quote:
Op maandag 2 november 2009 10:11 schreef Gellius het volgende:Niet direct, behalve dat hij dit drieluik in zijn Amsterdamse periode heeft geschilderd.
Was hij niet naar amsterdam gevlucht toen de nazi's de macht grepen?
verder verwacht ik van Beckman meestal ofwel klassieke thema's (waar de rechterkant van het drieluik naar lijkt te verwijzen, een vrouw met een fluit en die man met een klassiek masker).. of juist sterke maatschappijkritiek met beelden van stadsmensen tegenover oorlogsveteranen met handicaps...
die laatste ontbreken, wel een harlekijn-figuur zoals ook Picasso ze graag schilderde (verwijzing naar de renaissance en Commedia del l'Arte) en een egyptische godin met dierenkop..
én een moderne man in uniform van geen veteraan doch eerder en soldaat met een bovenmatig groot mes (waarschijnlijk een nazi die de acteurs van achteren benadert).
op basis van het rechterluik zou ik zoiets zeggen als 'Hoe de Harlekijn de Muse der Kunsten red van een aanstormende oorlogsmachinerie' maar volgens mij had beckman niet zulke 'magisch realistische' titels...
Wat betreft de plaat van Westerik... is dat niet iets als 'De Platenspeler' (of 'Grammofoon')..
overigens heb ik ook altijd een soort van fysieke rilling, kippevel als ik Westeriks schilderijen zie, vooral de fijn geschilderde huid die bijna 'tastbaar' lijkt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25