abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:53:16 #1
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_73987135
De afgelopen jaren begon de Windows98 computer van mijn oma langzaam toch wat traag te worden. Het was een packerdbell die in het guldentijdperk heel veel geld had gekost maar nu toch langzaam z'n einde naderde. Zeker het feit dat je nog moest inbellen om te internetten werd al vervelender, want al die schitterende foto's van klein- en achterkleinkinderen werden natuurlijk al gedetailleerder waardoor je uren moest wachten voordat die beeldige foto met olijke glimlach zichtbaar werd.
Begin dit jaar werd er na uitgebreid familieberaad besloten dat er een nieuwe computer gekocht moest worden.U snapt dat ik, het handige kleinkind, daarvoor verantwoordelijk gesteld werd. Wijs als ik was heb ik gezegd dat het handig was om even te wachten op Windows 7, omdat ze al een oorlog overleefd heeft en ik het haar niet aan kan doen om haar ook nog met Vista te laten werken. Nou ja, zo gezegd zo gedaan, maar inmiddels is het 22 oktober geweest en moet die beloofde computer dus komen, zodat ze met kerst gewoon kerstliedjes van youtube kan halen.

Nu ben ik dus op zoek naar een eenvoudige, fatsoenlijke computer die snel windows 7 draait. In principe geen onmogelijke taak, maar tegenwoordig blijken de meeste winkels alleen nog maar laptops in de aanbieding te hebben. Ik verwacht niet dat mijn oma binnenkort in de coffee company haar semi skilled soy milk double ristretto wil drinken en ondertussen haar facebook wil checken, dus is een desktop goed genoeg. Nu voelt u de vraag langzaam al aankomen: waar koop ik een fatsoenlijke computer van 500-600 euro waar mijn oma tot 2015 mee verder kan. Ze heeft er geen moeite mee om haar FPS'sen op wat lagere resoluties te spelen, maar wil zelf ook geen onderdelen in elkaar hoeven zetten.

(En oja, ik wil zelf ook een nieuwe desktop, die mag iets meer kosten maar die wil ik ook kant en klaar hebben).

Dussseeeh: Zijn er nog winkels met mooie kant-en-klaar aanbiedingen?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:59:03 #2
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73987394
Waarom zou je oma niet een mooi laptopje geven? Die neemt een stuk minder ruimte in. De tijd dat je alleen maar een laptop kocht omdat je mobiel moest kunnen werken ligt al weer een poosje achter ons, hoor! Er worden tegenwoordig meer laptops dan desktops verkocht.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73987440
Gebruik google
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:03:33 #4
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_73987648
gewoon een knappe EEE-pc 350,- en oma is weer up to date
pi_73987655
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:00 schreef HSG het volgende:
Gebruik google
Je kan overal Google voor gebruiken. Weet je wat, hef dit subforum maar op, want we hebben toch Google?
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:05:19 #7
11923 I.R.Baboon
pi_73987672
quote:
Gebruik google
Dank je wel. Nu doorlopen en wegwezen.
pi_73987691
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:04 schreef elfzesendertig het volgende:

[..]

Je kan overal Google voor gebruiken. Weet je wat, hef dit subforum maar op, want we hebben toch Google?
Alleen 't subforum?? schrap dan maar meteen alles
Stuur jij even een mailtje naar Danny dat ie de site offline kan halen??
pi_73987741
quote:
Gebruik google
loop onder een bus

ga eens kijken op www.tweakers.net/pricewatch (kun je mooi selecteren wat je wilt), zoiets misschien? http://tweakers.net/price(...)-slimline-s5220.html
pi_73987776
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:04 schreef kroegtijger het volgende:
gewoon een knappe EEE-pc 350,- en oma is weer up to date
misschien een beetje klein voor oma
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:08:52 #11
11923 I.R.Baboon
pi_73987818
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 15:59 schreef RonaldV het volgende:
Waarom zou je oma niet een mooi laptopje geven? Die neemt een stuk minder ruimte in. De tijd dat je alleen maar een laptop kocht omdat je mobiel moest kunnen werken ligt al weer een poosje achter ons, hoor! Er worden tegenwoordig meer laptops dan desktops verkocht.
Een desktop zou voor gelijke prestaties in principe toch goedkoper moeten zijn? (makkelijkere warmteafvoer etc) In principe is de ruimte geen probleem (er staat nu ook zo'n vooroorlogse 17inchmonitor met enorme beeldbuis) dus dan zou ik denken dat een desktop een goedkopere keuze is. Het lijkt me in elk geval ook makkelijker kijken qua beeldscherm-op-ooghoogte, anders zit je weer met externe toetsenborden en laptophouders en zo. Maar goed, misschien is de desktop inderdaad wel helemaal uit.
pi_73987846
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:07 schreef Misan het volgende:

[..]

misschien een beetje klein voor oma
daar valt wat voor te zeggen.... oma's ogen kunnen misschien wel wat achter aan 't gaan zijn ja.
Maar of een desktop nou echt wat is vraag ik me ook af.... het zou zomaar kunnen dat oma plots 't idee krijgt dat er toch wel wat stof in zit en van de binnenkant er even een sopje doorheen haalt (ze zal niet de eerste zijn )
misschien een bare-bone en op de tv aansluiten? (moet oma wel een knappe tv hebben om het leesbaar te houden natuurlijk) Want hoe erg zit oma te wachten op een extra scherm in haar kamer??
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:09:58 #13
11923 I.R.Baboon
pi_73987866
pi_73987917
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:08 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Een desktop zou voor gelijke prestaties in principe toch goedkoper moeten zijn? (makkelijkere warmteafvoer etc) In principe is de ruimte geen probleem (er staat nu ook zo'n vooroorlogse 17inchmonitor met enorme beeldbuis) dus dan zou ik denken dat een desktop een goedkopere keuze is. Het lijkt me in elk geval ook makkelijker kijken qua beeldscherm-op-ooghoogte, anders zit je weer met externe toetsenborden en laptophouders en zo. Maar goed, misschien is de desktop inderdaad wel helemaal uit.
Desktopje kan prima hoor Kan je voor een euro'tje of 400 klaar zijn
pi_73988274
Leuk uitgangspunt voor zelfbouw
best buy guide

Merkpc's
Pricewatch systemen
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:26:50 #16
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_73988540
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:09 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Merci, dat ziet er iig wel fatsoenlijk uit, daar ga ik nog wel even verder snuffelen.
Dat is goed spul. Gewoon één van rond de 500 euro. Dan heb je best spul voor oma.
  Redactie Games vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:34:27 #17
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_73988815
Overigens Oma/Opa's en WiFi, is een slechte combo..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_73988996
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:34 schreef Mr.Noodle het volgende:
zolang 't werkt is het prima, maar telefonische hulp bieden bij verbindingsproblemen is meestal geen succes. Dan kan je vaak nog beter even langs gaan; zelfs inclusief de thee en koekjes ben je dan nog sneller klaar
pi_73989056
Oma's en opa's icm VASTE PC, is vragen om problemen. Tenzij jij het niet erg vind iedere avond bij oma en opa bent om alles in te stellen

- Als ze problemen hebben, geven ze je de laptop mee, hebben ze 1 dag straf omdat weer iets verkeerds gedaan hebben met de PC. Zo kan iedereen ze helpen en kunnen ze het overal mee naartoe nemen!
  Redactie Games vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:42:46 #20
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_73989113
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:39 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

zolang 't werkt is het prima, maar telefonische hulp bieden bij verbindingsproblemen is meestal geen succes. Dan kan je vaak nog beter even langs gaan; zelfs inclusief de thee en koekjes ben je dan nog sneller klaar
F*ck dat, ik wil best weleens voor thee en koekjes naar m'n oma gaan, maar ik heb geen zin om computerproblemen op te lossen.. iMac/desktop/laptop en LAN-kabel, works like a charm!
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:47:33 #21
11923 I.R.Baboon
pi_73989335
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:34 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ja, ik wil sowieso geen draadloze onderdelen. Dan is er of iets kwijt of de batterij leeg.
  Redactie Games vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:51:18 #22
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_73989487
Het "Wifi-Schakelaartje" wat ineens "uit" staat als ze de laptop weer eens verplaatst hebben..

Zo van wat heb je dan gedaan? "Helemaal niks, ik ben alleen van boven naar beneden met dat ding gegaan" Echt kut-laptops zijn dat...
pi_73989995
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:41 schreef HQ-Design het volgende:
Oma's en opa's icm VASTE PC, is vragen om problemen. Tenzij jij het niet erg vind iedere avond bij oma en opa bent om alles in te stellen

- Als ze problemen hebben, geven ze je de laptop mee, hebben ze 1 dag straf omdat weer iets verkeerds gedaan hebben met de PC. Zo kan iedereen ze helpen en kunnen ze het overal mee naartoe nemen!
2 woorden:
rechten, policy's

sterkte om dan nog wat te slopen opa en oma
pi_73990049
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:42 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

F*ck dat, ik wil best weleens voor thee en koekjes naar m'n oma gaan, maar ik heb geen zin om computerproblemen op te lossen.. iMac/desktop/laptop en LAN-kabel, works like a charm!
dat bedoel ik gewoon een vaste verbinding. Dan moeten ze 't wel heel gek maken wil het niet meer werken en kan je geen remote assitance geven.... Opa / Oma hangen namelijk altijd op het moment dat het 't minst uitkomt aan de lijn met "het werkt niet, kun je langs komen??" en dan zegt 't sociale gevoel weer dat je geen nee kan zeggen
pi_73990086
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:51 schreef Mr.Noodle het volgende:
Het "Wifi-Schakelaartje" wat ineens "uit" staat als ze de laptop weer eens verplaatst hebben..

Zo van wat heb je dan gedaan? "Helemaal niks, ik ben alleen van boven naar beneden met dat ding gegaan" Echt kut-laptops zijn dat...
heerlijk dat iedereen de problemen zo herkent
  Redactie Games vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:08:22 #26
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_73990158
Voor Windows heb je LoggedMeIn om F*ckups op afstand op lossen, desnoods maak je een Image van je schone installatie. Voor een iMac heb je Guest accounts waarin ze zoveel mogen slopen wat ze willen, elke keer als ze opnieuw opstarten werkt het weer als een vers geïnstalleerd systeem..
pi_73990431
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:08 schreef Mr.Noodle het volgende:
Voor Windows heb je LoggedMeIn om F*ckups op afstand op lossen, desnoods maak je een Image van je schone installatie. Voor een iMac heb je Guest accounts waarin ze zoveel mogen slopen wat ze willen, elke keer als ze opnieuw opstarten werkt het weer als een vers geïnstalleerd systeem..
Da's inderdaad een van de manieren voor windows, maar als je er een klein beetje in thuis bent kun je in windows het helemaal dicht timmeren voor zover als dat je zelf wilt. Voorkomen is beter dan genezen, dus Opa en Oma mogen nog net aan de browser aan klikken en de rest staat op policy restrictions
daar zal in de mac ook vast wel iets voor bestaan, maar daar ben ik niet zo in thuis
  Redactie Games vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:25:47 #28
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_73990727
Voor een Mac stel ik niks in, Guest-account heeft standaard al installatie-restricties. Enige die dat mag is, is degene met admin-rechten. Voor de rest kan de gebruiker zoveel klikken en slopen wat ie wil...
pi_74003314
Niet hele topic doorgelezen. Maar ik zou zelf gaan voor een AMD pc in een mATX kast
pi_74009854
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:41 schreef Adames het volgende:
Niet hele topic doorgelezen. Maar ik zou zelf gaan voor een AMD pc in een mATX kast
Waarom dat nou weer
Moet het klein zijn en per se een AMD processor?
Gewoon een laptop is prima. Mocht die wat problemen hebben kan je die inderdaad gewoon meenemen en thuis rommelen en later weer teruggeven.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:53:58 #31
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_74010932
Bij de Prijstopper hebben ze wel aanbiedings met een mooi flatpanel en zo'n klein desktopje voor een prikkie
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:07:16 #32
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_74011215
Zit ze per se vast aan Windows ? Anders is een Mac Mini misschien wat, die dingen zijn maar 549,- klein, stil en snel genoeg voor je oma. De 'houdbaarheid' van een Mac is ook beter dan van een PC.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_74011300
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 12:07 schreef Aaargh! het volgende:
Zit ze per se vast aan Windows ? Anders is een Mac Mini misschien wat, die dingen zijn maar 549,- klein, stil en snel genoeg voor je oma. De 'houdbaarheid' van een Mac is ook beter dan van een PC.
Als je linux installeert op een PC is de houdbaarheid beter dan een mac.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:12:09 #34
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_74011332
Of loop gewoon eens bij een Paradigit / Computerland binnen, die hebben soms prima aanbiedingen inc. monitor.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:05:42 #35
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_74016782
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 12:10 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Als je linux installeert op een PC is de houdbaarheid beter dan een mac.
De Mac heeft als voordeel dat het out-of-the-box werkt, gebruikersvriendelijk is en er relatief veel software voor te vinden is. Linux werkt tegenwoordig al behoorlijk goed op de desktop, maar of het oma-proof is ...
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_74016831
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:05 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

De Mac heeft als voordeel dat het out-of-the-box werkt, gebruikersvriendelijk is en er relatief veel software voor te vinden is. Linux werkt tegenwoordig al behoorlijk goed op de desktop, maar of het oma-proof is ...
Wat moet oma dan allemaal doen? Gaat ze photoshoppen of vette games spelen? Linux werkt ook als je het geïnstalleerd heb. Standaard een internetbrowser en open office. Is meer dan genoeg voor oma.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:11:30 #37
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_74016989
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:51 schreef Mr.Noodle het volgende:
Vrij herkenbaar. We hebben nogal wat tablets en laptops in klinieken staan en steeds weer hetzelfde gesodemieter.

En 't was even wachten maar de Macs vliegen je alweer om de oren terwijl de vraag toch vrij duidelijk over Win7 ging. Hoe voorspelbaar.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:20:07 #38
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_74018746
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:11 schreef popolon het volgende:
(...) En 't was even wachten maar de Macs vliegen je alweer om de oren terwijl de vraag toch vrij duidelijk over Win7 ging. Hoe voorspelbaar.
Ik betwijfel of oma specifiek om Win7 gevraagd heeft, ik denk dat TS dat zelf heeft verzonnen.
pi_74020338
Ik wou dat mijn opa en oma nog zo hip waren, ze moeten niets van computers weten

Ubuntu lijkt me helemaal geen gekke optie, als oma virusvrij muziek wil luisteren, intermeppen en mailen dan volstaat het prima. Ben je ook mooi van die 'leuke' doorstuur EXE attachement rommel af, mocht oma dat nog krijgen.
url
pi_74024505
Oma en Ubuntu is een heel goede combinatie!
Gewoon leren dat als er om een wachtwoord gevraagd wordt, ze op 'annuleren' klikt.
Even een avondje instrueren en ik ben klaar en oma is tevreden.

De opa van mijn vrouw wilde persé Windows waardoor ik wekelijks ondersteuning kon bieden.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_74025736
Computer kun je zelf samenstellen. Kijk eens bij computer-land.nl of paradigit voor inspiratie.
De basis voor een goedkope goed performende compu is een AMD processor van maximaal ¤105, liefst lager.
Videokaart kijk je naar modellen zonder ventilator (dingen die niet draaien gaan ook niet kapot).

Als je oma van Win98 af komt is Ubuntu een hele goede optie.
Ten eerste spaar je de schat 100 euro uit.
Ten tweede is het rock-solid.
De stap is niet groter van Win98 naar Win7 dan van 98 naar Ubuntu. En je kunt
ook nog eens remote beheer doen (als dat nodig was).
Gun jezelf even de tijd om het ding in te richten met wat snelkoppelingen; foto van de kleinkinders op de achtergrond en het is gewoon helemaal haar computer.
pi_74026759
Mocht de oma in kwestie geen cent te makken hebben, dan ben je voor een paar tientjes al klaar door simpelweg een paar ingewanden van de PackardHell te vervangen door een Pentium 4 setje. Draait Ubuntu 9 ook al uitstekend op.
url
pi_74043623
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 10:59 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Waarom dat nou weer
Moet het klein zijn en per se een AMD processor?
Gewoon een laptop is prima. Mocht die wat problemen hebben kan je die inderdaad gewoon meenemen en thuis rommelen en later weer teruggeven.
Omdat AMD goedkoper is. En omdat mATX ook goed is als je niet houd van veel ventilatie bij veel overclock en geen zin hebt in een grote videokaart.
Iedereen die geen gamer is zou ik mATX aanraden, gewoon .. waarom niet ..
  zondag 25 oktober 2009 @ 18:30:23 #44
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_74049950
Je kunt ook een laptop doen met los fatsoenlijk toetsenbord en losse muis.
How can I make this topic about me?
  maandag 26 oktober 2009 @ 19:18:54 #45
11923 I.R.Baboon
pi_74087330
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:26 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Dat is goed spul. Gewoon één van rond de 500 euro. Dan heb je best spul voor oma.
Dit ziet er wel okay uit. Jammer dat ze geen revu- of panoramamateriaal is.
pi_74093864
quote:
4096GB geheugen!
Dan heb je niet veel aan Windows 7.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_74129885
Is TS er nu nog niet uit :S
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:04:24 #48
230788 n8n
Pragmatisch
pi_74130416
Je hebt, zag ik net, een tweedehands Mac mini met een Core 2 Duo al voor ¤250 tweedehands, lijkt me meer dan genoeg voor oma en ze kan er niks aan slopen. Er kan eventueel Windows/Linux op, het maakt bijna geen geluid en gebruikt ook weinig stroom.
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_74139255
Wat dacht je van een Acer X1700 SFF desktop? Goed 400 euro, windows 7 upgrade en lekker klein & stil.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')