abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:13:12 #176
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74032561
Goed dat deze bond er is trouwens. Het is hard nodig tegen allerlei schreeuwers die roepen om hard aanpakken terwijl ze hun illegale software downloaden.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:15:47 #177
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_74032622
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:12 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Het recht op privacy is niet zoiets als 'je hebt privacy' of 'je hebt geen privacy meer'.
Laten we hopen dat de rechter een verstandige beslissing neemt.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_74032675
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:04 schreef moussie het volgende:

[..]

het betreffende artikel uit het wetboek van strafrecht, Artikel 139f
[..]

Dus nee, je mag in je eigen huis geen opnames maken van derden zonder dat hun ervan weten ..

en volgens het daarop volgende artikel, Artikel 139g
[..]

zijn de politie en de OvJ dus ook strafbaar.
Dus als je mensen in je woning filmt moet dat duidelijk zijn. maar als je er niet de gelegenheid toe had omdat iemand zich wederrechtelijk toegang heeft verschaft, dan heb je dat niet kunnen doen.
Nergens staat dat het buiten aangegeven moet zijn, zodat iedereen kan weten dat er geflimd wordt.
Of ik al dan niet opnamen maak in mijn woning blijft een zaak van mij persoonlijk en eventuele betrokkenen.
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:36:27 #179
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_74033032
quote:
het betreffende artikel uit het wetboek van strafrecht, Artikel 139f

quote:
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:

1°.
hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;
En nu nog het woordje 'wederrechtelijk' in je betoog betrekken.
  zondag 25 oktober 2009 @ 02:34:16 #180
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_74033922
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:13 schreef Bowlingbal het volgende:
Goed dat deze bond er is trouwens. Het is hard nodig tegen allerlei schreeuwers die roepen om hard aanpakken terwijl ze hun illegale software downloaden.
Wat ben jij toch een ontzettende trut van een vent zeg, alsof je het erom doet.
pi_74035277
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 00:27 schreef moussie het volgende:

Er moet idd duidelijkheid komen, de wet is er op dit moment vaag over.
Je bedoelt dat er in de wet geen speciale clausule is opgenomen voor diegenen die ongevraagd woningen van 88-jarigen doorzoeken?

Het is trouwens zeer de vraag of de Ombudsman de klacht in behandeling neemt. De klacht wordt pas in behandeling genomen als aan een aantal voorwaarden is voldaan.

http://www.ombudsman.nl/klacht/een_klacht_indienen/index.asp
pi_74036913
Volgens mij gaat het aangehaalde wetsartikel trouwens over het ongevraagd maken van opnamen in de woning van een ander.
pi_74037309
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:36 schreef Zelva het volgende:

[..]

En nu nog het woordje 'wederrechtelijk' in je betoog betrekken.
duh, op het moment dat je de opnames maakt terwijl dat niet mag is het wederrechtelijk ..
pleased to meet you
pi_74037341
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dus als je mensen in je woning filmt moet dat duidelijk zijn. maar als je er niet de gelegenheid toe had omdat iemand zich wederrechtelijk toegang heeft verschaft, dan heb je dat niet kunnen doen.
Nergens staat dat het buiten aangegeven moet zijn, zodat iedereen kan weten dat er geflimd wordt.
Of ik al dan niet opnamen maak in mijn woning blijft een zaak van mij persoonlijk en eventuele betrokkenen.
Als je er zelf niet bent moet je een bord ophangen oid, je bent hoe dan ook verplicht om de ander te waarschuwen dat er opnames gemaakt worden.
pleased to meet you
pi_74037356
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Volgens mij gaat het aangehaalde wetsartikel trouwens over het ongevraagd maken van opnamen in de woning van een ander.
Nee, dat onderscheid maakt de wet niet
pleased to meet you
pi_74037372
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:40 schreef moussie het volgende:

[..]

Als je er zelf niet bent moet je een bord ophangen oid, je bent hoe dan ook verplicht om de ander te waarschuwen dat er opnames gemaakt worden.
Onzin, je kunt er vanuit gaan dat er niemand ongevraagd je woning betreedt.
pi_74037398
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 05:17 schreef yyentle het volgende:

[..]

Je bedoelt dat er in de wet geen speciale clausule is opgenomen voor diegenen die ongevraagd woningen van 88-jarigen doorzoeken?
Als het er wel instond zouden we deze discussie niet hebben, niet waar?
quote:
Het is trouwens zeer de vraag of de Ombudsman de klacht in behandeling neemt. De klacht wordt pas in behandeling genomen als aan een aantal voorwaarden is voldaan.

http://www.ombudsman.nl/klacht/een_klacht_indienen/index.asp
Ik hoop dat die het wel doet, komt er tenminste eindelijk eens duidelijkheid, en de evtle aanvulling op de wet.
pleased to meet you
pi_74037445
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Onzin, je kunt er vanuit gaan dat er niemand ongevraagd je woning betreedt.
Wat jouw gevoel ervan zegt is helaas weinig relevant, de wet zegt het, en daar gaat het om, en volgens de letter van de wet mag je dus geen opnames maken van een dief in je woning, laat staan die op het internet zetten
pleased to meet you
pi_74037476
Tijd dat de wet wordt aangepast wordt als de klacht toegewezen wordt.
Want dat moet nog
Want iederen kan ergens wel een klacht indienen, dat zegt verder weinig.

Waarin die klacht trouwens bij de ombudsman ingediend
Waarom geen kort geding als je meent in je recht te staan

..kan me niet voorstellen dat als je dochter verkracht wordt in je eigen huis en jouw camera registreert dat, dat je die beelden niet zou mogen gebruiken
Geloof er weinig van, mocht het toch zo zijn: wet aanpassen
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_74037533
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:45 schreef moussie het volgende:

[..]

Wat jouw gevoel ervan zegt is helaas weinig relevant, de wet zegt het, en daar gaat het om, en volgens de letter van de wet mag je dus geen opnames maken van een dief in je woning, laat staan die op het internet zetten
..met toestemming van de OvJ, in dit geval, moet nog blijken dat dat niet mag.
zucht ..en de Politie zet ze op het internet, niet de maker..zucht
pi_74037670
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:45 schreef moussie het volgende:

[..]

Mijn gevoel heeft er niets mee te maken. Je mag er vanuit gaan dat niemand je woning ongevraagd betreedt.

'De letter van de wet' gaat over het ongevraagd opnamen maken van een ander in de woning van een ander. En dan nog 'opzettelijk en wederrechtelijk'.

Verder is er nog zoiets als de geest van wet. Volgens mij gaat dat artikel erover dat je mensen niet mag bespioneren. Dat is wel een goeie om te onthouden ivm. de sponiagemeter die ze maar al te graag verplicht willen stellen, trouwens.
pi_74037749
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:49 schreef qonmann het volgende:

[..]

..met toestemming van de OvJ, in dit geval, moet nog blijken dat dat niet mag.
zucht ..en de Politie zet ze op het internet, niet de maker..zucht
Wat dus de politie en de OvJ strafbaar maakt, da's dan artikel 139g, het publiceren van op onrechtmatige wijze verkregen opnames.

Vandaar dat ik dus ook zeg dat er duidelijkheid moet komen, het is ronduit idioot dat een inbreker (of erger) zich kan beroepen op 'schending van privacy', alleen maar omdat de wet hierin niet duidelijk is.
pleased to meet you
pi_74037805
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:59 schreef moussie het volgende:

[..]

Wat dus de politie en de OvJ strafbaar maakt, da's dan artikel 139g, het publiceren van op onrechtmatige wijze verkregen opnames.
Dat moet nog blijken..
En als het zo is ..wet aanpassen

verder ok
pi_74037899
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Mijn gevoel heeft er niets mee te maken. Je mag er vanuit gaan dat niemand je woning ongevraagd betreedt.

'De letter van de wet' gaat over het ongevraagd opnamen maken van een ander in de woning van een ander. En dan nog 'opzettelijk en wederrechtelijk'.

Verder is er nog zoiets als de geest van wet. Volgens mij gaat dat artikel erover dat je mensen niet mag bespioneren. Dat is wel een goeie om te onthouden ivm. de sponiagemeter die ze maar al te graag verplicht willen stellen, trouwens.
Waar haal je dat 'woning van een ander' toch vandaan? En opzettelijk is dus dat je een camera ergens ophangt, met de bedoeling opnames te maken, en op het moment dat je dat niet op 'duidelijke wijze kenbaar maakt' is het dus wederrechtelijk, de ander heeft namelijk het recht het van te voren te weten.
pleased to meet you
pi_74038020
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 11:06 schreef moussie het volgende:

[..]

Waar haal je dat 'woning van een ander' toch vandaan? En opzettelijk is dus dat je een camera ergens ophangt, met de bedoeling opnames te maken, en op het moment dat je dat niet op 'duidelijke wijze kenbaar maakt' is het dus wederrechtelijk, de ander heeft namelijk het recht het van te voren te weten.
Er staat in het wetsartikel 'een woning' 'een persoon' .. Lijkt me duidelijk dat daarmee anderen worden bedoeld.
Anders zou je ook jezelf niet mogen filmen in je eigen woning.
Een ander heeft niks te zoeken in je woning, dus kun je er redelijkerwijs vanuit gaandat hij daar ook niet komt. Dus hoef je ook niks kenbaar te maken.
Trouwens, als het goed is is er binnenkort toch een uitspraak in de zaak van het zeilmeisje? Kunnen we daar ook weer 'oeverloos' verder drammen.
  Moderator zondag 25 oktober 2009 @ 11:14:20 #196
249559 crew  Lavenderr
pi_74038057
quote:

[..]

Stel je voor dat je thuis een camera hebt hangen op de babykamer, moet je dan verplicht aan eventuele inbrekers duidelijk maken dát die camera er is?
Bizar.
pi_74038058
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:42 schreef moussie het volgende:

[..]

Als het er wel instond zouden we deze discussie niet hebben, niet waar?
[..]

Ik hoop dat die het wel doet, komt er tenminste eindelijk eens duidelijkheid, en de evtle aanvulling op de wet.
Ik verwacht niet dat de klacht in behandeling wordt genomen want de inbreker heeft zelf geen
klacht ingediend.

Dus inbreker, snel een klacht indienden; dan kan meteen de video van het Internet worden gehaald.
pi_74038084
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 11:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Stel je voor dat je thuis een camera hebt hangen op de babykamer, moet je dan verplicht aan eventuele inbrekers duidelijk maken dát die camera er is?
Bizar.
Tuurlijk niet.

Allemaal zelfbedachte onzin.
pi_74038099
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 11:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Bizar.
Te bizar voor woorden, mocht het zo zijn
  Moderator zondag 25 oktober 2009 @ 11:17:34 #200
249559 crew  Lavenderr
pi_74038127
quote:

[..]

De ander, in dit geval dus de inbreker?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')