abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73894781
Hallo allen,

ik heb mij geregistreerd omdat ik via google erg vaak op dit forum uitkom.

Ik ben mij aan het oriënteren op een eigen woning. Ik heb via google en vele sites al de nodige informatie kunnen verzamelen, maar eigenlijk snap ik er de ballen van.

Ik ben 23 jaar en verdien netto zo'n ¤1400,- per maand. Ik had gedacht dat je daar in principe van op jezelf van zou kunnen wonen. Echter kom ik met mijn kostenberekening uit op zo'n ¤1565,- en ik heb dus te weinig geld.

Ik vind dat vreemd en heb het idee dat ik te ruim aan het rekenen ben. Natuurlijk is beter om te veel te rekenen in plaats van te weinig, maar wellicht overdrijf ik.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die wellicht mijn lijstje willen bekijken en er commentaar op willen geven.
Het is voor mij allemaal nieuw en ik heb werkelijk geen idee.
Ik ben op zoek naar een 2 of 3 kamer appartement. Hoeft niet super groot te zijn en in Zaanstad. Het is allemaal gebaseerd op 1 persoon en per maand gerekend.

Dit is mijn lijst:
¤ 500 huur
¤ 150 gas water en licht (GWE)
¤ 24 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (alle nodige verzekeringen)
¤ 7 Digitenne tv
¤ 25 internet
¤ 40 Overig kosten
¤ 50 afval belasting
Totaal ¤800 woningkosten

¤ 200 boodschappen (Ik zal ongetwijfeld 1 of 2 keer in de week bij moeders eten)
¤ 35 Motor
¤ 40 Garage (die ik nu heb en wil houden)
¤ 115 Ziekenfonds
¤ 100 Sparen
¤ 50 OV kosten - reiskosten vergoeding inbegrepen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 50 Overig Boodschappen
¤ 150 hypotheek
765

Totale kosten 1565. Ik heb dan geen eens uitgaan e.d. erbij gerekend.

Is dit nu een reële berekening? Of kan ik zomaar doordat bepaalde dingen wellicht minder zijn een paar honderd euro besparen?

De hypotheek van ¤150 is gebaseerd op een Hypotheek van 40.000 (minimale hypotheek wat ik zo even snel via google kon vinden).
Dit is voor het interieur van mijn huis á ¤10.000 gerekend en een openstaand krediet. Aangezien je niet voor een lager bedrag een hypotheek kunt afsluiten (roep ik heel voorzichtig) is het gebaseerd op ¤40.000 euro.

Ik hoop dat jullie mij wat helderheid kunnen geven gebaseerd op eigen ervaring. Wat niet kan dat kan natuurlijk niet, maar als ik mezelf nu voor de gek houd dan wil ik het graag weten.

Alvast bedankt!

pi_73894996
Je zou ook kunnen sparen voor een interieur of tweedehands spullen aanschaffen en in de loop der tijd je huis inrichten. Scheelt een hoop geld.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_73895122
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:34 schreef turboO het volgende:
...
De hypotheek van ¤150 is gebaseerd op een Hypotheek van 40.000 (minimale hypotheek wat ik zo even snel via google kon vinden).
Dit is voor het interieur van mijn huis á ¤10.000 gerekend en een openstaand krediet. Aangezien je niet voor een lager bedrag een hypotheek kunt afsluiten (roep ik heel voorzichtig) is het gebaseerd op ¤40.000 euro.

..

Een hypotheek? Met wat als onderpand dan?
pi_73895139
Ten eerste zou ik geen hypotheek nemen voor de inrichting van je huis.

Verder, geen idee hoe de huurprijzen in Zaanstad zijn, en of 500 dus redelijk is.
Internet kan eventueel iets lager (heb zelf telfort voor 20)

Wat is het verschil tussen boodschappen en overige boodschappen?
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:41:40 #5
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_73895147
Een hypotheek voor een huurhuis? Bedoel je niet gewoon een lening?

hoi Sinceria
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_73895151
Je huurt én koopt?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73895206
Interieur kun je, als je een beetje goed zoekt, ook tweedehands vinden op marktplaats ofzo. Begin met een goedkoop interieur en vervang het beetje bij beetje voor betere/mooiere spullen. Scheelt een hoop geld!
I am happy
pi_73895320
Als 23 jarige krijg je vast niet zomaar een lening van 40.000, helemaal niet als je bijna niks overhoud elke maand.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_73895482
Huur en hypotheek, dat klopt niet helemaal lijkt mij. GWE kan minder als je alleen woont. Verzekeringen kunnen goedkoper (www.independer.nl). 50 euro afvalbelasting is ook teveel, ik betaal een stuk minder dan 600 euro per jaar, weet effe niet hoeveel. 50 euro per week aan boodschappen is ook teveel voor als je alleen woon. Ik doe boodschappen bij Aldi en Deen en betaal minder. Zorgverzekering zou omlaag kunnen, kijk goed wat je nodig heb aan zorg. Zelf heb ik de goedkoopste basisverzekering dit kost mij ¤80,25 per maand (www.anderzorg.nl). Mobiel abo kan ook een stuk minder check www.telecomvergelijker.nl. Wat zijn overige boodschappen??

Vermoedelijk krijg je ook nog huursubsidie/zorgtoeslag dus dat krijg je per maand erbij. Ik hoop dat je wat aan deze tips heb.
pi_73895517
quote:
Dit is mijn lijst:
¤ 500 huur
¤ 150 gas water en licht (GWE)
¤ 24 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (alle nodige verzekeringen)
¤ 7 Digitenne tv
¤ 25 internet
¤ 40 Overig kosten
¤ 50 afval belasting
Totaal ¤800 woningkosten

¤ 200 boodschappen (Ik zal ongetwijfeld 1 of 2 keer in de week bij moeders eten)
¤ 35 Motor
¤ 115 Ziekenfonds
¤ 100 Sparen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 50 Overig Boodschappen
¤ 150 hypotheek
765
Je zegt dat je op internet naar informatie gezocht hebt, maar je hebt geen idee wat een hypotheek is.. Beetje raar. Wees dan eerlijk en zeg dat je van de mensen hier uitleg verwacht en dat je te lui bent om te zoeken.

Ik weet niet waar je woont, maar ik vind die huur echt veelst te hoog. Ik zou verhuizen naar een goedkopere regio. 1400 netto is namelijk niet zoveel.

24 euro p/m voor rechtsbijstand, inboedel en aansprakelijkheid is echt bespottelijk goedkoop en klopt niet, tenzij je nooit iets kan claimen omdat alles wat je kan overkomen buiten de clausule valt.

Op internet kan je minderen. 10 p/m voor adsl

200 p/m boodschappen voor 1 persoon is echt veelst te veel. 100 p/m komt meer in de buurt.

ziekenfonds: wordt je weleens ziek of betaal je deze premie voor je rokende buurman die het vertikt om te stoppen? Of je overbuurman die zich volvreet en zo suikerziekte krijgt? Als je nooit ziekt wordt verhoog dan eens je eigen risico, maar let er wel op dat je dat geld altijd op je spaarrekening moet hebben.

kopje hypotheek snap ik niet als je huurt.

Je hebt zowieso recht op toeslagen omdat 1400 p/m echt weinig is. Zelfs de overheid vindt dat je hier niet van kan rondkomen, anders zou je geen recht hebben op toeslagen.

Gas/water/elektra kan je eenvoudig verlagen dmv stroomonderbrekers op alle elektrische apparaten. Zo'n rode knop op een stekkerdoos. kachel 1 graad lager, led lampen (alleen al in levensduur ben je goedkoper uit), bij de geiser/combi de watertemperatuur op 60 graden zetten (nooit lager!! ivm legionella).
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_73895595
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:41 schreef Pien85 het volgende:
Een hypotheek voor een huurhuis? Bedoel je niet gewoon een lening?

hoi Sinceria
Hoi.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_73895680
internet kan goedkoper ( tenzij je hele hoge eisen stelt)
boodshappen kan voor minder dan 250 per maand als je alleen bent.
het sparen zou je in het begin even wat minder kunnen doen
gas water en licht kan goedkoper dan dat
en op de website van je gemeente kan je zoeken hoe hoog je gemeentebelastingen en waterschapsbelastingen zijn en dat dan door 12 delen zodat je niet alles ineens hoeft te betalen.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_73895856
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
kopje hypotheek snap ik niet als je huurt.
Ik denk dat hij 'ergens' 40.000 vandaan moet halen voor meubels en andere zaken en dat dan wil gaan lenen. Maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
pi_73895938
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:56 schreef MrData het volgende:

[..]

Ik denk dat hij 'ergens' 40.000 vandaan moet halen voor meubels en andere zaken en dat dan wil gaan lenen. Maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk.
dat is dom. lenen voor iets wat niet in waarde kan stijgen.
Lenen is alleen nodig voor investeringen, die zichzelf+rente en winst gaat opleveren binnen een redelijke termijn. Dus eigenlijk alleen studie, bedrijf of huis.

Voor alle andere dingen moet je sparen. Als je dat niet kan, dan moet je niet zo verwend doen. Alleen eten/onderdak/kleding is noodzakelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_73896306
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:56 schreef MrData het volgende:

[..]

Correct.
Voor het interieur heb ik zo'n ¤10.000 gerekend. Stel nu dat dit ¤5000,- is dan moet ik er alsnog voor lenen. Aangezien ik liever niet mijn huidige krediet verhoog dacht ik dat het slimmer zou zijn een hypotheek te nemen. Voor het interieur van je huis dacht ik dat dit mogelijk was. Hierbij sluim ik dan mijn huidige krediet over.

Dat is dus het stukje "Hypotheek".
Schijnbaar is dit dus een onrealistische gedachte. Neemt niet weg dat ik alsnog ¤150,- per maand moet aflossen voor mijn krediet dus dat bedrag blijft sowieso staan.

Als ik er toch geld voor moet lenen dan wil ik liever gelijk een leuk interieur nemen vandaar het bedrag van ¤10.000,-
Als ik er niet voor ga/zal lenen. Dan is het inderdaad waarschijnlijker om 2e hands spullen aan te schaffen.

Wat betreft de lening/hypotheek nemen of dat slim is. Dat wil ik liever voor mezelf uitmaken. Het gaat mij puur om de maandelijkse lasten. Als ik het mij maandelijks kan veroorloven heb ik er geen problemen mee. Een ander kan daar uiteraard anders over denken.

Het verschil tussen boodschappen & overige boodschappen is dat de eerste puur eten en drinken is en de overige is bedoeld voor schoonmaakspullen, wc papier, badschuim etc.

Ziekenfonds is op dit moment ¤115,- per maand. Dit kan inderdaad wellicht goedkoper. Ga ik eens uitzoeken.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga het lijstje eens wat aanpassen.

[ Bericht 3% gewijzigd door turboO op 20-10-2009 22:17:35 ]
pi_73896664
Dus je hebt al een lening lopen waar je 150 euro per maand voor moet aflossen? Dan wil je gaan huren en dan nog een lening afsluiten van 10.000? Dat ga je toch nooit kunnen aflossen als je op dit inkomen blijft. Dat zou je een instelling moeten vinden die jou die 10k wil gaan lenen in jouw situatie. De mafia misschien?
pi_73896831
Ik wil mijn lening ook niet uitbreiden. Vandaar dus een hypotheek waar alles onder valt. Aangezien een hypotheek van ¤40.000 geen hoge hypotheek is kom ik dus niet uit op een hoog maandelijks bedrag.

Volgens de (onbetrouwbare) internetberekening rond de ¤150. Wellicht maximaal ¤200. Gebaseerd op een spaar hypotheek.
pi_73896877
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:07 schreef turboO het volgende:

Het verschil tussen boodschappen & overige boodschappen is dat de eerste puur eten en drinken is en de overige is bedoeld voor schoonmaakspullen, wc papier, badschuim etc.

Volgens mij geef ik per maand tussen de 200 en 250 uit aan boodschappen. En daar zitten dan ook die zogenaamde overige boodschappen bij. Let wel, dit is voor 2 personen inclusief twee katten die niet buiten komen (dus ook genoeg kattenbakvulling nodig e.d.)
pi_73896990
Oke, dank je.
Dat kan ik dus halveren. Hetgeen wat iedereen opnoemt scheelt best alweer een hoop.

Mijn vermoedens waren dus niet helemaal onjuist.
pi_73896998
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:19 schreef turboO het volgende:
Ik wil mijn lening ook niet uitbreiden. Vandaar dus een hypotheek waar alles onder valt. Aangezien een hypotheek van ¤40.000 geen hoge hypotheek is kom ik dus niet uit op een hoog maandelijks bedrag.

Volgens de (onbetrouwbare) internetberekening rond de ¤150. Wellicht maximaal ¤200. Gebaseerd op een spaar hypotheek.
Lees nou eerst eens even wat een hypothecaire lening is, oké?
pi_73897037
Ik wil net zeggen. En hoe denk jij die 5000/10000 te krijgen met een situatie waar je nu al nieteens uitkomt? Laat staan als dat er ook nogeens bij komt. Geen enkele bank zal dit doen. En al doen zij het, dan is het risico voor hen zo hoog dat jij flink extra betaald om de risico's af te dekken...

Daarnaast: 250 euro voor boodschappen? Dat halen wij met 3 man in een maand terwijl wij alles A-merk altijd halen. Weet niet hoe jij dat ziet? Je haalt alles bij de bakker/slager en vleesboer e.d.?
pi_73897093
Hypotheek ga je nooit krijgen aangezien je géén onroerend goed als onderpand heb. Ik wil je echt adviseren om je lening z.s.m. af te lossen. Inboedel kan je echt goedkoop op marktplaats kopen en dan ziet het er ook nog knap uit. ¤10.000 euro uitgeven voor je inboedel is echt veels te veel en gewoon stom.

Ik kan begrijpen dat je zelfstandig wilt gaan wonen maar dan moet je wel de juiste prioriteiten stellen.
pi_73897109
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:19 schreef turboO het volgende:

Stel dat dit allemaal kon, dan moet je in jouw berekening toch 200 euro per maand extra gaan betalen? Want die 150 had je al van die bestaande lening. En je kwam eigenlijk al tekort.

En stel dat jij ineens die 200 p/m niet meer kan betalen, hoe moet de bank dan zijn geld terughalen? Huis verkopen kan niet, want dat huur je. Gaat dus gewoon niet werken.
pi_73897124
volgens mij moet je je vaste lasten eens beter bekijken, t kan veel goedkoper mijn inziens.

ik verdien 1500+ en heb een hypotheek van 560,- (inclusief de overlijdens-risiico en inboedel) ex 75 servicekosten, rij nog een auto ook. vaak zit het geld net in die ene verzekering of het teveel aan boodschappen.
pi_73897206
Overigens zoek je in de regio zaanstad. Kijk eens bij beverwijk en heemskerk voor kleine appartementjes. sowieso goedkoper (wel kleiner, vaak een 2 kamer)

Zelf woon ik in Alkmaar op 45m2 voor het geld in mijn bovenstaande post
  † In Memoriam † dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:30:17 #26
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_73897251
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:20 schreef Kekaa het volgende:
Volgens mij geef ik per maand tussen de 200 en 250 uit aan boodschappen. En daar zitten dan ook die zogenaamde overige boodschappen bij. Let wel, dit is voor 2 personen inclusief twee katten die niet buiten komen (dus ook genoeg kattenbakvulling nodig e.d.)
Hier idem. 2 personen + kat, maximaal 250 ¤ per maand, meestal zelfs iets minder. En ja, dan eten we geen kaviaar, maar wel elke dag 3 fatsoenlijke maaltijden (ontbijt, lunch, warm eten), uiteraard zelf koken.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_73897294
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:26 schreef ShoNuf het volgende:
Hypotheek ga je nooit krijgen aangezien je géén onroerend goed als onderpand heb. Ik wil je echt adviseren om je lening z.s.m. af te lossen. Inboedel kan je echt goedkoop op marktplaats kopen en dan ziet het er ook nog knap uit. ¤10.000 euro uitgeven voor je inboedel is echt veels te veel en gewoon stom.

Ik kan begrijpen dat je zelfstandig wilt gaan wonen maar dan moet je wel de juiste prioriteiten stellen.
Gezien het niet om een flink bedrag gaat, kan TS - met wat besparingen - denk wel 10.000 lenen. Alleen ben jij een flinke risicopatiënt die geen bank wilt hebben. Daarnaast moet je dat zelf niet willen.
Of wil jij net zo eindigen als die lui bij de DSB bank die van 900 p/m naar 1812 euri p/m gingen en nu bijna op straat staan?
  † In Memoriam † dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:31:44 #28
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_73897305
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:30 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Hier idem. 2 personen + kat, maximaal 250 ¤ per maand, meestal zelfs iets minder. En ja, dan eten we geen kaviaar, maar wel elke dag 3 fatsoenlijke maaltijden, uiteraard zelf koken.
vandaag wel taart erbij ??
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  † In Memoriam † dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:33:12 #29
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_73897375
Een hypotheek afsluiten om je inboedel te financieren lijkt me niet realistisch. Gewoon sparen, verjaardagen of ouwe meuk lenen, krijgen.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
  † In Memoriam † dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:33:45 #30
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_73897402
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:31 schreef just me het volgende:

[..]

vandaag wel taart erbij ??
Ja, 2 Bossche bollen voor nu en morgen trakteren op het werk. Weekend familie.
pi_73897426
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:26 schreef MrData het volgende:

[..]

Stel dat dit allemaal kon, dan moet je in jouw berekening toch 200 euro per maand extra gaan betalen? Want die 150 had je al van die bestaande lening. En je kwam eigenlijk al tekort.

En stel dat jij ineens die 200 p/m niet meer kan betalen, hoe moet de bank dan zijn geld terughalen? Huis verkopen kan niet, want dat huur je. Gaat dus gewoon niet werken.
Wist niet dat het zo werkte. Echter is dat bedrag met de huidige lening overgenomen. Dus niet erbij. Daarvoor ook de gedachten van een hypotheek.

Maar goed dat gaat dus niet op.
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:27 schreef MdMa98 het volgende:
volgens mij moet je je vaste lasten eens beter bekijken, t kan veel goedkoper mijn inziens.

ik verdien 1500+ en heb een hypotheek van 560,- (inclusief de overlijdens-risiico en inboedel) ex 75 servicekosten, rij nog een auto ook. vaak zit het geld net in die ene verzekering of het teveel aan boodschappen.
Ik ben al druk bezig met een herberekening.
Echter wil ik persee in Zaanstad wonen. De andere optie is namelijk gewoon thuis blijven. In een andere gemeente gaan wonen heb ik niet echt behoefte aan aangezien mijn alles en iedereen hier in de omgeving woont. De website van deze gemeente is wel erg slecht. Enige info vinden m.b.t. heffingen is erg lastig.

Het enige wat ik vind is dat de woonlasten in 2003 zo'n 640 euro waren en dan kom ik gemiddeld uit op 50 euro per maand. Afgerond, wellicht dat dit inmiddels zelfs meer is. Dit ga ik echter zelf even uitzoeken bij moeders.

Toch bedankt voor de tip!

[ Bericht 18% gewijzigd door turboO op 20-10-2009 22:41:54 ]
pi_73897886
Ik kan mij voorstellen dat je in dezelfde gemeente wilt blijven wonen. Toch zal je concessies kunnen doen met betrekkening op de grote van de woonruimte. En kijk eens of het verstandig is om te huren of kopen (al gaat kopen met jouw salaris lastig, tenzij je zelf genoeg spaarcenten hebt).

Welk deel van de gemeente Zaanstad eigenlijk?

Check iig je vaste lasten.

Ps ik ben van zelf Noodgedwongen Van Heerhugowaard naar Alkmaar verhuisd. (samenwonen, huis gekocht, ruzie, "scheiding" en gelukkig nog wat nieuws kunnen kopen Ook ik heb en had alles in Heerhugowaard Heb alles achter gelaten, maar heb veel nieuwe mensen leren kennen.
Woon hier btw met 2 katten en in het weekend is mijn vriendin uit Tilburg hier ook te vinden, Ook zij zit er over na te denken hier heen te komen. Het is maar net hoe je er achter staat.
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:34 schreef turboO het volgende:

[..]

Wist niet dat het zo werkte. Echter is dat bedrag met de huidige lening overgenomen. Dus niet erbij. Daarvoor ook de gedachten van een hypotheek.

Maar goed dat gaat dus niet op.
[..]

Ik ben al druk bezig met een herberekening.
Echter wil ik persee in Zaanstad wonen. De andere optie is namelijk gewoon thuis blijven. In een andere gemeente gaan wonen heb ik niet echt behoefte aan aangezien mijn alles en iedereen hier in de omgeving woont.

Toch bedankt voor de tip!
pi_73897911
Dit is mijn lijst:
¤ 500 huur
¤ 125 gas water en licht (GWE)
¤ 7 Digitenne tv
¤ 25 internet
¤ 50 (afval, waterschaps, gemeente)
Totaal ¤731 woningkosten

¤ 125 boodschappen (Ik zal ongetwijfeld 1 of 2 keer in de week bij moeders eten)
¤ 35 Motor
¤ 90 Ziekenfonds
¤ 100 Sparen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 50 Overig Boodschappen
¤520 totaal

opgeteld ¤1251
Meer dan genoeg. Onder de voorwaarde dat je voordat je opjezelf gaat spaart voor je uitzet en al je meubels/pannen/handdoeken etc niet hoeft te lenen. Dat is de meest stompzinnige reden om te lenen.

Heb je nog geld over om meer te sparen of af en toe wat leuks te doen (nu nog niet meegenomen en je wilt zeker af en toe wat leuks kunnen doen of een kadootje voor verjaardag kunnen kopen)
pi_73898538
¤ 500 huur
¤ 26 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (Gebaseerd op ING.NL)
¤ 30 internet + tv
¤ 50 afval belasting & overige gemeente belastingen
731

¤ 100 boodschappen
¤ 35 Motor
¤ 40 Garage
¤ 115 (huidige) Ziekenfonds - ga uitzoeken of die goedkoper
¤ 100 Sparen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 25 Overig Boodschappen
¤ 150 krediet
640

Totaal 1371

Wellicht dat ik nog op 1 of 2 puntjes wat kan bezuinigen, maar erg veel zal het niet zijn.
Toch wel een tegenvaller.

Ik heb in ieder geval wel een beter beeld van wat me te wachten staat. Jullie worden allemaal bedankt.
Meer gaan verdienen zal dus wel een must worden. Gelukkig is dit niet heel onwaarschijnlijk aangezien ik nu 32 uur per week werk en dit uiteraard full time moet worden. Daarnaast ben ik nog groeiende op de loonschaal en heb nog de nodige certificaten te halen.

Het is alleen jammer dat dit dus een must is voordat ik op mezelf kan. Had gehoopt dat dit allemaal kon tijdens het op mezelf wonen en dat ik daardoor dus alleen maar meer ruimte voor mezelf zou creëren.

Zit er helaas dus niet in.

Nogmaals bedankt iedereen voor jullie snelle reacties.
pi_73900146
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:57 schreef turboO het volgende:
Ik heb in ieder geval wel een beter beeld van wat me te wachten staat. Jullie worden allemaal bedankt.
Meer gaan verdienen zal dus wel een must worden. Gelukkig is dit niet heel onwaarschijnlijk aangezien ik nu 32 uur per week werk en dit uiteraard full time moet worden. Daarnaast ben ik nog groeiende op de loonschaal en heb nog de nodige certificaten te halen.

Het is alleen jammer dat dit dus een must is voordat ik op mezelf kan. Had gehoopt dat dit allemaal kon tijdens het op mezelf wonen en dat ik daardoor dus alleen maar meer ruimte voor mezelf zou creëren.

Op jezelf gaan kan altijd. Misschien moet je gewoon wat kleiner beginnen. Of toch nog eens goed bekijken wat echt belangrijk voor je is, en wat totaal niet.

En heb je eigenlijk al een zogenaamde uitzet? Aangezien je daar een lening voor wilde afsluiten? Zo niet, begin dat dan in ieder geval alvast bij elkaar te zoeken.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 00:35:18 #36
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_73901654
Ik zou het zeker niet te krap rekenen allemaal. Zorg dat je een buffer houdt. Er hoeft maar een fikse kostenpost te komen en de verhouding inkomsten/uitgaven trekt scheef en dat trekt dan niet snel meer bij.

Het is natuurlijk heerlijk om op jezelf te gaan wonen als je echt je eigen huis wil. Maar zoals al eerder gezegd: stel dan prioriteiten. Zoals bijvoorbeeld de meeste spullen die je nodig hebt (en dat is nogal niet wat voor een gewoon huishouden) al van tevoren bij elkaar zoeken. Elk verdwaald familielid heeft nog wel keukenspullen over, beddengoed, meubels etc. etc. Als je er eenmaal woont is de kick van een eigen huis groter dan het gemis aan eventuele spullen die écht naar jouw smaak zijn.

En zoals gezegd: op Marktplaats vind je voor een habbekrats alles wat je nodig hebt.
  Manager PR/Moderator woensdag 21 oktober 2009 @ 02:39:22 #37
269689 crew  Viv
pi_73903152
Jammer dat je nu al 150 euro aan vaste lasten hebt vanwege een oud krediet, anders had je dat bedrag kunnen sparen (rente ontvangen in plaats van betalen ) en af en toe iets leuks kopen voor je huisje.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 04:23:08 #38
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73903383
quote:
¤ 100 Sparen
¤ 150 krediet
Wat denk je te bereiken met 100 euro te sparen als je eerst nog een krediet moet aflossen? Los eerst dat krediet af en ga dan sparen. Hier verlies je alleen maar op.
pi_73903398
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:57 schreef turboO het volgende:
¤ 500 huur
¤ 26 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (Gebaseerd op ING.NL) dat is te weinig
¤ 30 internet + tv
¤ 50 afval belasting & overige gemeente belastingen
731

¤ 100 boodschappen (200 euro kan ook, zit ik zelf op)
¤ 35 Motor (is dat inclusief verzekering,boetes?)
¤ 40 Garage
¤ 115 (huidige) Ziekenfonds - ga uitzoeken of die goedkoper
¤ 100 Sparen (ik twijfel er aan of je kunt sparen met jouw inkomen)
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 25 Overig Boodschappen
¤ 150 krediet (ik heb altijd geleerd om eerste te sparen en dan pas iets aanschaffen, om gelijk te starten met een lening, lijkt mij niet verstandig)
640
Hoe zit het met vertier? (uitgaan, concert, film, uit eten,beurs, weekend weg, vakantie)

Totaal 1371

Wellicht dat ik nog op 1 of 2 puntjes wat kan bezuinigen, maar erg veel zal het niet zijn.
Toch wel een tegenvaller.

p.s. stel je verliest je baan, dan krijg je nog maar 70% van je brutoloon.
Ik denk dus dat je maar 70% van je loon kan opmaken,aan je lijstje

[ Bericht 1% gewijzigd door THEFXR op 21-10-2009 04:58:25 ]
pi_73903682
Je kan ook op kamers voor 200/300 p/maand; dan heb je nog een bedrag om uit te geven.
Je moet toch ook af en toe wat leuke kleding kunnen kopen, lekker uit kunnen gaan en af en toe op vakantie...
In de tussentijd kun je alvast je lening aflossen en sparen.
pi_73903994
Ik ben dan misschien een oud wijf, maar toen ik op mezelf ging was er geen haar op m'n hoofd die er aan dacht om nieuwe meubels te kopen. Een eigen toilet was al heel wat.
M.a.w. je moet de tering naar de nering zetten.
Ik heb zelf erg veel geluk gehad, met ouders die mij een startuitzet gaven toen ik op kamers ging. We gingen naar ikea, kochten een slaapbank, handdoeken en een startkit voor in de keuken, en zo ging dat. Sommige spullen daarvan gebruik ik nu nog.
Een bankje en een tafel scharrelde ik daar na zelf bij elkaar. Gekregen van mensen die dat over hadden.
Ik heb nu, na 18 jaar op mezelf nog niet voor 10.000 euro aan meubilair. En ik verdien veel beter dan de gemiddelde Nederlander.

Ik vraag me al af hoe je met 1400 per maand aan een lening komt die je 150 p/m kost.
Daar is iets niet goed gegaan hoor...

Die lening krijg je natuurlijk nooit. Geen bank die je onder fatsoenlijke voorwaarden 40.000 euro leent met dat inkomen. En al helemaal niet voor je inboedel.

En mag ik nog een tip geven (want ik zie het vaak hoor, mensen die dat doen) sluit geen leningen af om andere gaten op te vullen. Als je je Frisia lening wilt oversluiten naar de Rabobank, dan lijkt me dat een goed idee. Maar kijk in godesnaam uit met leningen bij postorderbedrijven, kopen op afbetaling, comfortcards etc. Er zijn mensen die maandelijks hun hele salaris naar dat soort bedrijven brengen...
pi_73905375
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 23:41 schreef Kekaa het volgende:

[..]

Op jezelf gaan kan altijd. Misschien moet je gewoon wat kleiner beginnen. Of toch nog eens goed bekijken wat echt belangrijk voor je is, en wat totaal niet.

En heb je eigenlijk al een zogenaamde uitzet? Aangezien je daar een lening voor wilde afsluiten? Zo niet, begin dat dan in ieder geval alvast bij elkaar te zoeken.
Ik heb nog geen uitzet. Dat wordt stap 1 denk ik. Zal wel moeten ben ik nu achter. Kan ik mooi mee beginnen nu ik nog thuis zit.
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 02:39 schreef ViviRAWRS het volgende:
Jammer dat je nu al 150 euro aan vaste lasten hebt vanwege een oud krediet, anders had je dat bedrag kunnen sparen (rente ontvangen in plaats van betalen ) en af en toe iets leuks kopen voor je huisje.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik heb er geen spijt van. Heb al 2 jaar mijn motor. En het is een bruut apparaat.
Ik ga inmiddels weer met de trein naar mijn werk, omdat dit vele male voordeliger is i.v.m. de reiskostenvergoeding die ik krijg als ik met het OV kom dus ik rijd er niet dagelijks op. Maar ik heb, naast de fun van het motorrijden, wel mijn eigen vervoermiddel. Dat is voor mij een must. Een auto is nu eenmaal duurder in maandelijkse lasten als je er weinig gebruik van maakt. Rijd je veel dan wordt een motor wellicht duurder i.v.m. het onderhoudt, maar dat is in mijn geval dus niet zo.
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 04:46 schreef THEFXR het volgende:

[..]

p.s. stel je verliest je baan, dan krijg je nog maar 70% van je brutoloon.
Ik denk dus dat je maar 70% van je loon kan opmaken,aan je lijstje
De meeste zeggen dat 200 veel te veel is dus ik denk dat jij dan meer een uitzondering dan regel bent. Dat concludeer ik uit de meeste post uit dit topic dan.
Dat is de verzekering van de motor. Wegenbelastig is 6 euro per maand dus te verwaarlozen. Boetes zijn niet meegeteld. Daarvoor hebben we het spaargeld.
Als ik aan het sparen was had ik nu nog steeds mijn motortje niet. Heel verstandig allemaal, maar ik heb vooralsnog nergens spijt van. Ik geniet al 2 jaar van het apparaat en zal er waarschijnlijk nog een aantal jaar van genieten. Goede zet dus geweest naar mijn mening. Dat een ander eerst 5 jaar gaat sparen alvorens hij iets aanschaft moet hij zelf weten.

Ik ben en was mij ervan bewust dat lenen geld kost. Totaal geen probleem voor mij zolang ik het maandelijk kan ophoesten. Ik heb geen lening bij de DSB bank en geen slechte ervaring met de kredietverstrekker tot nu toe.

Uitgaan e.d. zit er inderdaad niet in.

Ik verwacht uiteraard niet dat ik mijn baan verlies. Heb dit jaar een contract voor onbepaalde tijd gekregen. Daarnaast werk ik bij een instelling dat niet uit is op winst en niet hoeft te bezuinigen e.d., overheidssubsidies krijgt, sponsoren heeft en een eigen inkomen. Wat niet genoeg is wordt dus bijgevuld met subsidies.
Crisis hebben wij geen tot amper last van. Dat was natuurlijk het eerste waar ik over na ging denken. Eigenlijk niet eens over na hoefde te denken.
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 07:39 schreef kite2010 het volgende:
Je kan ook op kamers voor 200/300 p/maand; dan heb je nog een bedrag om uit te geven.
Je moet toch ook af en toe wat leuke kleding kunnen kopen, lekker uit kunnen gaan en af en toe op vakantie...
In de tussentijd kun je alvast je lening aflossen en sparen.
Dat is geen optie. Dan blijf ik liever thuis wonen. Kost vele male minder.

Dit is schijnbaar de komende tijd ook het geval aangezien ik mij niet kan veroorloven wat ik graag wil hebben.
Jullie worden toch weer bedankt voor het meedenken. Ik ben al vele male wijzer dan de afgelopen maanden googlen. Ik heb nu in ieder geval wat duidelijkheid wat betreft mijn mogelijkheden en kan dus rustig aan stappen gaan ondernemen.

Toppie allemaal.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 10:10:29 #43
62913 Blik
The one and Only!
pi_73906060
Ik begrijp dat je niet veel kennis hebt van op jezelf wonen en goed omgaan met een budget.

Allereerst is een lening aangaan voor inboedel krankzinnig, zoals gezegd kun je hiervoor ook geen hypotheek afsluiten. Ga eens bij de kringloopwinkel en de Ikea langs voor je inboedel, niks om je voor te schamen. De gemiddelde weldenkend mens koopt zijn eerste inrichting bij de Ikea

Verder zijn er ook nog wel een paar reacties waarbij ik de voorgestelde kosten heftig in twijfel trek. Allereerst de boodschappen. Ik denk dat 150-200 euro een aardige schatting is. Dat iemand voor 250 euro voor 2 personen eten kan maken betekent niet dat je die kosten kunt halveren. In je eentje is altijd relatief duurder dan met 2 personen. Voor 100 euro ga je niet trekken in je eentje als je ook een beetje gezond, afwisselend en fatsoenlijk wilt eten.

Internet, ik zie hier iemand heel mooi zeggen dat het voor 10 euro per maand kan. Ik ben zeer benieuwd waar die persoon dat heeft gedaan.

Tip: ga eerst die lening maar eens afbetalen voordat je op jezelf gaat wonen. 150 euro per maand is een flinke klap aan rente (+ evt. aflossing). Daar moet je op jaarbasis bijna anderhalve maand voor werken om dat te betalen
pi_73906130
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:10 schreef Blik het volgende:
Tip: ga eerst die lening maar eens afbetalen voordat je op jezelf gaat wonen. 150 euro per maand is een flinke klap aan rente (+ evt. aflossing). Daar moet je op jaarbasis bijna anderhalve maand voor werken om dat te betalen
Het is meer dan 10% van z'n inkomen zelfs... voor een consumptief krediet dus....
pi_73906450
Minder dan 250 euro aan boodschappen met twee personen en twee katten? Eet je elke dag brood van gisteren met choba en verder niets?
In je eentje zijn boodschappen relatief gezien veel duurder dan met zijn tweeën, 250 is wel erg ruim, maar voor 200 (incl wasmiddelen enzo) moet dat wel lukken en hoef je niet alleen maar naar de aldi.
  † In Memoriam † woensdag 21 oktober 2009 @ 11:10:59 #46
43556 miss_dynastie
pi_73907652
Los van het feit of op jezelf gaan verstandig is in jouw geval, mis ik wel de toeslagen in jouw berekening. Scheelt een hele slok op een borrel!
pi_73907665
De truc is om dat krediet zo snel mogelijk af te lossen, banken zijn al wat conservatiever bij alleenstaanden die een hypotheek willen, en zo'n krediet maakt het in jouw geval zo goed als onmogelijk om nog een hypotheek te vinden waar je wat mee kan.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_73908596
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:25 schreef keko het volgende:
Minder dan 250 euro aan boodschappen met twee personen en twee katten? Eet je elke dag brood van gisteren met choba en verder niets?
Nee, dat valt wel mee.

Wat helpt is bijv. begin van de week brood kopen bij de AH, 3 voor 2 euro... Meer vlees en kip kopen dan je nodig hebt, de rest in de vriezer etc etc...
Wasmiddel en WC papier is niet iets wat je elke week aanschaft, evenals schoonmaakmiddelen.
pi_73911818
10.000 voor inrichting is veel te veel. Bij de IKEA heb je al een hele mooie inrichting voor 1000-2000 euro.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 13:38:04 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73912109
Huurtoeslag en/of zorgtoeslag: kom je daar nog voor in aanmerking?
The love you take is equal to the love you make.
pi_73912264
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 13:29 schreef Pfft het volgende:
10.000 voor inrichting is veel te veel. Bij de IKEA heb je al een hele mooie inrichting voor 1000-2000 euro.
Ligt eraan als hij meteen een vloertje wil leggen en een mooi behang op wil hangen.

@TS Ik zou eerst mijn schulden af betalen voordat je je vleugels uitslaat en je ouderlijk huis verlaat.

Aangezien je nog thuis woont zal je wat meer overhouden nu, weet niet hoeveel je nog moet afbetalen. Maar als je met deze schuld het huis uit gaat, maak je jezelf het 3 keer zo moeilijk....
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 14:08:02 #52
62913 Blik
The one and Only!
pi_73913233
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 13:42 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ligt eraan als hij meteen een vloertje wil leggen en een mooi behang op wil hangen.

@TS Ik zou eerst mijn schulden af betalen voordat je je vleugels uitslaat en je ouderlijk huis verlaat.

Aangezien je nog thuis woont zal je wat meer overhouden nu, weet niet hoeveel je nog moet afbetalen. Maar als je met deze schuld het huis uit gaat, maak je jezelf het 3 keer zo moeilijk....
misschien moet je niet zoveel eisen hebben als je weinig te besteden hebt. Daarbij kun je bij de ikea al een prima vloer kopen voor ¤ 5 per m2. En behang moet TS maar laten, dan gaat die maar schilderen.
pi_73913714
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 14:08 schreef Blik het volgende:

[..]

misschien moet je niet zoveel eisen hebben als je weinig te besteden hebt. Daarbij kun je bij de ikea al een prima vloer kopen voor ¤ 5 per m2. En behang moet TS maar laten, dan gaat die maar schilderen.
ben het met je eens hoor

Als je het geld niet hebt en verdient, kun je het ook niet uitgeven....
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_73921171
¤ 500 huur Das een aardig hoge huur, kan vast wel minder
¤ 125 gas water en licht (GWE) poeh, dat kan volgens mij minder, maar dan moet je wel opletten. Spaarlampen etc.
¤ 26 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (Gebaseerd op ING.NL) Klopt aardig, kijk of er leuk aanbiedingen zijn. Pakket korting etc
¤ 30 internet + tv
¤ 50 afval belasting & overige gemeente belastingen ¤ 600 per jaar bij een huurwoning? Is wel veel, betalen wij met een koopwoning
731

¤ 100 boodschappen Te weinig! zoals eerder gezegd....¤ 25 per week??
¤ 35 Motor
¤ 40 Garage
¤ 115 (huidige) Ziekenfonds - ga uitzoeken of die goedkoper Kan goedkoper en zorgtoeslag??
¤ 100 Sparen Zoals eerder gezegd, je spaart met wat zal het zijn 2,6% rente op zijn hoogst en de rente van je krediet is...? Stuk hoger waarschijnlijk
¤ 50 OV kosten - reiskosten vergoeding inbegrepen Je betaalt zelf een deel van je reiskosten?
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 25 Overig Boodschappen Gooi dat gewoon bij boodschappen, maak het overzichtelijker
¤ 150 krediet Aflossen!
640

Totaal 1371

Kortom niet heel veel meer toe te voegen. Je kan op een aantal dingen makkelijk bezuinigen en op andere dingen wat moeilijker. Wij hebben met zijn 2en een zorgverzekering voor ¤ 110 maar wel met een eigen risico van ¤ 650. Als er iets gebeurt kunnen wij dat opvangen als je dat niet kan...geen handige bezuiniging.
  Manager PR/Moderator woensdag 21 oktober 2009 @ 20:05:02 #55
269689 crew  Viv
pi_73925410
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 09:44 schreef turboO het volgende:
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik heb er geen spijt van. Heb al 2 jaar mijn motor. En het is een bruut apparaat.
Ik ga inmiddels weer met de trein naar mijn werk, omdat dit vele male voordeliger is i.v.m. de reiskostenvergoeding die ik krijg als ik met het OV kom dus ik rijd er niet dagelijks op. Maar ik heb, naast de fun van het motorrijden, wel mijn eigen vervoermiddel. Dat is voor mij een must.
Als je met het OV naar je werk gaat, dan is die motor voor de fun, en geen must. Je hebt nu dus al 2 jaar x 150 euro per maand = 3600 euro uitgegeven (en hoe lang moet je nog?) voor de fun. Je zegt dat je geen spijt hebt van dat krediet, maar het is nu wel een obstakel geworden om op jezelf te gaan wonen.
pi_73927812
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 09:44 schreef turboO het volgende:

Ik ben en was mij ervan bewust dat lenen geld kost. Totaal geen probleem voor mij zolang ik het maandelijk kan ophoesten. Ik heb geen lening bij de DSB bank en geen slechte ervaring met de kredietverstrekker tot nu toe.

Uitgaan e.d. zit er inderdaad niet in.

Dat is geen optie. Dan blijf ik liever thuis wonen. Kost vele male minder.

Dit is schijnbaar de komende tijd ook het geval aangezien ik mij niet kan veroorloven wat ik graag wil hebben.
Dat is een hele verstandige beslissing, dan kan je ook weer sparen.
pi_73928259
Eerst je lening aflossen dus
Daarnaast kun je naar je baas stappen en dit voorval voorleggen. Of er niet een kleine salarisverhoging inzit om dit te kunnen bekostigen. Ook niet hele rare vraag, maar gewoon om je werk tegemoet te komen...
  Manager PR/Moderator woensdag 21 oktober 2009 @ 22:44:06 #58
269689 crew  Viv
pi_73931923
Zolang je nog bij je ouders woont, zou ik het geld dat je zo bespaart gebruiken om je krediet vervroegd af te lossen. Hoe sneller je er van af bent hoe beter. Wel even navragen of je een boete moet betalen als je extra aflost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')