Hallo allen,
ik heb mij geregistreerd omdat ik via google erg vaak op dit forum uitkom.
Ik ben mij aan het oriënteren op een eigen woning. Ik heb via google en vele sites al de nodige informatie kunnen verzamelen, maar eigenlijk snap ik er de ballen van.
Ik ben 23 jaar en verdien netto zo'n ¤1400,- per maand. Ik had gedacht dat je daar in principe van op jezelf van zou kunnen wonen. Echter kom ik met mijn kostenberekening uit op zo'n ¤1565,- en ik heb dus te weinig geld.
Ik vind dat vreemd en heb het idee dat ik te ruim aan het rekenen ben. Natuurlijk is beter om te veel te rekenen in plaats van te weinig, maar wellicht overdrijf ik.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die wellicht mijn lijstje willen bekijken en er commentaar op willen geven.
Het is voor mij allemaal nieuw en ik heb werkelijk geen idee.
Ik ben op zoek naar een 2 of 3 kamer appartement. Hoeft niet super groot te zijn en in Zaanstad. Het is allemaal gebaseerd op 1 persoon en per maand gerekend.
Dit is mijn lijst:
¤ 500 huur
¤ 150 gas water en licht (GWE)
¤ 24 inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid verzekering (alle nodige verzekeringen)
¤ 7 Digitenne tv
¤ 25 internet
¤ 40 Overig kosten
¤ 50 afval belasting
Totaal ¤800 woningkosten
¤ 200 boodschappen (Ik zal ongetwijfeld 1 of 2 keer in de week bij moeders eten)
¤ 35 Motor
¤ 40 Garage (die ik nu heb en wil houden)
¤ 115 Ziekenfonds
¤ 100 Sparen
¤ 50 OV kosten - reiskosten vergoeding inbegrepen
¤ 25 Abbonement mobiel
¤ 50 Overig Boodschappen
¤ 150 hypotheek
765
Totale kosten 1565. Ik heb dan geen eens uitgaan e.d. erbij gerekend.
Is dit nu een reële berekening? Of kan ik zomaar doordat bepaalde dingen wellicht minder zijn een paar honderd euro besparen?
De hypotheek van ¤150 is gebaseerd op een Hypotheek van 40.000 (minimale hypotheek wat ik zo even snel via google kon vinden).
Dit is voor het interieur van mijn huis á ¤10.000 gerekend en een openstaand krediet. Aangezien je niet voor een lager bedrag een hypotheek kunt afsluiten (roep ik heel voorzichtig) is het gebaseerd op ¤40.000 euro.
Ik hoop dat jullie mij wat helderheid kunnen geven gebaseerd op eigen ervaring. Wat niet kan dat kan natuurlijk niet, maar als ik mezelf nu voor de gek houd dan wil ik het graag weten.

Alvast bedankt!