Antaresje | donderdag 22 oktober 2009 @ 22:45 |
Het bedrijf waar ik nu als consultant gedetacheerd ben, wil me binnenkort een aanbod gaan doen om bij hen in vaste dienst te komen. Op zich sta ik daar welwillend tegenover, maar het is een groot bedrijf (meer dan 4000 werknemers) dus waarschijnlijk krijg ik te maken met een hard onderhandelende HR afdeling. Ik heb al wat dingen nagezocht, en volgens mij is het zo dat als ik bij hen in dienst kom, hun totale kosten voor mij uitkomen op ongeveer 1,2 of 1,3 maal mijn brutoloon. Levert ze al met al een flinke besparing op, ik zie dat op mijn beurt weer als ruimte om er zelf ook flink op vooruit te gaan. Nu ben ik voor mezelf een aantal zaken op een rijtje aan het zetten. Ik zou een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden in moeten leveren (lease auto, onkosten vergoeding, premievrij pensioen, etc.). Als ik dat allemaal op een rijtje zet en optel bij m'n huidige brutoloon en daar vervolgens een lekkere salaris verhoging bij optel, dan heb ik wel een idee met welk bruto salaris ik straks uit die onderhandelingen wil komen. Maar ik vraag me af of ik nog 'verborgen' zaken vergeet. Volgens mij ben ik met m'n bruto loon en secundaire arbeidsvoorwaarden behoorlijk compleet, maar misschien dat er iemand is die me nog wat nuttige tips kan geven? Zaken die je gemakkelijk over het hoofd ziet, zaken waar je echt rekening moet houden? | |
Rekkie | donderdag 22 oktober 2009 @ 22:59 |
Ik stond op het punt, exact dezelfde vraag te stellen ![]() | |
Tja... | vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:28 |
quote:Kun je bij de inlener (en binnenkort mogelijk nieuwe werkgever) geen leaseauto, goede pensioenregeleing e.d. krijgen? Heb je trouwens enig idee welk tarief jouw detacheerder voorjou hanteert, en wat hun marge ongeveer is? Dan kun je je een beeld vormen van hoeveel jij de inlener nu kost, en kun je ook gaan rekenen hoeveel je ze met jouw salariswens gaat kosten. Mijn werkgever gaat uit van +35% bovenop het bruto jaarsalaris aan loonkosten, maar dat is incl. een hele goede pensioenregeling. | |
JumpingJacky | vrijdag 23 oktober 2009 @ 07:27 |
quote:Vergeet ook niet dat jouw toekomstige werkgever nu meer betaalt vanwege de flexibiliteit. Ze kunnen nu elk moment van je af. Dat 'voordeel' vervalt dadelijk en dan zullen de kosten dus ook lager moeten worden voor hun. | |
anboni | vrijdag 23 oktober 2009 @ 07:58 |
Het is misschien ook verstanding om naar wat niet-financiele dingen te kijken. Ik heb zelf recent dezelfde overstap gemaakt en ik heb erg bewust gekozen om niet te hoog in te zetten op salaris (ik ben uiteindelijk op hetzelfde bruto salaris uitgekomen, maar dan met 'n 36-urige werkweek). Daarnaast heb ik bedongen dat ik meteen een contract kreeg voor onbepaalde tijd, zonder proeftijd (ze hadden me tenslotte al 'n jaar op proef gehad), terwijl de standaard bij dit bedrijf is om met 'n jaarcontract te beginnen. | |
ManAtWork | vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:35 |
quote: ![]() Iemand die het van de werkgeverskant bekijkt. | |
Antaresje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:39 |
Een leaseauto zit er niet in, maar is ook niet nodig aangezien ik op 6 kilometer van de werkplek woon. Neemt niet weg dat ik privé toch een auto zal moeten/willen hebben, dus wil ik dat wel gecompenseerd zien in salaris. Hoe de pensioenregeling precies geregeld is weet ik nog niet, maar ik vermoed dat er geen sprake meer zal zijn van een premievrij pensioen. Verder weet ik precies wat de inlener nu voor mij betaalt, maar dat is geen realistisch bedrag om op in te zetten als salaris. Voor dat bedrag kunnen ze normaal gesproken met gemak twee keer iemand met mijn kwalificaties in dienst nemen, en dan hebben ze nog geld over voor een nieuwe koffiejuffrouw. Met andere woorden, die inlener levert het voordeel van flexibiliteit in, maar zolang ik realistische salariseisen heb gaan ze altijd besparen op hun kosten. Daarbij komt dat zij het initiatief hiertoe genomen hebben, en dat ik geen enkele reden heb om bij m'n huidige werkgever weg te gaan. Dat heb ik ze ook verteld, maar ze willen toch proberen om me over te nemen. Aan hen dus de taak om mij een goede reden te geven om de overstap te maken, aan mij de taak om te bedenken welk bedrag een goede reden is ![]() | |
JumpingJacky | vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:33 |
quote:Gek he? ![]() | |
ManAtWork | vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:52 |
quote:Neuh, niet echt. ![]() Koffie? ![]() | |
anboni | vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:15 |
quote:Ah, dat verandert de zake inderdaad iets, voor mij was het m'n eigen keuze om uit de detachering te willen ![]() | |
Captain_Fabulous | vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:49 |
Je zegt min of meer dat je gecompenseerd wil worden voor het niet langer hhebben van een leaseauto. Hoe bedoel je dat? Door de belastingbijtelling ed is het namelijk goedkoper om zelf een tweedehands auto te rijden, dan een leasebak te hebben. Alleen asl je van plan ent elke 4 jaar zelf een nieuwe auto te rijden, is leasen voordeliger. Dus wat bedoel je precies? | |
mgerben | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:09 |
Dat het voor hen goedkoper wordt is geen argument om jou méér te geven. Zij zullen inzetten op een vergelijking met je toekomstige collega's, en uitgaan van salarisschalen enzo. Tips. Zet inderdaad hoog in (met de juiste argumenten). Wat je er nu niet bij krijgt kost je in de reguliere verhogingen jaren en jaren om uiteindelijk te krijgen. Argumenten die je kunt gebruiken: - reguliere verhogingen zijn geen alternatief voor een hoog startsalaris. Dwz niet accepteren als ze zeggen dat je salaris toch elk jaar verhoogd wordt; en dat het niet of minder verhoogd wordt als je nu meer krijgt. Wat je nu hebt, dat heb je al vast. Dat is zekerder dan de mogelijkheid van een verhoging over 1, 2 of 3 jaar. - kijk eens goed naar die auto. Wat betaalt jouw werkgever nu, hoe hoog is de leasevergoeding? Je leasevergoeding is domweg bruto salaris, en dat is voordelig als je dat 1:1 vrij besteedbaar bij je salaris krijgt. Je kunt argumenteren dat je dat geld nu ook krijgt - alleen via een auto, maar geld is geld. - Het argument 'meer kan echt niet' kun je pareren met het argument over de kosten. Natuurlijk kan het. Het kan vandaag toch ook? En collegae willen vandaag toch ook niet meer omdat jij ¤90 per uur kost? Daar hebben zij toch niets mee te maken? | |
Antaresje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:14 |
quote:Het ligt iets complexer, op dit moment heb ik er voor gekozen om geen lease auto te rijden. Ik heb een privé auto en ik ga met de fiets naar m'n werk, dus ik heb het ding niet nodig. Maar dat betekent wel dat ik de kosten die ik m'n werkgever daarmee uitspaar bijna één op één terug zie in een dikke bonus. Dat bedrag wil ik dus minimaal gecompenseerd zien. | |
Nerdmans | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:24 |
Hallo, je moet proberen te Achterhalen of de detacheerder een werkgevers beloning hanteert of vanuit eigen CAO of standpunt een loon heeft toegekend. Het kan makkelijk zijn dat je voor de functie die je hebt, nu een hoger loon hebt als een werknemer in vaste dienst binnen dat bedrijf. Het beste kun je eens kijken wat een soortgelijke functie betaald en of dat idd meer is. Stel dat t je allemaal niet aanstaat kun je ook proberen de deal met de detacheerder beter te krijgen. Zij hebben ook commercieel voordeel bij een voortzetting van de opdracht. Succes!! | |
Antaresje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:31 |
quote:Het salaris dat ik in gedachten heb is vergelijkbaar met wat directe collega's hier verdienen. Op zich verwacht ik ook niet echt dat we het niet eens worden over het salaris. Ik was inderdaad ook niet van plan om me te laten verleiden met beloftes voor de toekomst, tenzij die keihard zwart op wit gezet worden. quote:Zie mijn vorige post ![]() quote:Zoals ik al zei, ik maak me niet zo'n zorgen om de salaris onderhandeling op zich, ik wil vooral zeker weten dat ik mezelf niet 'tekort' doe door iets te vergeten. Om een voorbeeld te noemen, bij mijn huidige werkgever krijg ik een bonus die afhankelijk is van het verschil tussen de omzet die ik gedraaid heb en de kosten die ze voor me gemaakt hebben. Ondertussen weet ik dat ik die bonus op m'n buik kan schrijven als ik ontslag neem voordat die bonus uitkering plaats vindt. Bonus wordt berekend over kalenderjaar 2009, uitgekeerd in april/mei. Met andere woorden, stel dat ik in februari de overstap maak, dan kost me dat die bonus. Dat hoeft niet in een bruto salaris terug te komen, maar ik wil wel aansturen op een soort van 'teken bonus', zodat ik mezelf niet een bedrag met 5 cijfers door de neus boor. | |
Rekkie | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:46 |
Ik heb voor een kandidaat berekend dat hij op jaarbasis zo'n 12.000 euro netto gecompenseerd zou moeten worden indien er sprake zou zijn van een overgang. | |
Captain_Fabulous | vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:01 |
quote:Tekenbonussen zijn niet zo algemeen, veel bedrijven doen daar gewoonweg niet aan voor zover ik weet. Dus ik zou die bonus wel meenemen in het salaris dat je wil, maar niet erop rekenen dat je gedervde(?) bonus vergoed krijgt. Tenzij ze je heel, heel graag willen hebben. | |
Antaresje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:22 |
quote:Ik reken nergens op, maar als een overstap me ergens tussen de 10 en de 20 duizend euro gaat kosten, dan gaat het hele feest niet door natuurlijk. | |
Captain_Fabulous | vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:48 |
Nee, maar dan zou je gewoon moeten timen dat je een maand na uitbetalen overstapt ofzo ![]() Die bonus heb je neem ik aan wel maandelijks omgeslagen, en bij je gewenste maandsalaris opgeteld? | |
Antaresje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:02 |
quote:Ik wil open kaart spelen met m'n huidige werkgever, niet om ze onder druk te zetten en ze uit te spelen tegen de klant, maar omdat ze mij altijd erg goed behandeld hebben. En ik ga ze zeker niet naaien door nog even een paar maanden te blijven zitten om die bonus op te strijken. De compensatie daarvoor leg ik als uitdaging neer bij HR van de toekomstige werkgever. quote:Uiteraard. Ik besef me wel dat ik in de huidige situatie geen pensioensopbouw krijg over die bonus, dat is dan wel weer een voordeel van een eventuele overstap. | |
Kapt-Ruigbaard | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:09 |
quote:Regel jij dan even een auto voor me, voor EUR 250 per maand inclusief alle kosten die ik onbeperkte kan rijden ![]() | |
Captain_Fabulous | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:21 |
quote:Als jij een fatsoenlijke kilometervergoeding krijgt, en geen 40 000 ikm per jaar moet rijden, is het uiteindelijk voordeliger. TENZIJ je met alle geweld in een nieuwe auto wil rijden dus. En een paar duizend km prive wil rijden per maand. ![]() No offense, maar je klinkt als iemand die nog geen auto heeft, en zich een beetje blind staart op het leasen. Deed ik vroeger ook, maar heb m'n prio's verlegd. Ik probeer nu zo weinig mogelijk in de auto te zitten. | |
Antaresje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:42 |
quote:In mijn geval is het geen 250 euro per maand, maar komt het er op neer dat de leasevergoeding niet naar een leasemaatschappij gaat, maar naar mijn bankrekening. Van dat geld zou je best een leuke auto kunnen rijden en nog wat kilomers maken ook. | |
Kapt-Ruigbaard | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:43 |
quote:Ik heb twee auto's, zowel lease als prive en in rij gewoon nogal veel dus vandaar dat lease veel voordeliger is voor mij | |
Captain_Fabulous | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:46 |
Hoe meer je rijdt, hoe prettiger(financieel gezien) lease, dat is inderdaad de vuistregel. |