valt onder de belastingvrije voet, dus alle betaalde belasting krijg je terug, aftrekposten hebben sowieso geen zin danquote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:54 schreef Beelzebufo het volgende:
Je geeft aan dat het een inkomen van ¤10K betreft, dus zó hard kan de klap van een correctie niet zijn lijkt me?
Het belastbare inkomen is blijkbaar onder de ¤10K. Als TS héél érg véél treinkaartjes opgevoerd heeft en een koophuis heeft, dan zou het kunnen zijn dat hij over de grens gaat. Maar veel zal het niet zijn.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:00 schreef Misan het volgende:
[..]
valt onder de belastingvrije voet, dus alle betaalde belasting krijg je terug, aftrekposten hebben sowieso geen zin dan
Hoezo?quote:Op dinsdag 17 november 2009 19:06 schreef saint_sylvestre het volgende:
Nou er moet zeker belasting worden betaald bij 10K, en het terug te betalen bedrag is inderdaad niet denderend hoog, maar het idee is natuurlijk belachelijk!
quote:Heb ondertussen in een licht kritische brief mijn ongenoegen geuit over de gang van zaken.
..
Ah, dan gaat mijn verhaal niet op.quote:Op dinsdag 17 november 2009 21:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoezo?
[..]
![]()
Welke "gang van zaken" bedoel je? De gang van zaken waarin de inspecteur gewoon de wet toepast?
3. Op verzoek van de inspecteur doet de belastingplichtige de reisverklaring, alsmede de plaatsbewijzen, aan hem toekomen.
Art. 16, lid 3, Uitvoeringsregeling Inkomstenbelasting 2001
Ik heb in het verleden in mijn eigen aangiften het volgende standpunt ingenomen (ik kreeg ook reiskostenvergoeding van mijn werkgever):quote:Op dinsdag 17 november 2009 21:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ah, dan gaat mijn verhaal niet op.
Het is dat ik er laatst achter kwam dat ik niets in aftrek mag brengen (reiskostenvergoeding is boven een bepaald bedrag), anders had ik wel een beetje gebaald dat ik mijn trajectkaarten altijd direct wegflikker.
quote:Op woensdag 18 november 2009 00:48 schreef Xennia het volgende:
Volgens mij hoeven treinkaartjes alleen maar als je geen openbaarvervoerverklaring hebt. Dat staat toch in de brief?
quote:Op dinsdag 17 november 2009 21:52 schreef DonJames het volgende:
3. Op verzoek van de inspecteur doet de belastingplichtige de reisverklaring, alsmede de plaatsbewijzen, aan hem toekomen.
Art. 16, lid 3, Uitvoeringsregeling Inkomstenbelasting 2001
Goed punt. Even zien of dat de moeite is volgend jaar, als ik aangifte ga doen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb in het verleden in mijn eigen aangiften het volgende standpunt ingenomen (ik kreeg ook reiskostenvergoeding van mijn werkgever):
In de wettekst staat letterlijk:
De op basis van de volgende leden bepaalde reisaftrek wordt verminderd met de voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand ontvangen reiskostenvergoedingen.
Nou ontving ik geen "reiskostenvergoeding voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand". Ik kreeg de vergoeding (de standaard 19 ct/km) namelijk ongeacht de wijze van vervoer, en ik ben daarom van mening dat ik die vergoeding niet in mindering hoefde te brengen van de reiskostenaftrek.
In mijn brief staat, indien u wel meent recht te hebben op de aftrekpost dient u mij de volgende gegevens te verstrekken:quote:Op woensdag 18 november 2009 09:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
[..]
![]()
Dat is wat de wet hierover zegt.
reisverklaring en openbaarvervoerverklaring.... Daar zit het verschil.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
[..]
![]()
Dat is wat de wet hierover zegt.
Een stukje eigen interpretatie.. Met 'de gang van zaken' bedoel ik dat ze daar in Apeldoorn naar mijn mening wel iets beters te doen hebben, dan het uithalen van dit soort fratsen. Ik denk dat er geen genie voor nodig is om uit te rekenen dat dit meer kost dan het oplevert!quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb in het verleden in mijn eigen aangiften het volgende standpunt ingenomen (ik kreeg ook reiskostenvergoeding van mijn werkgever):
In de wettekst staat letterlijk:
De op basis van de volgende leden bepaalde reisaftrek wordt verminderd met de voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand ontvangen reiskostenvergoedingen.
Nou ontving ik geen "reiskostenvergoeding voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand". Ik kreeg de vergoeding (de standaard 19 ct/km) namelijk ongeacht de wijze van vervoer, en ik ben daarom van mening dat ik die vergoeding niet in mindering hoefde te brengen van de reiskostenaftrek.
Je koopt een dienst (de treinreis), en het betalingsbewijs is het treinkaartje. Je vergelijking gaat dus niet op (nog even los van het feit dat treinkaartjes bewaren niet echt veel moeite kost in vergelijking met boeken of huizen).quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:31 schreef saint_sylvestre het volgende:
[..]
Een stukje eigen interpretatie.. Met 'de gang van zaken' bedoel ik dat ze daar in Apeldoorn naar mijn mening wel iets beters te doen hebben, dan het uithalen van dit soort fratsen. Ik denk dat er geen genie voor nodig is om uit te rekenen dat dit meer kost dan het oplevert!
Ook een stukje eigen interpretatie dus![]()
Ik weet dat bankgegevens tot 6 jaar bewaard moeten worden, daarom bewaren banken die gegevens tot 10 jaar, maar de NS bewaard jouw treinkaartjes niet voor je.
Het idee erachter klopt naar mijn idee niet, zoals hierboven de bonnetjes voor studieboeken worden genoemd, zouden betaalbewijzen voor treinkaartjes naar mijn idee ook voldoende moeten zijn, maar daar wordt geen genoegen mee genomen.. Dan zou je dus al je boeken perse 5 jaar moeten bewaren als je ze opvoert onder studiekosten.. En hoe zit dat met een huis? Moet je dat ook 5 jaar in bezit houden als je hypotheekrenteaftrek opvoert?
Voor vrijwel alle bewijsvoeringen in NL geldt dat het bewijs van betaling belangrijk is, niet het product an sich (denk aan declareren medicijnen, verzekeringsclaim e.d.).
Maar dat is een hele andere discussie. en je hoeft natuurlijk geen gebruik te maken van de aftrekpost als het je zo tegen de borst stuitquote:Tenslotte verafschuw ik het idee van geld rondpompen d.mv. aftrekposten met vage, onrealistische en/of onmogelijke voorwaarden.. zolang Den Haag maar lekker slaapt he
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |