abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 oktober 2009 @ 20:40:34 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73926835
Wij hebben een 5-6 jaar oude CV Nefit Smartline HR ketel. Sinds enkele dagen gaf deze 1 a 2 keer per dag de melding 6A. Volgens het bijbehorende boekwerk betekent dit dat er geen of onvoldoende ionisatiestroom is na de ontsteking. Normaal gesproken hielp het resetten of van stroom afhalen wel, maar nu niet meer. We hebben dus geen verwarming (wat op zich geen probleem is, het is warm zat) en geen warm water (wat iets erger is omdat we ons zoontje morgen wel normaal willen kunnen douchen).

Om nu de CV monteur op dit onchristelijke uur op te piepen wil ik zelf even kijken of ik het niet zelf kan verhelpen

Iemand een idee wat het kan zijn? En beter nog, hoe ik het (tijdelijk) kan verhelpen zodat we de monteur gewoon overdag langs kunnen laten komen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_73927558
Ik ken die melding van mijn Nefit. Volgens mij is toen de ontsteker vervangen en sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 21:00:18 #3
65960 sanger
pi_73927585
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:59 schreef rekenwonder het volgende:
Ik ken die melding van mijn Nefit. Volgens mij is toen de ontsteker vervangen en sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Dat wordt dus toch de monteur bellen ben ik bang?
pi_73928179
Klink idd als een storing die je niet zomaar even zelf oplost. Hier is nog wel wat info:
http://www.nefit.net/Site(...)%20Bulletin/TB10.pdf

Kan dus ook vervuiling van de pennetjes zijn, maar het zal toch eerst gemeten moeten worden.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_73928767
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:59 schreef rekenwonder het volgende:
Same here
pi_73930503
Is waarschijnlijk de gloeiplug of de ionisatiepen. Als je een abbonement hebt gewoon bellen, storingsmonteur word ervoor betaald en jij betaald er ook voor. Anders gewoon morgenochtend bellen.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 09:09:05 #7
65960 sanger
pi_73939992
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 22:14 schreef nexcro het volgende:
Is waarschijnlijk de gloeiplug of de ionisatiepen. Als je een abbonement hebt gewoon bellen, storingsmonteur word ervoor betaald en jij betaald er ook voor. Anders gewoon morgenochtend bellen.
Vannacht uitgezet en vanmorgen weer aan. Konden we in ieder geval warm douchen. Monteur ga ik zo bellen, dan kan hij morgen langskomen
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:32:25 #8
65960 sanger
pi_74109100
Monteur is inmiddels geweest en kind aan huis

Vrijdag heeft hij een pakking vervangen die volgens hem niet goed was. Deze zou voor een verstoorde werking zorgen.
Zaterdag heeft hij de ionisatiepen vervangen omdat deze geheel wit was uitgeslagen en volgens hem niet goed was.
Zondag heeft hij de UBA vervangen omdat hij het vermoeden had dat de elektronica ontregelt was.
Maandag heeft hij een onderdeel besteld omdat het probleem nog niet opgelost was. Welk onderdeel is mijn vrouw vergeten te vragen
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:42:45 #9
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_74113810
Hij heeft zeker een compleet nieuwe CV besteld zeker.
Maar met zo'n electronica storing is het toch meten is weten....
pi_74113873
Het kan ook nog de gloeiplug zijn, een verkeerde afstelling of een verkeerde statische/dynamische voordruk.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:12:32 #11
65960 sanger
pi_74114778
Het kan van alles zijn

Gelukkig een goed abbo, die hebben we er voor de komende jaren alweer uitgehaald.
pi_74121138
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 13:32 schreef sanger het volgende:

Vrijdag heeft hij een pakking vervangen die volgens hem niet goed was. Deze zou voor een verstoorde werking zorgen.
Zaterdag heeft hij de ionisatiepen vervangen omdat deze geheel wit was uitgeslagen en volgens hem niet goed was.
Zondag heeft hij de UBA vervangen omdat hij het vermoeden had dat de elektronica ontregelt was.
Maandag heeft hij een onderdeel besteld omdat het probleem nog niet opgelost was. Welk onderdeel is mijn vrouw vergeten te vragen
Het lijkt er op dat de monteur gokverslaafd is
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_74123197
Altijd leuk die nefit ketels, je krijgt 1 code en het kan van alles zijn.

Pakking kan ik nog inkomen, hoewel iets discutabel, zoiets verwacht je eerder gelijk of vlak na onderhoud.

Ionisatiepen is een logische stap, maar aan het uiterlijk ervan kan je weinig zien, de nieuwe pen ziet er na een maand ook al niet meer uit.
Hier geld meten is weten.

UBA is discutabel, mede doordat deze totaal niet voorkomt als basis storing voor 6A.

Vervuiling, beschadiging of een onjuiste montage van de volgende onderdelen kan het mede veroorzaken:
sifon, luchtaanzuigbuis, afdichting tussen venturi en brander, gasinspuiter, venturi, ventilator, afdichting tussen ventilator en brander.
brander, warmtewisselaar, rookgasafvoer en luchttoevoersysteem, aardekabel ionisatie.

Verder natuurlijk de stekkerverbinding tussen ionisatiepen en kabelboom.
De kabelboom zelf.
De gas/luchtverhouding is niet goed afgesteld, dit kan dus ook na langere tijd aan het licht komen door wederom vervuiling.
Ook kan het in het gasregelblok zitten, of in de elektrische weerstand van de kabel van de gloeiplug.

Misschien kan je de monteur de tip geven om eens een cursus bij nefit te volgen.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:06:54 #14
65960 sanger
pi_74124962
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 19:33 schreef klipper het volgende:
Altijd leuk die nefit ketels, je krijgt 1 code en het kan van alles zijn.

Pakking kan ik nog inkomen, hoewel iets discutabel, zoiets verwacht je eerder gelijk of vlak na onderhoud.

Ionisatiepen is een logische stap, maar aan het uiterlijk ervan kan je weinig zien, de nieuwe pen ziet er na een maand ook al niet meer uit.
Hier geld meten is weten.

UBA is discutabel, mede doordat deze totaal niet voorkomt als basis storing voor 6A.

Vervuiling, beschadiging of een onjuiste montage van de volgende onderdelen kan het mede veroorzaken:
sifon, luchtaanzuigbuis, afdichting tussen venturi en brander, gasinspuiter, venturi, ventilator, afdichting tussen ventilator en brander.
brander, warmtewisselaar, rookgasafvoer en luchttoevoersysteem, aardekabel ionisatie.

Verder natuurlijk de stekkerverbinding tussen ionisatiepen en kabelboom.
De kabelboom zelf.
De gas/luchtverhouding is niet goed afgesteld, dit kan dus ook na langere tijd aan het licht komen door wederom vervuiling.
Ook kan het in het gasregelblok zitten, of in de elektrische weerstand van de kabel van de gloeiplug.

Misschien kan je de monteur de tip geven om eens een cursus bij nefit te volgen.
Kort gezegd, als ze een beetje pech hebben met de gokjes die ze nemen dan was het goedkoper geweest ons direct een nieuwe ketel te geven
pi_74125516
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:06 schreef sanger het volgende:

[..]

Kort gezegd, als ze een beetje pech hebben met de gokjes die ze nemen dan was het goedkoper geweest ons direct een nieuwe ketel te geven
Tja het is meer dommigheid dan logisch nadenken.
Als hij gewoon het juiste stappenplan had gevolgd, dan had hij niet zoveel dingen hoeven te vervangen.
Het is meer een kwestie van de juiste volgorde en meten is weten, moet je natuurlijk wel begrijpen dat wat je meet goed of fout is.
Maar op de manier waarop het nu gaat, kun je misschien beter nadenken om het logeerbed alvast in orde te maken.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:19:58 #16
65960 sanger
pi_74125544
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:19 schreef klipper het volgende:

[..]

Tja het is meer dommigheid dan logisch nadenken.
Als hij gewoon het juiste stappenplan had gevolgd, dan had hij niet zoveel dingen hoeven te vervangen.
Het is meer een kwestie van de juiste volgorde en meten is weten, moet je natuurlijk wel begrijpen dat wat je meet goed of fout is.
Maar op de manier waarop het nu gaat, kun je misschien beter nadenken om het logeerbed alvast in orde te maken.
Staat standaard klaar
  maandag 2 november 2009 @ 08:41:02 #17
65960 sanger
pi_74306022
Inmiddeld weer een aantal dagen en monteursbezoekjes verder.....

De ventilator is vervangen, en er komt vandaag als het goed is een nieuwe venturi in.
pi_74306568
Ik geloof dat ze ondertussen net zo goed een nieuwe ketel hadden kunnen plaatsen
Edit: was al gezegd, spuit elf en zo....
pi_74307642
Nog even en het cv water word ook nog ververst
  maandag 2 november 2009 @ 10:35:32 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_74308153
ik zou niet verbaast reageren als dat licht van een "monteur" opeens meld dat het probleem is opgelost maar dat je de ketel dan wel uit moet laten staan.

wat een kwakzalver zeg... De trail en error methode...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_74308196
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 13:32 schreef sanger het volgende:

Dat klinkt als dezelfde monteur die zich op mijn Smartline heeft uitgeleefd
pi_74322966
Je zou zo'n jandoedel voor je hebben werken zeg.
1 defect onderdeel ok, 2 defecte onderdelen ook nog ok, 3 zou kunnen maar dan heeft de klant er vaak al een soepzooitje van gemaakt en vaak zelf al aardig zitten rotzooien, maar dit is gewoon pure onkunde van die man.

Nefit heeft voor al zijn ketels een keurige stappenplan om bij storingen naar het juiste onderdeel of onderdelen geleid wordt, maar dit is gewoon lukraak vervangen zonder het stappenplan te doorlopen laat staan te begrijpen.
En dat stappenplan moet iedereen met een beetje technisch inzicht makkelijk kunnen doorlopen.

Geef die monteur maar het servicenummer van nefit, want dit slaat nergens meer op.
En misschien kun je beter het bedrijf opbellen en vragen om iemand met verstand van zaken want zo'n iemand zou ik niet binnen willen hebben en zeer zeker niet laten sleutelen aan apparaten die toch echt wel wat meer verstand vergen dan zo'n leek in huis heeft.
  maandag 2 november 2009 @ 19:40:57 #23
65960 sanger
pi_74325312
quote:
Op maandag 2 november 2009 18:30 schreef klipper het volgende:
Je zou zo'n jandoedel voor je hebben werken zeg.
1 defect onderdeel ok, 2 defecte onderdelen ook nog ok, 3 zou kunnen maar dan heeft de klant er vaak al een soepzooitje van gemaakt en vaak zelf al aardig zitten rotzooien, maar dit is gewoon pure onkunde van die man.

Nefit heeft voor al zijn ketels een keurige stappenplan om bij storingen naar het juiste onderdeel of onderdelen geleid wordt, maar dit is gewoon lukraak vervangen zonder het stappenplan te doorlopen laat staan te begrijpen.
En dat stappenplan moet iedereen met een beetje technisch inzicht makkelijk kunnen doorlopen.

Geef die monteur maar het servicenummer van nefit, want dit slaat nergens meer op.
En misschien kun je beter het bedrijf opbellen en vragen om iemand met verstand van zaken want zo'n iemand zou ik niet binnen willen hebben en zeer zeker niet laten sleutelen aan apparaten die toch echt wel wat meer verstand vergen dan zo'n leek in huis heeft.
De venturi is vanmiddag vervangen en vanavond weer storing

Ze komen vanavond weer

Maar goed dat we destijds het all-in abbo hebben afgesloten. Anders was het een duur grapje geweest
pi_74325776
quote:
Op maandag 2 november 2009 19:40 schreef sanger het volgende:

[..]

De venturi is vanmiddag vervangen en vanavond weer storing

Ze komen vanavond weer

Maar goed dat we destijds het all-in abbo hebben afgesloten. Anders was het een duur grapje geweest
Betreft het nu nog steeds dezelfde storingscode welke je in het begin ook had?
  maandag 2 november 2009 @ 21:05:23 #25
65960 sanger
pi_74329244
Jep, nog altijd 6A.

De monteur is een uurtje geleden geweest en heeft een nieuwe brander en de hoofdmonteur besteld

Dus dan komt het al op:
  • Nieuwe ventilator
  • Nieuwe ionisatiepen
  • Nieuwe venturi
  • Nieuwe UBA
  • Nieuwe brander
  • Nieuwe pakking ergens

Voor vrijwel ieder onderdeel waren twee bezoekjes nodig; 1 om te checken en te bestellen en de 2de om te monteren. We mogen onderhand de gegeven koffie/bier wel in rekening gaan brengen bij ze
  • Everything you want is on the other side of fear.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')