abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:17:08 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_74079048
quote:
DEN HAAG - De Tweede Kamer doet een nieuwe poging om een einde te maken aan het
mannenbolwerk aan de top van grote bedrijven.

Een meerderheid van het parlement wil wettelijk vastleggen dat bedrijven met meer dan 250 werknemers ernaar moeten streven dat 30 procent van de bestuurders en commissarissen een vrouw is.
Als een bedrijf daar niet aan voldoet, moet het uitleggen waarom het de cijfers niet haalt, zei initiatiefnemer en PvdA-Tweede Kamerlid Paul Kalma maandag in een overleg met minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie. Kalma krijgt in elk geval steun van coalitiegenoot CDA en oppositiepartij VVD.
Pleidooi
Een Kamermeerderheid had zich vorig jaar al geschaard achter het pleidooi van Kalma om het streefcijfer van 30 procent op te nemen in de zogeheten code-Tabaksblat. Maar die oproep vond geen gehoor bij de samenstellers van deze gedragscode over behoorlijk ondernemingsbestuur.
De Kamer legt zich daar niet bij neer en wil de kwestie daarom alsnog regelen in de wet.
Stagnatie
Vrouwen zijn nog altijd sterk ondervertegenwoordigd in de raden van bestuur en raden van commissarissen, stelde Kalma teleurgesteld vast. Hun percentage blijft steken op 6 à 7 procent. ''De stagnatie mag niet langer voortduren'', zei de sociaaldemocraat.
Hij verwees naar een onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam waaruit recent onder meer bleek dat slechts 38 van de 107 beursgenoteerde bedrijven een vrouw in de top heeft, vijf meer dan vorig jaar.
Seksistische vooroordelen
Het veelgehoorde argument dat het aanbod veel te beperkt is, zal volgens Kalma best een rol spelen. Maar volgens hem wordt ook veel te weinig gezocht naar vrouwen. De macht der gewoonte en seksistische vooroordelen versterken het probleem nog eens, aldus het Kamerlid.
Zijn VVD-collega Frans Weekers vindt het ook dieptriest dat slechts 7 procent van de bestuurders en commissarissen vrouw is.
De liberalen zijn tegen quota-regels. Maar ze steunen wel het voorstel om het streefcijfer van 30 procent in de wet op te nemen, omdat dat volgens Weekers kan helpen om het 'old boys network' te doorbreken.
Fijn dat geloof in de maakbare samenleving. Dit soort "positieve discriminatie" is voor mij een absolute schijnoplossing die naar mij idee meer kwaad dan goed doet. Van mij mogen er gerust meer vrouwen in topfuncties komen maar dat lijkt me niet geforceerd af te dwingen met wetten en regels.

Ik denk dat de overheid zich uberhaupt niet moet bemoeien met wie welke topfunctionarissen aanneemt. Ik denk dat wanneer de overheid niets doet, dat er vanzelf wel meer vrouwen een plek in die top weten te veroveren. Nu worden ze als zielig en zwak neergezet en is dat eigenlijk een verdachtmaking van iedere vrouw die nu daar komt te zitten.

Overigens wel een vaag voorstel aangezien het geen quotum is maar wel een streefcijfer dat "kan helpen" volgens de VVD. Hoe dan?
pi_74079111
dit is echt sad.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:21:25 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74079198
Het blijft raar:
-om te beginnen hoor je ze nooit over een "vrouwenquotum" voor niet-topfuncties, zoals vuilnisman of stucadoor
-het is heel raar om perse een percentage vrouwen te willen hebben, als er simpelweg minder vrouwen werken dan dat er mannen werken

Voorbeeld: voor een topfunctie solliciteren 8 mannen en 2 vrouwen. Als ze allemaal even geschikt zijn, is het logisch dat er 80% kans is dat er een man wordt aangenomen. Deze kunstmatige regeltjes vereenvoudigen de sollicitatie voor de vrouw, wat ronduit discriminatie is. Sowieso, het hele woord "positief" achter iets negatiefs zetten
censuur :O
pi_74079303
En dan zit je als vrouw op zo'n positie, wordt je alsnog niet serieus genomen. "Die zit hier alleen maar omdat ze een vrouw is." Ze zitten er dan voor spek en bonen (kunnen ze gelijk mooi koffie halen als er vergadering is )
pi_74079382
valt me tegen van de VVD dat ze zich in dit soort waanzin kunnen vinden
you and I ain't done Zeke!
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:27:39 #6
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_74079411
Men moet gewoon geschikte mensen voor de functie aannemen, of dat nu mannen of vrouwen zijn maakt niets uit

Nu probeert men kunstmatig iets te creëren en dat gaat toch niet werken.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:29:18 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74079476
De moeilijkheid is natuurlijk dat positieve discriminatie voor de ene groep negatieve discriminatie is voor de andere groep. Apartheid was ook positieve discriminatie voor blanken.

Goed, in dit geval is het bedoeld om een verschil te overbruggen, dat snap ik ook nog wel, maar ik denk dat een ‘streefcijfer’ echt geen zoden aan de dijk zet.

Ik geloof dat men in Zweden of Noorwegen een hard cijfer had ingesteld, en dat het daar op zich redelijk werkte. Allicht dat men daar dan eens naar zou kunnen informeren…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:31:45 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_74079561
Ohja mods die dit zien, pas de titel ff aan
pi_74079699
Titel aangepast
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:42:08 #10
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_74079886
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 15:29 schreef Iblis het volgende:
De moeilijkheid is natuurlijk dat positieve discriminatie voor de ene groep negatieve discriminatie is voor de andere groep. Apartheid was ook positieve discriminatie voor blanken.

Goed, in dit geval is het bedoeld om een verschil te overbruggen, dat snap ik ook nog wel, maar ik denk dat een ‘streefcijfer’ echt geen zoden aan de dijk zet.

Ik geloof dat men in Zweden of Noorwegen een hard cijfer had ingesteld, en dat het daar op zich redelijk werkte. Allicht dat men daar dan eens naar zou kunnen informeren…
Noorwegen is dat en veel mensen vinden dat het hard faalt.
Vrouwen worden gezien als incompetent, ook diegenen die er puur op eigen kracht en kunne zijn gekomen.
Sociaal-maatschappelijk gezien zijn er diverse 'side-effects' die nu onderzocht worden. Veel van die ongewenste effecten hebben te maken met wat we in NL 'sleutelkinderen' noemen.
Het bedrijfsleven wordt gevormd naar wettelijke regels. 30% vrouwen in de top en geen vrouw meer!

Ik vind dat de top moet bestaan uit 100% de beste kandidaten, ongeacht sekse, afkomst, huidskleur, aangehangen religie, seksuele voorkeur, maatschappelijke status of favoriete automerk.

Als het echt moet, kunnen we natuurlijk altijd nog een gehandicapte negerin in een boerka als adjunct-directeur aanstellen, voldoen we als middelklein bedrijf ook weer aan alle quota's en normen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ElectricEye op 26-10-2009 15:49:46 ]
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_74080026
Dit soort berichten toont aan dat de kamer een beetje overbodig aan het worden is. Het wordt te simpel voor woorden.. Geen wonder dat we tot ons 67e door moeten werken.. Straks gaan de ministers via wet playmobil ook nog voortrekken tov lego.. alles is mogelijk..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 26 oktober 2009 @ 15:47:37 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_74080095
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 15:27 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Men moet gewoon geschikte mensen voor de functie aannemen, of dat nu mannen of vrouwen zijn maakt niets uit

Nu probeert men kunstmatig iets te creëren en dat gaat toch niet werken.
Dat dus.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_74081318
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 15:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Fijn dat geloof in de maakbare samenleving. Dit soort "positieve discriminatie" is voor mij een absolute schijnoplossing die naar mij idee meer kwaad dan goed doet. Van mij mogen er gerust meer vrouwen in topfuncties komen maar dat lijkt me niet geforceerd af te dwingen met wetten en regels.

Ik denk dat de overheid zich uberhaupt niet moet bemoeien met wie welke topfunctionarissen aanneemt. Ik denk dat wanneer de overheid niets doet, dat er vanzelf wel meer vrouwen een plek in die top weten te veroveren. Nu worden ze als zielig en zwak neergezet en is dat eigenlijk een verdachtmaking van iedere vrouw die nu daar komt te zitten.

Overigens wel een vaag voorstel aangezien het geen quotum is maar wel een streefcijfer dat "kan helpen" volgens de VVD. Hoe dan?
Precies.. Who cares als er een vrouw of een man op die plek zit. Als het maar de persoon is met de juist competenties / instelling. Laten we nu a.u.b niet gaan discrimineren omdat er te weinig zijn. Fuck off. Er is gewoon verschil tussen mannen en vrouwen. Face it
  maandag 26 oktober 2009 @ 16:46:07 #14
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_74082322
Dit land word geregeerd door een stel politiek correcte debielen.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_74082454
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:46 schreef -Kadesh- het volgende:
Dit land word geregeerd door een stel politiek correcte debielen.
Het stukje gaat niet over de regering.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 26 oktober 2009 @ 16:50:26 #16
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_74082484
Regering, Tweede kamer, whatever, 1 pot nat.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_74082503
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:50 schreef -Kadesh- het volgende:
Dus jij gelooft niet in dualisme?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 26 oktober 2009 @ 16:51:35 #18
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_74082521
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:50 schreef -Kadesh- het volgende:
Er zit toch wel een subtiel verschil tussen.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_74082707
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:20 schreef draaijer het volgende:

[..]

Precies.. Who cares als er een vrouw of een man op die plek zit. Als het maar de persoon is met de juist competenties / instelling. Laten we nu a.u.b niet gaan discrimineren omdat er te weinig zijn. Fuck off. Er is gewoon verschil tussen mannen en vrouwen. Face it
"" Positieve" discriminatie Brrrrrr.
pi_74082869
Wat een onzin.
Jankerds.

Nu krijg je van die labiele figuren op bepaalde functies die ze totaal niet aankunnen met alle gevolgen van dien voor collega's en het bedrijf zelf.
pi_74083004
Natuurlijk moeten de juiste mensen op de juiste plek terecht komen. En natuurlijk moeten personen zelf weten wie zij wel of niet aannemen. Om die redenen heb ik mijn twijfels over deze maatregel. Maar eerlijk gezegd zie ik het probleem dat zij pogen op te lossen al niet. Er zijn weinig vrouwen aan de top. So what? Wat betekent dat eigenlijk?
  maandag 26 oktober 2009 @ 17:10:28 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_74083132
Hoeveel jaar heeft een man gemiddeld nodig om een toppositie te bereiken, en sinds wanneer blijven vrouwen full-time werken??

Ik heb het idee dat ze op basis van een paar politieke idealen en het "eisen" van een gelijke verdeling de boel op een vreemde manier op de schop gooien.

18 jaar geleden was je nog zo ongeveer een harteloze moeder als je full-time bleef werken na de geboorte van je kind, dus hoeveel vrouwen zijn er nou eigenlijk die net zoveel opgebouwd hebben als de mannen die naar diezelfde topfuncties dingen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 26 oktober 2009 @ 17:25:14 #23
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_74083595
Vind het maar een raar iets.

Maar het zal wel aan mij liggen. Ik kijk nergens meer van op.
Intelligent, but fucked up.
pi_74086570
Het is ongelooflijk dat wanneer je alom merkt dat niemand hier achter staat (je vrienden, je collega's, iedereen die je op fora over dit ziet reageren, maar ook al je vrouwelijke nabijen) het toch een kamermeerderheid haalt. En politiek zou serieus bezig zijn de kloof tussen kiezer en regenten te dichten? Haha!
Altijd wanneer er een kamermeerderheid is voor zaken die in de samenleving als totaal onrechtvaardig worden ervaren is er druk van buitenaf (wiet/paddoregelgeving, wallen in a'dam zijn hier ook één van de vele voorbeelden van). Het buitenland dus en waarschijnlijk Europa.
Mooi man dat verenigd europa. Ik dacht dat we nog niet zo lang geleden nee hadden gezegd tegen die zooi in Brussel? Ja klopt, doen we het achter de schermen zullen gedacht hebben
pi_74086637
En dan zou democratie DE staatsvorm zijn..... het is hooguit de minst kwaaie van alle kwaaien!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')