abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73976255
Heb een verkoudheid gehad en die heb ik nu ongeveer achter me gelaten.. zal vanavond of anders morgen dus maar eens beginnen met Evy..
Vanwege die verkoudheid begin ik bij les 1, maar aangezien ik al een redelijke basisconditie heb zal ik er wat sneller door heen gaan.. dus beginnen met les 1, training 2: les 3, training 3: les 5 enzovoorts..
en dan vanaf het moment dat ik het een keer zwaar heb dan ga ik les voor les doen..

Heb in ieder geval sowieso al serie 1 en 2 volledig op mijn pc staan..
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:51:36 #27
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_73976600
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 20:04 schreef dyna18 het volgende:
Iemand die hier advies over kan geven.
Afgelopen dinsdag had ik erg veel last van mijn enkels tijdens het hardlopen. Daar had ik een soort drukkend gevoel op van bovenaf. Het zat niet echt diep in de enkel. Dit had ik al vrij snel vanaf het begin van mijn training. Nu 2 dagen later heb ik hier nog steeds last van (net groepsles fitness gedaan). Zijn dat overbelaste pezen? of wat kan het anders zijn?
Waarschijnlijk wel. Je spieren en hart passen zich vrij snel aan, omdat die rijkelijk doorbloed zijn. Dit in tegenstelling tot banden en pezen waar heel weinig bloed doorheen stroomt en dus langer nodig hebben om sterker te worden. Conditioneel kun je vaak vrij snel een hoger niveau aan, maar je pezen en banden kunnen dat niet bijhouden.

Als je rust train je ook, namelijk het sterker laten worden van je lichaam. Eigenlijk moet je het zo zien, je begint op een nulpunt en als je gaat lopen sloop je je lichaam waardoor je onder dit nulpunt komt. Als je gaat rusten herstelt je lichaam zich boven dit nulpunt zodat de vorige inspanning zonder problemen uitgevoerd kan worden. Als je dan gaat trainen wanneer je nog niet hersteld bent, dus nog onder het start nulpunt zit, dan sloop je je lichaam nog verder waardoor je nog verder onder het start nulpunt komt. Als je dit dus continue doet, zul je nooit progressie boeken en eerder verslechteren, c.q. overtraind en blessures oplopen.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:57:19 #28
97868 Krullehoofd
pi_73976768
Ik loop op van die binnenweggetjes tussen de weilanden en vind het al irritant als er af en toe een auto voorbij komt. Ik denk dat ik stapelgek zou worden als ik in de stad zou moeten lopen tussen al die smerige uitlaatgassen.

Respect voor degene die dat hier doen !
pi_73984440
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 10:57 schreef Krullehoofd het volgende:
Ik loop op van die binnenweggetjes tussen de weilanden en vind het al irritant als er af en toe een auto voorbij komt. Ik denk dat ik stapelgek zou worden als ik in de stad zou moeten lopen tussen al die smerige uitlaatgassen.

Respect voor degene die dat hier doen !
Wel een goed idee om een keer in een rustige omgeving te gaan lopen, normaal loop ik altijd door de stad..
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_73985355
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:09 schreef Skv het volgende:

[..]

Koop goed materiaal. Dat is een stimulans omdat het zoveel kost én je hebt direct (als het goed is) een prima uitrusting waardoor je weinig kans hebt op blessures.
Hey dat is een goede tip, waar moet ik dan allemaal aan denken? Hardloopschoenen uiteraard maar vast ook dingen waar ik niet aan gedacht heb.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:08:41 #31
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73985449
Zorg ook dat je in de wintermaanden goed gekleed gaat (goede warmte vasthoudende, maar toch ademende kleding) en zichtbaarheid als je in het donker loopt! Denk bijvoorbeeld aan een armband met LED lampjes of een reflecterend hesje
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:11:17 #32
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_73985531
oei, de kweekvijver voor het amateur hardloperstopic

zet em op allemaal
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_73988066
Tafelbier,

Begin met goede schoenen. Ga naar een speciaalzaak waar je op een loopband gaat lopen, aan de hand van de beeldresultaten zullen je bepaalde schoenen worden aangeraden.
Mocht je het prettig vinden, kan je bij de podoloog nog speciale zooltjes laten maken (heb ik wle gedaan, maar is niet voor iedereen nodig).

Dan de kleding:
Het is in de wintermaanden prettig om een lange strakke hardloopbroek te hebben, een hardloopshirt dat je warm houdt en eventueel nog een jack.

Daarnaast kan je nog denken aan programma's voor op je telefoon om middels GPS bij te houden waar je hebt gelopen en je snelheid bij te houden. Hierbij kan je denken aan Runkeeper voor de iPhone, of een Nike+-set. Deze laatste werkt volgens mij alleen niet met snelheid, niet met GPS.

Tot slot heb je nog een trainingsschema nodig, voor beginners is dat Start To Run1 : een 27-delige MP3-cursus. Aan het einde hiervan kan je 5 km aan één stuk door hardlopen.

Daarna eens meedoen met wedstrijden, persoonlijke tijden bijhouden en verbeteren, etc.

Je kan eventueel ook nog genoeg geld kwijt in andere dingen, zoals speciale hardloopsokken, thermisch ondergoed, een reflecterend hesje voor 's avonds, hardloopmuts/haarband, een riem om drinken onderweg mee te nemen etc etc.

Je kan het zo gek maken als je wilt, maar als je er serieus aan wilt beginnen moet je in ieder geval goede schoenen hebben. Gaat het hier al mis, dan loop je niet lekker, krijg je blessures waardoor je lang moet wachten voor je weer kan en gaat de lol er heel snel af. Na die investering gewoon kijken of je het leuk vindt of niet en dan uitbouwen!
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:27:38 #34
97868 Krullehoofd
pi_73988577
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 15:08 schreef caspervc het volgende:
Zorg ook dat je in de wintermaanden goed gekleed gaat (goede warmte vasthoudende, maar toch ademende kleding) en zichtbaarheid als je in het donker loopt! Denk bijvoorbeeld aan een armband met LED lampjes of een reflecterend hesje
Wat mij betreft is een reflecterend hesje verplichte uitrusting en optioneel zo'n armband met LED lampjes. Bij loop-verenigingen is een reflecterend hesje ook verplicht. Maar hoe meer zichtbaar je bent hoe beter het is.
pi_73992994
* dyna18 zwaait naar beertenderrr
Je komt ook even kijken?
pi_73993430
Qua uitrusting is naar mijn mening het volgende aan te raden (van boven naar beneden waar boven het meest belangrijk is).
1) goede hardloopschoenen (die bij je passen)
2) hardloopshirt (maakt echt een wereld van verschil ten opzichte van standaard katoen)
3) verlichting / reflectie (voor als je in het donker loopt)
4) mp3 speler (met muziek loop je lekkerder en het houdt het lopen interessanter)
5) hardloop of sportsokken (je voeten zijn belangrijk, goede sokken helpen je om die te beschermen)
6) overige sportkleding zoals hardloopbroek, wind-/regenjack
7) hartslagmeter (helpt je voorkomen dat je te hard van stapel loopt, je kunt achteraf analyseren hoe het ging en je verbetering in de tijd zien) en / of GPS meter zoals bijv Nike+
8) handschoenen / muts voor hardlopen (als het echt koud wordt)

1, 2 en 3 zijn naar mijn mening voor alle lopers verplicht
4 en 5 zijn aan te raden
6, 7 en 8 zijn persoonlijk en optioneel

Hou in ieder geval aanbiedingen in de gaten. Ik heb veel kleding bij acties van winkels / supermarkten aangeschaft. Bijv handschoenen en muts voor 1,99 elk bij de Aldi.

Met betrekking tot de winter heb ik gelezen dat men vooral laagjes aanraadt. Oftewel trek 3 dingen overelkaar aan ipv 1 dikke laag. Waar die laagjes uit moeten bestaan is mij echter nog niet duidelijk. Misschien dat iemand hier iets over lopen in de winter kan schrijven wat je dan voor je bovenlichaam aantrekt. Op dit moment trek ik 2 hardloopshirts met lange mouwen aan (zomershirts van dunne stof) en een katoenen t-shirt er tussen (niet echt ideaal maar ik heb niets anders om mij warmer te kleden).
pi_73993689
Hardloopsokken zijn toch wel erg handig hoor, als je wat langer loopt. Of iig dunne sokken met een superplatte teennaad. Shirt hangt er een beetje vanaf hoeveel je zweet, maar ik vind het niet essentieel, in de zomer ren ik ook prima in een katoenen hemdje.

Enne: de tight van de Aldi die ik ooit in een opwelling heb gekocht suuuuuucks Echt een kutding, zonde van het geld. Superslappe stof, het lijkt alsof je in een te grote panty rent

In de winter: een of twee shirtjes en een hoodie of loopjack, doe ik.
pi_74000638
Hee, een beginnerstopic over hardlopen, nooit gezien!

Ik ben sinds kort bezig met hardlopen, vanuit stilstand dus (pun intended).
Het schema in de OP volg ik niet. Ik heb bij begin een ander, maar gelijkwaardig, schema aangehouden, dus ik doe lekker koppig, en blijf die gewoon volgen.
Ik loop naar, in en rond het Amstelpark in A'dam, en binnenkort maar eens naar het Amsterdamse Bos, want ik kom in de buurt van de 5K
Dat is dus m'n allereerste doel, daarna zien we het wel.

'k Heb me daarnet aangemeld voor m'n eerste hardloopwedstrijd begin december: Olympisch Stadionloop
Spannend!

Anyway, ik lees dus ff mee
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:45:21 #39
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_74001400
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:55 schreef dyna18 het volgende:
* dyna18 zwaait naar beertenderrr
Je komt ook even kijken?
ja, had dit topic nog niet eerder gezien

maar ik denk dat als ik als doel op een halve marathon met 1:35 niet goed zit he vind sowieso elk topic over hardlopen de moeite waard om te volgen en hopelijk kan ik zo nu en dan wat bijdragen
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:46:40 #40
3185 Adelante
To let it go now
pi_74001444
Ik ga ook weer eens beginnen met Evy volgende week.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:31:06 #41
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_74019059
Net Evy les 9 gelopen, een stuk leuker dan les 8 waar je 2-1-2-1-2-1 doet.
Les 9 had tenminste lekkere stukken van 4 á 5 minuten rennen. Dat vind ik veel fijner. Heb ook iets minder hard gelopen en gelijk een stuk minder last van mijn schenen. Ik heb erg veel op loophouding gelet, dus goed afrollen en niet stampend proberen te landen. Ben er positief over.
In totaal vandaag 4,1 km afgelegd dus de 5 km komt steeds dichterbij!

@Dyna, een keer samen lopen lijkt me leuk. al ben jij wel een stuk verder met Evy. Ik hoop dat ik het dan vol ga houden.
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_74021577
Bedankt voor al het serieuze advies, i'll keep you guys posted.
pi_74021611
motvpivatie gezocht
Ik ben van pindavlees
pi_74022667
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:53 schreef Flappekz het volgende:
motvpivatie gezocht

alstu

[ Bericht 11% gewijzigd door beertenderrr op 24-10-2009 19:31:50 ]
pi_74023745
quote:
In de roos
Ik ben van pindavlees
pi_74026753
@beertenderrr lol
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 17:31 schreef caspervc het volgende: [..]
In totaal vandaag 4,1 km afgelegd dus de 5 km komt steeds dichterbij!

@Dyna, een keer samen lopen lijkt me leuk. al ben jij wel een stuk verder met Evy. Ik hoop dat ik het dan vol ga houden.
Goed bezig. Het was best wel prut weer vandaag. Dus netjes om toch te gaan trainen. Volgens mij loop jij een stuk harder dan mij (ik loop ongeveer 7,5 km/h) dus misschien is het voor mij juist wel zwaarder

Ik doe op dit moment even rustig aan, want tijdens de training van dinsdag kreeg ik last van mijn enkels. En dat voelde ik 3 dagen later nog. Morgen even voorzichtig een rustige loop proberen.

Ow jah, ik ben de stad in geweest vandaag om wat nieuwe kleding te scoren. Een thermoshirtje voor de koude dagen en een goed loopjack.

[ Bericht 5% gewijzigd door dyna18 op 24-10-2009 22:01:36 ]
pi_74028868
Hee ik ben alweer 4 weken bezig met Evy! Ik ga maandag door met les 13, wordt nu duidelijk wat zwaarder! Ik vind heuvels echt het zwaarst, hoe lekker je ook bezig bent. En ik kan hier (Stockholm) geen enkele weg vinden ZONDER heuvels... Misschien wordt het dan als ik weer in Nederland ben opeens veel lichter? Zou wel lekker zijn.

Ik moet in december ongeveer 5 km in 30 min kunnen lopen, maar ik denk wel dat ik het red!
pi_74037740
Ik zou eigenlijk deze week de 3e week hebben moeten lopen, maar aangezien ik op vakantie was en het daar echt te heet was om te lopen, heb ik deze week niets gedaan. Doe morgen week 2 nog maar een keer over, zodat ik niet op mezelf vooruit ga lopen.
pi_74041796
Net Evy 24 gelopen. 10min en 20min met slechts 1 min rust ertussen. Het ging erg lekker. Die 30min aan een stuk lopen kan ik echt nu bijna proeven. Mijn doel halen gaat dus binnenkort lukken.
caspervc heeft mij trouwens geinspireerd voor een nieuwe route om te lopen.
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=319865
pi_74042145
Vraagje: de standaard Ipod oordopjes vallen altijd uit m'n oren. Daarom loop ik nu meestal zonder muziek, maar zou toch wel graag weer met muziek lopen.
Heeft iemand tips voor betaalbare oplossingen hiervoor? Ik heb er geen 50 euro voor over, zeg maar.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')