Een behoorlijke kick: 371 dagen heeft het topic geslapen en nu maak ik het weer wakker !
Sinds een tijdje zit ik dus "ziek" thuis en ik had al langer een idee over een ander soort simulator.
Ik was op zoek naar een ontwerp waarin je het idee krijgt dat je in een single-seater (Formule-auto) zit en van hieruit je races rijdt. Ook leek het mij wel fijn om het compact te houden en mobiel = Alles bij de hand = Een all-in-one simulator !
Dit zijn de tekeningen:
![Simcasebigversusnewsmallerversion.jpg]()
![SimulationCaseOktober2011-Smallerversion03.jpg]()
![SimulationCaseOktober2011-Smallerversion02.jpg]()
Dit is dus het ontwerp. De oranje is de eerste versie met nog een deurtje er in, ander zou de instap aan de hoge kant worden. Ook leken de maten mij aan de forse kant. Daarom geprobeerd om de afmetingen zoveel mogelijk te reduceren, zonder dat het ontwerp en doel verloren gaat.
Thuis hadden we nog genoeg MDF liggen en heb het ontwerp van de kleinere groene variant gevolgd en uitgewerkt :
![P1020044.jpg]()
![P1020043.jpg]()
![P1020042.jpg]()
Zoals bij elk prototype, kom je dingen tegen waarbij het ontwerp eigenlijk omgegooid moet worden. Op de eerste foto is goed te zien dat ik de staande kant, waarop scharnieren en klep bevestigd zijn, te hoog is. Nu zie je dit niet op de tekening terug, maar heb dit zo gedaan voor de stevigheid van de box. Alleen die hoogte had wat minder hoog gekund.
De staande delen zijn nu nog steeds te wiebelig, dus er komen in de box en in het deksel waarschijnlijk nog dwarsbalkjes. Het kussentje heb ik zo gelegd, om te laten zien waar het stoeltje moet komen als ik er in ga zitten, want anders kom je er niet met de voeten en komen de pedalen te verticaal om lekker te kunnen rijden.
Het voordeel van deze "misser" , achter het stoeltje heb ik straks genoeg ruimte om de PS3 te bevestigen. Op de grote klep komt aan de binnenzijde een kussen zodat de benen ontspannen kunnen liggen tijdens het racen en uitrusten bij pitstops etc.
Ander nadeel. Bij het maken van de kist en passen, kwam ik er achter dat het tafeltje waar het stuur op moet komen nog wel de lastigste klus lijkt te zijn. Ik kom er maar niet uit hoe ik dat tafeltje kan uitklappen, het liefst met stuur en al, kan vastzetten en een solide gevoel geven tijdens het racen. Zoals het ik het dus in de groene variant heb ingetekend, gaat dat niet werken volgens mij, omdat het stuurtje veel te dicht op mij komt te staan.
In het deksel moet ik dan nog wat maken zodat de pedalen goed in te stellen zijn. Het idee voor het scherm laat ik bij deze eerste versie maar voor wat het is, misschien komt er achter het stoeltje wel een mini-projector en in het deksel een opvouwbaar scherm.
Nu ben ik een visionair en had ik hem ook al een naampje gegeven : De Simcase. Want stel je voor dat ik het commercieel zou maken. Eeeh, nee, niet dus. Nu bij het maken ben ik er achter gekomen dat het te ingewikkeld en te lastig is om deze simulator voor iedereen passend te maken. Er zijn te veel factoren die moeten veranderen wil er een kind of een grote volwassene in zitten. Dit proto-type is dus redelijk op formaat voor mijn doen.
Als er dus handige mensen zijn die mee kunnen helpen te verzinnen hoe ik dat tafeltje moet of zou kunnen maken, dan hoor ik het graag !
[ Bericht 2% gewijzigd door Meike26 op 12-12-2011 09:38:57 (Even wat bij verteld over dat klep en scharnieren ) ]