Jep het membraan moet eerst wat losser worden waardoor sommige tonen in het begin als ze niet zijn ingespeeld niet goed uitkomenquote:Op zondag 25 oktober 2009 21:13 schreef AbortusKonijn het volgende:
Ik snap de klacht niet
wat is inspelen dan... na een tijdje gebruiken klinkt het beter?
ja hoor die van jou welquote:Op zondag 25 oktober 2009 21:14 schreef First het volgende:
[..]
Jep het membraan moet eerst wat losser worden waardoor sommige tonen niet goed uitkomen.
quote:Inspelen
Je haalt je dopjes van een alom geprezen type uit de verpakking, gaat luisteren maar wat een bagger! Productiefoutje? Ik denk het niet. De driver (het ding dat voor de geluidsgolven zorgt) zal nog zal nog wat soepeler in de ophanging moeten komen te zitten. Dit gaat normaal gesproken vanzelf, maar als je zo snel mogelijk plezier wilt hebben van de juiste kwaliteit, kan je gaan inspelen.
Inspelen doe je door je dopjes continu te laten spelen en, om het proces sneller te laten gaan, het liefst met een verhoogd volume. Over hoe lang je dit dan moet doen zijn de meningen verdeeld. Ik heb zelf bijvoorbeeld het idee dat 24 uur genoeg is, maar er zijn ook mensen die beweren dat de dopjes pas na 200 uur volledig ingespeeld zijn. Hier moet je dus zelf achter zien te komen. Stop als jij ze goed genoeg vind klinken. Dan kan het alleen nog maar beter worden.
Ik heb het overigens niet voor niets over verhoogd volume. Maximaal volume zal in veel gevallen namelijk schadelijk zijn voor je dopjes. Ik houd het volume aan dat je nog net naar de dopjes kan luisteren (ongeveer stand 30 met een iRiver H120 i.c.m. Sony EX71). Je weet in ieder geval zeker dat je te ver gaat als de dopjes gaan kraken en/of vervormen.
Om er voor te zorgen dan het inspelen voor alle frequenties optimaal gebeurd, moet je op alle frequenties inspelen. Dit kan je doen door een grote diversiteit aan muziekstijlen te gebruiken (ook stijlen waar je normaal niet naar luistert) of enkel ruis te spelen. Ruis bestaat namelijk uit erg veel verschillende frequenties die, ongeordend, door elkaar gespeeld worden.
Wanneer er nou ingespeeld moet worden is ook een punt van discussie. Terwijl ik erbij zweer, zijn er ook mensen die zeggen dat inspelen onzin is. Wat ik vooral merkte is dat de tonen vooral levendiger zijn geworden en dat het hoog beter vertegenwoordigd is. Voor het inspelen klonken ze eerst erg star. De bas rolde niet, maar waren tikken en het hoog was schel.
Eenschquote:Op zondag 25 oktober 2009 21:15 schreef stamppot het volgende:
Jaja, maar met je Standaard ipod oordopjes of je goedkope senheissers gaat het niet werken hoor.
sowieso is het verschil erg klein.
inspelen is het principe dat je de speakers (van welke grootte dan ook) eerst een lange tijd een bepaalde toon (meestal white- of pink noise) laat genereren, om de speaker goed zuiver te laten klinken. Het voordeel er van is dat het geluid beter klinkt als de speakers zijn ingespeeld, en dat ze langer mee gaan. Dat laatste komt omdat ze niet in een keer op maximaal volume gaan, maar dat de speakers wennen aan het trillen, waardoor ze niet zo snel zullen scheuren.quote:Op zondag 25 oktober 2009 21:13 schreef AbortusKonijn het volgende:
Ik snap de klacht niet
wat is inspelen dan... na een tijdje gebruiken klinkt het beter?
Bron van die laatste zin?quote:Op zondag 25 oktober 2009 21:16 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
inspelen is het principe dat je de speakers (van welke grootte dan ook) eerst een lange tijd een bepaalde toon (meestal white- of pink noise) laat genereren, om de speaker goed zuiver te laten klinken. Het voordeel er van is dat het geluid beter klinkt als de speakers zijn ingespeeld, en dat ze langer mee gaan. Dat laatste komt omdat ze niet in een keer op maximaal volume gaan, maar dat de speakers wennen aan het trillen, waardoor ze niet zo snel zullen scheuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |