abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74041290
Ik heb 9 maanden bij een detacherder gewerkt in 2007/2008 en pas na 3 maanden werd er een pensioen ingevoerd bij dat bedrijf. Ik heb dus 6 maanden pensioen betaald. Tot op heden heb ik nog nooit een pensioenoverzicht gekregen, terwijl dit toch wettelijk verplicht is? Ik wist tot voor kort dus ook niet bij welk pensioenfonds dit geld is ondergebracht.
Ik heb al verscheidene keren hierover gebeld en gemaild en ik heb gehoord dat de pensioenfonds waar het bedrijf bij zit moeilijk doet. Dat pensioenfonds is Aegon.
Ik wil het pensioen afkopen omdat het maar om ongeveer 500 euro gaat, maar zonder een overzicht gaat dat niet zeiden ze.
Ik ben het helemaal zat, dat bedrijf of pensioenfonds trekt rente hieruit en ik wil het geld gewoon terug omdat het zo weinig is en ik die 1 euro p/m als ik 67 ben wel kan missen.

Hoe moet ik dit verder aanpakken? Welke wettelijke verplichtingen heeft dat bedrijf of het pensioenfonds naar mij?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Frontpage zondag 25 oktober 2009 @ 13:25:05 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_74041493
Op het moment dat je een andere dienstbetrekking krijgt en daar pensioen gaat opbouwen, kun je je huidige pensioenfonds/verzekeraar aangeven dat je de waarde wilt overdragen.

Het huidige fonds is wettelijk verplicht hier aan mee te werken. Echter, de nieuwe hoeft dat niet te doen (alhoewel ze graag je centjes willen hebben natuurlijk )
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 25 oktober 2009 @ 13:32:48 #3
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_74041679
Een pensioenoverzicht krijg je een keer per jaar, dus in het slechtste geval kan je er nog 6 maanden op wachten. Ik zou het wel overdragen in je eventuele nieuwe pensioenfonds in verband met eventuele pensioenbreuk.
Tot zover de kwaliteitspost
  zondag 25 oktober 2009 @ 13:34:45 #4
144262 thewishmaster
Born and Raised in Amsterdam
pi_74041718
Ik werk zelf bij een pensioenfonds en we hebben de pensioenoverzichten 2008 in de maanden augustus en september de deur uitgedaan. Een pensioenfonds of verzekeraar hoeft alleen mee te werken aan een waardeoverdracht als je dit binnen 6 maanden na uitdiensttreding hebt ingediend.
  zondag 25 oktober 2009 @ 13:39:38 #5
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_74041831
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 13:34 schreef thewishmaster het volgende:
Ik werk zelf bij een pensioenfonds en we hebben de pensioenoverzichten 2008 in de maanden augustus en september de deur uitgedaan. Een pensioenfonds of verzekeraar hoeft alleen mee te werken aan een waardeoverdracht als je dit binnen 6 maanden na uitdiensttreding hebt ingediend.
Overigens zullen ze in de periode na 6 maanden ook wel bereid zijn mee te werken aan waardeoverdracht, mits de dekkingsgraad het op dat moment toelaat.
  zondag 25 oktober 2009 @ 13:45:24 #6
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74042028
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

Hoe moet ik dit verder aanpakken? Welke wettelijke verplichtingen heeft dat bedrijf of het pensioenfonds naar mij?
Ze zijn verplicht dit te leveren en mee te werken
bliven zeuren
pi_74042055
Overdracht is de moeite niet waard, het gaat maar om een paar honderd euro. Mijn werkgever daarna heeft wel een pensioen voor mij opgebouwd met overzichten erbij, etc. maar mijn nieuwe (huidige) werkgever weigert dat pensioen op te nemen ivm de kredietcrisis. Zogauw ze dat weer doen gebeurd het (ik hoop binnen die 6 maanden, wat wil zeggen dat er nog 2 maanden overblijven). Anders blijft dat pensioen daar staan, want afkopen gaat niet omdat het te hoog is (iets van 1000 euro).

Het gaat dus om het pensioen van mijn 1ste werkgever, en ik zit nu al bij mijn 3de (2x detacheerder, nu wel bij een fatsoenlijk normaal bedrijf).

Ik moet dus nog een paar maanden wachten en daarna kan ik ze in gebreke stellen dat ik geen overzicht gehad heb?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 25 oktober 2009 @ 14:05:11 #8
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_74042649
Euhm...ja. Maar wie ga je in gebreke stellen ? Je oude werkgever of het pensioenfonds ? En wat wil je nu eigenlijk? Je pensioen is inderdaad te hoog voor afkoop en overdracht is op termijn gewoon mogelijk en zeker aan te raden.

Hoe oud ben je eigenlijk ?
pi_74043029
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 13:46 schreef sjorsie1982 het volgende:. Anders blijft dat pensioen daar staan, want afkopen gaat niet omdat het te hoog is (iets van 1000 euro).
Die afkoopgrens is niet de opgebouwde waarde, maar wat het per jaar gaat opleveren. (maar het is niet verplicht om aan afkoop mee te werken)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 25 oktober 2009 @ 14:20:05 #10
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_74043092
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 14:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die afkoopgrens is niet de opgebouwde waarde, maar wat het per jaar gaat opleveren. (maar het is niet verplicht om aan afkoop mee te werken)
En die grens ligt op ongeveer 400,- per jaar.
pi_74043472
Nou het is zo dat van je bruto salaris op jaarbasis minus de franchise (ik geloof 12000 euro op jaarbasis) 7,5% in het pensioenfonds wordt gestord. Maar de wergever stort daar ook nog een bedrag bij, vaak 2x zo veel. Dus normaliter 1/3e door jou en 2/3e door de werkgever.

Alles wat gestort is gaat van het bruto loon, dus onbelast. Je gaat er pas belasting over betalen als je 65 bent

Als je het er nu uit wil halen, dan moet dat bedrag dus belast worden en dan ontstaat er ook discussie of het door de werkgever gestorte deel weer terug moet naar de werkgever

Een geweldige administratieve rompslomp waar natuurlijk niet aan meegewerkt wordt

Een leuk appeltje voor de dorst Sjorsie, als je 65 bent, koop er maar een paar lekker flessen jenever en een paar goede sigaren van

pi_74043884
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 14:35 schreef Arjan4all het volgende:
Nou het is zo dat van je bruto salaris op jaarbasis minus de franchise (ik geloof 12000 euro op jaarbasis) 7,5% in het pensioenfonds wordt gestord. Maar de wergever stort daar ook nog een bedrag bij, vaak 2x zo veel. Dus normaliter 1/3e door jou en 2/3e door de werkgever.

Alles wat gestort is gaat van het bruto loon, dus onbelast. Je gaat er pas belasting over betalen als je 65 bent

Als je het er nu uit wil halen, dan moet dat bedrag dus belast worden en dan ontstaat er ook discussie of het door de werkgever gestorte deel weer terug moet naar de werkgever

Een geweldige administratieve rompslomp waar natuurlijk niet aan meegewerkt wordt

Een leuk appeltje voor de dorst Sjorsie, als je 65 bent, koop er maar een paar lekker flessen jenever en een paar goede sigaren van

Eh... je doet nogal een flink aantal aannames die minimaal discutabel zijn: de premies die de werkgever betaalt, gaan niet terug naar die werkgever. Die zijn contractueel van jou. Verder zijn er 1001 verschillende regelingen, dus niet persé 'vaak betaalt de werkgever 2x zoveel'.

Die afkoop is niet zo moeilijk, hoor. Er is een opgebouwd deel en dat kan simpel overgemaakt worden onder inhouding van 52% belasting (die eventueel later gecorrigeerd wordt).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74045009
Nogmaals, ik ben nu werkzaam bij mijn 3de werkgever. Alle 3 bouwen ze pensioen op. Ik ben 27. 2x een detacheerder en nu dus overgenomen door een fatsoenlijk bedrijf. Mijn vraag gaat over mijn pensioen van mijn 1ste werkgever dat 6x80 (ongeveer) is. Daar heb ik nog nooit een pensioenoverzicht van gehad, vandaar dat ik het niet precies weet.

Mijn huidige werkgever pensioenfonds wil mijn 2de werkgevers pensioenfonds NIET overnemen ivm de kredietcrisis. Dit was als antwoord op de opmerking over het overnemen. Mijn pensioen wat ik bij mijn eerste werkgever heb opgebouwd is al ouder dan 1 jaar, dus kan niet meer worden overgenomen zonder toestemming van dat pensioenfonds. Dat schijnt Aegon te zijn, maar ik heb daar nooit iets van gehoord of gekregen, dus ook geen nummer, adres, naam, etc. Ik heb daar helemaal niks van. Alleen een brief van mijn eerste werkgever dat er pensioen wordt ingehouden.
Ik wil gewoon die 6x80 euro of iets minder ivm afkoop hebben. Ik heb ervoor betaald, mijn eerste werkgever ook dus ik snap niet dat ze dit maar gewoon zo accepteren zonder dat er iets gebeurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')