abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73991044
Ik heb een vraag over het verhuren/lenen van mijn auto aan anderen. Ik kan nu al 1,5 jaar niet autorijden i.v.m. chronische pijn dus m'n auto staat niks te doen. Natuurlijk moet ik wel belasting en verzekering betalen. Ik wil m'n auto (nog) niet verkopen.

Eventueel wil ik m'n auto tijdelijk lenen of verhuren, alleen aan iemand die ik ken. Voor een klein bedrag of helemaal niets, het geld maakt me eigenlijk niet zoveel uit; het irriteert me gewoon dat m'n auto daar staat en de accu steeds leegloopt, dan heb ik liever dat een ander er wel wat aan heeft.

Concreet: hoe werkt dat met de verzekering? Is dit een idee dat vraagt om problemen?
Ik begrijp dat je dan hele goede afspraken moet maken over boetes/wie betaalt wat bij schade etc en daarom wil ik het ook niet met een wildvreemde doen.
Maar m'n vraag: kan diegene een autoverzekering afsluiten op een auto die niet van hem is of kan dat niet en gaat het allemaal via mijn verzekering? En als het via mijn verzekering moet, hoe slim/dom is dit ivm schadevrije jaren etc etc?

Graag feedback, tnx alvast.
Btw, het is een starlet uit '96 (ja oud niet hip&mooi i know i know) dus ik ben er niet echt aan gehecht en van kleine beschadigingen ben ik niet een maand uit m'n doen
pi_73991255
Nee, iemand kan niet een auto verzekeren die niet op diens naam staat. En ik zou zelf niet aan deze constructie beginnen. De verzekeraar zal niet blij zijn met deze constructie, omdat de regelmatige bestuurder geen partner is en niet bekend is. En mocht degene een schade maken waarvoor hij/zij aansprakelijk is dan wordt dit op jouw polis afgewikkeld. Dit betekent dat dit ten koste gaat van jouw schade vrije jaren. Daarnaast, als spreek je nog zo goed zaken af met betrekking tot schades en boetes, wanneer iemand het geld niet heeft zit jij er alsnog mee.

Ik zou het kenteken laten opschorten bij het RDW (kan bij het postkantoor). Dan moet je hem van de openbare weg halen, maar ben je niet meer verzekeringsplichtig en de wegenbelasting hoef je ook niet te betalen.

Succes en beterschap in elk geval!
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:45:50 #3
54408 Parzival
Where it happens
pi_73991305
je kunt m ook verkopen .. en volgend jaar weer een nieuwe kopen
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
  Vis een optie? vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:09:13 #4
70532 loveli
N
pi_73991938
Volgens mij kan dat best hoor, een auto verzekeren die niet op je eigen naam staat. Even aan je eigen verzekering vragen hoe lang je weg mag om je no claim te houden, meestal is dat 1 jaar als je elders verzekert, maar 2 als je weer bij dezelfde terugkomt.

Als je deze vraag bij je verzekeraar neerlegt kan deze uitsluitsel geven. Een ander op jouw verzekering laten rijden is een probleem voor je no claim als de ander schade rijdt, dus niet doen. En maak van te voren afspraken hoeveel de auto waard isvoor het geval de ander schade rijdt. Dat voorkomt kapotte vriendschappen als de ander je auto kort rijdt.

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 23-10-2009 18:15:26 ]
crap in = crap out
pi_73991978
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:43 schreef Marijkezwolle het volgende:

Ik zou het kenteken laten opschorten bij het RDW (kan bij het postkantoor). Dan moet je hem van de openbare weg halen, maar ben je niet meer verzekeringsplichtig en de wegenbelasting hoef je ook niet te betalen.

Succes en beterschap in elk geval!

Was al bang dat die constructie problematisch zou kunnen zijn.

Kenteken opschorten is een ideaal idee, zo hoef ik 'm nog niet te verkopen maar ben ik wel voor nu van belasting/verzekering/APK af...dank je wel!
  Vis een optie? vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:18:52 #6
70532 loveli
N
pi_73992181
Mijn auto is een tijdje op de naam van een ander verzekerd geweest, dat was geen probleem. Hangt helemaal van de verzekeraar af. Ik had Centraal Beheer.
crap in = crap out
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:23:21 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73992285
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:10 schreef oliviaaa het volgende:

[..]
Kenteken opschorten is een ideaal idee, zo hoef ik 'm nog niet te verkopen maar ben ik wel voor nu van belasting/verzekering/APK af...dank je wel!
Het spreekwoord "rust roest" is hier van toepassing. Na anderhalf jaar stilstaan zal het ding waarschijnlijk niet starten, is-ie toe aan groot onderhoud, en zullen de banden ook niet meer rond zijn...
M.a.w. waarom wil je deze auto perse bewaren als je hem voorlopig niet gebruikt?
censuur :O
pi_73992300
Het ligt er natuurlijk aan hoe goed je degene aan wie je die auto wilt uitlenen vertrouwt, maar je zou hem natuurlijk gewoon kunnen overschrijven. Alsof je hem verkoopt voor 0 euro zeg maar. Heb jij geen gezeik met verzekeringen, belastingen en/of bekeuringen.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:28:52 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73992410
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:23 schreef Antaresje het volgende:
Alsof je hem verkoopt voor 0 euro zeg maar. Heb jij geen gezeik met verzekeringen, belastingen en/of bekeuringen.
Afhankelijk van de waarde van de auto mag de ontvanger dan wel schenkingsheffing betalen.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:44:00 #10
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_73992721
Ik zou inderdaad ook schorsen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_73994023
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het spreekwoord "rust roest" is hier van toepassing. Na anderhalf jaar stilstaan zal het ding waarschijnlijk niet starten, is-ie toe aan groot onderhoud, en zullen de banden ook niet meer rond zijn...
M.a.w. waarom wil je deze auto perse bewaren als je hem voorlopig niet gebruikt?
Ik begrijp je rationele antwoord, maar ik heb zo ontzettend de hoop dat ik weer (liefst snel) auto kan gaan rijden dat verkopen voelt als een soort van opgeven van die hoop. Een soort emotie-dingetje, dus

Maar goed, ik ben blij met alle info en denk erover na.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:50:32 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73994685
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 19:28 schreef oliviaaa het volgende:

[..]

Ik begrijp je rationele antwoord, maar ik heb zo ontzettend de hoop dat ik weer (liefst snel) auto kan gaan rijden dat verkopen voelt als een soort van opgeven van die hoop. Een soort emotie-dingetje, dus

Maar goed, ik ben blij met alle info en denk erover na.
Wellicht past dit dan meer in R&P maar toch: het lijkt mij dat je "hoop" niet moet verbinden aan materialistische zaken, en gewoon praktische keuzes moet maken: zodra je weer kan autorijden koop je dan een auto die gewoon daadwerkelijk nog kan rijden
pi_73994696
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Afhankelijk van de waarde van de auto mag de ontvanger dan wel schenkingsheffing betalen.
Waarom? Niemand ziet toch voor hoeveel je em hebt verkocht als het particulier gaat?
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:58:32 #14
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_73994947
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat ligt er ook wel aan hoe je 'm opslaat.
Je kunt 'm op eigen terrein zetten en er op dat terrein (bij een kennis op een boerderij ofzo, of een zeer afgelegen stuk Nederland) af en toe een rondje mee rijden zodat het ding toch nog een beetje warm wordt.
Of je slaat 'm goed op. Banden er onderuit en op blokken zetten, accu aan de druppelaar, benzinetank tot de nok afgevuld en in een afgesloten ruimte met zo min mogelijk vocht.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:59:43 #15
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_73994984
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:18 schreef loveli het volgende:
Mijn auto is een tijdje op de naam van een ander verzekerd geweest, dat was geen probleem. Hangt helemaal van de verzekeraar af. Ik had Centraal Beheer.
Wettelijk gezien mag het gewoon niet. Jij als eigenaar bent verplicht de verzekering te regelen. Dus ik zou het er niet op wagen TS
  Vis een optie? vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:05:12 #16
70532 loveli
N
pi_73995164
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 19:59 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Wettelijk gezien mag het gewoon niet. Jij als eigenaar bent verplicht de verzekering te regelen. Dus ik zou het er niet op wagen TS
Ik denk dat je dingen door elkaar haalt. Het voertuig moet verzekerd zijn, het is niet verplicht om dat op naam van de eigenaar te doen. De gemiddelde verzekeraar heeft er zelfs een probleem mee als de dagelijkse gebruiker een ander is dan de eigenaar van het voertuig!
Het is wel handig als je zeker weet dat degene die de verzekering moet afsluiten dat ook daadwerkelijk doet, want het blijft idd de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
crap in = crap out
pi_73995236
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:36 schreef oliviaaa het volgende:
Ik wil m'n auto (nog) niet verkopen.

Toch zou ik die optie maar eens overwegen.
  Vis een optie? vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:08:31 #18
70532 loveli
N
pi_73995261
Een stilstaande Starlett kost je de kop niet. Een rijdende ook niet, trouwens
crap in = crap out
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:11:06 #19
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_73995343
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 20:05 schreef loveli het volgende:

[..]

Ik denk dat je dingen door elkaar haalt. Het voertuig moet verzekerd zijn, het is niet verplicht om dat op naam van de eigenaar te doen. De gemiddelde verzekeraar heeft er zelfs een probleem mee als de dagelijkse gebruiker een ander is dan de eigenaar van het voertuig!
Het is wel handig als je zeker weet dat degene die de verzekering moet afsluiten dat ook daadwerkelijk doet, want het blijft idd de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Je hebt gelijk, sorry. Alleen mijn ervaring is wel (ik heb jaren bij een verzekeraar gewerkt) dat kentekenhouder wel verzekeringnemer moet zijn voor de verzekeraar
pi_73995349
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik denk niet dat een Toyota Starlett uit '96 een waarde heeft die boven de 2734 euro ligt
pi_74003870
Bij AllSafe kan je een auto opslaan dacht ik. Dan schors je hem bij de RDW en verzekering en zet hem daar warm en droog weg. En als je weer de mogelijkheid hebt dan maak je hem weer actief.
Of je verkoopt hem gewoon en koopt tzt een andere terug.

Stuk minder ellende lijkt me.
pi_74038479
Als jij hem als eigenaar verzekert mag je er iedereen in laten rijden. Probleem is er misschien als je er zelf helemaal niet in rijdt, maar hoe kan de verzekering dat weten?

Wat niet mag is 'verhuren'. Maar onkostenvergoeding mag wel (zal wel iets zijn als km vergoedingsnorm van de belasting)

Zoiets las ik al weer een tijdje geleden op sites die schrijven over autodelen door particulieren onderling. Moet je daar eens even gaan lezen.
  zondag 25 oktober 2009 @ 14:35:10 #23
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_74043466
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 11:32 schreef novel het volgende:
Als jij hem als eigenaar verzekert mag je er iedereen in laten rijden. Probleem is er misschien als je er zelf helemaal niet in rijdt, maar hoe kan de verzekering dat weten?

Wat niet mag is 'verhuren'. Maar onkostenvergoeding mag wel (zal wel iets zijn als km vergoedingsnorm van de belasting)

Zoiets las ik al weer een tijdje geleden op sites die schrijven over autodelen door particulieren onderling. Moet je daar eens even gaan lezen.
Ja ik mag je in mijn auto laten rijden. Ik heb de auto verzekerd, maar ik moet dan toch de regelmatige bestuurder zijn, want de verzekeraar heeft mij geaccepteerd als verzekeringsnemer en dus ook het "risico"dat ik vorm ( leeftijd, woonplaats, wat voor soort, auto hoeveel kilometer, schadevrije jaren etc ). Als jij er elke dag in rijd is dat niet wat ze verzekerd hebben en dus een probleem

Hoe ze erachter komen ? vaak bij schade...

Ik zou nooit voor dat autodelen gebeuren gaan, want je moet je afvragen waarom mensen dat willen en jij als particulier kan nooit helemaal uitvinden waarom iemand graag een auto met je deelt. Voorbeeld zijn mensen die 5 schades per jaar rijden of al een keer hun rijbewijs kwijt zijn geraakt, strafblad etc etc.

gewoon lekker schorsen dat ding en in een stalling zetten.
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
  zondag 25 oktober 2009 @ 15:39:25 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_74044994
Ik zou er voor zorgen dat er een nwe APK om komt en het ding verkopen.
Je hebt het over verhuren, maar niet aan wildvreemden. Kan één van die niet-wildvreemden je auto niet overnemen voor een redelijke prijs, en bv. tzt. weer aan je terug verkopen voor hetzelfde bedrag? Wordt je ook eens een beetje gematst met zo'n kl*te oorzaak van dit gedoe.
Lijkt mij een betere deal voor beide kanten; dat verhuren kan je, denk ik, toch niet "legaal"/netjes regelen met de verzekering ed. Schorsen kost ook geld en geregel en je hebt een standplaats nodig en als ie straks 2-3 jaar heeft stilgestaan zitten de remmen vast, is de binnenkant beschimmeld en staan de banden plat. Dan ben je zo ¤500 kwijt je dan 16 jaar oude Starlet weer rijdbaar te maken.
Het is geen Ferrari ofzo; ding wordt alleen maar slechter en minder waard van het stilstaan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_74049247
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 14:35 schreef Cappy het volgende:

[..]

Hoe ze erachter komen ? vaak bij schade...
Dan weten ze toch niet hoe vaak je verder nog achter dat stuur zit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')