abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73894781
Hallo allen,

ik heb mij geregistreerd omdat ik via google erg vaak op dit forum uitkom.

Ik ben mij aan het oriënteren op een eigen woning. Ik heb via google en vele sites al de nodige informatie kunnen verzamelen, maar eigenlijk snap ik er de ballen van.

Ik ben 23 jaar en verdien netto zo'n ¤1400,- per maand. Ik had gedacht dat je daar in principe van op jezelf van zou kunnen wonen. Echter kom ik met mijn kostenberekening uit op zo'n ¤1565,- en ik heb dus te weinig geld.

Ik vind dat vreemd en heb het idee dat ik te ruim aan het rekenen ben. Natuurlijk is beter om te veel te rekenen in plaats van te weinig, maar wellicht overdrijf ik.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die wellicht mijn lijstje willen bekijken en er commentaar op willen geven.
Het is voor mij allemaal nieuw en ik heb werkelijk geen idee.
Ik ben op zoek naar een 2 of 3 kamer appartement. Hoeft niet super groot te zijn en in Zaanstad. Het is allemaal gebaseerd op 1 persoon en per maand gerekend.

Dit is mijn lijst:
¤ 500 huur
¤ 150 gas water en licht (GWE)
¤ 24 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (alle nodige verzekeringen)
¤ 7 Digitenne tv
¤ 25 internet
¤ 40 Overig kosten
¤ 50 afval belasting
Totaal ¤800 woningkosten

¤ 200 boodschappen (Ik zal ongetwijfeld 1 of 2 keer in de week bij moeders eten)
¤ 35 Motor
¤ 40 Garage (die ik nu heb en wil houden)
¤ 115 Ziekenfonds
¤ 100 Sparen
¤ 50 OV kosten - reiskosten vergoeding inbegrepen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 50 Overig Boodschappen
¤ 150 hypotheek
765

Totale kosten 1565. Ik heb dan geen eens uitgaan e.d. erbij gerekend.

Is dit nu een reële berekening? Of kan ik zomaar doordat bepaalde dingen wellicht minder zijn een paar honderd euro besparen?

De hypotheek van ¤150 is gebaseerd op een Hypotheek van 40.000 (minimale hypotheek wat ik zo even snel via google kon vinden).
Dit is voor het interieur van mijn huis á ¤10.000 gerekend en een openstaand krediet. Aangezien je niet voor een lager bedrag een hypotheek kunt afsluiten (roep ik heel voorzichtig) is het gebaseerd op ¤40.000 euro.

Ik hoop dat jullie mij wat helderheid kunnen geven gebaseerd op eigen ervaring. Wat niet kan dat kan natuurlijk niet, maar als ik mezelf nu voor de gek houd dan wil ik het graag weten.

Alvast bedankt!

pi_73894996
Je zou ook kunnen sparen voor een interieur of tweedehands spullen aanschaffen en in de loop der tijd je huis inrichten. Scheelt een hoop geld.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_73895122
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:34 schreef turboO het volgende:
...
De hypotheek van ¤150 is gebaseerd op een Hypotheek van 40.000 (minimale hypotheek wat ik zo even snel via google kon vinden).
Dit is voor het interieur van mijn huis á ¤10.000 gerekend en een openstaand krediet. Aangezien je niet voor een lager bedrag een hypotheek kunt afsluiten (roep ik heel voorzichtig) is het gebaseerd op ¤40.000 euro.

..

Een hypotheek? Met wat als onderpand dan?
pi_73895139
Ten eerste zou ik geen hypotheek nemen voor de inrichting van je huis.

Verder, geen idee hoe de huurprijzen in Zaanstad zijn, en of 500 dus redelijk is.
Internet kan eventueel iets lager (heb zelf telfort voor 20)

Wat is het verschil tussen boodschappen en overige boodschappen?
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:41:40 #5
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_73895147
Een hypotheek voor een huurhuis? Bedoel je niet gewoon een lening?

hoi Sinceria
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_73895151
Je huurt én koopt?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73895206
Interieur kun je, als je een beetje goed zoekt, ook tweedehands vinden op marktplaats ofzo. Begin met een goedkoop interieur en vervang het beetje bij beetje voor betere/mooiere spullen. Scheelt een hoop geld!
I am happy
pi_73895320
Als 23 jarige krijg je vast niet zomaar een lening van 40.000, helemaal niet als je bijna niks overhoud elke maand.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_73895482
Huur en hypotheek, dat klopt niet helemaal lijkt mij. GWE kan minder als je alleen woont. Verzekeringen kunnen goedkoper (www.independer.nl). 50 euro afvalbelasting is ook teveel, ik betaal een stuk minder dan 600 euro per jaar, weet effe niet hoeveel. 50 euro per week aan boodschappen is ook teveel voor als je alleen woon. Ik doe boodschappen bij Aldi en Deen en betaal minder. Zorgverzekering zou omlaag kunnen, kijk goed wat je nodig heb aan zorg. Zelf heb ik de goedkoopste basisverzekering dit kost mij ¤80,25 per maand (www.anderzorg.nl). Mobiel abo kan ook een stuk minder check www.telecomvergelijker.nl. Wat zijn overige boodschappen??

Vermoedelijk krijg je ook nog huursubsidie/zorgtoeslag dus dat krijg je per maand erbij. Ik hoop dat je wat aan deze tips heb.
pi_73895517
quote:
Dit is mijn lijst:
¤ 500 huur
¤ 150 gas water en licht (GWE)
¤ 24 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (alle nodige verzekeringen)
¤ 7 Digitenne tv
¤ 25 internet
¤ 40 Overig kosten
¤ 50 afval belasting
Totaal ¤800 woningkosten

¤ 200 boodschappen (Ik zal ongetwijfeld 1 of 2 keer in de week bij moeders eten)
¤ 35 Motor
¤ 40 Garage (die ik nu heb en wil houden)
¤ 115 Ziekenfonds
¤ 100 Sparen
¤ 50 OV kosten - reiskosten vergoeding inbegrepen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 50 Overig Boodschappen
¤ 150 hypotheek
765
Je zegt dat je op internet naar informatie gezocht hebt, maar je hebt geen idee wat een hypotheek is.. Beetje raar. Wees dan eerlijk en zeg dat je van de mensen hier uitleg verwacht en dat je te lui bent om te zoeken.

Ik weet niet waar je woont, maar ik vind die huur echt veelst te hoog. Ik zou verhuizen naar een goedkopere regio. 1400 netto is namelijk niet zoveel.

24 euro p/m voor rechtsbijstand, inboedel en aansprakelijkheid is echt bespottelijk goedkoop en klopt niet, tenzij je nooit iets kan claimen omdat alles wat je kan overkomen buiten de clausule valt.

Op internet kan je minderen. 10 p/m voor adsl

200 p/m boodschappen voor 1 persoon is echt veelst te veel. 100 p/m komt meer in de buurt.

ziekenfonds: wordt je weleens ziek of betaal je deze premie voor je rokende buurman die het vertikt om te stoppen? Of je overbuurman die zich volvreet en zo suikerziekte krijgt? Als je nooit ziekt wordt verhoog dan eens je eigen risico, maar let er wel op dat je dat geld altijd op je spaarrekening moet hebben.

kopje hypotheek snap ik niet als je huurt.

Je hebt zowieso recht op toeslagen omdat 1400 p/m echt weinig is. Zelfs de overheid vindt dat je hier niet van kan rondkomen, anders zou je geen recht hebben op toeslagen.

Gas/water/elektra kan je eenvoudig verlagen dmv stroomonderbrekers op alle elektrische apparaten. Zo'n rode knop op een stekkerdoos. kachel 1 graad lager, led lampen (alleen al in levensduur ben je goedkoper uit), bij de geiser/combi de watertemperatuur op 60 graden zetten (nooit lager!! ivm legionella).
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_73895595
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:41 schreef Pien85 het volgende:
Een hypotheek voor een huurhuis? Bedoel je niet gewoon een lening?

hoi Sinceria
Hoi.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_73895680
internet kan goedkoper ( tenzij je hele hoge eisen stelt)
boodshappen kan voor minder dan 250 per maand als je alleen bent.
het sparen zou je in het begin even wat minder kunnen doen
gas water en licht kan goedkoper dan dat
en op de website van je gemeente kan je zoeken hoe hoog je gemeentebelastingen en waterschapsbelastingen zijn en dat dan door 12 delen zodat je niet alles ineens hoeft te betalen.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_73895856
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
kopje hypotheek snap ik niet als je huurt.
Ik denk dat hij 'ergens' 40.000 vandaan moet halen voor meubels en andere zaken en dat dan wil gaan lenen. Maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
pi_73895938
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:56 schreef MrData het volgende:

[..]

Ik denk dat hij 'ergens' 40.000 vandaan moet halen voor meubels en andere zaken en dat dan wil gaan lenen. Maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk.
dat is dom. lenen voor iets wat niet in waarde kan stijgen.
Lenen is alleen nodig voor investeringen, die zichzelf+rente en winst gaat opleveren binnen een redelijke termijn. Dus eigenlijk alleen studie, bedrijf of huis.

Voor alle andere dingen moet je sparen. Als je dat niet kan, dan moet je niet zo verwend doen. Alleen eten/onderdak/kleding is noodzakelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_73896306
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:56 schreef MrData het volgende:

[..]

Correct.
Voor het interieur heb ik zo'n ¤10.000 gerekend. Stel nu dat dit ¤5000,- is dan moet ik er alsnog voor lenen. Aangezien ik liever niet mijn huidige krediet verhoog dacht ik dat het slimmer zou zijn een hypotheek te nemen. Voor het interieur van je huis dacht ik dat dit mogelijk was. Hierbij sluim ik dan mijn huidige krediet over.

Dat is dus het stukje "Hypotheek".
Schijnbaar is dit dus een onrealistische gedachte. Neemt niet weg dat ik alsnog ¤150,- per maand moet aflossen voor mijn krediet dus dat bedrag blijft sowieso staan.

Als ik er toch geld voor moet lenen dan wil ik liever gelijk een leuk interieur nemen vandaar het bedrag van ¤10.000,-
Als ik er niet voor ga/zal lenen. Dan is het inderdaad waarschijnlijker om 2e hands spullen aan te schaffen.

Wat betreft de lening/hypotheek nemen of dat slim is. Dat wil ik liever voor mezelf uitmaken. Het gaat mij puur om de maandelijkse lasten. Als ik het mij maandelijks kan veroorloven heb ik er geen problemen mee. Een ander kan daar uiteraard anders over denken.

Het verschil tussen boodschappen & overige boodschappen is dat de eerste puur eten en drinken is en de overige is bedoeld voor schoonmaakspullen, wc papier, badschuim etc.

Ziekenfonds is op dit moment ¤115,- per maand. Dit kan inderdaad wellicht goedkoper. Ga ik eens uitzoeken.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga het lijstje eens wat aanpassen.

[ Bericht 3% gewijzigd door turboO op 20-10-2009 22:17:35 ]
pi_73896664
Dus je hebt al een lening lopen waar je 150 euro per maand voor moet aflossen? Dan wil je gaan huren en dan nog een lening afsluiten van 10.000? Dat ga je toch nooit kunnen aflossen als je op dit inkomen blijft. Dat zou je een instelling moeten vinden die jou die 10k wil gaan lenen in jouw situatie. De mafia misschien?
pi_73896831
Ik wil mijn lening ook niet uitbreiden. Vandaar dus een hypotheek waar alles onder valt. Aangezien een hypotheek van ¤40.000 geen hoge hypotheek is kom ik dus niet uit op een hoog maandelijks bedrag.

Volgens de (onbetrouwbare) internetberekening rond de ¤150. Wellicht maximaal ¤200. Gebaseerd op een spaar hypotheek.
pi_73896877
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:07 schreef turboO het volgende:

Het verschil tussen boodschappen & overige boodschappen is dat de eerste puur eten en drinken is en de overige is bedoeld voor schoonmaakspullen, wc papier, badschuim etc.

Volgens mij geef ik per maand tussen de 200 en 250 uit aan boodschappen. En daar zitten dan ook die zogenaamde overige boodschappen bij. Let wel, dit is voor 2 personen inclusief twee katten die niet buiten komen (dus ook genoeg kattenbakvulling nodig e.d.)
pi_73896990
Oke, dank je.
Dat kan ik dus halveren. Hetgeen wat iedereen opnoemt scheelt best alweer een hoop.

Mijn vermoedens waren dus niet helemaal onjuist.
pi_73896998
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:19 schreef turboO het volgende:
Ik wil mijn lening ook niet uitbreiden. Vandaar dus een hypotheek waar alles onder valt. Aangezien een hypotheek van ¤40.000 geen hoge hypotheek is kom ik dus niet uit op een hoog maandelijks bedrag.

Volgens de (onbetrouwbare) internetberekening rond de ¤150. Wellicht maximaal ¤200. Gebaseerd op een spaar hypotheek.
Lees nou eerst eens even wat een hypothecaire lening is, oké?
pi_73897037
Ik wil net zeggen. En hoe denk jij die 5000/10000 te krijgen met een situatie waar je nu al nieteens uitkomt? Laat staan als dat er ook nogeens bij komt. Geen enkele bank zal dit doen. En al doen zij het, dan is het risico voor hen zo hoog dat jij flink extra betaald om de risico's af te dekken...

Daarnaast: 250 euro voor boodschappen? Dat halen wij met 3 man in een maand terwijl wij alles A-merk altijd halen. Weet niet hoe jij dat ziet? Je haalt alles bij de bakker/slager en vleesboer e.d.?
pi_73897093
Hypotheek ga je nooit krijgen aangezien je géén onroerend goed als onderpand heb. Ik wil je echt adviseren om je lening z.s.m. af te lossen. Inboedel kan je echt goedkoop op marktplaats kopen en dan ziet het er ook nog knap uit. ¤10.000 euro uitgeven voor je inboedel is echt veels te veel en gewoon stom.

Ik kan begrijpen dat je zelfstandig wilt gaan wonen maar dan moet je wel de juiste prioriteiten stellen.
pi_73897109
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:19 schreef turboO het volgende:

Stel dat dit allemaal kon, dan moet je in jouw berekening toch 200 euro per maand extra gaan betalen? Want die 150 had je al van die bestaande lening. En je kwam eigenlijk al tekort.

En stel dat jij ineens die 200 p/m niet meer kan betalen, hoe moet de bank dan zijn geld terughalen? Huis verkopen kan niet, want dat huur je. Gaat dus gewoon niet werken.
pi_73897124
volgens mij moet je je vaste lasten eens beter bekijken, t kan veel goedkoper mijn inziens.

ik verdien 1500+ en heb een hypotheek van 560,- (inclusief de overlijdens-risiico en inboedel) ex 75 servicekosten, rij nog een auto ook. vaak zit het geld net in die ene verzekering of het teveel aan boodschappen.
pi_73897206
Overigens zoek je in de regio zaanstad. Kijk eens bij beverwijk en heemskerk voor kleine appartementjes. sowieso goedkoper (wel kleiner, vaak een 2 kamer)

Zelf woon ik in Alkmaar op 45m2 voor het geld in mijn bovenstaande post
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')