Fijn dat geloof in de maakbare samenleving. Dit soort "positieve discriminatie" is voor mij een absolute schijnoplossing die naar mij idee meer kwaad dan goed doet. Van mij mogen er gerust meer vrouwen in topfuncties komen maar dat lijkt me niet geforceerd af te dwingen met wetten en regels.quote:DEN HAAG - De Tweede Kamer doet een nieuwe poging om een einde te maken aan het
mannenbolwerk aan de top van grote bedrijven.
Een meerderheid van het parlement wil wettelijk vastleggen dat bedrijven met meer dan 250 werknemers ernaar moeten streven dat 30 procent van de bestuurders en commissarissen een vrouw is.
Als een bedrijf daar niet aan voldoet, moet het uitleggen waarom het de cijfers niet haalt, zei initiatiefnemer en PvdA-Tweede Kamerlid Paul Kalma maandag in een overleg met minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie. Kalma krijgt in elk geval steun van coalitiegenoot CDA en oppositiepartij VVD.
Pleidooi
Een Kamermeerderheid had zich vorig jaar al geschaard achter het pleidooi van Kalma om het streefcijfer van 30 procent op te nemen in de zogeheten code-Tabaksblat. Maar die oproep vond geen gehoor bij de samenstellers van deze gedragscode over behoorlijk ondernemingsbestuur.
De Kamer legt zich daar niet bij neer en wil de kwestie daarom alsnog regelen in de wet.
Stagnatie
Vrouwen zijn nog altijd sterk ondervertegenwoordigd in de raden van bestuur en raden van commissarissen, stelde Kalma teleurgesteld vast. Hun percentage blijft steken op 6 à 7 procent. ''De stagnatie mag niet langer voortduren'', zei de sociaaldemocraat.
Hij verwees naar een onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam waaruit recent onder meer bleek dat slechts 38 van de 107 beursgenoteerde bedrijven een vrouw in de top heeft, vijf meer dan vorig jaar.
Seksistische vooroordelen
Het veelgehoorde argument dat het aanbod veel te beperkt is, zal volgens Kalma best een rol spelen. Maar volgens hem wordt ook veel te weinig gezocht naar vrouwen. De macht der gewoonte en seksistische vooroordelen versterken het probleem nog eens, aldus het Kamerlid.
Zijn VVD-collega Frans Weekers vindt het ook dieptriest dat slechts 7 procent van de bestuurders en commissarissen vrouw is.
De liberalen zijn tegen quota-regels. Maar ze steunen wel het voorstel om het streefcijfer van 30 procent in de wet op te nemen, omdat dat volgens Weekers kan helpen om het 'old boys network' te doorbreken.
Noorwegen is dat en veel mensen vinden dat het hard faalt.quote:Op maandag 26 oktober 2009 15:29 schreef Iblis het volgende:
De moeilijkheid is natuurlijk dat positieve discriminatie voor de ene groep negatieve discriminatie is voor de andere groep. Apartheid was ook positieve discriminatie voor blanken.
Goed, in dit geval is het bedoeld om een verschil te overbruggen, dat snap ik ook nog wel, maar ik denk dat een ‘streefcijfer’ echt geen zoden aan de dijk zet.
Ik geloof dat men in Zweden of Noorwegen een hard cijfer had ingesteld, en dat het daar op zich redelijk werkte. Allicht dat men daar dan eens naar zou kunnen informeren…
Dat dus.quote:Op maandag 26 oktober 2009 15:27 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Men moet gewoon geschikte mensen voor de functie aannemen, of dat nu mannen of vrouwen zijn maakt niets uit![]()
Nu probeert men kunstmatig iets te creëren en dat gaat toch niet werken.
Precies.. Who cares als er een vrouw of een man op die plek zit. Als het maar de persoon is met de juist competenties / instelling. Laten we nu a.u.b niet gaan discrimineren omdat er te weinig zijn. Fuck off. Er is gewoon verschil tussen mannen en vrouwen. Face itquote:Op maandag 26 oktober 2009 15:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Fijn dat geloof in de maakbare samenleving. Dit soort "positieve discriminatie" is voor mij een absolute schijnoplossing die naar mij idee meer kwaad dan goed doet. Van mij mogen er gerust meer vrouwen in topfuncties komen maar dat lijkt me niet geforceerd af te dwingen met wetten en regels.
Ik denk dat de overheid zich uberhaupt niet moet bemoeien met wie welke topfunctionarissen aanneemt. Ik denk dat wanneer de overheid niets doet, dat er vanzelf wel meer vrouwen een plek in die top weten te veroveren. Nu worden ze als zielig en zwak neergezet en is dat eigenlijk een verdachtmaking van iedere vrouw die nu daar komt te zitten.
Overigens wel een vaag voorstel aangezien het geen quotum is maar wel een streefcijfer dat "kan helpen" volgens de VVD. Hoe dan?
Het stukje gaat niet over de regering.quote:Op maandag 26 oktober 2009 16:46 schreef -Kadesh- het volgende:
Dit land word geregeerd door een stel politiek correcte debielen.
Dus jij gelooft niet in dualisme?quote:Op maandag 26 oktober 2009 16:50 schreef -Kadesh- het volgende:
Regering, Tweede kamer, whatever, 1 pot nat.
Er zit toch wel een subtiel verschil tussen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 16:50 schreef -Kadesh- het volgende:
Regering, Tweede kamer, whatever, 1 pot nat.
"" Positieve" discriminatiequote:Op maandag 26 oktober 2009 16:20 schreef draaijer het volgende:
[..]
Precies.. Who cares als er een vrouw of een man op die plek zit. Als het maar de persoon is met de juist competenties / instelling. Laten we nu a.u.b niet gaan discrimineren omdat er te weinig zijn. Fuck off. Er is gewoon verschil tussen mannen en vrouwen. Face it
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |