'The Railway' of gewoon 'Gare' dan?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 10:38 schreef Gellius het volgende:
dat is de officieuze naam van het schilderij, maar de werkelijke titel is anders
Het schilderij heeft natuurlijk geen Engelse titel, en Gare is niet goed. Ik zie ook geen station. Je bent heel warm hoor.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 10:48 schreef Westsidee het volgende:
[..]
'The Railway' of gewoon 'Gare' dan?
Nou schiet mij maar lek dan, want verder dan 'Gare Saint-Lazare' kom ik niet.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 10:51 schreef Gellius het volgende:
[..]
Het schilderij heeft natuurlijk geen Engelse titel, en Gare is niet goed. Ik zie ook geen station. Je bent heel warm hoor.
Delacroix misschien ?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:07 schreef Westsidee het volgende:
[..]
Nou schiet mij maar lek dan, want verder dan 'Gare Saint-Lazare' kom ik niet.![]()
[ link | afbeelding ]
Mag de rest alvast deze raden?
'Deux Tigres louér' ? (of iets dergelijke) is er iets speciaals aan die titel (ik kan me van delacroix eigenlijk nauwelijks opzienbarende, speciale titels bedenken, meestal gewoon iets beschrijvends, zeker in zn orientaalse schilderijen, harems e.d.).quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:23 schreef Westsidee het volgende:
Delacroix en inderdaad iets met tijgers
dat is enkel zn voornaam.... weet je misschien ook zn achternaam waarmee hij bekender is?quote:
klopt dat is de schilder, en Xyno het is inderdaad absolute Rococo in optima forma, speels, zinneprikkelend (de suggestie dat de onderop liggende man onder de rok van de vrouw kijkt, haar blote randje bovenbeen zelfs zichtbaar; Dit was de 'tubgirl' van de toenmalige generatie; het is ook een schilderij van de opdrachtgever en zn Maitresse, en was waarschijnlijk zeker enkel bedoeld voor de slaapkamer).quote:
idd, 'De Schommel/l'Escarpolettte' ; of de complete titel 'De Gelukkige Ongelukjes op een Schommel' (wat verwijst naar het verliezen van het schoentje wat een symbolische verwijzing is naar het verlies van de Maagdelijkheid iets dat bv ook in het sprookje Assepoester zit)quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 13:29 schreef AndyKaufman het volgende:
les hasards heureux de l'escarpolete
*Grijns*quote:Op donderdag 22 oktober 2009 10:17 schreef Gellius het volgende:
[..]
En een heel boeket aan nieuwe, frisse usertjes!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |