quote:
'VS had Bin Laden kunnen grijpen'
(Novum) - Osama Bin Laden had in december 2001 gepakt kunnen worden door Amerikaanse troepen. De Al-Qaida-leider zat toen in Tora Bora in Afghanistan. Het Amerikaanse leger liet hem en andere kopstukken van het terroristische netwerk echter ontkomen, blijkt uit een rapport dat de democratische senator en voormalig presidentskandidaat John Kerry heeft laten opstellen.
De VS koos ervoor om geen grote troepenmacht in te zetten, maar wilde met behulp van enkele tientallen commando's, Afghaanse milities en luchtaanvallen Bin Laden uitschakelen. Dit mislukte: Bin Laden kon via het onherbergzame gebied in het oosten van Afghanistan naar Pakistan vluchten en is tot op de dag van vandaag onvindbaar. Het vermoeden bestaat dat hij zich nog steeds in Pakistan schuilhoudt.
De toenmalige minister van defensie Donald Rumsfeld vreesde dat een grote inzet van militairen op veel verzet zou stuiten. Bovendien waren de Amerikanen er niet honderd procent zeker van dat Bin Laden zich in het tunnelcomplex in Tora Bora schuilhield. Het rapport van Kerry stelt dat dit wel het geval was.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)kunnen_grijpen_.htmlKomt niet echt als een verrassing, maar het geeft toch te denken. Verzet van wie? Van de Amerikaanse bevolking? Die stonden als een blok achter de inval. De Afghaanse bevolking? Daar had je op voorhand al kunnen inschatten dat zij (of op zijn minst een aanzienlijk deel ervan) de inval op hun grondgebied zich niet lieten welgevallen. De strijders in Tora Bora? Duh. Dus om dat verzet te mijden zet je maar anderhalve man en een paardekop in zodat bin Laden c.s. weinig doelwitten hadden om op te schieten? Ik ben geen militair strateeg maar deze tactiek lijkt mij doelbewust het verzet te vermijden ipv te breken. Maw: ze hebben bin Laden en de zijnen bewust de kans gegeven te ontsnappen. Zie ik iets over het hoofd?