.

Je kan de prijzen nooit vergelijken met standaard prijzen uit de winkels, daar kun je als thuisnaaister gewoon niet tegenop naaien (ja misschien dat je het soms red en dan erg slecht afgewerkt met pruts/flut stoffen)
      dinsdag 2 maart 2010 @ 10:35:14 #287
    40180 Stiemie
    20-07-2007
    pi_78626512
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 09:05 schreef knorretje het volgende:
    Je kan de prijzen nooit vergelijken met standaard prijzen uit de winkels, daar kun je als thuisnaaister gewoon niet tegenop naaien (ja misschien dat je het soms red en dan erg slecht afgewerkt met pruts/flut stoffen)
    Nou ja dan is het dus te vergelijken met h&m

Misschien kan je contact opnemen met de naaister en kijken of je dingen kan schrappen om het zo goedkoper te maken? BV stoffenz elf al wassen en voorkrimpen en strijken? Scheelt weer wat tijd enzo dus misschien ook geld?
      dinsdag 2 maart 2010 @ 16:00:33 #288
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_78639858
    quote:
    Yvonnetje, is dat een voorzichtige ja heheh ik moet die dingen gewoon hebben, ben al 3 steden afgegaan, maar niks langs te vinden. Ik heb zelfs voorbeelden van rokken thuis, de stof en alle accessoires stuur ik natuurlijk mee (behalve draad omdat ik daar gewoon geen verstand van heb).
    Het is absoluut niet zo dat ik het niet zou willen proberen, maar ik vind het nogal een grote gok om ja te zeggen als dan vervolgens blijkt dat het niks wordt (omdat ik a; niet heel veel ervaring heb in het maken van kleding, b; eigenlijk altijd eerst een proefversie wil maken voordat ik iets voor geld doe, maar dat lijkt me met dit project praktisch onmogelijk)... Dan zou ik dus geld, stof, tijd en hoop verprutsen
    Waar woon je?
    pi_78644961
    quote:
    Maok, ik vind een euro juist leuk en symbolisch, men weet toch dat er meer geld in wordt gestoken. Voor 3 euro zou ik het ook normaal vinden. Maoke wat gaaf zo een cafe, wil ik hier in Amsterdam ook wel!!
    Amsterdam dus, vandaar mijn tips van vanochtend
    pi_78916770
    Hallo,

Kan ik instappen in dit topic? Sinds de zwangerschap van mijn dochtertje ben ik gaan naaien. Ik heb een Brother 350 innovis gekocht en een hoop fournituren en ben gewoon begonnen. Het gaat me wel aardig af al zeg ik het zelf! Wat ik al gemaakt heb zijn: vlaggetjes, kruikenzakken, lakkentjes, hoeslakentjes (elastiek is niet mijn vriend), slabbetjes, overtrekjes en nog veel meer eigenlijk. Vorige week heb ik mij voor het eerst gewaagd aan een kledingstuk. Ienieminie natuurlijk. Het is een overgooiertje geworden die aan twee kanten gedragen kan worden. Ik ben erg slecht in het met de hand netjes afwerken van dingen. En netjes recht naaien vind ik ook nog moeilijk. Al doende leert men toch?!

Zo'n café lijkt mij ook leuk! Is het bedoeld om gezellig samen te kletsen en te naaien. Is er elke keer een opdracht of thema? Of doet ieder zijn eigen ding?

Groetjes Poppy
    Haal je kop uit het zand en steek hem in de wind!
      dinsdag 9 maart 2010 @ 00:57:42 #291
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_78917351
    Iedereen doet zijn eigen ding, maar 25 maart is er wel een thema. Dat is 'op zijn paasbest' en dan gaan we sieraden en dingen voor de paastafel ed maken van vilt. En verder is het inderdaad gezellig kletsen, thee en koffiedrinken en naaien.

Ik ben trouwens ook weer bezig met een nieuw project, een opblaasbare tent. Ik vond die tenten in de winkel veel te duur dus toen dacht ik 'dan maak ik er zelf toch eentje..'. De stof komt deze week binnen als het goed is.
      dinsdag 9 maart 2010 @ 21:12:29 #292
    74276 saaw
    pi_78946892
    Lange versie van de harembroek van laatst in lekker zachte, donkergroene sweaterstof.

en nieuwe schoenen
    pi_78981051
    Harembroeken, ik ben er niet voor gemaakt, maar hij ís leuk! Zit vast heel erg lekker net als mijn Zeeman joggingbroeken
    Je schoenen vind ik hartstikke tof !!!
    pi_78983428
    Ik zit te denken om deze te kopen: http://www.matri.nl/naaim(...)ing-toyotaES121.html
    Iemand bekend met deze machine en/of dit bedrijf ?(ik zie geen thuiswinkel garantie nml)

Deze op Wehkamp lijkt me soortgelijk?
    http://www.wehkamp.nl/huishoudapparatuur/naaimachine/naaimachine/toyota-rsl18-naaimachine/C06_U0A_UA1_732231/?PRmin=15&PRmax=850&F=2,5,17&SM=1

Het is voor mijn vriendin die graag (mannen) kleding wilt maken.
    pi_78990733
    Ze wil mannenkleding gaan maken, dan denk ik toch aan mooie knoopsgaten en die maken ze allebei niet.
    Ik zou gaan voor de machine met het meeste vermogen, daarvoor zou je ze even online of in het echt moeten vergelijken.
    't Gaat om té veel geld om zomaar iets te prikken.

* Idril-2 heeft nog steeds spijt van haar laatste grote aankoop
    pi_78995979
    Wat bedoel je precies met vermogen? Ik zie dit nergens specifiek staan..?
    pi_79001370
    Het staat er ook niet echt bij zag ik. Maar de ene machine is sterker, kan wat zwaardere stoffen aan, dan de andere. Zo op het zicht zou ik dus zeggen de jeans machine, maar een machine kopen is ook écht hem even uitproberen hoor.
    Als ik jouw zus was zou ik ergens de machines uitproberen, bij een vakhandel dus. Goede voorlichting kan nooit kwaad.
      zondag 14 maart 2010 @ 16:35:28 #298
    292014 appelfan
    Pleegmama <3
    pi_79131185
    Hallo,

Wat een leuke dingen maken jullie hier! Echt knap. Ik wil beginnen met naaien en borduren. Mijn uiteindelijke doel is om een teddybeer een flinke garderobe te schenken (past niet in poppenkleding door de dikke buik en kont).
    Uiteraard ben ik op zoek naar naailes, maar zo 1-2-3 kan ik niet instappen denk ik.

Is het moeilijk om voor een knuffelbeer kleding te maken?

Groetjes!
    pi_79132770
    Dat is absoluut niet moeilijk. Gewoon simpel beginnen met een hemd of een rokje en naarmate je handiger wordt maak je het moeilijker.
    pi_79135943
    En elastiek gebruiken voor bovenaan een broek.
    Ik heb leren naaien door kleertjes voor mijn pop te maken. Inderdaad met iets makkelijks beginnen en je leert vanzelf bij.
    Succes ermee appelflan!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')