Ik hoorde laatst van enkele collegae dat ze een brief kregen van een groot internationaal bedrijf dat stock foto's verkoopt, Getty Images. In deze brief eisten ze een bedrag van enkele duizenden euro's gebaseerd op onrechtmatig gebruik van een 4-tal foto's op hun website. Blijkt dat ze die jaren geleden door een studentje in het zwart hebben laten maken en hij heeft dus enkele foto's uit hun online aabod gepikt.
Vandaag sprak ik een van die jongens weer en blijkbaar geeft getty Images niet snel op

Ze blijven dreigen met een rechtszaak tenzij ze deze settlement voldoen. Mijn collega is eentje van het type die stuurde in het begin slechts een korte "Fuck you." richting Getty.
Ze hebben de afbeeldingen van de site gehaald en negeren de brieven. Volgens hun zijn die brieven
a) niet eens in het Nederlands.
b) eist Getty dat ze recht op gebruik moeten bewijzen, maar volgens mijn collega's werkt het hier nog steeds andersom. Onschuldig tot bewezen.
c) Is het bedrag wellicht toch te laag om interessant te zijn voor een rechtszaak.
Getty schijnt dezelfde aangetekende brieven te blijven sturen, ook al hebben mijn collegae hen al beantwoord. Ze weigeren dan ook de aangetekende brieven van Getty Images en dit laatste is iets dat ik mij ging afvragen..
Wat als je een reeks aangetekende brieven van een (beschuldigend) bedrijf blijft afwijzen? Volgens hun accepteer je bij weigering de inhoud uit die brief te hebben gelezen, of je hem nou gehad hebt of niet. Maar dit kan ik moeilijk geloven.. Ze weigeren om het feit dat ze al antwoord hebben gegeven en Getty dezelfde dreiging blijft herhalen, de stroom aangetekende brieven werd als last ervaren.
[ Bericht 2% gewijzigd door fyah op 25-10-2009 02:57:36 ]