Nu ben ik absoluut niet uit op een conflict met m'n werkgever en al helemaal niet op het verknallen van de werksfeer.quote:Het is goed gebruik dat een werkgever ter bescherming van zijn positie op de markt waarin hij opereert geheimhoudingsbepalingen in de arbeidsovereenkomst opneemt. De werknemer op zijn beurt moet zich aan de bepalingen houden als de (geheimhoudings)overeenkomst is getekend. Een mogelijk sanctie bij overtreding van de bepalingen uit de geheimhoudingsverklaring is in het uiterste geval een ontslag op staande voet. Dit volgt uit artikel 678 van Boek 7 van het Burgelijk Wetboek.
Geheimhoudingsverklaring
Ondergetekende (naam, gevolgd door voornamen)
Geboortedatum en geboorteplaats
Verklaart hierbij
1. dat hem geheimhouding is opgelegd van alle bijzonderheden betreffende of verband houdende met de onderneming of het bedrijf van zijn werkgever.
Hij verplicht zich tegenover onbevoegden strikte geheimhouding te betrachten ten aanzien van alles wat tengevolge de dienstbetrekking bekend wordt en waarvan hij weet of kan vermoeden dat deze informatie van vertrouwelijke aard is.
2. dat hij zich ervan bewust is dat de schending van deze geheimhoudingsplicht, hetzij gedurende de arbeidsovereenkomst, hetzij na beeindiging hiervan, onderhevig is aan de sancties bij de wet gesteld. Schending van zijn geheimhoudingsplicht geschiedt door op enigerlei wijze aan derden direct of indirect, in welke vorm ook, enige mededeling te doen van of aangaande enige bijzonderheden de werkgever en diens onderneming of de werkzaamheden betreffende of daarmee verband houdende.
3. dat hij zich bewust is dat op (enige) overtreding van de geheimhoudingsverplichtingen een dadelijk en ineens zonder sommatie of ingebrekestelling opeisbare boete groot ¤ 750 aan hem wordt opgelegd, onverminderd zijn gehoudendheid tot betaling aan de werkgever van een volledige schadevergoeding te dezer zake, indien deze meer dan vermeld boetebedrag mocht belopen.
4. dat hij zich bewust is dat overtreding van de geheimhoudingsbepalingen voor de werkgever een dringende reden vormt tot ontslag op staande voet als bedoeld in artikel 7:678 lid 2 sub i van het Burgelijk Wetboek.
5. dat hij zich bewust is dat bij zijn overplaatsing in een andere functie danwel bij beeindiging van zijn huidig dienstverband de door hem aanvaarde verplichtingen van kracht blijven en dat hij bij overtreding van de geheimhoudingsbepalingen onderworpen blijft aan de sancties bij de wet gesteld.
6. dat bedrijfseigendommen, alsmede alle correspondentie, aantekeningen, tekeningen, enige optische en/of elektronisch leesbare informatiedragers -niet limitatief hier opgesomd- die betrekking hebben op bedrijfsaangelegenheden bij het einde van de dienstbetrekking door de medewerker bij de werkgever worden ingeleverd.
Voor akkoord, bla bla bla
We zijn met 15 personen, niet gigantisch inderdaad.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:57 schreef Furia het volgende:
Is het een idee om te vragen waar dit ineens vandaan komt? Met 13 collega's is het blijkbaar niet een megagroot bedrijf en als je er al 8,5 jaar werkt..
Dat ook. Ik zou op m'n sterfbed nog niets mogen "lekken"quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:57 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ik zou het niet tekenen omdat er nergens een maximale termijn aan is gebonden. Het komt er dus op neer dat je de rest van je leven aan dit contract vast zit. Dat lijkt me niet redelijk.
Dat lijkt me nou net de bedoeling van geheimhouding, het is niet de bedoeling dat gevoelige informatie van een bedrijf op straat komt te liggen, nu niet, nooit niet. Persoonlijk zou ik even aan de baas vragen waarom ik dit moet tekenen als het ook al in mijn CAO staat, als hij dat niet duidelijk uit kan leggen zou ik het niet zomaar tekenen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:57 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ik zou het niet tekenen omdat er nergens een maximale termijn aan is gebonden. Het komt er dus op neer dat je de rest van je leven aan dit contract vast zit. Dat lijkt me niet redelijk.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:57 schreef bug_me_not2 het volgende:
Er wordt van uit gegaan dat alle gegevens overgedragen zijn. Verder is het nooit controleerbaar of na een dienstbetrekking gegevens daadwerkelijk overgenomen en misbruikt worden.quote:6. dat bedrijfseigendommen, alsmede alle correspondentie, aantekeningen, tekeningen, enige optische en/of elektronisch leesbare informatiedragers -niet limitatief hier opgesomd- die betrekking hebben op bedrijfsaangelegenheden bij het einde van de dienstbetrekking door de medewerker bij de werkgever worden ingeleverd.
Uit mijn CAO:quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:03 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou net de bedoeling van geheimhouding, het is niet de bedoeling dat gevoelige informatie van een bedrijf op straat komt te liggen, nu niet, nooit niet. Persoonlijk zou ik even aan de baas vragen waarom ik dit moet tekenen als het ook al in mijn CAO staat, als hij dat niet duidelijk uit kan leggen zou ik het niet zomaar tekenen.
quote:7. Geheimhouding
De werknemer mag aan derden geen bijzonderheden over het bedrijf
van de werkgever verstrekken waarvan hij kan vermoeden dat hierover
geheimhouding wordt verwacht.
Goed opgemerkt inderdaad.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:05 schreef Dirkh het volgende:
[..]
[..]
Er wordt van uit gegaan dat alle gegevens overgedragen zijn. Verder is het nooit controleerbaar of na een dienstbetrekking gegevens daadwerkelijk overgenomen en misbruikt worden.
De overeenkomst spreekt zichzelf wel een beetje tegen, het is namelijk bij wet geregeld en vervolgens moet je akkoord gaan met wat in de wet geregeld is.
Ik denk dat het bedrijf zich op die manier in wil dekken in geval van claims van derden als die vermoed dat de werknemer gevoelige info van de derde heeft gelekt. Vervolgens kan de werkgever de verklaring overhandigen en het aannemelijk maken dat de werkgever er alles aan heeft gedaan het lekker te voorkomen.
Ik zou het gewoon tekenen.
Ben jij niet in de war met een concurrentiebeding? Geheimhoudingsplicht verkleint je kansen op de arbeidsmarkt natuurlijk niet. Het gaat erom dat jij vitale informatie van een bedrijf niet op straat gaat gooien.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:13 schreef beware_reageerd het volgende:
A, de rechter heeft in het hele geheimhoudingsplicht na afloop allang gaten geschoten.
Die is rechtsongeldig omdat het jouw kansen op een arbeids markt verkleind.
Jij kan niet voldoen aan alle eisen om ander werk te vinden.
B geheimhouding werknemer rechtzaak in google leverde veel info op.
Kun je wel wat in vinden.
C denk dat je hier moet praten van een extra eis, mooi. Wat staat daar tegenoven dan ??? In euro's.
Is hij snel klaar denk ik.
Dat je dingen geheim wilt houden en niet mag melden aan derden is heel normaal.
Maar kijk eens op google en zie hoevaak een werkgever gelijk krijgt.
Weinig.
Kortom, waardeloos ding. En dat zou ik er ook bij vermelden. Met linken naar genoemde linken.
Is het gelijk duidelijk dat er Of geld tegenover moet staan. (wat leuk wordt, hij zal zeggen jij chanteerd mij, waarop hem hetzelfde zegt)
Of niet tekenen omdat het al 8 jaar niet gold en toen ook betrouwbaarheid is gebleken.
Dus jij het een manier van vertrouwen geschaad vind.
Ik wens je iig veel suc6. Heb zelf menig maal ermee te maken gehad.
Geheel futloos is het. Maar je kunt er soms wat aan verdienen. ;-)
Je zou het bedrijf er geen voordeel mee doen door er extra geld voor te vragen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:13 schreef beware_reageerd het volgende:
A, de rechter heeft in het hele geheimhoudingsplicht na afloop allang gaten geschoten.
Die is rechtsongeldig omdat het jouw kansen op een arbeids markt verkleind.
Jij kan niet voldoen aan alle eisen om ander werk te vinden.
B geheimhouding werknemer rechtzaak in google leverde veel info op.
Kun je wel wat in vinden.
C denk dat je hier moet praten van een extra eis, mooi. Wat staat daar tegenoven dan ??? In euro's.
Is hij snel klaar denk ik.
Dat je dingen geheim wilt houden en niet mag melden aan derden is heel normaal.
Maar kijk eens op google en zie hoevaak een werkgever gelijk krijgt.
Weinig.
Kortom, waardeloos ding. En dat zou ik er ook bij vermelden. Met linken naar genoemde linken.
Is het gelijk duidelijk dat er Of geld tegenover moet staan. (wat leuk wordt, hij zal zeggen jij chanteerd mij, waarop hem hetzelfde zegt)
Of niet tekenen omdat het al 8 jaar niet gold en toen ook betrouwbaarheid is gebleken.
Dus jij het een manier van vertrouwen geschaad vind.
Ik wens je iig veel suc6. Heb zelf menig maal ermee te maken gehad.
Geheel futloos is het. Maar je kunt er soms wat aan verdienen. ;-)
Dat lijkt me ook een duidelijk verschil tussen het concurrentiebeding en de geheimhoudingsplicht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:15 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ben jij niet in de war met een concurrentiebeding? Geheimhoudingsplicht verkleint je kansen op de arbeidsmarkt natuurlijk niet. Het gaat erom dat jij vitale informatie van een bedrijf niet op straat gaat gooien.
Het zou inderdaad goed kunnen dat er vanuit de klanten vraag is naar zo'n geheimhoudingsplicht. Tevens worden in deze overeenkomst ook sancties gesteld aan het overtreden van de plicht. Tevens gaat het specifieker in op de consequenties dan dat het CAO dat doet. Wat de wet hier over zegt weet ik niet, maar dat zal vast ook niet zo uitgebreid zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:20 schreef Lienekien het volgende:
Als je niet tekent, vindt je baas dat niet leuk.
Ik denk dat je je er geen buil aan zult vallen. Je tekent voor wat toch al geldt, via de CAO en de wet. Ik vermoed dat je baas hiermee goed voor de dag wil komen bij zijn (toekomstige) klanten: kijk, we hebben het geregeld.
Maar daar staat volgens mij alleen dat je niks mag 'verklappen' dat betrekking heeft op het bedrijf van je werkgever. Er staat niets over eventuele derden (klanten etc.)quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:06 schreef MaGNeT het volgende:
Uit mijn CAO:
7. Geheimhouding
De werknemer mag aan derden geen bijzonderheden over het bedrijf
van de werkgever verstrekken waarvan hij kan vermoeden dat hierover
geheimhouding wordt verwacht.
Dat dacht ik ook, tot ik even google gebruikte.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:15 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ben jij niet in de war met een concurrentiebeding? Geheimhoudingsplicht verkleint je kansen op de arbeidsmarkt natuurlijk niet. Het gaat erom dat jij vitale informatie van een bedrijf niet op straat gaat gooien.
Ik denk ook dat hij dat niet leuk vindt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:20 schreef Lienekien het volgende:
Als je niet tekent, vindt je baas dat niet leuk.
Ik denk dat je je er geen buil aan zult vallen. Je tekent voor wat toch al geldt, via de CAO en de wet. Ik vermoed dat je baas hiermee goed voor de dag wil komen bij zijn (toekomstige) klanten: kijk, we hebben het geregeld.
Over derden lees ik niets deze "aanvulling".quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:24 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Maar daar staat volgens mij alleen dat je niks mag 'verklappen' dat betrekking heeft op het bedrijf van je werkgever. Er staat niets over eventuele derden (klanten etc.)
Volgens mij is dat nieuwe contract dus een aanvulling hierop.
Natuurlijk zou ik niet te zwaar moeten/willen tillen aan zo'n verzoek.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:32 schreef anboni het volgende:
Zoals ik het lees, is het eigenlijk alleen maar een bevestiging dat je op de hoogte bent van de diverse regels die toch al van toepassing zijn (wettelijk of vanuit de CAO). Je kunt op zich best 'ns bij je baas gaan buurten om te informeren waar die verklaring ineens vandaan komt (zijn jullie toevallig bezig met een of andere ISO 900x certificering?). Maar afgezien van dat balletje opgooien zou ik er verder helemaal niet zwaar aan tillen en het gewoon ondertekenen.
Dat ga ik uiteraard ook doen, morgen. Vermoedelijk samen met mijn 2 collega's die ook nog moeite hebben met dit contract. Of misschien eerst alleen omdat het anders voor hem wat overrompelend werkt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:50 schreef Dennis101 het volgende:
Maar nogmaals, praat gewoon even met je werkgever erover waarom hij deze aanvullende verklaring wil.
Het is natuurlijk wel belachelijk dat zo'n werkgever gewoon het mes op keel zet. Want anders is daar het gat van de deur, als je niet tekent.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 10:57 schreef Netsplitter het volgende:
Ik snap eerlijk gezegt niet dat men daar zo moeilijk over doet.
Ik ken zoveel bedrijven die dit doen, ik heb er zelf ook al min 5 getekend.
En het verkleind de toekomstmogelijkheden totaal niet.
Sterker nog, het kan zelfs tegen iemand gaan werken als die weigert te tekenen.
Je kan er wel degelijk een probleem mee krijgen, zeker als je in de branche blijft werken. Zeker als er geen termijn in staat.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 10:57 schreef Netsplitter het volgende:
En het verkleind de toekomstmogelijkheden totaal niet.
Wie zegt dat het vanuit de werkgever komt?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:01 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je kan er wel degelijk een probleem mee krijgen, zeker als je in de branche blijft werken. Zeker als er geen termijn in staat.
Ik zou zeker niet tekenen. Temeer omdat er al eens getekend is voor geheimhouding.
Werkgever moet niet zo achterlijk overdreven doen.
Dan zou ik als Magnet eerst een bij werkgever vragen naar het hoe en waarom, vooral in het licht dat hij eerder al een dergelijke clausule had getekend...quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:02 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wie zegt dat het vanuit de werkgever komt?
Wie weet komt het van de bedrijven vandaan waar TS over de vloer bij komt.
Daar wel eens aan gedacht?
Veel te gemakkelijke veronderstelling. Werkgever vraagt niet zomaar om een handtekening; het contract heeft natuurlijk wel een beperkende bedoeling van de ondertekenaar. Je weet nooit of je vroeg of laat er wel degelijk een probleem kan krijgen. Al was het maar dat je je eigen een keer per ongeluk verspreekt. Wie is dat nooit overkomen?quote:Je kan er geen probleem mee krijgen.
Wanneer TS zich per ongeluk een keer verspreekt is er echt niks aan de hand.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan zou ik Magnet eerst een bij werkgever vragen naar het hoe en waarom, vooral in het licht dat hij eerder al een dergelijke clausule had getekend...
Vervolgens zou ik bij jurist arbeidsrecht info inwinnen en het stuk laten beoordelen.
Het is ronduit stuitend dat mensen zo makkelijk hun handtekening zetten. Werknemers , vooral de Nederlandse lijken wel domme makkelijk schapen en lopen veel te gemakkelijk mee met werkgevers die er gretig gebruik van maken.
Het getuigd trouwens van een ongekend amateurisme van de werkgever, dat ze niet in een begeleidend schrijven hebben uitgelegd wat de bedoeling is van een additionele geheimhoudingsclausule. Hoe de additionele tot bestaande clausule verhoudt....
[..]
Veel te gemakkelijke veronderstelling. Werkgever vraagt niet zomaar om een handtekening; het contract heeft natuurlijk wel een beperkende bedoeling van de ondertekenaar. Je weet nooit of je vroeg of laat er wel degelijk een probleem kan krijgen. Al was het maar dat je je eigen een keer per ongeluk verspreekt. Wie is dat nooit overkomen?
Als het allemaal zo weinig of niets voorstelt, waarom vraagt werkgever dit dan?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:17 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wanneer TS zich per ongeluk een keer verspreekt is er echt niks aan de hand.
dan nog niet zomaar tekenen , als jij je werkgever zomaar een formulier onder zijn neus steekt , zal hij ook eerst vragen stellen voor hij een handtekening zet , de werkgever is op zijn minst enige uitleg verschuldig voor hij een krabeltje krijgt.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:02 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je kan er geen probleem mee krijgen.
Mocht z'n werkgever vragen krijgen dan kan hij laten zien dat men getekend heeft en men professioneel bezig is.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als het allemaal zo weinig of niets voorstelt, waarom vraagt werkgever dit dan?
Uitleg is sowieso handig om te krijgen waarom men moet tekenen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:24 schreef dop het volgende:
[..]
dan nog niet zomaar tekenen , als jij je werkgever zomaar een formulier onder zijn neus steekt , zal hij ook eerst vragen stellen voor hij een handtekening zet , de werkgever is op zijn minst enige uitleg verschuldig voor hij een krabeltje krijgt.
ik vind persoonlijk dat het ook voor iemand spreekt, als hij zijn verstand gebruikt en eerst vragen stelt, voor hij een handttekening zet.
je kunt wel denken ik vertrouw mijn baas , dus het zal wel goed zijn , maar als het allemaal om vertrouwen zou draaien dan word er niet om een handtekenning gevraagd.
Hoe het ook zij, ik zeg eerst goed informeren bij werkgever wat men precies beoogt Want kennelijk is dat niet duidelijk. . En daarna voor advies naar een jurist arbeidsrecht. Zo zou ik het doen tenminste.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:25 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Mocht z'n werkgever vragen krijgen dan kan hij laten zien dat men getekend heeft en men professioneel bezig is.
Daarbij kan dit zeer goed door zijn klanten gevraagd zijn om verder zaken te doen.
Indekken van hun kant uit dus.
Je moet er niet meer van vaken dan dat het is.
Ik zou eerder gokken dat het bij de accountant vandaan komt. Misschien i.c.m. een certificering ISO achtig. En inderdaad in een SLA met een klant o.i.d.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:02 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je kan er geen probleem mee krijgen.
Daar zal het idd wel vandaan komen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:39 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik zou eerder gokken dat het bij de accountant vandaan komt. Misschien i.c.m. een certificering ISO achtig. En inderdaad in een SLA met een klant o.i.d.
Mwa, er zijn zat bedrijven die moeten voldoen aan bijvoorbeeld de Wet op bescherming persoonsgegevens. Daar past zo ´n verklaring voor de medewerkers prima in. (Sterker nog, denk dat deze wet e.e.a. min of meer verplicht stelt).quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:46 schreef EchtGaaf het volgende:
Het wordt gaandeweg steeds gekker.
Het zal best een oorzaak hebben. Maar ik vind het zwaar overdreven allemaal. Het getuigt van een totaal doorgeschoten zakelijkheid vandaag de dag. Geen wonder dat er geen zak meer an is.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Mwa, er zijn zat bedrijven die moeten voldoen aan bijvoorbeeld de Wet op bescherming persoonsgegevens. Daar past zo ´n verklaring voor de medewerkers prima in. (Sterker nog, denk dat deze wet e.e.a. min of meer verplicht stelt).
Hoe van een mug een olifant maken zeg.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het zal best een oorzaak hebben. Maar ik vind het zwaar overdreven allemaal. Het getuigt van een totaal doorgeschoten zakelijkheid vandaag de dag. Geen wonder dat er geen zak meer an is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |