abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 november 2009 @ 00:18:45 #176
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_74407317
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:47 schreef onearmedman het volgende:
Ik wil alleen nog goggles maar perry heeft nog steeds alleen SPEX liggen en intersport helemaal nog niks, wil even een paar dragon goggles testen, misschien even langs een paar zaken met wat meer wintersport assortiment. Al krijgt perry binnen nu en een paar weken meer dragon goggles binnen, prijsrange zo rond de 80euro.
Perry die Dragon verkoopt Is dat nieuw
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 5 november 2009 @ 00:20:45 #177
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_74407356
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:16 schreef Rafiki het volgende:

[..]

Ik sta zelf op het punt om ook een andere goggle te kopen. Ik twijfel tussen enerzijds een Dragon Mace (2ehands) of een Oakley Crowbar (ook 2ehands), beiden zijn rond de 80 euro. Ik heb al een Crowbar en die zit perfect, maar ik mis eigenlijk een lens voor bluebird-dagen, dus een nieuwe Crowbar zou een prima investering zijn. Die dragon goggle komt sowieso met 2 lenzen, maar ik weet niet of die goed zit.
Als die Crowbar een goede lens heeft zou ik daar voor gaan. Je hebt immers al zo'n bril waarvan je zeker weet dat hij goed zit en of je nou die koopt of die Dragon je hebt altijd 2 lenzen (alleen bij de crowbar heb je dan ook 2 frames)

Als je een dragon koopt met 2 lenzen zal het een DX zijn neem ik aan? Dan kun je net zo goed een nieuwe kopen. Die zijn 100 euro en dan heb je dus voor een paar euro meer een nieuwe.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_74407726
quote:
Op donderdag 5 november 2009 00:18 schreef Komakie het volgende:

[..]

Perry die Dragon verkoopt Is dat nieuw
Ik heb geen idee welke merken perry allemaal verkoopt maar uit je verbaasde reactie maak ik op dat perry dragon in ieder geval niet verkoopt. Weet iemand een verkoopplek in het noorden waar ik ze wel kan passen? Ik wil best 1 op internet bestellen maar niet zonder te passen.
  donderdag 5 november 2009 @ 08:22:49 #179
202334 Dwyrin
Powered by espresso
pi_74409444
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 06:29 schreef Dwyrin het volgende:

[..]

Als ik dat board ooit nog cheap in 159, zie koop ik hem!.... gewoon voor de looks
Jullie mogen raden wat ik zojuist gedaan heb
pi_74410498
quote:
Op donderdag 5 november 2009 08:22 schreef Dwyrin het volgende:

[..]

Jullie mogen raden wat ik zojuist gedaan heb
rustig op het werk?
  donderdag 5 november 2009 @ 09:37:07 #181
202334 Dwyrin
Powered by espresso
pi_74410592
quote:
Op donderdag 5 november 2009 09:31 schreef Soohr het volgende:

[..]

rustig op het werk?
Mjah, omgeving stuk...

dus dan maar dit kopen:


(Zal het denk ik vooral in Snowworld ga gebruiken en als het niet bevalt ben ik hem zo weer kwijt voor dezelfde prijs)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dwyrin op 05-11-2009 09:45:28 ]
pi_74411019
die ziet er geinig uit.
  donderdag 5 november 2009 @ 09:58:00 #183
202334 Dwyrin
Powered by espresso
pi_74411044
quote:
Op donderdag 5 november 2009 09:56 schreef Soohr het volgende:
die ziet er geinig uit.
Mjah, dat telt natuurlijk ook mee

maar vooral benieuwd naar TBT
  donderdag 5 november 2009 @ 10:14:23 #184
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_74411450
quote:
Op donderdag 5 november 2009 00:41 schreef onearmedman het volgende:

[..]

Ik heb geen idee welke merken perry allemaal verkoopt maar uit je verbaasde reactie maak ik op dat perry dragon in ieder geval niet verkoopt. Weet iemand een verkoopplek in het noorden waar ik ze wel kan passen? Ik wil best 1 op internet bestellen maar niet zonder te passen.
Je kunt ze bij ons in de Ski-inn passen. Daar liggen alle modellen die we hebben. Je moet dan alleen wel naar Dronten rijden...

Ik kan me niet voorstellen dat Perry ze verkoopt. De importeur heeft helemaal niets met dat soort massawinkels. Als je ziet welke merken ze vertegenwoordigen (Lib tech, Gnu, Dragon, Sessions, Nikita, Atakin) dan zijn dat allemaal merkjes die in kleine shops te vinden zijn.
Ze hebben ook al een paar keer gezegd dat ze hun spullen ook niet in dat soort winkels willen hebben. Dus zou apart zijn als Dragon daar wel zou liggen.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 5 november 2009 @ 12:43:35 #185
202334 Dwyrin
Powered by espresso
pi_74415847
Heb inderdaad ook nog nooit Dragons in NL bij de grotere winkel ketens zien liggen, heb mijn Mace op de gok gekocht via een Ebay shop. Ding bevalt echt prima, inmiddels ook via die weg een DX voor mn vriendin gekocht.

Bevalt toch een stuk beter dan die Sinner/Spex dingen
  donderdag 5 november 2009 @ 12:45:33 #186
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_74415922
Blijkbaar waren mijn vragen niet interessant genoeg voor een experienced boarder om te antwoorden.

Laat ik het anders stellen;
Als ik een PC wil aanschaffen dan kan ik kijken naar de specs bij een snowboard is het wat lastiger. Ik zie veel mensen roepen; x is kut of y is goed maar waar zou je dat aan moeten zien?

Misschien een idee voor in openingspost van deel 88, systematisch uitleggen waar je op kan letten. Bij een PC kan je letten op hoeveelheid geheugen, kloksnelheid, beeldschermresolutie etc.. Hoe zit t bij een board?

Bovendien, het valt me op dat meeste shop-sites zwaar zuigen qua info, je moet blij zijn als er uberhaupt staat wat voor belag is gebruikt. Daarnaast worden niet zelfde termen gebruikt dus het is bijna niet te vergelijken..

Ik las ook ergens in een topic dat goedkope decathlon boards afgezeken worden als slecht maar kan iemand eigenlijk vertellen hoe je dat aan specs zou kunnen zien, worden er andere materialen gebruikt, waar zit het m in?
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
  donderdag 5 november 2009 @ 12:59:50 #187
202334 Dwyrin
Powered by espresso
pi_74416384
Tjah, volgens mij is "slecht" niet echt een goede term, natuurlijk zijn er boards die sneller beschadigen/slijten dan andere.
Een 'slecht' board zou bijvoorbeeld een board kunnen zijn dat nergens goed in is...gaat klapperen op hoge snelheid en is ook te stijf/zwaar oid voor park achtige moves

Een board uitzoeken doe je vooral met de gedachte 'waar ga ik het voor gebruiken' park/poeder/pisteknallen/enz.

Dan ga je letten op zaken als flexibiliteit/demping/shape/set-back/base materiaal en allerlei nieuwe dingen als reverse-camber/Triple base etc...

Maarja, dan kom je gelijk met een probleem dat dit bijna niet te vergelijken is, alle merken gebruiken weer andere 'flex ratings' en termen voor (zelfde soort) technieken. Dus boards zijn helaas niet 1:1 met elkaar te vergelijken.
Je blijft dus voor een groot deel afhankelijk van reviews die vaak niet heel objectief zijn..het beste blijft : zelf uitproberen, maar die mogelijkheid is meestal erg beperkt

een PC uitzoeken is dus een stuk makkelijker met al die standaard mb/ghz/gb aanduidingen (al zegt dat daar ook niet alles).
  donderdag 5 november 2009 @ 13:35:09 #188
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_74417626
Hm ok dus het is zoals ik al dacht, bijna niet te vergelijken...
Het is heel slim van de industrie om het lekker vaag te houden en niet te kiezen voor gestandardiseerde metingen, want zo kunnen ze allemaal claimen beste te zijn en krijgen de prijsvechters geen kans als publiek alleen weet dat duur=goed, goedkoop=slecht.

Maar zijn de prijzen dan in ieder geval nog enigszins gecorreleerd aan kwaliteit en hoe verloopt die curve? Net als bij PC's waarbij je bijvb 1gb hebt voor 50 euro, 2gb voor 80 euro en 3gb betaal je 500 euro. In dit voorbeeld is het uiteraard slimst om voor 2gb te gaan.

Bij Decathlon heb je boards voor tussen 99 en 240 euro.. Mag je dan verwachten dat die duurste gewoon fatsoenlijk is en 2 jaar (ong 30 dagen intensief boarden) mee zal gaan, dat je fatsoenlijke snelheden kan maken zonder dat ie gaat klapperen etc?

Ik snap dat mensen voor wie het hun primaire hobby is anders naar kijken en boards van 600 kopen maar als het gewoon 'een' hobby is moet je ook een midden vinden, net als 2gb in mijn voorbeeld hierboven. Wat is snowboard equivalent van '2gb' oftwel best value for money.
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_74418713
Ik weet niet hoe lang je ongeveer met je board wil doen (aantal jaar) en hoevaak je gemiddeld per jaar weggaat. Maar je zou kunnen uitrekenen hoeveel je anders kwijt zou zijn aan huren en dit bedrag ongeveer kunnen nemen om een board uit te zoeken.
Het is gewoon heel persoonlijk wat voor board je wilt, als ik je zo hoor wil je gewoon een allmountain board die iets stijver is (richting freeride).
Met de ervaring die je hebt zou ik gewoon wat meer uitgeven en dan over een aantal jaar weer naar een nieuwe te gaan kijken. Voordeel is gewoon dat je je eigen board leert kennen en dat helpt je om naar een nog hoger niveau te komen.

En ik denk dat het standaardiseren vrij moelijk wordt (kwa flex aanduiding) met name omdat verschillende merken een andere opbouw gebruiken voor hun board, andere materialen in hun board stoppen waardoor ze toch totaal anders reageren.
De base heeft bij elk merk ook een andere benaming maar je kan er zo uit halen of het sintered of extruded is.
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  donderdag 5 november 2009 @ 16:27:44 #190
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_74423922
quote:
Op donderdag 5 november 2009 14:09 schreef MarcoD het volgende:
Ik weet niet hoe lang je ongeveer met je board wil doen (aantal jaar) en hoevaak je gemiddeld per jaar weggaat. Maar je zou kunnen uitrekenen hoeveel je anders kwijt zou zijn aan huren en dit bedrag ongeveer kunnen nemen om een board uit te zoeken.
Het is gewoon heel persoonlijk wat voor board je wilt, als ik je zo hoor wil je gewoon een allmountain board die iets stijver is (richting freeride).
Met de ervaring die je hebt zou ik gewoon wat meer uitgeven en dan over een aantal jaar weer naar een nieuwe te gaan kijken. Voordeel is gewoon dat je je eigen board leert kennen en dat helpt je om naar een nog hoger niveau te komen.

En ik denk dat het standaardiseren vrij moelijk wordt (kwa flex aanduiding) met name omdat verschillende merken een andere opbouw gebruiken voor hun board, andere materialen in hun board stoppen waardoor ze toch totaal anders reageren.
De base heeft bij elk merk ook een andere benaming maar je kan er zo uit halen of het sintered of extruded is.
Daar heb je wel een punt in, het is beter om 1 board goed te leren kennen dan over 2 jaar een andere te moeten kopen omdat deze niet goed genoeg is. Enige risico dat ik wel loop is dat als ik gelijk een dure koop, dat ik die kan slopen voordat ik goed genoeg ben om er echt optimaal van te genieten. Maar zijn die dure boards echt duurzaam genoeg om 4 jaar mee te boarden (ong 15 dagen per jaar)?

Ik weet dat ik dus moet letten op extruded of sintered waarbij sintered beter is. En bij sintered heb je p-tex en grafiet waarbij grafiet beter is ofzo? En welke waarden van flexheid ofzo moet ik aanhouden als top, medium of matig? Vaak worden er ook andere abracadabra termen gebruikt mbt wat voor rand het heeft en wat voor special features aanwezig zijn.. Wat zijn belangrijke zaken en wat is gewoon triviaal en dient vooral noobs te impressen zodat ze denken dat het om state of the art board gaat?
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
  donderdag 5 november 2009 @ 16:34:50 #191
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_74424196
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:59 schreef spooky1234 het volgende:
Hier is weer een relatieve n00b die hoopt op wat advies;

Ik heb in totaal ongeveer 60 dagen board-ervaring, kan aardig hard over de pistes (rood/zwart), redelijk offpiste en ik ben nog beginner qua stunten. Tot heden heb ik altijd een board en bindingen gehuurd maar ik wil nu mijn gear compleet maken.

Restricties;
- Budget; ongeveer 300 euro voor board en bindingen.
- Bij voorkeur Freeride board (70% van de tijd piste, 20% offpiste, 10% stunten)

Mijn vragen zijn;
1. Als je voor rond 80 euro per week een board + bindingen huurt in Frankrijk, voor hoe duur kan je een setje van vergelijkbare kwaliteit kopen? (Over het algemeen vind ik zulke spullen prima)

2. Wat zijn jullie ervaringen met online shops? Wat is beste combo; in een echte winkel bekijken, dan online bestellen en vervolgens in een echte winkel waxen enzo?

3. Hoe zit het qua merken, zijn er merken die best value for money geven, ik hoef zeg maar niet 10% meer kwaliteit voor dubbele prijs.

4. Even concreet, wat vinden jullie van deze;
http://www.vanbellen.nl/producten/nitro-15 (Nitro Shield voor 199)
of deze;
http://www.vanbellen.nl/p(...)nowboard-specials-21
(Nitro Dominian + bindingen voor 299)
1. Dat ligt totaal aan de verhuurder. Sommige winkels hebben het lef om 100 euro per week te vragen voor spul wat 3 jaar oud is. Andere winkels vragen hetzelfde en hebben elk jaar nieuwe boards. Dus dat is moeilijk te zeggen.

2. Die vraag moet ik eigenlijk niet beantwoorden

3. Ook moeilijk te zeggen aangezien elk merk zijn eigen ding heeft. Nitro stuurt bijvoorbeeld vrij agressief een bocht uit, maar is bij het ingaan van de bocht wat slapper, terwijl dat bij een ander merk misschien net weer net andersom is.
Ik denk wel dat grotere merken als bijvoorbeeld Burton en Nitro relatief net iets meer voor hun boards vragen dan kleine merkjes aangezien ze toch wel verkopen en kleinere merken interessant moeten blijven ook door hun prijs.

4. De Nitro Dominian is wat hoger op de ladder en wat meer gevorderd. Ik denk dat je er meer plezier aan zult beleven dan wanneer je de Shield koopt. En tja, dat zie je ook terug in de prijs.

Ik durf een decathlon board wel als slecht te betitelen. Er worden voornamelijk goedkopere materialen gebruikt. Dit wil zeggen dat je boardje bijvoorbeeld eerder zijn stijfheid zal verliezen aangezien het materiaal minder duurzaam is. Of de base is van extruded belag ipv sintered (kom ik zo nog op terug)
Bindingen zijn ook een heel simpel voorbeeld. Een decathlon binding gebruikt bijvoorbeeld plastic buckels en een A-merk binding aluminium. De hiback kan ook van puur plastic zijn of van een hoogwaardig materiaal. Ik heb hi-backs van bindingen zien afbreken van dat soort bindingen.

Het is niet zo dat de industrie het lekker vaag probeert te houden, er zijn gewoon meer merken. Bij een computer (om dat voorbeeld maar ff te pakken) heb je 2 grote processor producenten. Intel en AMD. Die gebruiken allebei verschillende meetwaarden, maar ze lijken wel op elkaar omdat ze niet voor elkaar kunnen onderdoen. Daarnaast zijn het maar 2 merken en is het daarom makkelijk bij te houden wat de verschillen zijn.
Je hebt ook nog het probleem dat elk merk zijn eigen technologie gaat patenteren. Uiteindelijk kun je dan voor een groot gedeelte hetzelfde doen, maar het moet toch net iets anders heten.
Ieder stijver board gebruikt tegenwoordig iets van glaslaminaat, bamboo of carbon strips in zijn board, maar het heet allemaal net iets anders. Als je verder kijkt dan alleen het tekstje wat erbij staat en gaat bij het kopje "tech"kijken kom je heel veel overeenkomsten tegen.

Over het algemeen zitten er in snowboards heel veel verschillende technieken. Kijk bijvoorbeeld naar het reverse camber (rocker) verhaal dat tegenwoordig helemaal hot is.
Lib Tech en Gnu gebruiken reverse camber door het board over de hele lengte als een banaan te laten lopen.
Burton gebruik P-rocker door een plat te zijn tussen de bindingen en verder op te lopen bij de tip en de tail.
Ze hebben ook nog S-rocker waarvan de camber iets verder naar achteren ligt (setback) en er een hele grote rocker nose op zit.
Dan hebben ze ook nog de V-rocker wat nog anders functioneert.
K2 heeft weer een paar andere principes en heeft ook een flatline waar gewoon helemaal geen positieve of negatieve voorspanning in zit.
Rome werkt net weer op een iets andere manier.
Bataleon heeft geen rocker en werkt weer met Triple Base. Weer wat anders.

Kortom, het is niet met elkaar te vergelijken. Elk merk heeft zijn eigen ding en het is afhankelijk van de persoon welke hij het fijnst vindt.

Voor een base is het wat makkelijker. De standaard regel is dat je sintered bases hebt en extruded bases. Heel kort uitgelegd houdt het in dat een sintered base veel sneller, sterker en duurzamer is. Daar staat tegenover dat het moeilijker te waxen en te repareren is. Een extruded base wordt bijvoorbeeld vooral gebruikt bij railboardjes en goedkopere boards. Voor een railboard is dat niet erg, iemand zoals jij die veel hard wil gaan moet ver weg blijven van boards met extruded bases.

Nu ben ik met je eens dat niet iedereen een board van 600 euro kan/wil betalen voor die paar dagen per jaar dat hij op een board staat. Maar je moet ook wat verder kijken.
Met je +/- 60 dagen kun je op een decathlon board van 250 euro gaan rijden, maar je haalt er dan niet alles uit wat er in zit. Je gaat dan vanzelf tegen de beperkingen van het board aan lopen. Bijvoorbeeld dat het board gaat klapperen op hoge snelheid. Daarnaast zal hij sneller zijn stijfheid verliezen en kun je hem dus na een jaar of 2 jaar weg doen. Terwijl je met een wat duurdere plank misschien wel 4 jaar kunt doen en je er meer plezier van hebt omdat je niet snel tegen de beperkingen van het board aan loopt en je zelfs over 4 jaar als je nog veel beter snowboard dan nu er veel plezier van hebt. Je moet dan dus of 2x 250 euro uitgeven, of 1x 500 euro (bijvoorbeeld). Het bedrag is nu even erg hoog, maar je bent dan voorlopig ook weer voorzien.
Als je dan niet te veel geld uit wil geven kun je altijd kijken naar een overjarig nieuw boardje wat afgeprijst is.

Ook voor snowboards geld, goedkoop is duurkoop.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 5 november 2009 @ 16:42:16 #192
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_74424459
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:27 schreef spooky1234 het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt in, het is beter om 1 board goed te leren kennen dan over 2 jaar een andere te moeten kopen omdat deze niet goed genoeg is. Enige risico dat ik wel loop is dat als ik gelijk een dure koop, dat ik die kan slopen voordat ik goed genoeg ben om er echt optimaal van te genieten. Maar zijn die dure boards echt duurzaam genoeg om 4 jaar mee te boarden (ong 15 dagen per jaar)?

Ik weet dat ik dus moet letten op extruded of sintered waarbij sintered beter is. En bij sintered heb je p-tex en grafiet waarbij grafiet beter is ofzo? En welke waarden van flexheid ofzo moet ik aanhouden als top, medium of matig? Vaak worden er ook andere abracadabra termen gebruikt mbt wat voor rand het heeft en wat voor special features aanwezig zijn.. Wat zijn belangrijke zaken en wat is gewoon triviaal en dient vooral noobs te impressen zodat ze denken dat het om state of the art board gaat?
Voor een goede plank houden de leraren van de skischool meestal 16 weken aan. Ik doe dus met een board 1 seizoen (als ik het hele seizoen ga) en jij kan erin theorie een jaar of 6 mee doen. Misschien dat je eerder een nieuwe wilt kopen omdat je wat vets ziet, maar dat is natuurlijk aan jou. Daarnaast is marktplaats tegenwoordig je vriend

Als het een sintered base is kom je al een heel eind. Er zal nog wel wat verschil zitten tussen verschillende materialen, maar sintered base is eigenlijk altijd een duurzame base en of hij dan van grafiet gemaakt is of van p-tex. tja, het is maar wat je belangrijk vind.

Bij elk merk werkt het wel dat als je een waarde van 6 of hoger aan houdt je wel een heel eind komt met een lekker freeride board. Alles wat lager is gaat vaak meer richting freestyle. Maar het is niet altijd zo.

Natuurlijk heeft een bedrijf mooie woorden om een bepaalde techniek een mooie naam te geven. Zo werkt het nou eenmaal. Je noemt een 2 rondjes ook geen 2 rondjes maar een 720 omdat het gewoon cooler klinkt
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 5 november 2009 @ 17:08:12 #193
93760 ergodyne1
Tijd om te boarden...
pi_74425523
Ik moet zeggen dat het verschil tussen extruded of een sintered base pas echt een beetje te voelen is als je wat snowboard ervaring hebt. Voor een beginner maakt het vrij weinig uit. Als je de keuze hebt moet je voor sintered gaan. Ik heb een Nitro Blacklight met daaronder zo'n nanobase FX nogwat ofzo. Echt superideaal! Ik was eerst wat sceptisch, maar je hoeft deze base dus niet te waxen... never niet en hij wordt niet vaal o.i.d. heel maf.
Only sick music makes money today...
  donderdag 5 november 2009 @ 17:19:14 #194
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_74425929
@Komakie;

tnx voor zeer uitgebreide toelichting en alle tips. It is starting to make sense now.. Ik had ook graag bij Gnarly wat willen bestellen als het niet net even iets te duur was voor mijn budget... Indien er nog speciale aanbiedingen lopen voor fokkers of dat je een perfect bordje hebt met een onboeiende beschadiging aan de bovenkant ofzo dan kan je me altijd PM-en

Ik ben een beetje gaan inlezen en sintered (bij voorkeur grafiet) heeft wel mijn voorkeur maar er staat ook dat je het heel vaak moet waxen en onderhouden, waar moet ik aan denken, na elke paar dagen intensief gebruik?

Ook verwacht ik komende tijd steeds meer gekkere dingen te gaan proberen dus daarmee verhoog ik ook de kans op een total-loss... maar hoe realistisch is het nou dat je een board echt fataal knakt gezien het feit dat ik nu pas begin met een beetje fatsoenlijke jumps? Kunnen ze het over het algemeen wel hebben of is 1 verkeerde landing fataal?
quote:
1. Dat ligt totaal aan de verhuurder. Sommige winkels hebben het lef om 100 euro per week te vragen voor spul wat 3 jaar oud is. Andere winkels vragen hetzelfde en hebben elk jaar nieuwe boards. Dus dat is moeilijk te zeggen.
Ja verschillen zijn inderdaad merkbaar maar ik bedoelde meer dat verhuur-boarden, zijn dat kwalitatief goede sintered boarden met goede bindingen of zijn het decathlon dingen?

@ergodyne;
wtf? dat klinkt wel goed, snel, goed en zonder onderhoud.. wat kost het?
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_74426423
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:19 schreef spooky1234 het volgende:
@Komakie;


Ook verwacht ik komende tijd steeds meer gekkere dingen te gaan proberen dus daarmee verhoog ik ook de kans op een total-loss... maar hoe realistisch is het nou dat je een board echt fataal knakt gezien het feit dat ik nu pas begin met een beetje fatsoenlijke jumps? Kunnen ze het over het algemeen wel hebben of is 1 verkeerde landing fataal?

Je moet toch echt je best doen om een board total loss te maken,
zeker als je net begint met springen enzo,

dan is de kans groter dat je in een stukje off-piste een rotsblok overdwars op je board krijgt.
pi_74427890
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:08 schreef ergodyne1 het volgende:
Ik moet zeggen dat het verschil tussen extruded of een sintered base pas echt een beetje te voelen is als je wat snowboard ervaring hebt. Voor een beginner maakt het vrij weinig uit. Als je de keuze hebt moet je voor sintered gaan. Ik heb een Nitro Blacklight met daaronder zo'n nanobase FX nogwat ofzo. Echt superideaal! Ik was eerst wat sceptisch, maar je hoeft deze base dus niet te waxen... never niet en hij wordt niet vaal o.i.d. heel maf.
Misschien is het wel zo maar nooit waxen? Ik kan het niet vinden op hun site dat je niet hoef te waxen
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:19 schreef spooky1234 het volgende:
@Komakie;

tnx voor zeer uitgebreide toelichting en alle tips. It is starting to make sense now.. Ik had ook graag bij Gnarly wat willen bestellen als het niet net even iets te duur was voor mijn budget... Indien er nog speciale aanbiedingen lopen voor fokkers of dat je een perfect bordje hebt met een onboeiende beschadiging aan de bovenkant ofzo dan kan je me altijd PM-en

Ik ben een beetje gaan inlezen en sintered (bij voorkeur grafiet) heeft wel mijn voorkeur maar er staat ook dat je het heel vaak moet waxen en onderhouden, waar moet ik aan denken, na elke paar dagen intensief gebruik?

Ook verwacht ik komende tijd steeds meer gekkere dingen te gaan proberen dus daarmee verhoog ik ook de kans op een total-loss... maar hoe realistisch is het nou dat je een board echt fataal knakt gezien het feit dat ik nu pas begin met een beetje fatsoenlijke jumps? Kunnen ze het over het algemeen wel hebben of is 1 verkeerde landing fataal?
[..]

Ja verschillen zijn inderdaad merkbaar maar ik bedoelde meer dat verhuur-boarden, zijn dat kwalitatief goede sintered boarden met goede bindingen of zijn het decathlon dingen?

@ergodyne;
wtf? dat klinkt wel goed, snel, goed en zonder onderhoud.. wat kost het?
Om de 3 dagen waxen maar je kan het ook pas na een week doen.

Je board zal tijdens het springen echt niet snel gaan breken, dan moet je er wel een heel rare sprong mee maken.

De huurboardjes die je tegenkomt zijn vaak volgens mij gewoon instap boardjes met een extruded base en flow bindingen, soms als gevorderde huurboard wel een board met sintered base.
Heb nog nooit flow bindingen gebruikt/geprobeerd maar wat ik er van hoorde was niet veel goeds, liever dan 3 seconden langer bezig zijn met bindingen vastmaken dan met crappy bindingen rijden.

[ Bericht 28% gewijzigd door MarcoD op 05-11-2009 18:31:48 ]
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  donderdag 5 november 2009 @ 20:32:05 #197
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_74432453
Nog even iets, ik weet dat dit soort rekensommen hier vaak voorbijkomen maar toch even checken.
ik ben 182cm, 74kg, schoenmaat 44. Mijn huidige boots zijn bijna 30cm van hiel tot teen.

Qua stance denk ik aan ongeveer 20-25deg voor en ong 10 achter en ik wil een allmountain plank met voorkeur voor freeride (70% piste, 20%offpiste, 10% stunts)

- Qua lengte dacht ik aan 159 ong maar wat is mijn marge, van 157 - 162 ofzo?
- Wat moet minimale width zijn, 28cm ofzo?
- Zijn dit dus per difinitie altijd WIDE borden?

- Als jullie 2 merken mogen noemen die goeie boards hebben die aan mijn eisen voldoen en tot ong 300 (eventueel in aanbieding) verkrijgbaar zijn, waar zou ik voor kijken? (bataleon?)
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_74433175
Met schoenmaat 44 zou ik zeker geen Wide board willen aanraden, dan kan je nog makkelijk door op een normaal bordje. Qua lengte ligt het een beetje aan je voorkeuren. Ik ben zelf steeds kleiner gaan rijden.
Maar voor echt freeriden zou een iets langer bordje misschien beter zijn. Ik denk dat een 161/162 wel goed zou zijn voor je.

Maar volgens mij is het beter als je ff naar de wat grotere snowboardwinkels zou rijden en je daar laat adviseren door de verkopers. Bij Duijvensteijn in Zoetermeer bijvoorbeeld hadden ze echt een vracht overjarige boards, die hardstikke goedkoop waren. Prijzen van 200 euro waren bijvoorbeeld geen uitzondering.
pi_74433234
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:49 schreef Rafiki het volgende:
Met schoenmaat 44 zou ik zeker geen Wide board willen aanraden, dan kan je nog makkelijk door op een normaal bordje. Qua lengte ligt het een beetje aan je voorkeuren. Ik ben zelf steeds kleiner gaan rijden.
Maar voor echt freeriden zou een iets langer bordje misschien beter zijn. Ik denk dat een 161/162 wel goed zou zijn voor je.

Maar volgens mij is het beter als je ff naar de wat grotere snowboardwinkels zou rijden en je daar laat adviseren door de verkopers. Bij Duijvensteijn in Zoetermeer bijvoorbeeld hadden ze echt een vracht overjarige boards, die hardstikke goedkoop waren. Prijzen van 200 euro waren bijvoorbeeld geen uitzondering.
Ik zou kijken naar een Burton Custom oid of een Rome boardje. Maar dat is meer waar ik zelf voor zou gaan.
Ride heeft trouwens ook leuke, vaak wat goedkopere boards.
pi_74433998
Is Roxy eigenlijk een beetje en OK merk?

Ik vind dit board:

best wel heel erg gaaf.
A liar is a person who uses the valid designations, the words, in order to make something which is unreal appear to be real. - Nietzche
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')