FOK!forum / Klaagbaak / Bedrijven die vroeger staatsbedrijven waren
#ANONIEMdonderdag 22 oktober 2009 @ 13:00
nZijn helemaal naar de tyfus. KPN, de NS en TNT enzo zijn niet meer zo goed als zij toen waren. Waarom moet je dan ook staatsbedrijven gaan privatiseren?

Klacht: Bedrijven die vroeger staatsbedrijven zijn nu he-le-maal naar de tyfus.
Klacht 2: Door dit gedachtegang denken mensen dat ik een communist ben.

[ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 22-10-2009 13:03:28 ]
Joooo-pidonderdag 22 oktober 2009 @ 13:03
Goeie klacht.

Diensten die voor iedereen noodzakelijk zijn, moet je niet privatiseren. Ik snap dat het goedkoper/efficienter is, maar die dienstverlening op een sociaal niveau op peil houden, mag van mij wat kosten.
dWc_RuffRyderdonderdag 22 oktober 2009 @ 13:03
Welke voorbeelden naast KPN, TNT en NS zijn er nog meer?
Joooo-pidonderdag 22 oktober 2009 @ 13:04
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:03 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Welke voorbeelden naast KPN, TNT en NS zijn er nog meer?
Energie en water leveranciers
#ANONIEMdonderdag 22 oktober 2009 @ 13:05
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:03 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Welke voorbeelden naast KPN, TNT en NS zijn er nog meer?
Nutsbedrijven ook volgens mij, maar ik denk sinds de nutssector geprivatiseerd is, is er een hele markt tussen de NEM , Eneco, Nuon, Oxxio enzo.
Sgt.Stiglitzdonderdag 22 oktober 2009 @ 13:06
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:00 schreef o.us het volgende:
nZijn helemaal naar de tyfus. KPN, de NS en TNT enzo zijn niet meer zo goed als zij toen waren. Waarom moet je dan ook staatsbedrijven gaan privatiseren?

Klacht: Bedrijven die vroeger staatsbedrijven zijn nu he-le-maal naar de tyfus.
Klacht 2: Door dit gedachtegang denken mensen dat ik een communist ben.
Dit komt niet door privatisering, maar door (potentiële) klanten die voornamelijk met hun portemonnee denken.
electroniquedonderdag 22 oktober 2009 @ 13:07
eens
WeerWachtwoordVergetendonderdag 22 oktober 2009 @ 13:07
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:03 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Welke voorbeelden naast KPN, TNT en NS zijn er nog meer?
Ziggo
electroniquedonderdag 22 oktober 2009 @ 13:07
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:06 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Dit komt niet door privatisering, maar door (potentiële) klanten die voornamelijk met hun portemonnee denken.
maar zijn we er uiteindelijk beter op geworden?
Sgt.Stiglitzdonderdag 22 oktober 2009 @ 13:10
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:07 schreef electronique het volgende:

[..]

maar zijn we er uiteindelijk beter op geworden?
Door met onze portemonnee te denken? Nee. Want als het goedkoper moet, boet je in op kwaliteit.
classpcdonderdag 22 oktober 2009 @ 13:13
Eensch TS, die bedrijven moeten allemaal gewoon weer eigendom van de staat worden!
NightH4wkdonderdag 22 oktober 2009 @ 13:33
De NS is nog steeds een staatsbedrijf.
InternetNinjadonderdag 22 oktober 2009 @ 13:46
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:03 schreef Joooo-pi het volgende:
Goeie klacht.

Diensten die voor iedereen noodzakelijk zijn, moet je niet privatiseren. Ik snap dat het goedkoper/efficienter is, maar die dienstverlening op een sociaal niveau op peil houden, mag van mij wat kosten.

En dat geldt uiteraard ook voor de zorg en het onderwijs.
Gulodonderdag 22 oktober 2009 @ 14:14
Nog even en de ziekenhuizen zijn ook 100% geprivatiseerd met winstbejag als enig oogmerk. Dit ten koste van de patiënten maar zeker ook van de werknemers.

We zijn al hard op weg met deze "maatschappelijke ondernemingen", zoals ze het zelf graag noemen.
DoorgestokenKaartdonderdag 22 oktober 2009 @ 14:14
VVD doet dit ons aan.
Koewamdonderdag 22 oktober 2009 @ 14:48
Niks mis met NS.
TNT Eigenlijk ook niet.
KPN Ook alles behalve problemen mee.
En Ziggo ook niet.

Conclusie: TS is een zeikende klant die voor dubbeltje op de eerste rang wil zitten. !
classpcdonderdag 22 oktober 2009 @ 15:15
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:33 schreef NightH4wk het volgende:
De NS is nog steeds een staatsbedrijf.
Helaas rijdt er niet meer overal NS waardoor de kwaliteit van het ov drastisch omlaag is gegaan.

Busbedrijven moeten weer terug in de handen van provinciale besturen zoals het hoort. Geen concurrentiestrijd waarbij uiteindelijk de kwaliteit alleen maar lager wordt omdat er zo laag wordt ingezet.
Arriva rijdt hier in het noorden nog met bussen die destijds door de provincie zijn aangekocht. Ook worden ze nooit schoongemaakt want de vloer is nog steeds plakkerig.
joepie91donderdag 22 oktober 2009 @ 15:30
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:33 schreef NightH4wk het volgende:
De NS is nog steeds een staatsbedrijf.
Nee, vriend.
NoBody122donderdag 22 oktober 2009 @ 16:01
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:15 schreef classpc het volgende:

[..]

Helaas rijdt er niet meer overal NS waardoor de kwaliteit van het ov drastisch omlaag is gegaan.

Busbedrijven moeten weer terug in de handen van provinciale besturen zoals het hoort. Geen concurrentiestrijd waarbij uiteindelijk de kwaliteit alleen maar lager wordt omdat er zo laag wordt ingezet.
Arriva rijdt hier in het noorden nog met bussen die destijds door de provincie zijn aangekocht. Ook worden ze nooit schoongemaakt want de vloer is nog steeds plakkerig.
Met 'in het noorden' bedoel je waarschijnlijk Groningen

Overigens heb ik met de treinen van Arriva (in het noorden) nog nooit ook maar een minuut vertraging gehad en ze controleren regelmatig op kaartjes

De NS faalt op die punten nog wel eens, al ben ik gisteren op het traject Leeuwarden -> Utrecht wel 3 keer gecontroleerd
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:30 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Nee, vriend.
De staat heeft een groot gedeelte van de NS aandelen in handen, geloof ik.
Hr-Flipdonderdag 22 oktober 2009 @ 16:02
Alleen het spoor is nog van de staat, en wordt beheerd door ProRail
NS is alleen maar een gebruiker van het spoor ,en is totaal niet meer van de staat.
NS moet ook gewoon betalen om op het spoor te mogen rijden, net zoals
Syntus, Arriva, Veolia, Connexxion, ACTS, ERS, Railion, DB, Prizigner eisenbahn, RRF, enz enz.
Er zijn tegenwoordig meer spoorbedrijven dan NS
DennisMooredonderdag 22 oktober 2009 @ 16:05
Alsof de dienstverlening van de PTT vroeger zo goed en goedkoop was en alsof je vroeger met de grote staats-nutsbedrijven niet in een ambtelijke mallemolen terecht kwam bij een dubbel betaalde factuur...

Over 't algemeen zorgt concurrentie voor betere dienstverlening, alleen moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dus wegblijven bij de Oxxio's die in alle tevredenheidsonderzoeken slecht scoren. 'k Bedoel, iedereen kan zich van tevoren ruim informeren bij de Consumentenbond, Kassa, Radar etc. En dankzij de verplichte concurrentie en 't openbreken van markten ben je ook steeds minder veroordeeld tot de dienstverlener die toevallig in jouw regio 't netwerk in handen heeft.
infp2009donderdag 22 oktober 2009 @ 16:37
Wat is er mis met TNT dan? Ik heb er nog geen slechte ervaringen mee en het is het duurzaamste bedrijf ter wereld...
Rowdiedonderdag 22 oktober 2009 @ 16:38
TS is autist?
Otis2.0donderdag 22 oktober 2009 @ 16:47
Ik vond Lay's ook lekkerder toen het nog Smith's heette .
classpcdonderdag 22 oktober 2009 @ 16:51
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:01 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Met 'in het noorden' bedoel je waarschijnlijk Groningen

Overigens heb ik met de treinen van Arriva (in het noorden) nog nooit ook maar een minuut vertraging gehad en ze controleren regelmatig op kaartjes

De NS faalt op die punten nog wel eens, al ben ik gisteren op het traject Leeuwarden -> Utrecht wel 3 keer gecontroleerd
Jup Groningen, maar ook vanuit Friesland naar Groningen.
Ik ga vanuit Drachten niet eerst naar Leeuwarden om dan met de trein naar Groningen te gaan.

Er schoot me net nog eens iets te binnen trouwens. Het onderhoud. Die bussen worden totaal niet meer onderhouden. Een hoop van die bussen hebben een slippende v-snaar of brakke versnellingsbak waardoor die dingen over de weg stuiteren of loeien als de brandweer
loeki_de_leeuwdonderdag 22 oktober 2009 @ 17:04
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:37 schreef infp2009 het volgende:
Wat is er mis met TNT dan? Ik heb er nog geen slechte ervaringen mee en het is het duurzaamste bedrijf ter wereld...
Hier wordt o.a. de post van de gemeente rondgebracht door Business Post. Dat is een onderdeel van de sociale werkplaats, Vorige week stond hier in de straat nog zo'n halve zool met de tas vol poststukken te huilen omdat ze verdwaald was en de weg niet meer wist
#ANONIEMdonderdag 22 oktober 2009 @ 17:10
het OV is ook zoiets, kut geprivatiseer en openbare concurentie, fijn zo'n chipflop die in de ene merk bus wel werkt en de andere niet

ik maak dan weinig gebruik van OV maar de laatste keer had een film noir over Nazi-Duitsland niet misstaan, wat een ellende, Kafka zou rillen, en dat volk ook.. staat er dan om alles in goede banen te leiden, soms ben ik ervan overtuigd dat creutzfeld-jacob het gehele personeel te grazen heeft genomen
classpcdonderdag 22 oktober 2009 @ 17:13
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 17:04 schreef loeki_de_leeuw het volgende:

[..]

Hier wordt o.a. de post van de gemeente rondgebracht door Business Post. Dat is een onderdeel van de sociale werkplaats, Vorige week stond hier in de straat nog zo'n halve zool met de tas vol poststukken te huilen omdat ze verdwaald was en de weg niet meer wist
Da's toch goed.

Hou je hun aan het werk en je lacht ook nog eens wat.
piepschuimblokdonderdag 22 oktober 2009 @ 17:18
TNT is anders wel een bazenbedrijf, met de NS is weinig mis en ze rijden steeds vaker optijd en KPN hoor je mij ook niet over klagen.

TS is gewoon een kutcomsument die het voor elkaar krijgt om met elk bedrijf problemen te krijgen

Bovendien: hoe kleiner de overheid hoe beter
#ANONIEMdonderdag 22 oktober 2009 @ 17:24
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 17:18 schreef piepschuimblok het volgende:
Bovendien: hoe kleiner de overheid hoe beter
hè ja, dan regelen we het gewoon met stichtingen die ons dan dicteren hoe te leven, ik vind de tereurstichtingingen nu al te veel, brein, buma, stivoro ed

wat de overheid niet zelf meer regelt valt ten prooi aan winstbelust kutvolk,

de zogenaamde "marktwerking" haleluja, waardoor jij als je kanker hebt niet het beste maar het goedkoopste medicijn krijgt!

NightH4wkdonderdag 22 oktober 2009 @ 18:28
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:30 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Nee, vriend.
De staat bezit 100% van de aandelen en heeft het dus voor het zeggen. Gewoon een staatsbedrijf dus.
Flodder450donderdag 22 oktober 2009 @ 18:33
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:15 schreef classpc het volgende:

[..]

Helaas rijdt er niet meer overal NS waardoor de kwaliteit van het ov drastisch omlaag is gegaan.

Busbedrijven moeten weer terug in de handen van provinciale besturen zoals het hoort. Geen concurrentiestrijd waarbij uiteindelijk de kwaliteit alleen maar lager wordt omdat er zo laag wordt ingezet.
Arriva rijdt hier in het noorden nog met bussen die destijds door de provincie zijn aangekocht. Ook worden ze nooit schoongemaakt want de vloer is nog steeds plakkerig.
vertel mij wat
ik ga elke dag naar school met het OV en in minstens elke bus zit een dikke scheur in de voorruit,zelfs in die touringsbussen

en een kutzooi achter in de bus
Tahitidonderdag 22 oktober 2009 @ 18:35
Door te privatiseren zal de dienstverlening, service en de prijzen alleen maar gunstiger voor de consument worden.
mr.happydonderdag 22 oktober 2009 @ 18:44
zoals dat bij British Rail ook gebeurd is
tjoptjopdonderdag 22 oktober 2009 @ 22:41
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:30 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Nee, vriend.
Wie is de eigenaar dan?
James1988donderdag 22 oktober 2009 @ 22:53
De NS is nooit een staatsbedrijf geweest. Hoewel de staat 100% aandeelhouder is, heeft NS net zo goed te maken met de nukken van de markt. Ze moeten evenzogoed aan ProRail betalen per gereden kilometer en per stop, en ze moeten ook gewoon belastingen betalen.

De overheid heeft dan wel alle aandelen in handen, de zeggenschap die ze hebben is een stuk minder. Zie het gedoe op de HSL, de NS kan in principe besluiten om alle intercities tussen Amsterdam en Rotterdam om te laten rijden via Haarlem, en overal te stoppen (zodat dat ritje 1,5 uur duurt) om zo mensen de Fyra in te krijgen. Ze spelen ook met die gedachte volgens mij.

De overheid kan hierover z'n afkeuring uitspreken, maar ze kunnen het NS niet verbieden.
tjoptjopdonderdag 22 oktober 2009 @ 23:03
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 22:53 schreef James1988 het volgende:
De NS is nooit een staatsbedrijf geweest. Hoewel de staat 100% aandeelhouder is, heeft NS net zo goed te maken met de nukken van de markt. Ze moeten evenzogoed aan ProRail betalen per gereden kilometer en per stop, en ze moeten ook gewoon belastingen betalen.

De overheid heeft dan wel alle aandelen in handen, de zeggenschap die ze hebben is een stuk minder. Zie het gedoe op de HSL, de NS kan in principe besluiten om alle intercities tussen Amsterdam en Rotterdam om te laten rijden via Haarlem, en overal te stoppen (zodat dat ritje 1,5 uur duurt) om zo mensen de Fyra in te krijgen. Ze spelen ook met die gedachte volgens mij.

De overheid kan hierover z'n afkeuring uitspreken, maar ze kunnen het NS niet verbieden.
als de staat eigenaar is, is het gewoon een staatsbedrijf. Dat ze afhankelijk zijn van de 'nukken' van de markt, of een semi-overheids status hebben doet daar niets aan af, definitie geneuzel. Dat de huidige constructie ongewenst is vind ik wel, ivm splitsing pro-rail. Uiteindelijk kunnen ze natuurijk wel vergaande invloed uitoefenen als 100% eigenaars, is eeder politiek onmacht als ze het niet kunnen.

Tijdje terug werd de kamer nog teruggeroepen omdat de NS een ander spoorboekje in ging voeren, dus die dikke vinger in de pap zit er nog echt wel hoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door tjoptjop op 22-10-2009 23:09:56 ]