De reden aan mij gegeven is een andere reden dan aan de rest van de organisatie gegeven.quote:Kennelijk onredelijk ontslag
Er kunnen zich echter situaties voordoen waarbij de werkgever alle voorschriften in acht heeft genomen, maar het ontslag toch als “kennelijk onredelijk” wordt gezien. Dat wil zeggen situaties, waarbij een redelijk handelend mens niet tot opzegging zou zijn overgaan.
Een ontslag is “kennelijk onredelijk” wanneer:
* er geen reden voor het ontslag is opgegeven
* er voorgewende of valse redenen opgegeven zijn
* de kans op een nieuwe baan voor de werknemer zo klein is, dat de gevolgen van het ontslag voor hem zwaarder wegen, dan het belang dat de werkgever heeft bij de beëindiging
* de werkgever het afspiegelingsbeginsel (tot 2006 het dienstjarenbeginsel), heeft geschonden
* het ontslag het gevolg is van werkweigering op grond van ernstige gewetensbezwaren
Sinds oktober 2008 hanteert het Haagse gerechtshof de kantonrechtersformule verminderd met 30 procent bij kennelijk onredelijk ontslag zaken. Het Hof is van mening dat zij door middel van de C-factor voldoende rekening kan houden met relevante omstandigheden.
Ik denk dat je met 1 maand opzegtermijn en 3 maanden salaris erg netjes ontslagen wordt. Lijkt me niet dat je er op een andere manier meer uit kunt halen. Ik weet niet in welke branche je werkt en hoe je je eigen kansen in schat, maar ook in deze tijd moet het lukken om binnen 4 maanden een andere baan te vinden als je (aantoonbaar) goed bent in wat je doet.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:07 schreef merry77 het volgende:
1) ontslag aanvechten en de specifieke grond schriftelijk te laten geven en de verschillende incidenten van irritatie te laten aangeven. Kantonrechter zal bij onredelijk ontslag waarschijnlijk minder vergoeding toekennen.
Woon jij in hetzelfde Nederland als ik?quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:12 schreef Poweruser_2 het volgende:
Uiteindelijk winnen werkgevers altijd. Reden: Ze hebben meer resources dan jij en rechters oordelelen in voordeel van de werkgever.
Dit is helaas de nederlandse rechtstaat. Jij als hardwerkende man wint het nooit
Onzin. Je hebt ook recht op WW als je ontslagen wordt met een ontslagvergoeding, alleen wordt die ontslagvergoeding dan gezien als loon, waardoor je pas WW krijgt als die ontslagvergoeding 'op' is. In het geval van TS dus na drie maanden.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:25 schreef Tinkepink het volgende:
Niet accepteren!!!!! UItkering kan je anders wel vergeten.
Nee (het dikgedrukte is onzin), reden: dit juridische gesteggel heeft in 99% van de gevallen een verstoorde arbeidsrelatie tot gevolg waardoor rechters alsnog de arbeidsovereenkomst zullen ontbinden. Maar dan op andere gronden en met een bijbehorende (andere) oprotpremie.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:12 schreef Poweruser_2 het volgende:
Uiteindelijk winnen werkgevers altijd. Reden: Ze hebben meer resources dan jij en rechters oordelelen in voordeel van de werkgever.
Dit is helaas de nederlandse rechtstaat. Jij als hardwerkende man wint het nooit
Nou ja dan zou ik lekker opzouten daar. Je krijgt een mooie oprot premie + goede referenties. Zelfs als je het niet zou accepteren en de rechter stelt je in het gelijk, dan zit je op een plek waar je uiteindelijk niet meer wilt werken. Gewoon lekker gaan en een leuke nieuwe baan zoeken.quote:Op maandag 26 oktober 2009 23:46 schreef merry77 het volgende:
bedankt voor de antwoorden zo ver.
even aanvulling:
- heb een verband voor onbepaalde tijd
- werk in de IT (heb vorig jaar een ontslag om bedrijfseconomische redenen meegemaakt en heb toen deze baan in 1,5 maanden gevonden, waarbij ik in loon er sterk op vooruit gegaan ben,
Ik heb nog 9,5 verlof dagen staan waarvan wordt aangegeven dat je die op moet maken. Maar ik ben wel nu al vrijgesteld van werkzaamheden.
Omgerekend is dat toch bijna een halve maand salaris.
Dus ik heb ook de neiging om de drie maanden te pakken en proberen nog de verlofdagen uitbetaald te krijgen.
Het zal inderdaad lastig worden om je gelijk in de rechtzaal te bewijzen en dan meer mee te krijgen dan nu wordt aangeboden.
Heb in het aanzeggesprek al gevraagd of referentie kan worden gegeven en dat antwoord is ja.
Ben het met een van de antwoorden eens dat de manager zichzelf er een beetje uit probeert te praten.
Hiermee kan ik het alleen maar eens zijnquote:Op maandag 26 oktober 2009 23:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou ja dan zou ik lekker opzouten daar. Je krijgt een mooie oprot premie + goede referenties. Zelfs als je het niet zou accepteren en de rechter stelt je in het gelijk, dan zit je op een plek waar je uiteindelijk niet meer wilt werken. Gewoon lekker gaan en een leuke nieuwe baan zoeken.
Wat een totale onzin....quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:12 schreef Poweruser_2 het volgende:
Ik zou het er gewoon in op laten nemen als de werkgever dat wilt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 01:43 schreef merry77 het volgende:
is het verstandig om in de beeindigingsverklaring op te laten nemen dat concurrentiebeding vervalt?
Of is dat impliciet het geval? (niet dat ik direct bij een klant in dienst zou willen gaan).
Wat maakt dat nu uit. Mijn CV is (volgens jouw definitie) een bende. (Grote) gaten tussen banen, diverse zaken die door elkaar lopen, buitenland avondtuurjes, etc. etc. Toch heb ik nooit problemen gehad met het vinden van een baan. Zolang jij maar uit kan leggen waardoor de situatie zo ontstaan is heeft geen enkele werkgever daar problemen mee (of ik heb tot nu toe ongelofelijk veel geluk gehadquote:Tevens vind ik mijn cv er zo een stuk rommeliger op worden:
mijn arbeidsverleden: 2 jaar, 4 jaar (einde wegens financieel slecht), 3 jaar (einde wegens financieel slecht), 1 jaar.
Als ik je verhaal zo lees dan ga je er naar alle waarschijnlijkheid hoe dan ook uit: in goed overleg of via de rechter. Er vanuit gaan dat je je functie nog kunt behouden lijkt mij niet reëel.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:48 schreef merry77 het volgende:
het liefst zou ik de baan behouden. De collega's kan ik allemaal goed mee op schieten. Bijna allemaal hadden ze dit niet verwacht.
Het UWV kan er anders wel buitengewoon veel belangstelling naar hebben. En dan met name naar de "papieren onderbouwing"quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 12:29 schreef Kumusta het volgende:
Mbt je beeindigingsovereenkomst: die verdwijnt in je archief zodra je die krijgt, er is geen enkele toekomstige werkgever die daar om gaat vragen (wel de redenen, niet de papieren onderbouwing). Dus waar maak je je druk om.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |