quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:34 schreef turboO het volgende:
...
De hypotheek van ¤150 is gebaseerd op een Hypotheek van 40.000 (minimale hypotheek wat ik zo even snel via google kon vinden).
Dit is voor het interieur van mijn huis á ¤10.000 gerekend en een openstaand krediet. Aangezien je niet voor een lager bedrag een hypotheek kunt afsluiten (roep ik heel voorzichtig) is het gebaseerd op ¤40.000 euro.
..
Je zegt dat je op internet naar informatie gezocht hebt, maar je hebt geen idee wat een hypotheek is.. Beetje raar. Wees dan eerlijk en zeg dat je van de mensen hier uitleg verwacht en dat je te lui bent om te zoeken.quote:Dit is mijn lijst:
¤ 500 huur
¤ 150 gas water en licht (GWE)
¤ 24 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (alle nodige verzekeringen)
¤ 7 Digitenne tv
¤ 25 internet
¤ 40 Overig kosten
¤ 50 afval belasting
Totaal ¤800 woningkosten
¤ 200 boodschappen (Ik zal ongetwijfeld 1 of 2 keer in de week bij moeders eten)
¤ 35 Motor
¤ 40 Garage (die ik nu heb en wil houden)
¤ 115 Ziekenfonds
¤ 100 Sparen
¤ 50 OV kosten - reiskosten vergoeding inbegrepen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 50 Overig Boodschappen
¤ 150 hypotheek
765
Hoi.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:41 schreef Pien85 het volgende:
Een hypotheek voor een huurhuis?Bedoel je niet gewoon een lening?
hoi Sinceria![]()
Ik denk dat hij 'ergens' 40.000 vandaan moet halen voor meubels en andere zaken en dat dan wil gaan lenen. Maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
kopje hypotheek snap ik niet als je huurt.
dat is dom. lenen voor iets wat niet in waarde kan stijgen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:56 schreef MrData het volgende:
[..]
Ik denk dat hij 'ergens' 40.000 vandaan moet halen voor meubels en andere zaken en dat dan wil gaan lenen. Maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk.
Correct.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:56 schreef MrData het volgende:
[..]
Ik denk dat hij 'ergens' 40.000 vandaan moet halen voor meubels en andere zaken en dat dan wil gaan lenen. Maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk.
Volgens mij geef ik per maand tussen de 200 en 250 uit aan boodschappen. En daar zitten dan ook die zogenaamde overige boodschappen bij. Let wel, dit is voor 2 personen inclusief twee katten die niet buiten komen (dus ook genoeg kattenbakvulling nodig e.d.)quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:07 schreef turboO het volgende:
Het verschil tussen boodschappen & overige boodschappen is dat de eerste puur eten en drinken is en de overige is bedoeld voor schoonmaakspullen, wc papier, badschuim etc.
Lees nou eerst eens even wat een hypothecaire lening is, oké?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:19 schreef turboO het volgende:
Ik wil mijn lening ook niet uitbreiden. Vandaar dus een hypotheek waar alles onder valt. Aangezien een hypotheek van ¤40.000 geen hoge hypotheek is kom ik dus niet uit op een hoog maandelijks bedrag.
Volgens de (onbetrouwbare) internetberekening rond de ¤150. Wellicht maximaal ¤200. Gebaseerd op een spaar hypotheek.
Stel dat dit allemaal kon, dan moet je in jouw berekening toch 200 euro per maand extra gaan betalen? Want die 150 had je al van die bestaande lening. En je kwam eigenlijk al tekort.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:19 schreef turboO het volgende:
Ik wil mijn lening ook niet uitbreiden. Vandaar dus een hypotheek waar alles onder valt. Aangezien een hypotheek van ¤40.000 geen hoge hypotheek is kom ik dus niet uit op een hoog maandelijks bedrag.
Volgens de (onbetrouwbare) internetberekening rond de ¤150. Wellicht maximaal ¤200. Gebaseerd op een spaar hypotheek.
Hier idem. 2 personen + kat, maximaal 250 ¤ per maand, meestal zelfs iets minder. En ja, dan eten we geen kaviaar, maar wel elke dag 3 fatsoenlijke maaltijden (ontbijt, lunch, warm eten), uiteraard zelf koken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:20 schreef Kekaa het volgende:
Volgens mij geef ik per maand tussen de 200 en 250 uit aan boodschappen. En daar zitten dan ook die zogenaamde overige boodschappen bij. Let wel, dit is voor 2 personen inclusief twee katten die niet buiten komen (dus ook genoeg kattenbakvulling nodig e.d.)
Gezien het niet om een flink bedrag gaat, kan TS - met wat besparingen - denk wel 10.000 lenen. Alleen ben jij een flinke risicopatiënt die geen bank wilt hebben. Daarnaast moet je dat zelf niet willen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:26 schreef ShoNuf het volgende:
Hypotheek ga je nooit krijgen aangezien je géén onroerend goed als onderpand heb. Ik wil je echt adviseren om je lening z.s.m. af te lossen. Inboedel kan je echt goedkoop op marktplaats kopen en dan ziet het er ook nog knap uit. ¤10.000 euro uitgeven voor je inboedel is echt veels te veel en gewoon stom.
Ik kan begrijpen dat je zelfstandig wilt gaan wonen maar dan moet je wel de juiste prioriteiten stellen.
vandaag wel taart erbij ??quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:30 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Hier idem. 2 personen + kat, maximaal 250 ¤ per maand, meestal zelfs iets minder. En ja, dan eten we geen kaviaar, maar wel elke dag 3 fatsoenlijke maaltijden, uiteraard zelf koken.
Ja, 2 Bossche bollen voor nu en morgen trakteren op het werk. Weekend familie.quote:
Wist niet dat het zo werkte. Echter is dat bedrag met de huidige lening overgenomen. Dus niet erbij. Daarvoor ook de gedachten van een hypotheek.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:26 schreef MrData het volgende:
[..]
Stel dat dit allemaal kon, dan moet je in jouw berekening toch 200 euro per maand extra gaan betalen? Want die 150 had je al van die bestaande lening. En je kwam eigenlijk al tekort.
En stel dat jij ineens die 200 p/m niet meer kan betalen, hoe moet de bank dan zijn geld terughalen? Huis verkopen kan niet, want dat huur je. Gaat dus gewoon niet werken.
Ik ben al druk bezig met een herberekening.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:27 schreef MdMa98 het volgende:
volgens mij moet je je vaste lasten eens beter bekijken, t kan veel goedkoper mijn inziens.
ik verdien 1500+ en heb een hypotheek van 560,- (inclusief de overlijdens-risiico en inboedel) ex 75 servicekosten, rij nog een auto ook. vaak zit het geld net in die ene verzekering of het teveel aan boodschappen.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:34 schreef turboO het volgende:
[..]
Wist niet dat het zo werkte. Echter is dat bedrag met de huidige lening overgenomen. Dus niet erbij. Daarvoor ook de gedachten van een hypotheek.
Maar goed dat gaat dus niet op.
[..]
Ik ben al druk bezig met een herberekening.
Echter wil ik persee in Zaanstad wonen. De andere optie is namelijk gewoon thuis blijven. In een andere gemeente gaan wonen heb ik niet echt behoefte aan aangezien mijn alles en iedereen hier in de omgeving woont.
Toch bedankt voor de tip!
Op jezelf gaan kan altijd. Misschien moet je gewoon wat kleiner beginnen. Of toch nog eens goed bekijken wat echt belangrijk voor je is, en wat totaal niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:57 schreef turboO het volgende:
Ik heb in ieder geval wel een beter beeld van wat me te wachten staat. Jullie worden allemaal bedankt.
Meer gaan verdienen zal dus wel een must worden. Gelukkig is dit niet heel onwaarschijnlijk aangezien ik nu 32 uur per week werk en dit uiteraard full time moet worden. Daarnaast ben ik nog groeiende op de loonschaal en heb nog de nodige certificaten te halen.
Het is alleen jammer dat dit dus een must is voordat ik op mezelf kan. Had gehoopt dat dit allemaal kon tijdens het op mezelf wonen en dat ik daardoor dus alleen maar meer ruimte voor mezelf zou creëren.
Zit er helaas dus niet in.
Nogmaals bedankt iedereen voor jullie snelle reacties.
Wat denk je te bereiken met 100 euro te sparen als je eerst nog een krediet moet aflossen? Los eerst dat krediet af en ga dan sparen. Hier verlies je alleen maar op.quote:¤ 100 Sparen
¤ 150 krediet
p.s. stel je verliest je baan, dan krijg je nog maar 70% van je brutoloon.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:57 schreef turboO het volgende:
¤ 500 huur
¤ 125 gas water en licht (GWE)
¤ 26 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (Gebaseerd op ING.NL) dat is te weinig
¤ 30 internet + tv
¤ 50 afval belasting & overige gemeente belastingen
731
¤ 100 boodschappen (200 euro kan ook, zit ik zelf op)
¤ 35 Motor (is dat inclusief verzekering,boetes?)
¤ 40 Garage
¤ 115 (huidige) Ziekenfonds - ga uitzoeken of die goedkoper
¤ 100 Sparen (ik twijfel er aan of je kunt sparen met jouw inkomen)
¤ 50 OV kosten - reiskosten vergoeding inbegrepen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 25 Overig Boodschappen
¤ 150 krediet (ik heb altijd geleerd om eerste te sparen en dan pas iets aanschaffen, om gelijk te starten met een lening, lijkt mij niet verstandig)
640
Hoe zit het met vertier? (uitgaan, concert, film, uit eten,beurs, weekend weg, vakantie)
Totaal 1371
Wellicht dat ik nog op 1 of 2 puntjes wat kan bezuinigen, maar erg veel zal het niet zijn.
Toch wel een tegenvaller.
Ik heb in ieder geval wel een beter beeld van wat me te wachten staat. Jullie worden allemaal bedankt.
Meer gaan verdienen zal dus wel een must worden. Gelukkig is dit niet heel onwaarschijnlijk aangezien ik nu 32 uur per week werk en dit uiteraard full time moet worden. Daarnaast ben ik nog groeiende op de loonschaal en heb nog de nodige certificaten te halen.
Het is alleen jammer dat dit dus een must is voordat ik op mezelf kan. Had gehoopt dat dit allemaal kon tijdens het op mezelf wonen en dat ik daardoor dus alleen maar meer ruimte voor mezelf zou creëren.
Zit er helaas dus niet in.
Nogmaals bedankt iedereen voor jullie snelle reacties.
Ik heb nog geen uitzet. Dat wordt stap 1 denk ik. Zal wel moeten ben ik nu achter. Kan ik mooi mee beginnen nu ik nog thuis zit.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 23:41 schreef Kekaa het volgende:
[..]
Op jezelf gaan kan altijd. Misschien moet je gewoon wat kleiner beginnen. Of toch nog eens goed bekijken wat echt belangrijk voor je is, en wat totaal niet.
En heb je eigenlijk al een zogenaamde uitzet? Aangezien je daar een lening voor wilde afsluiten? Zo niet, begin dat dan in ieder geval alvast bij elkaar te zoeken.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik heb er geen spijt van. Heb al 2 jaar mijn motor. En het is een bruut apparaat.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 02:39 schreef ViviRAWRS het volgende:
Jammer dat je nu al 150 euro aan vaste lasten hebt vanwege een oud krediet, anders had je dat bedrag kunnen sparen (rente ontvangen in plaats van betalen) en af en toe iets leuks kopen voor je huisje.
De meeste zeggen dat 200 veel te veel is dus ik denk dat jij dan meer een uitzondering dan regel bent. Dat concludeer ik uit de meeste post uit dit topic dan.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 04:46 schreef THEFXR het volgende:
[..]
p.s. stel je verliest je baan, dan krijg je nog maar 70% van je brutoloon.
Ik denk dus dat je maar 70% van je loon kan opmaken,aan je lijstje
Dat is geen optie. Dan blijf ik liever thuis wonen. Kost vele male minder.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 07:39 schreef kite2010 het volgende:
Je kan ook op kamers voor 200/300 p/maand; dan heb je nog een bedrag om uit te geven.
Je moet toch ook af en toe wat leuke kleding kunnen kopen, lekker uit kunnen gaan en af en toe op vakantie...
In de tussentijd kun je alvast je lening aflossen en sparen.
Het is meer dan 10% van z'n inkomen zelfs... voor een consumptief krediet dus....quote:Op woensdag 21 oktober 2009 10:10 schreef Blik het volgende:
Tip: ga eerst die lening maar eens afbetalen voordat je op jezelf gaat wonen. 150 euro per maand is een flinke klap aan rente (+ evt. aflossing). Daar moet je op jaarbasis bijna anderhalve maand voor werken om dat te betalen
Nee, dat valt wel mee.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 10:25 schreef keko het volgende:
Minder dan 250 euro aan boodschappen met twee personen en twee katten? Eet je elke dag brood van gisteren met choba en verder niets?
Ligt eraan als hij meteen een vloertje wil leggen en een mooi behang op wil hangen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:29 schreef Pfft het volgende:
10.000 voor inrichting is veel te veel. Bij de IKEA heb je al een hele mooie inrichting voor 1000-2000 euro.
misschien moet je niet zoveel eisen hebben als je weinig te besteden hebt. Daarbij kun je bij de ikea al een prima vloer kopen voor ¤ 5 per m2. En behang moet TS maar laten, dan gaat die maar schilderen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:42 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ligt eraan als hij meteen een vloertje wil leggen en een mooi behang op wil hangen.
@TS Ik zou eerst mijn schulden af betalen voordat je je vleugels uitslaat en je ouderlijk huis verlaat.
Aangezien je nog thuis woont zal je wat meer overhouden nu, weet niet hoeveel je nog moet afbetalen. Maar als je met deze schuld het huis uit gaat, maak je jezelf het 3 keer zo moeilijk....
ben het met je eens hoorquote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:08 schreef Blik het volgende:
[..]
misschien moet je niet zoveel eisen hebben als je weinig te besteden hebt. Daarbij kun je bij de ikea al een prima vloer kopen voor ¤ 5 per m2. En behang moet TS maar laten, dan gaat die maar schilderen.
Als je met het OV naar je werk gaat, dan is die motor voor de fun, en geen must. Je hebt nu dus al 2 jaar x 150 euro per maand = 3600 euro uitgegeven (en hoe lang moet je nog?) voor de fun. Je zegt dat je geen spijt hebt van dat krediet, maar het is nu wel een obstakel geworden om op jezelf te gaan wonen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 09:44 schreef turboO het volgende:
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik heb er geen spijt van. Heb al 2 jaar mijn motor. En het is een bruut apparaat.![]()
Ik ga inmiddels weer met de trein naar mijn werk, omdat dit vele male voordeliger is i.v.m. de reiskostenvergoeding die ik krijg als ik met het OV kom dus ik rijd er niet dagelijks op. Maar ik heb, naast de fun van het motorrijden, wel mijn eigen vervoermiddel. Dat is voor mij een must.
Dat is een hele verstandige beslissing, dan kan je ook weer sparen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 09:44 schreef turboO het volgende:
Ik ben en was mij ervan bewust dat lenen geld kost. Totaal geen probleem voor mij zolang ik het maandelijk kan ophoesten. Ik heb geen lening bij de DSB bank en geen slechte ervaring met de kredietverstrekker tot nu toe.
Uitgaan e.d. zit er inderdaad niet in.
Dat is geen optie. Dan blijf ik liever thuis wonen. Kost vele male minder.
Dit is schijnbaar de komende tijd ook het geval aangezien ik mij niet kan veroorloven wat ik graag wil hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |