Zelf ben ik geen ochtendmens en vroeg naar bed gaan is ook geen optie. Ik zie er dus zwaar tegenop om voigende week door geplande werkzaamheden nog vroeger me bed uit te komen.quote:GRONINGEN - Nederlanders blijken soms een week van slag door het ingaan van de wintertijd.
Velen zijn moe, somber en slapen slecht. Kortom vanaf het komend weekeinde, als de zomertijd eindigt, zitten honderdduizenden niet lekker in hun vel. Dat blijkt uit een enquête door het marktonderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van een farmaceutisch bedrijf.
Een op de twee Nederlanders weet dat de klachten worden veroorzaakt door een ontregelde biologische klok. Uit de peiling blijkt ook dat de meeste klachten na een paar dagen tot een week wel weer verdwenen zijn. De biologische klok is dan meestal weer gewend aan de wintertijd. Verrassend is dat meer dan de helft van de Nederlanders (53 procent) weet dat een ontregelde biologische klok ook iets te maken heeft met depressieve stoornissen.
Dat verbaast prof. dr. J.A. den Boer, hoogleraar biologische psychiatrie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij noemt het bijzonder dat zoveel Nederlanders weten dat er een relatie bestaat tussen depressie en een ontregelde biologische klok.
http://www.telegraaf.nl/b(...)week_van_slag__.html
Ik kan zo eerder opstaan zonder wekker en in het weekend blijven we gewoon liggen natuurlijk.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:09 schreef teknomist het volgende:
Ja, als je elke dag precies op hetzelfde tijdstip gaat slapen en weer opstaat ben je weinig flexibel inderdaad.
Hebben deze mensen ook een jetlag als ze naar de UK vliegen?
Liever vandaag dan morgenquote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:12 schreef Jarno het volgende:
Gingen we die hele onzin van zomer- en wintertijd niet afschaffen trouwens?.
Houd je er wel rekening mee dat het dan de wintertijd is die "normaal" is. De zomertijd is de aangepaste tijd.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:12 schreef Jarno het volgende:
dat wordt steeds meer geroepen inderdaad. Naar wat ik begrepen heb, ligt de reden voor dit geneuzel in vroegere tijden, omdat het stroom zou besparen. Tegenwoordig met de huidige energiewinning en het gegeven dat dag en nacht overal nu computers draaien en iedereen massaal 's-ochtends de cv ketel aan heeft met douchen is de 'winst' van minder energieverbruik te verwaarlozen.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:12 schreef Jarno het volgende:
Jep, hier ook. Hetzelfde met de temperatuur, al heeft dat er niets mee te maken.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:17 schreef BrandX het volgende:
ik heb er nooit last van gehad. Niet bij vooruit als bij achteruit. Ik ken idd mensen die aardig van slag zijn telkens weer, en prijs mezelf dan gelukkig dat het als het ware aan mij voorbij gaat.
En dat terwijl ik nauwelijks een klok nodig heb om te weten hoe laat het is. Als iemand vraagt hoe laat is het, zit ik er eigenlijk nooit meer dan 5min - 10min naast. Ook al heb ik uren geen referentie gehad.
quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:17 schreef Casos het volgende:
[..]
Houd je er wel rekening mee dat het dan de wintertijd is die "normaal" is. De zomertijd is de aangepaste tijd.
Inderdaad, het is achterhaalde nepperij, lekker onszelf voor de gek houden, het levert netto geen drol op, alleen maar ergernis.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:12 schreef Jarno het volgende:
Vond ik vroeger ook wel maar sinds ik kinderen heb weet ik beter.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 08:48 schreef buzz1291 het volgende:
Volgens mij mag je volgende week een uurtje langer uitslapen, toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |